Bukefalos 28 år!

Ni som tolkar!

Sv: Ni som tolkar!

Njaa... beror helt på hästen och den som tolkar. Det som är svårt för dom flesta är att hålla balansen, och det blir inte lättare bara för att man sätter en ryttare på hästen. Det som är farligt är att man kan ramla eller att hästen skenar, och det är en risk som finns oavsett om det finns ryttare eller inte.

Har t ex fått ta fast hästar här som folk varit ute och tolkat med, ryttaren har blivit avkastad och när det väl hänt är det bara för tolkaren att släppa för hn kan inte styra eller stoppa.

Det viktigaste är att man har en stabil och pålitlig häst, och att man själv har god balans eftersom att det inte blir skrattfest vid fall. Ska man tolka själv tycker jag att man inte ska se på det som en "rolig grej" utan som seriös träning. Det går liksom inte att svamla runt och busa.
 
Sv: Ni som tolkar!

Det är väl knappt man vågar svara här :nailbiting:;) Men jag har alltid "tolkat" efter mina hästar (allt från shettis till varmblod och fullblod). Fast utan ryttare och med träkälke efter hästen. Det går för övrigt alldeles utmärkt att både styra samt bromsa kälken, man använder då fötterna, det är inte svårare än så. Behöver någon dra så hårt i tömmarna att de skulle dra sig själva upp i hästens rumpa hoppas jag att de omvärderar hela sin och hästens utbildning och börjar om från början.

Kan tilläggas att alla hästarna varit inkörda innan eller att detta varit ett steg i deras inkörning samt att alla hästar även i övrigt varit extremt välutbildade. Viktigast av allt, detta gäller för övrigt i allt man gör med dom, tycker jag är att man har ett ord som betyder STOPP, oavsett tillfälle, gångart, om man är med andra hästar eller ej. Och att de lär sig vänta om det är något som går fel. Ingen av mina hästar har någonsin skenat just för att de kunnat detta.

När jag tolkar använder jag antingen en "kass" bröstsele (dvs som inte har lös brösta+draglinor utan en som sitter ihop med övriga selen) eller en tolksele+draglinor samt tömmar. Har nog aldrig använt pulka så jag kan inte ge några råd om hur man fäster den tyvärr.
 
Sv: Ni som tolkar!

I vilken lagbok står det? :D

Jag tar mig friheten att bedöma min häst som säker eller inte själv.
Tycker inte det är mer farligt att tolka jämfört med att körs vagn. Just därför sökte jag bra tips på att "sätta ihop allt".

Har man en väl inkörd häst förstår jag inte det livsfarliga alls faktiskt :)
 
Sv: Ni som tolkar!

Jag har en gammal skidpulka som jag åker efter mina shettisar i. Det är den modellen som har skaklar och drogs med en sele efter en skidåkare (min far) på tur. I pulkan åkte då packningen (och bebis-jag).
Jag har modifierad denna pulka till att passa mina ponnys, monterat en svängel så att den kan dras med den vanliga körselen och satt öglor på skaklarna till bakselen.

Nu kan jag åka pulka hur mkt jag vill efter min ponny, tryggt och säkert :)

Film:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10150695877674428&set=vb.752229427&type=3


Men, kanske har min modell av pulkåkning passerat vad man kan kalla "tolkning"?
 
Sv: Ni som tolkar!

Jag har i alla år jag har tolkat satt en longerlina i bröstan (fast brösta) på båda sidor, låtit den löpa genom linlöparna och sedan satt mig i pulkan. Då hade jag en lina att dra mig med i ena handen och tömmarna i andra handen. Det gick bra, men var löjligt svårt att hålla balansen så ofta for ponnyn iväg och jag och pulka låg kvar i snön. Dock är den ponnyn så klok så han efter ett tag märkte att jag inte var kvar och travade tillbaka letandes efter mig. :D

Idag har jag samma konstruktion, men draglinan är fäst i två hål i pulkan och kan då röra sig lite som en svängel vid behov. Detta är enormt mycket stadigare och jag trillar aldrig ur pulkan. Eller jo någon enstaka gång har jag trillat ur och ponnyn har fortsatt, men han är fullt förstående över att det är en pulka som jagar honom och har aldrig blivit rädd. Unghästen är ännu säkrare och om mitt avstånd ens ändras till honom så stannar han för han tror att det är godisdags eller nått liknande.

MEN varningens finger! Det går INTE att bromsa utan skaklar utan att hamna i rumpan. På en liten lätt pulka på snö väger jag ingenting! Dvs att ponnyn lätt kan dra mig i munnen sjukt nog bara han är lite het och inte överdrivet känslig för stunden. Det är få hästar som bromsar i en vild galopp för ett litet lätt tryck i munnen, och blir det sken så blir det ännu svårare. Mina båda är fullt röststyrda och har som sagt stenkoll på just mig, men för ett tag sen kom de tillsammans upp i ett för högt tempo och jagade på varandra, så för att kunna stanna dem ställde jag mig upp på marken :banghead: och drogs omkull, var bara att släppa och de stannade några meter längre fram när de upptäckte att jag stod lite för långt bort och viftade. I detta läge hade det varit bättre att sitta kvar i pulkan och invänta att de började lyssna igen än att ha så bråttom ur pulkan... (Och kanske inte vara dum nog att ta med båda ut på årets första tolktur efter fyra dagars vila.... :banghead:)
Alltså ha en stensäker häst som du vet fattar att den ska stanna om den sitter fast i en lina och att pulkan är ett helt normalt ljud. Tolka inom områden där du kan släppa hästen, bär hjälm och skulle pulkan tex välta, så släpp. Jo givetvis långa linor oxå så hästen inte kan backa på dig utan att du hinner flytta dig.
Jag har även haft shettisen som handhäst till ridhäst och kompis i pulkan bakom shettisen, då har jag ju skött styrningen. Eller smartast av allt! Skaffa en släde om du kan! ;)
 
Sv: Ni som tolkar!

I vilken lagbok står det? :D

Knappast i någon lagbok, men i diverse hippologisk litteratur från förra årtusendet, t ex Hästen som hobby från 1962 eller 1970 :)

Häst + skidåkare med tömmar = skidkörning

Häst + ryttare + skidåkare på släp = tolkning
 
Sv: Ni som tolkar!

Knappast i någon lagbok, men i diverse hippologisk litteratur från förra årtusendet, t ex Hästen som hobby från 1962 eller 1970 :)

Häst + skidåkare med tömmar = skidkörning

Häst + ryttare + skidåkare på släp = tolkning

Vad är då häst + pulka (med människa i)? Vanlig körning? :o
 
Sv: Ni som tolkar!

Jag gissar på att det skett en del språkutveckling sedan det skrevs. Men vilken tur jag hade då att alla som svarat i tiden ändå förstod vad jag menade iallafall. Och inte trodde jag skulle åka skidor efter ponny. :p

KL
Jaja, vi hade snö i knappt två veckor. Så inget tolkande blev det här inte :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 157
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 295
Senast: tuaphua
·
Mat Vi syskon ska mötas i Gbg för att umgås en lördag till söndag. Tanken är att börja med en lunch, gärna på ett ställe där det är ok att...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Ariane
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp