Bukefalos 28 år!

Nödvändiga och onödiga saker till bebis

Mirre

Trådstartare
Tittade på en vlogg nyss där de pratade om vad som varit nödvändigt och onödigt för dem att ha till deras son.
Så tänkte att vi kunde ha en tråd här om det också, vad har ni köpt som varit bra för er och som ni skulle rekommendera till andra? Samt vad har ni som visat sig vara helt onödigt och som ni lika bra kunnat struntat i att köpa?
Kan ju vara en bra tråd också för att få åsikter om saker man funderar på om det är värt att köpa.

Babynest funderar jag på, verkar ju bra men är det egentligen nödvändigt?
Mina pojkar har inte haft det och sovit bra ändå, så det kanske egentligen bara är slöseri med pengar att köpa ett? De är ju ändå ganska dyra.
 
Senast ändrad:
Babynest och andningslarm var våra life savers. Innan dom så sov vi i skift.

Våra mest onödiga grejer var bärsele och alla tusen kläder man ändå inte hann använda.
 
Saker vi använde mycket:
- Sängorm (längre livslängd än babynest. Var perfekt att lägga runt ungen när han somnade i soffan/sängen utan att behöva lyfta upp han. Används som kantskydd i hans säng nu)
- Näsfrida och physomier
- Bärsjal och sele
- Babysitter

Onödigt:
- Spjälsäng
- Snygga amningskläder
- Barnvagnshänge
 
Vårt babynest blev väldigt mycket använt. För oss var det en väl investerad peng.

Till barn två köpte jag dock en minimjuklift som blev ännu mer använd. Enkel att ta med sej!
Barn två hade en korgsäng, såå bra!

Inget av det är väl egentligen så nödvändigt men underlättade!

Selar och sjalar heeelt onödigt för oss, jag hade så ont i ryggen och barnen älskade sin vagn.
Min kompis hade inte klarat sej utan sele..

Vi köpte (och sålde) mängder med begagnade kläder. De växer fort!

Skor till bebis- bara ivägen.

Särskilda bestick- vi använde våra vanliga bestick.

En sån ’ballong’ man trycker på som suger ut snor, såå smart! (Ica maxi. den med slang man suger i själv klarade jag aldrig av)

Napphållare, smidigt så inte nappen försvinner heeela tiden.

Självlysande nattnappar! 👍
 
Tittade på en vlogg nyss där de pratade om vad som varit nödvändigt och onödigt för dem att ha till deras son.
Så tänkte att vi kunde ha en tråd här om det också, vad har ni köpt som varit bra för er och som ni skulle rekommendera till andra? Samt vad har ni som visat sig vara helt onödigt och som ni lika bra kunnat struntat i att köpa?
Kan ju vara en bra tråd också för att få åsikter om saker man funderar på om det är värt att köpa.

Babynest funderar jag på, verkar ju bra men är det egentligen nödvändigt?
Mina pojkar har inte haft det och sovit bra ändå, så det kanske egentligen bara är slöseri med pengar att köpa ett? De är ju ändå ganska dyra.
Bärsele har varit vår lifesaver detta år. Tack vare den har jag förståndet i behåll eftersom det ofta varit enda sättet att söva ungen :D

Baby brezza till ersättning, inte en lifesaver kanske men oj vad mycket smidigare det varit när barnet åt 1-2 flaskor per natt. Nu äter han bara välling till kvällen och vi skulle nog klara oss utan men har kvar den av bekvämlighet.

Babysitter, bra för att komma upp lite från golvet

Babyvakt , skönt på kvällen när han somnat om man vill pyssla på nedervåningen eller liknande.

Babynest hade vi i bedside criben för att göra det mindre. Vi hade ett stort från Candide (tror jag det heter) som han nog skulle få plats i än.

Onödiga grejer vi kunde varit utan:
Amningskläder, de få veckor jag ammade hade jag ett amningslinne och en kofta, resten är oanvänt

Amningskudde, passade inte oss

Gungtassar till spjälsäng, värdelösa, har aldrig funkat att söva med. Vet inte om de är utslitna pga köpta begagnade eller om alla är lika dåliga.

Saker jag önskar att vi haft: adapter för att sätta babyskyddet på barnvagnen, hade besparat oss många uppvak när vi åkte och handlade mm.
 
Lägger till napphållare. Barnet hade svårt att ta nappen i början men ville ändå ha den, skönt att den inte trillade så långt då :)
 
Bärsele har varit vår lifesaver detta år. Tack vare den har jag förståndet i behåll eftersom det ofta varit enda sättet att söva ungen :D

Baby brezza till ersättning, inte en lifesaver kanske men oj vad mycket smidigare det varit när barnet åt 1-2 flaskor per natt. Nu äter han bara välling till kvällen och vi skulle nog klara oss utan men har kvar den av bekvämlighet.

Babysitter, bra för att komma upp lite från golvet

Babyvakt , skönt på kvällen när han somnat om man vill pyssla på nedervåningen eller liknande.

Babynest hade vi i bedside criben för att göra det mindre. Vi hade ett stort från Candide (tror jag det heter) som han nog skulle få plats i än.

Onödiga grejer vi kunde varit utan:
Amningskläder, de få veckor jag ammade hade jag ett amningslinne och en kofta, resten är oanvänt

Amningskudde, passade inte oss

Gungtassar till spjälsäng, värdelösa, har aldrig funkat att söva med. Vet inte om de är utslitna pga köpta begagnade eller om alla är lika dåliga.

Saker jag önskar att vi haft: adapter för att sätta babyskyddet på barnvagnen, hade besparat oss många uppvak när vi åkte och handlade mm.
En baby brezza har vi köpt nu också så det låter bra att ni gillar den :D
Sele och babysitter har pojkarna haft också, har underlättat många gånger.
Babygymmet har varit bra också, måste bara hitta alla delar till det nu. Bra när man behöver lägga ner bebis en stund men han eller hon är vaken.

Just ja, nässug skulle vi behöva skaffa en också. De är riktigt bra.
 
Senast ändrad:
Babynest köpte jag begagnat och hade mycket användning av. Praktiskt när bebis somnat och kunde ligga kvar där vi var samt även flytta vid behov utan att väcka.

Sjal/sele hade jag inte överlevt utan! Fantastiskt att kunna ha barnet nära sig och ändå ha händerna fria. Används fortfarande, barnet 14 mån.

Babysitter var uppskattat när det började bli tråkigt att ligga på golvet.

Bumbo-toasits fantastisk för att slippa blöjbyten 😇

Jag har haft stor användning för mina amningskläder, men köpte även dem begagnade så det inte blev så dyrt.

Amningskudde användes typ 12 timmar om dagen de första månaderna

Bumbo-sitta-själv-stol kände jag mig tvuuuuungen att köpa, men barnet ville aldrig sitta i den...

Kläder har vi köpt allt begagnat och sedan sålt vidare. Hinner ju knappt användas.

Spjälsängen hade det inte varit så bråttom med heller, har inte blivit använd särskilt mycket.

Vagnen hade vi också kunnat köpa begagnad. Tänkte att det var bra med en med tanke på garanti osv. Men den är inte så mycket använd att en begagnad hade dugit fint.
 
Kläder har vi fått mycket och hade även mycket kvar sedan pojkarna var små, lite har vi köpt när vi hittat något som vi gillat. Peekabooelefanten som jag köpte är troligtvis helt onödig och jag kommer troligtvis gilla den mer än bebis :D
 
Det mest onödiga vi köpt var en lära gå stol. Användes typ en gång, barnet hatade den. Amningsskydd var också sjukt onödigt, hade hellre en kräktrasa i bh:n.

Bästa köpet var selen och babynestet, vi fick barn mitt i sommaren, barnet sov tryggt i nestet vart vi än var, bara att bära med sig barnet.

Fast vårt mest onödiga köp var en vagn för 15000 kr. Vårt barn var en vagnvägrare av rang. Vi sålde vagnen rätt fort och köpte en begagnad när barnet var typ 8-10 månader. Då kunde han sitta i vagnen 10-15 min innan han började illvråla iaf.
 
Vi har köpt det mesta begagnat och därför inte slösat så mycket pengar. Men spjälsängen har nog varit mest onödig. I början sov han i babysnest mellan oss, sen på mitt täcke och nu under mitt täcke.
Vagnen blev inte använd ordentligt förrän vid 5 månader, innan dess tvär vägrade han. Då körde vi i stort sett bara sjal och sele.

Kläder har vi nog haft för mycket, köpte en hel del begagnat i hela kassar där och vi har skickat iväg massor till secondhand, utan att ha använt det först.
 
Vi har i princip bara köpt begagnat så blir inte så mycket pengar oavsett men

Mest onödigt är nog babygym, lika bra att lägga på en vanlig filt med en leksak. Sen har vi lite onödiga kläder och leksaker men det är mest saker hon fått i present.


Bästa är elastiska bärsjalen, bärtröjan, andningslarmet, spjälsängen (hon har sovit själv från dag 1).
Babynestet var väll bra att ha men inte nödvändigt.

Nu som 1åring så är duplot guld, de kan hon peta med länge 👍
 
Vad som varit onödigt för oss va: Napphållare (våran har i princip vägrat napp) babynest (vaknar ändå när man flyttar honom) spjälsäng (han är 4 månader och jag har lagt honom där en gång), barnvagnshänge, speldosa till spjälsäng, amningskläder.

Det som blivit flitigt använt är: Adapter till barnvagn för att sätta dit babyskyddet! Jädrar vilken life saver!! Man slipper väcka bebis och kan snabbt dra in i butiken och handla t ex.
Bärselen har varit flitigt använd i omgångar när han vägrar sova själv och i vagn, mjuka och bra amningsbehåar, amningskudde, omlottbodies (min bebis hatar fortfarande när man drar kläderna över huvudet).
 
Det vi kommer ha till nästa barn är babynest eftersom vi samsover, adaptrar till vagnen för att fästa babyskyddet, babyvakt, bärsjal, babysitter, snorsug och pysventiler.

Onödigt som vi inte kommer ha till nästa barn är amningskudde och badstöd.
 
Bra saker:
Vår vagn ❤️❤️❤️❤️ Cybex priam lux, hon sov så bra i den.
Babyskyddet också cybex aton q
Adapter till vagn och babyskydd, förstår inte hur vissa kan klara sig utan det?
Babynest, man kunde iaf ta fina bilder i det
Baby k’tan sjal
Amningsinlägg
Amningsbh (ammade 13 månader)
Åkpåse/åkpåsar

Onödigt:
Babygym
Napp, vår dotter använde aldrig
Nappflaskor användes heller aldrig
Spjälsängen användes först efter ett år så kunde väntat med


Gåstol eller gåvagn skulle jag aldrig någonsin köpa så det är en sak jag tycker är onödig men som vi aldrig köpte.
 
Jag har fått barn med 12 års mellanrum, så till barn nr 2 hade vi ganska bra koll på vad vi hade behov av.

Bäst:

Ergonomisk bärsele
Pyjamasar med fot och tvåvägsdragkedja
Köpa i princip 100% begagnade, mjuka plagg

Sämst:

Skötbord (köpte ett första gången, insåg snabbt att vi inte ville byta blöja med barnet på "osäker höjd" utan föredrog skötbädd på golvet)
Babynest (fick ett denna gång, användes vid ett tillfälle)
 
Sån där babygunga/hoppgunga. Barnet älskade den hos andra, men vägrade hemma. Så totalt onödigt för oss. Vi fick den, så vi gav den vidare.

Det mesta har vi fått nytt, fått begagnat eller köpt begagnat. Ovärderligt har varit babyskydd & bilbarnstolar, babynest, sängorm, babyvakt, andningslarm, barnvagnar, gravidkudde samt bärdon (sele och sjalar). Amningskudden var för hård, så jag använde den, men var inte nöjd och hittade andra kuddar som funkade bättre.

Flaskor, nappar, napphållare, kläder, skor, åkpåse o s v används ju flitigt. Babygym var kul, men vi hade klarat oss utan.
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
595
Senast: Takire
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 794
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 262
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp