Bukefalos 28 år!

Nödvändiga och onödiga saker till bebis

Hoppgunga hamnar också på onödigt-listan. Köpte den begagnad och testade 2-3 gånger och barnet avskydde den, i stil med "jag hänger här helt slapp och surar". Andras barn vet jag dock har älskat den och studsat runt hur mycket som helst, så det är väl olika...
 
Andningslarm (litet att sätta i blöjan), bärsele, vagn, babywatch, kläder o blöjor😊...
 
Babynest köpte jag först till tredje barnet och hon använde det jämt, sov alltid i det tills benen började sticka alltför långt utanför :D

Onödigt:
- Hoppgunga. Hade till första barnet, han använde den en gång... totat meningslös pryl.
- Vyssjatassar till spjälsäng, har inte fungerat som avsett till något av barnen
- Bröstpump, eftersom jag aldrig kunnat pumpa ut några vettiga mängder trots väldigt god produktion

Väldigt bra/välinvesterade slantar/välanvända grejor:
- Andningslarm, har haft till alla barnen och vill absolut inte vara utan.
- Sulky som går att fästa babyskyddet på. Så bra! Väldigt smidigt att slippa kånka på det vid ärenden på stan.
- Vagn (alla köpta beg), helt oumbärligt, alla har varit glada vagnåkare och jag älskar promenader
- Babymonitor
- Babysitter har alla barnen använt mycket
 
För oss var babynest helt onödigt. Inget av barnen har velat ligga i det, blev mer använt av katten. Spjälsäng har de inte heller velat ligga i förrän de närmade sig året.

Bärselen har varit guld med två närhetskrävande barn. Amningskudden har också varit en stor lifesaver med båda och används fortfarande dagligen även fast minstingen är 14 månader nu.
 
Nödvändigt:
- Bärsele. Räddat armar, rygg och förstånd.
- Gravid-/amningskudde. En sån där lång sak fylld med små kulor som jag först sov med som stöd för magen/mellan benen och sen använde som amningskudde. Älskade den!
- Babysitter, en i badrummet och en i köket. Numera utbytt till matstolar, en i badrummet och en i köket.

Onödigt:
- Nappar. Köpt typ alla modeller på marknaden i hopp om att nån skulle passa fröken, men icke.
- Hoppgunga. Hon förstod aldrig vitsen.
- Babytäcke. Stannar aldrig kvar på ungen.
 
Bra saker att ha:
Babynest med handtag - alltså såååå bra. Älskade nestet!
Nedsutten babysitter - satt mysigt i den och somnade gärna när hon sjönk ner i den och vi gungade den.
Vagn - älskade liggdelen tills hon blev för nyfiken :D sen funkade sittdelen bra!
Babyvakt - bra att ha med när vi var borta och bebis sov i annat rum / ute.
Babygym - där låg hon länge och filosoferade
Napp(ar) - life saver!

Onödigt:
Bärsele - köpte en dyr från Babybjörn men tyckte jag fick ont i axlarna efter 5 min och bebis var aldrig nöjd i den. Krånglig.
Ammningskudde - lånade av bekant för att prova och jag tyckte bara det var klumpigt.
Täcke - hon vill ändå bara ha sin filt så det är väldigt oanvänt
 
Jag tycker det mest onödiga man kan göra är att köpa nytt om det finns begagnat. Även som sakerna visar sig användas mycket är det ändå en väldigt kort tid vi pratar om. I stort sett allt som bebisen har är beggat eller lånat.


Onödigt:
Babynest. Sydde själv men hade lika gärna kunnat nöja mig med en ihoprullad filt runt bebis. Somnade aldrig i den och kunde inte amma över kanten på den.

Babysitter. Lånade en men den användes aldrig, när bebis var tvungen att hänga med i t ex badrummet satt hon i babyskyddet eller så drog jag med babygymmet.

Hoppgunga. Lånades också men användes aldrig.

Tvättbara amningsskydd. Läcker för mig, måste vara engångs...

Nödvändiga/flitigt använda:
Vagn som babyskyddet kan klickas fast på. Har tyvärr ingen adapter till vanliga vagnen, det vore mest najst.

Bärsele och sjalar. Vardagen skulle aldrig ha fungerat annars. En begagnad trikåsjal kan man få för typ 100 kr och kan säljas igen för 100. Rekommenderar typ ALLA att köpa/låna en utifall att.

Babyvakt (som är både batteri- och nätdriven).

Andningslarm. Har gett mig mycket sinnesfrid nattetid.

Babygym och leksaker som typ lamaze.

Vagn. Som ny sov bebisen typ varsomhelst bara hon inte var ensam. Sen ca 5 mån sover hon dagtid bara i vagn eller på mig med bröstet i munnen. Vagnen ger henne lugn och ro.

Spjälsäng. Vi byggde om den till en sidosäng, så halva natten sover bebisen i den och halva natten sover min rumpa där:D Det blir inte lika trångt när vi samsover alltså.

Plastade lakan/underlägg. Har det med en handduk över pga läckage vid amning. Efter en vecka med kaskadspyor (från bebis) nattetid slår jag ett slag för det även åt icke ammande bebisar....
 
Trikåsjal och senare bärsele har vi använt massor. Babynest var perfekt när bebisen först delade säng med oss och sedan flyttade till spjälsäng, då flyttade nestet med och var invant och gosigt redan.
Till lite större barn var klämmispåsar att fylla själv guld värt, det använde vi massor!

Napp var inget dottern var intresserad av så det hade vi kunnat skippa. Adapter mellan vagn och babyskydd använde vi några enstaka gånger. Annars köpte vi inte så mycket i förväg, inte större grejer åtminstone.
 
Lägger till att gravidkudde är en sån sak jag konsekvent placerat i "onödigt"-facket, först nu 4:e graviditeten så köpte jag faktiskt en och jag fattar nu inte hur jag skulle kunna sova alls utan den. Gör massor för mina trasiga fogar och allmänt värkande kropp :love:
 
Det vi använt flitigt:
Babynest
Sovorm
Bärsele
Tossor (istället för skor som aldrig satt kvar ändå)
Sån där microsteriliseringsbehållare man kan lägga allt möjligt i.

Onödigt:
Flask/burkmatsvärmare till eluttag.. är man hemma så används micron. Hade däremot haft stor användning av en flaskvärmare som man kan ha i bilen! Ångrar att vi inte köpte det istället...
Bröstpump. Alltså det fanns aldrig tid att hålla på och diska och sterilisera alla delar efter varje pumpning. Bebis åt ofta så det var ju typ dags att pumpa igen när allt var rengjort :meh:
 
Det vi använt flitigt:
Babynest
Sovorm
Bärsele
Tossor (istället för skor som aldrig satt kvar ändå)
Sån där microsteriliseringsbehållare man kan lägga allt möjligt i.

Onödigt:
Flask/burkmatsvärmare till eluttag.. är man hemma så används micron. Hade däremot haft stor användning av en flaskvärmare som man kan ha i bilen! Ångrar att vi inte köpte det istället...
Bröstpump. Alltså det fanns aldrig tid att hålla på och diska och sterilisera alla delar efter varje pumpning. Bebis åt ofta så det var ju typ dags att pumpa igen när allt var rengjort :meh:
Vi hade flaskvärmare i bilen till stora sonen, den funkade inte alls.
 
Vi köpte nästan inget nytt, ser ingen poäng med det?

Spjälsängen blev aldrig uppackad, insatsen till babybaljan var helt kass och vällingpaketet förblev mer eller mindre orört.

Sjal och senare ergonomisk sele var oumbärlig. Bär fortfarande, fast barnet är nästan 3 år. Otroligt smidigt att slippa en klumpig vagn som bara tar en massa plats. Och man är inte heller förpassad till vägar utan kan traska rakt in i naturen.

Bröstpumpen användes flitigt. Om jag vetat hur flitigt hade hag nog satsat på en elektrisk.

Amningskläderna var väl de enda jag köpte det mesta nytt av. Men de användes mycket! Ammade i nästan 2 år.

Babynestet användes mer som barriär mot pappan som sover oroligt. Hade bebis intill mig konstant i början (vaknade när jag försökte lägga över honom).
 
Spjälsäng och vagn var helt klart det som användes mest från start och fortfarande gör, ongen sov sämst bredvid oss och vi väckte varandra men sovs det själv så sov alla hela nätterna. Men det är ju sånt man oftast köper ändå.
IKEAs minihanddukar/tvättlappar däremot, herrejisses vad de har använts, tveklöst det som räddat oss i alla möjliga situationer och används fortfarande snart 3 år senare. Tror vi köpte 4 eller 5 paket med 10 i varje, så har en del.

Babymonitorn är också fortfarande flitigt använd trots att vi bor så vi hör henne genom väggen egentligen. Men den väcker oss fortare än om hon skulle skrikit efter oss och dessutom är monitorn sjukt smidig att ta med sig när man sover borta.

Bärselen (Ergobaby 360) är nog det mest onödiga köpet, användes ett par gånger men jag gillade inte att bära på det sättet och sen blev ongen för stor för att vilja bli buren rätt snabbt så nu ligger den bara och dammar.
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
595
Senast: Takire
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 794
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 262
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp