Nordis travar hingst

Wacero

Trådstartare
Jag har köpt ett nordissto av travarstam. Hon är svartbrun med vit kota v.b. Inga mer tecken. Jag undrar om någon vet någon godkänd nordishingst med mycket vitt eller borkfärgad med travstam. Jag tänker inte betäcka i vår utan väntar något år.
 
Sv: Nordis travar hingst

Eder har 4 vita ben, efter Elding
Saras Tofte är fux och har 4 vita ben
 
Sv: Nordis travar hingst

Vet ju inte vad du har för stam på ditt kallblod, en annorlunda färgad hingst som blivit ganska populär (inte för färgens skull förstås) är Tangen Scott. Då får du in både Elding genom Moe Odin samt Atom Vinter. Han går dessutom tillbaka på Schuvarda på morsidan.
 
Senast ändrad:
Sv: Nordis travar hingst

Nu kan du ha riktigt roligt på din lediga tid! :D

Det är inte bara intressant att se hur hingstarna själva ser ut utan också vad de gett för föl, Keik Jo är ett exempel på en hingst som inte har jättemycket tecken men ofta ger splashiga föl. Pål Best har gett en hel del roliga färger, i avel har du Bodbäckspålle efter honom.
Lome Elden ger en hel del tecken. Det finns flera...

MEN! För att hitta rätt hingst måste du också veta vad du har för stam på stoet, eftersom det är lätt att få för hög inavelsgrad på kallblodstravare. Dessutom ska man ha koll så att det är attraktiv stam för ev. köpare, inte helt lätt alltså.

Gå in på travsport.se och ladda ner hingstkatalogen, du kan också ladda ner norsk travsports hingstkatalog, kolla in vad du vill ha, gå sedan till Blodbanken för kallblod och gör testparningar så du ser inavelskoefficienten, ganska viktigt. Ring avelsrådgivarna på Sleipner.

En veritabel guldgruva är bloggen blogg.kallblodsstam.se, där hittar du ALLT du behöver veta om färger och prestationer, massor av foton som bonus. Älskar den bloggen!:love:


Jag lovar dig, dina fritidsproblem är lösta i vinter!:D
 
Sv: Nordis travar hingst

Tack alla för hjälpen! Bris är efter Svall Ivar och Silvertösa. Det är så kul att titta på hingstar,fundera och till sist bestämma sig. För inte tala om när fölet kommer!!:bump:
 
Sv: Nordis travar hingst

Men det heter väl inte nordsvensk travare, utan kallblodstravare?
 
Sv: Nordis travar hingst

Självklart, men det var inte det tråden handlade om och det fanns ingen möjlighet att missuppfatta vilken ras det rörde sig om heller, så...:angel:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 922
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 122
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp