Bukefalos 28 år!

nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

jag kan nog tro att det blir fina hastar av kallblods travare och pre hastar

Har i england ar det mycket korsnings avel ( bade pa gott och ont) men mycket gott har det fort med sig..tex ID xTB, fantastiska sports hatsar
sen manga Araberx american saddlebreds, har sjalv en san som ar rar och som ska betackas med en PRE hingst nasta var...det blir en riktig gatu korsning, men stoet har haft ett fol tidigare med en pre och det blev en riktigt bra hast, ...sa vi ska prova igen...

och efter den har traden ar jag jatte sugen pa att inforskaffa en kallblods travare, kan man fa tag pa en san har i england;)
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

*kl*



Många av dessa hästar har varit hos tränare och i (tyvärr) många (men tack och lov inte alla) fall så är de dåligt hanterade/stressigt tränade.

Framförallt så undrar jag om PREhästen rids in vid 1 års ålder? Eller börjas arbetas vid hand vid 1 års ålder. Såsom travarna ofta görs. Vid 2 år har de gått otaliga lopp.

Min personliga åsikt är att det itne är bra att börja arbeta en häst vid den åldern och det påverkar hästarnas psyke.


Jag måste bara säga att kallblodstravare inte får tävla förränn dom är 3 år (varmblodstravaren från 2). Och sen är det ju jättetråkigt att du bara sett negativa sidor från travet , min upplevelse av travhästar är annars att det är svårt att hitta så välhanterade hästar! Lätta att sko lasta klipp osv.
Sen håller jag med dom som skrivit att kallblodstravaren behöver bevaras som ras och av den anledningen är jag emot korsningsavel (såvida man inte använder sig att PRE ston, jag vet faktiskt av en sådan häst!)
Man kan om man inte vill faktiskt betäcka med en icke godkänd hingst om man äger båda hästarna själv och veterinärundersöker hingsten (exakt hur man gör för att få registrerad avkomma vet jag inte men det vet STC)

Sen kan jag inte låta bli att säga att jag skulle inte byta bort kallblodstravaren mot någon annan ras:love:!
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Linna;11566014(exakt hur man gör för att få registrerad avkomma vet jag inte men det vet STC)[/QUOTE skrev:
Skulle kunna tänka mig att man kan registrera avkomman i STC:s tredje stambok. Hästar som är registrerade där får inte starta i travtävling i Sverige.
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Jo men visst, så resonerar jag med. Har man ett sto som i andras ögon anses vara intet värd, så kvittar det väl för dem om man själv låter betäcka sitt sto med vilken hingst det nu än må vara? Som det är sagt också så är ju halvblodshingstarna godkända för andra raser än halvblod, så varför just irritera sig så på folk som väljer P.R.E eller Lusitano till sina ston?
Jag och min sambo har ett Nordsvenskt Brukssto som har gått och blivit så in i vassens brunstig. Hon har ända sedan vi köpte henne, varit väldigt fölkär och nu när hon är fyra har hormonerna verkligen satts i vallning. Så som vi ser det är det fullt naturligt för henne att betäckas och få sitt föl. Har vi tur så lägger sig hormonerna något sedan, annars är det väl som det är. Vi vill inte betäcka henne med någon Nordsvensk Brukshingst av olika anledningar. För det första anses hon inte tillräckligt fin som Nordsvensk, för lätt i typen och har inte den exteriör de helst vill se. En renrasig Nordsvensk avkomma betingar inget högre värde om inte modern har bra poäng på visningar. Varför betäcka enbart med syfte att få ett renrasigt föl, när vinsten i alla fall uteblir vid en försäljning?

Vi ser naturligtvis hennes tillkortakommanden exteriörmässigt etc, så ska vi låta betäcka henne så kommer vi utifrån vårt perspektiv göra ett så gott val som möjligt för att bättra på avkommans förutsättningar, vi kommer inte att välja en hingst enbart för att den är billig eller råkar komma för våra ögon. Vi tittar just nu på P.R.E och Lusitanos för att det är dem vi fastnat för. Det råkar vara ett Nordsvenskt sto vi har, och skulle vi köpa häst idag, skulle vi nog inte köpa en Nordsvensk igen, utan kanske en häst med mindre egen vilja. ;) Hade vi haft en annan ras än Nordsvensk, men varit i samma situation som nu, så hade vi troligen i alla fall letat efter någon spansk hingst att betäcka med, eftersom de har vissa egenskaper vi letar efter.
Den avkomma vi får efter vårt sto, avser vi att behålla själva, vi har inga intentioner att sälja den. Tanken är att få fram lite mer av en ridhäst, än en draghäst. Vad det är för ras i så fall kvittar, men vi älskar våra hästar som de är och det är dem vi har, avkommans ras blir därefter.
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Om jag har ett sto som jag resonerar som så att jag skulle inte köpa en sådan häst igen så skulle jag heller inte betäcka denna:confused:..
Det finns ju en överhängande risk att avkomman ärver stoets lynne..
En fråga man som jag anser att var och en som går i betäckningstankar bör ställa sig är väl, Är väl vill jag ha en häst till med dom egenskaper mitt sto har? Annars bör man inte betäcka..
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Som det är sagt också så är ju halvblodshingstarna godkända för andra raser än halvblod, så varför just irritera sig så på folk som väljer P.R.E eller Lusitano till sina ston?


där har du nog fått det om bakfoten, för jag skulle ifrågasätta precis lika mycket, varför man tex skulle vilja betäcka en New Forest med en Ardenner. Eller en travare med en shetlandsponny. osv osv.
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Om hur man borde avla fram klippare, från russ, döle och andra raser:

Nu borde jag verkligen inte göra ett inlägg eftersom jag inte läst hela tråden och inte vet ngt om avel. Men jag blev nyfiken på Dölehästen och googlade den lite. Hamnade bara på sidor med Nordsvensk travare, där stod detta.

Kallblodstravaren har utvecklats ur gamla lanthästar, hemfödingar, dölehästar och nordsvenskar med en del inslag från lättare och snabbare hästar. Resultatet har blivit en häst som förutom att den är snabb och stark också är väldigt harmoniskt byggd och en fröjd för ögat.

http://w1.911.telia.com/~u91120821/Sleipner norrb.htm

Så om hon vill ha gammal klippare/PRE på så kort tid som möjligt verkar det ju onekligen som att ngn annan har gjort lite av jobbet här :D (speciellt om "hemfödingarna" bla är stora russ...)


Sedan håller jag med om att man måste värna gamla raser, så om ni lyckas övertyga TS om att avla ett renrasigt föl är det väl bra. Men om hon inte skaffar ngt föl alls så blir det bara ett föl mindre i världen, och en person mindre som äger ett sto och kan tänka sig att ta föl på henne. Hon kanske kan tänka sig att avla renrasiga föl vartenda föl i framtiden efter sitt halvPRE ;)
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Citat:
Ursprungligen postat av nephthys
Som det är sagt också så är ju halvblodshingstarna godkända för andra raser än halvblod, så varför just irritera sig så på folk som väljer P.R.E eller Lusitano till sina ston?

där har du nog fått det om bakfoten, för jag skulle ifrågasätta precis lika mycket, varför man tex skulle vilja betäcka en New Forest med en Ardenner. Eller en travare med en shetlandsponny. osv osv.

Det är väl ändå en herrans skillnad mellan att avla på två hästar som båda kan användas till klassisk ridning men på lite olika sätt. Där den ena troligen till och med redan kan ha spanskt blod från 1700-talet, dvs man korsar in ngt som redan funnits där. Och att avla en shetlandsponny med en travare. Det är ju uppenbart att samtliga personer som gjort det verkligen tänkt efter och vet vad de vill ha. Det låter inte direkt som några lilla Lisa (även om jag tycker lilla Lisa också gärna kan få ta ett föl.)

Precis som ni alla säger, samtliga kallblodstravarston kan omöjligen vara perfekta för trav och kanske därmed snarare skulle försämra kallblodstravarrasen för de som använder den till trav än vara en tillgång för dem. Om hon då är bra och fin för ridning, varför inte ta en PRE hingst. Kallblodstravarnas avelsbok verkar ju betacka sig för hingstar som inte startat, varför skulle de vilja ha ston som inte kan trava i aveln. Om de inte öppnar för ridhingstar såklart, då kan jag förstå att man vill ha ridstonas föl renrasiga.

Men jag gillar Tulles idé att starta en ny ras på de premisserna, ovan menade jag bara att jag förstår dem som bara vill ha ett föl, inte en ny ras om 40 år. (köper också gärna boken :) ) Dessutom drar man ju nytta av regeln som säger att första korsningen mellan två raser ofta är stark.
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Visst du har en poäng i att vissa ston inte är så intressanta i aveln men med en ras som är så liten så behövs en bred avelsbas och dessa hästar kan bli intressanta i framtiden!
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

iofs :) speciellt om de bestämmer sig för att premiera ridhingstar.
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Om du läser mitt inlägg lite noggrannare så ser du att jag har ifrågasatt varför man korsar med en ardenner...... det var det som var ursprungsinlägget nämligen.
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Aha, sorry, jo jag håller med om att jag trodde du medade kallblodstravare. Hade missat ardennerbiten (hängde mest på TSs ursprungsinlägg om nordisen).
 
Senast ändrad:
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Läcker! :d


Angående ursprungsämnet så är jag också inne på att det känns "onödigt" att korsa en redan så bra ras som kallblodstravaren, särskilt om man tänkt pyssla med AR.
Kallisar har verkligen sin charm, och en del av den tycker jag är psyket. Tyvärr så har även jag erfarenhet av att travet kan ställa till det i kombination med psyket så har de gått på trav kan det krävas jobb för att kunna nyttja psyket på ett bra sätt, varierar givetvis men de två kallblodstravare som stått mig närmast har travet INTE gynnat och jag skyller inte på tränarna eller träningen utan helt enkelt att det hade blivit för svårt att anpassa till deras mentalitet för att undvika stress/frustration. För egen del så känns det absolut värt jobbet trots att det fortfarande är mycket kvar efter två års träning. :)
Som sammet(?) skrev så ser jag det som att det finns två hästar, den ursprungliga "egentliga" och den hästen utvecklats till av träning och människopåverkan. När man ska avgöra hur ridbar en häst är så vill jag helst utgå ifrån ursprunget. Om personkemin stämmer så tror jag att en "oförstörd" kallis med trevlig exteriör kan bli väldigt ridbar och personligen tycker jag det är väldigt roliga hästar - känsliga, lätt för samling, massvis med energi, såna som inte går att "fuska med", enorm arbetsvilja osv.

Men sen är det ju också det där med vilken hingst man skulle betäcka med. Jag vet faktiskt redan en hingst jag gärna hade betäckt med om jag haft ett kallblodstravarsto med mål att få ett ridbart föl, då utifrån exteriör och psyke snarare än ridmeriter. Håller dock med om att det känns mer som gambling att betäcka ett kallblodssto med en kallblodshingst jämfört med ett korsningsföl kallblod PRE om syftet är att få till en trevlig häst avsedd för AR.

Hittade f ö ett jättetrevligt sto som jag var sugen på att beställa ett föl av! :d Ganska lik min kallis till exteriör och utseende men verkade ha ett mer lättsamt psyke och det dåvarande fölet var bedårande! :love:
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Men sen är det ju också det där med vilken hingst man skulle betäcka med. Jag vet faktiskt redan en hingst jag gärna hade betäckt med om jag haft ett kallblodstravarsto med mål att få ett ridbart föl, då utifrån exteriör och psyke snarare än ridmeriter. Håller dock med om att det känns mer som gambling att betäcka ett kallblodssto med en kallblodshingst jämfört med ett korsningsföl kallblod PRE om syftet är att få till en trevlig häst avsedd för AR.

Ja, det känns verkligen som gambling. Särskilt om man som jag bor i södra Sverige och alla hingstar finns i norra. Det är bara ett fåtal som finns på transportsemin, och det begränsar urvalet betydligt.
Just idag ska mitt ena sto semineras med transportsperma från en kallblodstravarhingst. Det är andra försöket i år, och det har varit ganska jobbigt. Blir hon inte dräktig nu heller lutar det åt PRE nästa vår (och sådana kryllar det av här i Skåne)
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 336
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 167
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 041
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 806
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp