Bukefalos 28 år!

nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

B

barocktok

hej!... är ny här ute och vet inte om jag kanske skulle gå direkt till avelsforumet.
Men då det är ni här ute som vet vilken häst som passar bäst till akademisk ridning så chansar jag!:)
Nu söker jag efter ett nordissto med ljus och lykta, tänkte lite längre fram låta betäcka med ngn av de fina P.R.E hingstar vi har i landet.
Frågan är vad ni tror om den korsningen? Det finns ju inte direkt många ute på marknaden så lite svårt att se vad det blir.
Givetvis så kommer ett sto av god och korrekt typ att användas.
Har tänkt börja rida akademiskt då ridstilen och filosofin tilltalar mig enormt mkt.
Hemskt tacksam för alla svar!
/Mimmi
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Oj, satt här och läste på olika forum och såg att det kan hetta till lite ibland!
Får tillägga att jag inte är ngn nybörjare som fått en "ide´" utan har haft glädjen att att umgås med många olika hästar av olika raser under åren. Har dock kommit fram till att en trevlig nordistös skulle passa mig och min familj utmärkt!
Då tävlingsambitionerna ej finns här längre, visst kanske ngn KM ngngång bara därför att men inget mer avancerat..
AR är nytt för mig i praktiken men jag läser allt jag kommer över, tror att med lyhördhet och ödmjukhet att det skulle kunna passa mig. Sen blir det väl till att plocka ut godbitarna!
Tanken med en avkomma av den korsning jag beskriver är givetvis det att "få vara med från början" samt att jag tror att det typmässigt kan bli en mkt trevlig ridhäst!
Men vad tror ni här ute att man kan vänta sig av en sådan korsning?

Hoppsan nu blev det novellängd!:o
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Mitt nordissto väntar bebis efter en PRE-hingst. Jag tror att det kan tillföra lite elevation och rundhet till nordisens rörelsemönster samtidigt som jag hoppas att kallblodstravarens helt outstanding intelligens och temperament går vidare. Jag hoppas också på en häst med lite mera tyngd än de moderna PRE-hästarna, även om jag hade tur och hittade en hingst med mycket djup i bålen och rejäla ben.
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Mitt nordissto väntar bebis efter en PRE-hingst.

Vilken PRE-hingst valde du?

Nu söker jag efter ett nordissto med ljus och lykta, tänkte lite längre fram låta betäcka med ngn av de fina P.R.E hingstar vi har i landet.

Har du en speciell PRE hingst i åtanke?

Undrar för att jag själv är lite intresserad av att betäcka mitt varmblodssto med en PRE hingst.
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

butterfly_effect, du har PM!


Jag är ganska anti korsningar, både hästar och hundar. Det är att sätta rasen ur spel lite och uppfödarnas arbete.

Jag är ingen hundmänniska men ofta är det väl så att gatukorsningar har de bästa psykena och är intelligentast, samt att de är rätt stressbefriade?
Tycker man kan se t.ex i halvblodsaveln när det blivit lite för mycket linjeavel och hästarna går i taket för ingenting. Jag är för korsningar om det finns ett syfte som går lite utanför det direkt sentimentala skälet att man gärna vill ha bebis efter sitt eget sto. Just med kallblods/PRE-korsningarna är väl tanken att man ska försöka återskapa den typ av häst som fanns i Sverige under 1600-talet, de s.k. karolinerhästarna. Aveln på den tiden bestod av något som liknar kallblodstravarna och så hade man några spanska hingstar som man använde som förädlare.
PRE-uppfödarnas arbete de senaste århundradet har ju gått lite mer åt att skapa en utställningshäst av fullblodstyp. Det är väl en fråga om tycke och smak antar jag.
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Va trevligt med svar!

Jag har en liten favorit bland hingstarna men det beror ju helt och hållet på typ av sto. Vet inte om jag ska skriva namn på honom här ute? Kan skicka pm om du vill veta!
Men hingstval kan jag ju inte göra ännu innan jag har en dam!:)

Pellen: Skulle vara hemskt trevligt om du kunde berätta/pm:a lite info om ditt sto och hingstval!

Jag kan tycka att det är stor skillnad med väl övervägda korsningar med goda individer än tjuvparningar och betäckningar.
Många raser idag är ju just ett resultat av ett gott avelsarbete där man korsat olika raser!

Men nu gled jag iväg!

Hur många av er här har träffat/sett/ridit en häst som är nordis/P.R.E?? Jag kanskke har en sådan tur att det finns bilder?:idea:
Vilka var era erfarenheter av dessa pållar isådanafall?
/Mimmi
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

hoppsan! Såg att det uppfattades som stötande att jag skrev nordis istället för nordsvensktravare i en annan tråd...
Jag hoppas att ni som läst här inte blivit allt för stötta och ber om ursäkt för mitt klavertramp!:angel:
/Mimmi
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

hej!... är ny här ute och vet inte om jag kanske skulle gå direkt till avelsforumet.
Men då det är ni här ute som vet vilken häst som passar bäst till akademisk ridning så chansar jag!:)
Nu söker jag efter ett nordissto med ljus och lykta, tänkte lite längre fram låta betäcka med ngn av de fina P.R.E hingstar vi har i landet.
Frågan är vad ni tror om den korsningen? Det finns ju inte direkt många ute på marknaden så lite svårt att se vad det blir.
Givetvis så kommer ett sto av god och korrekt typ att användas.
Har tänkt börja rida akademiskt då ridstilen och filosofin tilltalar mig enormt mkt.
Hemskt tacksam för alla svar!
/Mimmi


Hej.

Alltid roligt med nya ansikten. Jag måste ändå få ställa en något förvirrad "diagnos".

Jag tycker att du börjar i fel ände.

  • Du har inget sto än. Du tänker använda ett sto av god och korrekt typ. Vad är god och korrekt typ för dig?
  • Du har TÄNKT att rida akademiskt. Har du provat akademiskt och sett om det verkligen passar dig än?

Jag måste säga att jag tycker inte att det är någon idé att leta hingst och fundera på hur avkomman blir, innan du har bromsat upp lite och funderat på ovanstående punkter först...

ANDAS :o ! och försök sen lugnt sätta dig in i, vad det är du söker och vad det är du vill ha. :confused:

Jag vill inte vara elak och trycka ner dig :bow: . Utan det är bara av omtanke. Jag vill få dig att tänka efter före.

Det finns en del som jublande hoppar in i hästköparbranschen och vet EXAKT vad de ska ha...
En lugn trygg, lagom stor läromästare, lätt att hantera, trygg i all hantering och absolut inte skimmel... att använda till enklare promenadridning och EVENTUELLT avel...

Och sen står där med en virrig, lortgris till skimmel, som trots att hon var tom vid flera ultraljud och veterinärundersökningar, FÖLAR året efter.
Och sen att hon inte förstått att hon är 22 år idag... utan i stället för att skrittas i lusskritt runt i en paddock eller i ett ridhus, busar runt i skogen eller tränar akademiskt med mer och mindre framgång, beroende på mattes dagsform. :rofl:

Mvh

/IH
 
Senast ändrad:
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Hej.

Hej IH... och alla andra!

Jag har inte full kläm på hur man "delar upp" tidigare inlägg och svara så detta kanske tar lite plats!:) Som sagt är ju nybörjare!
Skriver ngr svar nedan så får vi se hur det ser ut sen, hoppas att det inte blir för rörigt att läsa. Försöker ge lite svar på det du skrev i ditt inlägg och tack för att du tog dig tid att svara!

Nej ingen tjej ännu... söker inte hingsttips utan snarare en hint om vad det brukar bli... om man nu kan generalisera ngt så komplicerat som avel! Vilket jag vet inte går... AO för mig hos den dam jag söker är bra ben och rörelser, en bra bog, god halsansättning, ej för lång rygg samt densamma bör vara stark. Välutvecklat kors samt goda vinklar och hovar... Sen gör det inget om hon är söt också :angel: samt gärna motor och en trevlig inställning till livet!

Nej jag har ju inte ridit AR utan "bara" den "vanliga" dressyren, hoppningen, körningen osv.. Anser dock att en god grund för all ridning är en välgymnastiserad häst och människa och betvivlar inte att AR skulle kunna vara med god handledning ett mkt god väg att gå.. Har inte haft häst att rida inom AR...

Hingsttips behöver jag inte utan det är intressant att höra hur de andra tänkt/tänker..

Jag vet vad jag söker..det har dock tagit sin lilla tid att komma hit, jag har ägt häst innan men tvingades pga personliga skäl sälja.. Nu har jag äntligen möjligheten igen men det får ta den tid det tar att hitta den rätta kamraten!

Tar absolut inte illa upp utan uppskattar dina råd och förstår dina frågor..



/Mimmi
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Jag är tudelad. Dels har jag intresse av korsningen personligt. Jag tror det kan bli mycket roliga ridhästar. :d (nu sticker jag ut hakan, för det ÄR laddat!)

Men dels är det ju också så - att kallblodstravaren är en ras som varit/är på väg att dö ut. Att betäcka ett bra sto med hingst av annan ras, för ju inte aveln framåt. För varje sto som betäcks med hingst av annan ras, så förlorar kallblodstravaren som ras en individ.

Och så märker man när man rider och tränar med dessa fantastiska hästar, att VAD skulle egentligen bli bättre om jag korsade ut dem?
Kallblodstravarna är mäktiga hästar, med mycket talang och ridbarhet kombinerat med fysik och sundhet anpassat till vårt klimat. Utöver det finns både "atletism", urkraft, integritet och utstrålning hos dem. Stora personligheter.

Så ja, jag vet inte... Hade jag ett bra kallblodstravarsto skulle jag nog inte kunna med att betäcka med hingst av annan ras. Rasen har så mycket att vinna på att stona betäcks renrasigt!
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Jag är tudelad. Dels har jag intresse av korsningen personligt. Jag tror det kan bli mycket roliga ridhästar. :d (nu sticker jag ut hakan, för det ÄR laddat!)

Men dels är det ju också så - att kallblodstravaren är en ras som varit/är på väg att dö ut. Att betäcka ett bra sto med hingst av annan ras, för ju inte aveln framåt. För varje sto som betäcks med hingst av annan ras, så förlorar kallblodstravaren som ras en individ.

Och så märker man när man rider och tränar med dessa fantastiska hästar, att VAD skulle egentligen bli bättre om jag korsade ut dem?
Kallblodstravarna är mäktiga hästar, med mycket talang och ridbarhet kombinerat med fysik och sundhet anpassat till vårt klimat. Utöver det finns både "atletism", urkraft, integritet och utstrålning hos dem. Stora personligheter.

Så ja, jag vet inte... Hade jag ett bra kallblodstravarsto skulle jag nog inte kunna med att betäcka med hingst av annan ras. Rasen har så mycket att vinna på att stona betäcks renrasigt!

Så det är så illa för rasen? Det låter inte helt obekant när du nämner det dock... tror att jag har läst om det i en av tidningarna...kommer inte ihåg om det var hästfocus eller ridsport.. berätta gärna lite mer!

Jag har full förståelse för din inställning och jag tolkar det som att du absolut inte har ngt emot korsningen som sådan utan en förlust av ett möjligt renrasigt föl.. Ja du är ju tydlig på den punkten!:)
/Mimmi
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

hej!... är ny här ute och vet inte om jag kanske skulle gå direkt till avelsforumet.
Men då det är ni här ute som vet vilken häst som passar bäst till akademisk ridning så chansar jag!:)
Nu söker jag efter ett nordissto med ljus och lykta, tänkte lite längre fram låta betäcka med ngn av de fina P.R.E hingstar vi har i landet.
Frågan är vad ni tror om den korsningen? Det finns ju inte direkt många ute på marknaden så lite svårt att se vad det blir.
Givetvis så kommer ett sto av god och korrekt typ att användas.
Har tänkt börja rida akademiskt då ridstilen och filosofin tilltalar mig enormt mkt.
Hemskt tacksam för alla svar!
/Mimmi

min mamma har länge funderat på den korsningen (fast då P.R.E korsat med nordsvensk. inte travare). och jag tror som henne att det skulle bli en jätte häftig häst!
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Det finns någon siffra, att man måste ha 1000 födda föl per år för att säkra rasens forlevnad och genetiska bas, för att rasen ska fortsätta vara frisk och hållbar. Senaste året föddes det cirka 500 föl (har inte siffrorna i huvudet). Nu har sleipner/JSV (?) gått in med bidrag för att få fler att betäcka sina ston, 4000 kr per betäckt sto - vilket gjort att siffrorna gått upp, 614 betäckta ston förra året och 764 betäckta ston iår!
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Det finns någon siffra, att man måste ha 1000 födda föl per år för att säkra rasens forlevnad och genetiska bas, för att rasen ska fortsätta vara frisk och hållbar. Senaste året föddes det cirka 500 föl (har inte siffrorna i huvudet). Nu har sleipner/JSV (?) gått in med bidrag för att få fler att betäcka sina ston, 4000 kr per betäckt sto - vilket gjort att siffrorna gått upp, 614 betäckta ston förra året och 764 betäckta ston iår!

oj då, ja då förstår jag! Bidraget är till nsvtravare endast eller är de även för brukshingstar?
Bra att siffrorna stiger... det vore ju förfärligt om dessa fina hästar skulle utarmas och försvinna...
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Tack, evis, du skrev vad jag tänkte!:bow: :bow:

Som sagt, kallblodstravaren är en ganska liten ras, och är i mina ögon viktig att bevara.
Det går att hitta riktigt fina exemplar, och stammarna är intressanta.
Jag tycker ju att man ska betäcka ett fint kallblodssto med en bra hingst av samma ras. Försök hitta ett sto med lite udda stam, om du kan.
Det är mycket som går igen inom kallblodsaveln.
De olika hingstarna har också olika rykten, allt ska tas med en nypa salt.;)
Är avel nåt du är intresserad av kan du kika närmare på hingstarna.
Bestarna och Trollen finns överallt. :D
Det är roligare om man innan vet vad man får i form av härstamning, om man har ett bestämt mål med sin avel.
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Knapplån. Vad är det man är ute efter om man korsar dessa raser? Om man försöker återskapa någon slags karolinerhäst, och förädla med PRE, varför just PRE? Varför behöver kallblodstravaren förädlas? Ska det ge bättre ridbarhet? På vilket sätt? Jag är helt okunnig om detta, men mycket nyfiken på hur ni resonerar!
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Jag tycker det är rätt så tramsigt att betäcka ett sto av en ras som i sig själv har många goda kvaliteter med en hingst av en ras som råkar vara populär för tillfället!

Just nu alltså PRE, för ett par år sedan var det frieser som alla skille "ha".

Problemet är att många då bara tar nästan vilken som helst hingst av den populära rasen utan att tänka sig för. Gärna en billig att betäcka med, eller den som råkar stå nära där man bor.

Det som är viktigast inom all avel är hur hingsten och stoet kompletterar varandra. Målet är att få en bättre avkomma enligt det avelsmål som man har.

Det vore trevligt om folk slutar att avla på det som är populärt just i "år" och itsället planerar litet långsiktigt.

Missförstå mig rätt nu, jag har inget mot PRE. Har bla träffat Tesoras hingst som är oerhört trevlig och ger fina föl. Men jag är mot den hysteri som blir med jämna mellanrum efter vissa raser.

Är det inte bättre att avla inom respektive raser?

/KT
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

butterfly_effect,. Just med kallblods/PRE-korsningarna är väl tanken att man ska försöka återskapa den typ av häst som fanns i Sverige under 1600-talet, de s.k. karolinerhästarna. Aveln på den tiden bestod av något som liknar kallblodstravarna och så hade man några spanska hingstar som man använde som förädlare.
PRE-uppfödarnas arbete de senaste århundradet har ju gått lite mer åt att skapa en utställningshäst av fullblodstyp. Det är väl en fråga om tycke och smak antar jag.



Ska man återskapa "karolinerhästar" så ska man i varje fall inte använda sig av kallblodstravare.

Det mest historiskt korrekta vore att använda storväxta gotlandsruss samt nordsvensk bruks och döle av den lättare ursprungliga kallblodstypen.

Sedan när man har fått fram en konsoldierad typ som motsvarar den tidens klippare så kan man använda sig SPARSAMT av iberiskt blod för att få fram en häst som motsvarar 16 och 1700-talets officershäst.

Man måste också ta i beaktande att det även rekryterades hästar till det karolinska rytteriet från både Baltikum, Finland,Nordtyskland och Danmark. Så det är ganska svårt att tvärsäkert tala om någon sorts "ursvensk" kavallerihäst från den tiden då inte alla rekryterade djur var av avel som skett i det som geografiskt nuförtiden är Sverige.

För jag antar att du menar just den hästtyp som officerare i det karolinska rytteriet använde när du refererar till "karolinerhäst".

Betänk att det vanliga manskapet red hästar som var ungefär i storlek med ett stort kraftigt russ och att det under hela den karolinska tiden nästan inte alls gick att uppfylla de krav man ställde storleksmässigt på officershästarna. Dessa skulle var ca 140-145 cm - men på den tiden mätte man bakom sadeln så det torde motsvara 150-155 cm i mankhöjd litet beroende på hur utpräglad manke hästarna hade på den tiden. Men man fick ofta acceptera hästas som var betydligt mindre om de i övrigt vore fullgoda.

De officerare som tillhörde det absolut högsta sociala skiktet i landet dvs högadeln red hästar som i många fall var nästan helt renrasiga iberiska hästar.

Det som kan göras för att återskapa "klipparen" och "den karolinska officershästen" är egentligen mest storleks och utseendemässigt. Genom att använda det avelsmaterial som idag ligger närmast.

Det blir ungefär som de rekonstruktionsavlade järnålderssvin ( eketorpsvin) och uroxe som man kan se i visssa djurparker.

/KT

Genom att i grunden använda sådana russton som förutom att de är av den lite äldre typen ochså är "överväxta" för rasen och därmed inte är lämpliga i den vanliga russaveln och betäcka dessa med små nordsvenska bruks och dölehingstar i första steget så skulle man komma ifrån problemet" med att nordsvenskston som egentligen skulle behövas i renaveln tages i bruk för rekonstruktionen av klipparen.

Ev skulle vissa av dessa russton kunna betäckas med PRE eller Lusitano redan i ett första skede.
 
Senast ändrad:
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Ska man återskapa "karolinerhästar" så ska man i varje fall inte använda sig av kallblodstravare.

Det mest historiskt korrekta vore att använda storväxta gotlandsruss samt nordsvensk bruks och döle av den lättare ursprungliga kallblodstypen.

Sedan när man har fått fram en konsoldierad typ som motsvarar den tidens klippare så kan man använda sig SPARSAMT av iberiskt blod för att få fram en häst som motsvarar 16 och 1700-talets officershäst.

Man måste också ta i beaktande att det även rekryterades hästar till det karolinska rytteriet från både Baltikum, Finland,Nordtyskland och Danmark. Så det är ganska svårt att tvärsäkert tala om någon sorts "ursvensk" kavallerihäst från den tiden då inte alla rekryterade djur var av avel som skett i det som geografiskt nuförtiden är Sverige.

För jag antar att du menar just den hästtyp som officerare i det karolinska rytteriet använde när du refererar till "karolinerhäst".

Betänk att det vanliga manskapet red hästar som var ungefär i storlek med ett stort kraftigt russ och att det under hela den karolinska tiden nästan inte alls gick att uppfylla de krav man ställde storleksmässigt på officershästarna. Dessa skulle var ca 140-145 cm - men på den tiden mätte man bakom sadeln så det torde motsvara 150-155 cm i mankhöjd litet beroende på hur utpräglad manke hästarna hade på den tiden. Men man fick ofta acceptera hästas som var betydligt mindre om de i övrigt vore fullgoda.

De officerare som tillhörde det absolut högsta sociala skiktet i landet dvs högadeln red hästar som i många fall var nästan helt renrasiga iberiska hästar.

Det som kan göras för att återskapa "klipparen" och "den karolinska officershästen" är egentligen mest storleks och utseendemässigt. Genom att använda det avelsmaterial som idag ligger närmast.

Det blir ungefär som de rekonstruktionsavlade järnålderssvin ( eketorpsvin) och uroxe som man kan se i visssa djurparker.

/KT

Genom att i grunden använda sådana russton som förutom att de är av den lite äldre typen ochså är "överväxta" för rasen och därmed inte är lämpliga i den vanliga russaveln och betäcka dessa med små nordsvenska bruks och dölehingstar i första steget så skulle man komma ifrån problemet" med att nordsvenskston som egentligen skulle behövas i renaveln tages i bruk för rekonstruktionen av klipparen.

Ev skulle vissa av dessa russton kunna betäckas med PRE eller Lusitano redan i ett första skede.

Som vi sa när jag gick i gymnasiet: "ÄGD." :rofl:

Det låter vettigt det du säger. För egen del kan jag bara säga att jag ser bebisen mitt sto har i magen som mitt eget experiment. Förstår om detta kan te sig provocerande. Men jag är inte intresserad av avel i egentlig mening - jag försöker bara norpa åt mig det bästa ur två världar: mitt eget långlinjerade kallblodssto av lättare typ och en fin PRE-hingst av mindre, kvadratisk typ (det blev f.ö. inte den billigaste jag kunde hitta och inte stod den särskilt nära heller ;)). För att det förhoppningsvis ska bli min egen ridhäst och kamrat genom livet, inget annat.
Jag kan förstå och stödja argumentet att avla renrasigt på kallblodstravare för att inte rasen ska försvinna. Men att vara emot korsningsavel av princip tycker jag är rätt så tramsigt.
 
Sv: nordsvensktravare/P.R.E hur blir det?

Har ett kallblodssto som har 2 st föl efter PRE-hingst ett vid sidan som är 5 mån och ett som är född förra året vilken är såld till en MYCKET nöjd ägare. Ett föl är också på gång till nästa år.
Det första fölet är av lite kraftigare modell och blir inte så stor ca 150-153 som vuxen, han har god extriör, är mycket rörlig med goda rörelser och mycket bra psyke.
Den andra är lite ädlare i typen blir ca 155-160 som vuxen, har god extriör med bra rörelser och ett utmärkt psyke, han är också mycket rörlig. Han är ju tyvärr hingst så han blir inte kvar hos mig han heller.

Anledningen att jag avlar kallblod/PRE är att jag har en PRE-valack som är exeptionell på många sätt och jag älskar typen av häst. Hade inte ekonomiska möjligheter att köpa ett PRE-sto så det fick bli kallblod som liknar PRE i mycket.
Det är INTE p.g.a. att PRE är populär idag, skulle inte avla av den anledningen om jag inte tyckte om rasen.
Om någon tycker att jag gör fel som korsar dessa raser så varsågod och skäll det bjuder jag på men jag tror att det här kommer att bli mycket bra ridhästar eller körhästar för den delen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 388
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 387
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 067
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 853
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp