Norge import

Molle2

Trådstartare
Hej!

Någon som har erfarenhet av att importera starthästar från Norge? Jag har köpt en häst, kallblod, som nu ska registreras i Sverige. Bekymret är att uppfödaren inte fyller i ett godkännande av exporten till Sverige, han har fått två påminnelser från det norska travsällskapet.

Finns det någon med tips om hur man går vidare om uppfödaren inte godkänner exporten?

Vad behöver man göra efter ett godkännade av uppfödaren?
 
Jag och min sambo köpte i september en häst från Norge.

Vi hade dock inga bekymmer med uppfödarens signatur, det norska travsällskapet borde kunna svara på vad som kan göras om uppfödaren inte skriver på?

Hur som helst, när exportpapperet var underskrivet så skickade DNT ett ex till STC och ett ex till oss. Vi anlitade en norsk transportfirma och de behövde att man gick via en (i mitt fall svensk) agent som vi skickade kopior på exportbevis och hälsointyg från Mattilsynet till. De står även för garantin att hästen momsas in i Sverige, vi fick i vår tur en faktura av agenten.
Vi köpte en hingst = avelsdjur som inte behöver betalas tull för.

Jag kan ha missat något, fråga gärna om det är något du undrar över.
 
Tack för svaret... hästen är redan hämtad så friskintyg och moms är klart... DNT lämnade numret till uppfödaren så jag får ringa och göra mitt bästa :)
 
Hej!

Någon som har erfarenhet av att importera starthästar från Norge? Jag har köpt en häst, kallblod, som nu ska registreras i Sverige. Bekymret är att uppfödaren inte fyller i ett godkännande av exporten till Sverige, han har fått två påminnelser från det norska travsällskapet.

Finns det någon med tips om hur man går vidare om uppfödaren inte godkänner exporten?

Vad behöver man göra efter ett godkännade av uppfödaren?

Utan godkännande från uppfödaren så är det omöjligt.

Vet själv en häst som var importerad från Norge och skulle registreras. Personen som köpte hästen från uppfödaren hade ej betalat hästen, den som sedan köpte av honom och skulle registrera i annat land visste ingenting om strulet med betalningen utan köpte i god tro. Uppfödaren vägrar skriva exportpapper förens hästen är betald till honom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 943
Senast: hundtant
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: KAROLIJNAH
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp