Normal kroppstemp efter hårt pass?

the_connemara

Trådstartare
Hur lång tid tar det innan "hela" hästen har återfått "vilotemp" efter exempelvis ett galoppjobb? Dvs alla muskler osv. Hur lång tid är den optimala nedkylningen? Dvs hur länge ska man täcka vid kallare väderlek?
 
Sv: Normal kroppstemp efter hårt pass?

Har för mej att det tar typ en timme, men jag är inte säker.. Har dessutom hört nånstans att tempen först går ner ½ till 1 grad innan det återgår till normal..
 
Sv: Normal kroppstemp efter hårt pass?

Det är väl bara att ta hästens vilotemp, tempa direkt efter galoppjobbet och sen med tempa igen regelbundet så märker du ju hur lång tid det tar, det måste väl vara väldigt individuellt?
 
Sv: Normal kroppstemp efter hårt pass?

Ja det tycker jag med :D Har nämligen fått för mig jag hört flera timmar. Alltså innan "hela" hästen återfått normal vilotemp.
 
Sv: Normal kroppstemp efter hårt pass?

Hur mäts det egentligen? Känner man på hästen eller? :p
 
Sv: Normal kroppstemp efter hårt pass?

Haha, jag vet inte :p Minns inte ens vad jag hört det, om jag ens hört det. Jag drömmer oftast väldigt verkighetstrogna drömmar om saker jag funderar över och minns saker därifrån :rofl:

Men, oavsett vad frågan kommer i från så är jag ytterst intresserad av svaret :)
 
Sv: Normal kroppstemp efter hårt pass?

Rent logiskt så känns det ju som om när hästen är klar med eftersvettning och är torr, så har den normal temperatur i musklerna?
 
Sv: Normal kroppstemp efter hårt pass?

Jo men jag har fått för mig att det tog mycket längre tid än man trodde...
 
Sv: Normal kroppstemp efter hårt pass?

Jag laste en studie i en av alla hasttidningar om temperaturer, vaderlag och tackning av hastar. Dar uppgav de att det tog ca 2 timmar innan muskeltemperaturen var aterstalld. De skrev aven att det under denna tid var onodigt att ha tacke pa hasten under denna tid (om den stod inne).
Forhoppningsvis lite hjalp pa vagen...

(ignorera att jag inte har nagra prickar over bokstaverna)

Tokan
 
Sv: Normal kroppstemp efter hårt pass?

Intressant.
Jag har för mig at jag läst om detta i någon tidning.
Nu måste jag läsa igenom alla tidningar igen.
 
Sv: Normal kroppstemp efter hårt pass?

Hm, försöker se i mina anteckningar om jag skrivit det nånstans då en föreläsare vi lyssnade på i veckan pratade om detta...

Men har självklart inte skrivit någon siffra! Men det var lång tid vill jag minnas, timmar skulle jag tro.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 466
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 164
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp