Bukefalos 28 år!

NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

Girasol

Trådstartare
Helsingborg, Gira calling...... Jaha så fick då sista dräktiga märren för året för sig att föla.... Knappt fyllt juver, gul genomskinlig mjölk och inga uppluckrade bäckenband. Dock fullgången i tid.

Hur som helst, en ljuvlig Hip Hop unge kom till världen, allt frid och fröjd förutom att navelstumpen droppade en del blod. Inget som jag sådär oroade mig jättemycket för först eftersom det avtog.

Igårkväll så började det droppa igen och han fick nu en påse framför navelstumpen stor som ett mellanting mellan golf resp. tennisboll. Ringer H-borg och rådgör. Doppa navel i Lotagen och försök få ut vet så vi kunde legera den för säkerhets skull. Ringer distriktaren, som inte svarar, ringer tre gånger med en halvtimmes mellanrum. Då är fölis riktigt dålig och helt plötsligt sprutar en fontän från navelstumpen.
Inte fanken är hon snabb ut och jag har hunnit kontakta h-borg och meddelar att vi kommer in om några timmar med en fölunge som förlorat en hel del blod och bara ska få dropp och legering först.

Hans slemhinnor var bleka. Tandköttet visade nada vad gäller kapillärer och tryck. Men han andades. Veterinären blir till sig och allt tar tid. In med fölis i bagaget på bilen och den svårlastade märren var inne på andra försöket! Ja inte i bagaget men väl i släpet....(:bow: till henne, då hon inte åkt släp på snart ett år...)

Kan konstatera att jag nu avverkat de ca 18 ½ milen på nytt fartrekord, vilket även vet på djursjukhuset gissade på.

Sedan har man nu tryckt i honom mer dropp, plasma samt nu får han blodtransfusioner. Det finns gott om hopp och veterinären ringde nyss och siar än sålänge om en god prognos! Han diar själv om man hjälper honom med lite stöttning.

Bu. till distriktaren som inte ringde upp , fast hon var hemma efter vad jag förstått. Ännu mer konfunderad blev jag då hon ringde ner för att höra hur fort hon kunde låta droppet gå in. Fullt ös sa jag, -ja det sa dom på djursjukhuset också. -NÄHÄ???? Konstigt. *morr*


Gira , numera väldigt luttrad!

Ps. Det här med vandrande pinnar alt. marsvin låter än mer lockande. Såväl för min nattsömn som för min plånbok.... :D


Ps2. Antar mitt bagage aldrig mer kommer bli sig likt... Ganska blodigt blev det...
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

Nu har väl du också fått din beskärda del av livets j*kelskaper!:crazy: Nu kan det väl bara vända och gå åt ett bättre håll, eller hur!

Vad skönt att fölet mår bra igen, och att allt ser fint ut!

sk*t i vandrande pinnar ett atg till, tror inte det är din grej:rofl:
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

:D Allvarligt... Pinnarna får vänta. Har fem ston betäckta samt 4 till som är på g..... Så här vilar inga större ledsamheter. Bara att gå ett varv till, för efter regn kommer sol.


Gira :banana:
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

Fast det kan vara ganska farligt att låta droppen gå för fort. När jag hade en fölis som vi fick droppa i nästan en vecka så tog vi en påse på 1½ - 2 timmar.
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

Jo jag vet, samma takt som du hade brukar vi ha gett de som behövt dropp pga uttorkning. Men här var det liksom inte så mycket kvar i omloppet.

Kan ju säga att distriktarn gång på gång frågade om han andades fortfarande, innan vi satte droppet. Så vi var ganska nära att det gått åt skogen likaväl...


Sänder en varm tanke till Cio som var med och fick assistera droppåsehållare och övervakare på fölet hela vägen ner. Undrar om hon har nackspärr idag?
Goda vänner ger sig tillkänna när det verkligen gäller :bow::bow::bow:


Gira :banana:
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

Jo jag vet, samma takt som du hade brukar vi ha gett de som behövt dropp pga uttorkning. Men här var det liksom inte så mycket kvar i omloppet.



Gira :banana:


Ännu viktigare att inte droppa för fort vid en kraftig blödning. Det är ju inte bara vätska som saknas då utan även blodplasman. Så vad det gäller att inte våga fräsa på för fullt så skulle jag heller inte våga göra det på ett nyföttföl med kraftig blödning.

Vad skönt att det verkar gå bra i alla fall. Håller tummarna för att fölis klarar sig.
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

Du kan ju vara glad att distriktaren kom iaf..

När min fölis var dålig så sa han att han inte kom för han skulle sova... (så var det med den jouren..)
Fölis va jättedålig när han väl dök upp runt 10 tiden på morgonen (givetvis var det helg så han var den enda som man kunde få tag på).
Helsingborg att han måste få dropp med en gång... och veterinären kliar sig i huvudet och undrar om det är nödvändigt...
Då låg fölis helt apatisk och rörde sig knappt så hade han legat i flera timmar.

När fölis väl fick dropp så kvicknade han till direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

Usch vilket år du har! :( Hoppas verkligen attt du haft din del av hemskheter nu för resten av livet!

Håller tummarna för den lille!
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

:D Allvarligt... Pinnarna får vänta. Har fem ston betäckta samt 4 till som är på g..... Så här vilar inga större ledsamheter. Bara att gå ett varv till, för efter regn kommer sol.


Gira :banana:

Vilken tur- att du fortsätter med hästarna alltså:banana:
Har man varit med ett tag så vet man att vissa år blir sämre än andra:angel:
det är bara att hugga tag igen och fortsätta...
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

Nämen helt sjukt vilket visset år det är men vi hästägare är ju ett OTROLIGT tåligt släkte som aldrig ger upp.
Jämt tänker man att nä nu kan det inte bli värre ...men jo jo det kan det!!!!
Ge inte upp

//Tina som precis köpt sig 2 nya ston.....som om inte alla andra räckte!
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

:D Allvarligt... Pinnarna får vänta. Har fem ston betäckta samt 4 till som är på g..... Så här vilar inga större ledsamheter. Bara att gå ett varv till, för efter regn kommer sol.


Gira :banana:

Men nej, du har verkligen drabbats av all otur men kan få i år :crazy:

Men jag måste beundra dig för att du inte gräver ner dig, det hade jag gjort för länge sen!

:bow:

Håller tummarna för att fölis klarar sig!
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

Undrar hur det gått med ert lilla föl?

Håller tummarna för att det går vägen och att ni slipper mer elände...
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

Ännu viktigare att inte droppa för fort vid en kraftig blödning. Det är ju inte bara vätska som saknas då utan även blodplasman. Så vad det gäller att inte våga fräsa på för fullt så skulle jag heller inte våga göra det på ett nyföttföl med kraftig blödning.

Vad skönt att det verkar gå bra i alla fall. Håller tummarna för att fölis klarar sig.

När mina patienter får så kraftiga blödningar är det dubbla dropp med tryck på som gäller, för att få in volym så snabbt som möjligt.

Blodet består för övrigt av blodkroppar och blodplasma. Det är plasman som är vätskan.
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

När mina patienter får så kraftiga blödningar är det dubbla dropp med tryck på som gäller, för att få in volym så snabbt som möjligt.

Blodet består för övrigt av blodkroppar och blodplasma. Det är plasman som är vätskan.

Samma sak brukar gälla för hästar med kraftiga blödningar (även föl) :angel:
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

Men fy sjuttsingen, kan det aldrig vara enkelt och okomplicerat:confused: Hoppas det går bra för fölis! Så tycker jag vi unisont bestämmer att de återstående fölningarna går bra:smirk:

Sen undrar jag lite om de dubbla budskapen i tråden, man trycker väl in vätska för att undvika cirkulationskollaps, eller?
Börjar hjärtat flimmra är det ju liksom kört.
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

Tja, har man ingen volym att pumpa runt så kan det ju kvitta (antar att du pratar om ventrikelflimmer nu).
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

När mina patienter får så kraftiga blödningar är det dubbla dropp med tryck på som gäller, för att få in volym så snabbt som möjligt.

Blodet består för övrigt av blodkroppar och blodplasma. Det är plasman som är vätskan.


Precis vad jag också lärt mig..... Så för mig var det självklart att ösa på med dropp och ta konsekvensen därefter. För som sagt, finns det inget att pumpa runt så kan det ju kvitta.


Gira :banana:
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

Skönt när man har telefonbackup från H-borg, det blir lättare att stå på sig då.
Jag hoppas lilla knytet är på bättringsvägen, och ett STORT Lycka Till!
 
Sv: NU är det dags att börja med Vandrande Pinnar!

Pratade just med H-borg. Läget är stabilt. När de får komma hem vet jag inte, för behandlande vet har inte ringt, så jag ringde och frågade nyss. Märren fick lite blessyrer under transport och urlastning. Inget som jag bedömde allvarligt, men tydligen har de plåstrat om rejält, då hon nu står med bandage. Fast det är klart står man still på box hela tiden så svullnar det ju desto mer....
Hon hade även fläkt en hov rejält och jag bad att hovis skulle slå ett kik på det igår. Men det har de inte hunnit med alt. glömt.

Inträffar ingen drastisk förändring åt negativt håll så kommer vi kunna hämta hem ett sto med föl som kommer bli helt återställd :bow:


Gira :banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp