Bukefalos 28 år!

Nu är jag lost...

F

Fujji

Hej alla!
Efter att snurrat runt ett tag här så är jag mer än någonsin inne på att börja rida igen.
Men var börjar jag???
Jag är 38 år och har ridit till och från sen jag var 7 år, senast '00. Ridningen har mestadels skett på ridskola. Jag har inte tävlat mer än där och det gick iofs bra.
Jag kan inte lära en häst något men jag kan (kunde :) ) utföra de moment den redan kan i dressyr. Jag har hoppat ca 110 cm som mest.
Jag rider helst hästar på 160 cm som har lite bredd och som hellre är lite framåt än de som man behöver driva på hela tiden.
Jag är 165 cm lång och väger ca 68-70kg.

Så var börjar jag? :confused:
Jag har kollat runt på lite ridskolor i närheten, men jag tycker att de inte känns helt rätt och att det inte kommer att ge mig något. Jag är definitivt ingen expert men det är magkänslan...
Nu funderar jag på att köpa häst och rida privatlektioner istället. Har någon erfarenhet av det och vill delge dessa?
Val av häst då... jag kan tänka mig skaffa en unghäst (har en kompis som kan rida in och hjälpa till med det mm), men vad för ras hade passat mig? Själv tänker jag på halvblod, men finns det några andra alternativ?
Det är inte så att jag måste börja rida i morgon, men jag komma igång med hästeriet...

Och min man som oxå han vill börja igen... Han är 190 cm och 95 kg tung - vilken häst orkar honom???

Jag är väldigt tacksam för alla tips.
 
Sv: Nu är jag lost...

Jag har precis börjat på ridskola igen efter lång tvekan. Hade innan jag la ridningen på hyllan egna hästar och tävlade på hyfsat hög nivå. Första gångerna jag red kändes det väl sådär, men nu efter 4ggr blir det bara bättre och bättre. Jätteroligt att rida olika hästar, att få komma igång själv igen (man ÄR ringrostig i början). Är det en bra ridskola med bra ridlärare är övningarna vettiga och övriga gruppens kunskapsnivå spelar ingen större roll så länge de håller sig "ur vägen" om du förstår hur jag menar.

Det är värt att ni båda börjar på ridskola och under tiden letar häst, det kan ju ta ett tag. Då är ni inne i svängen igen liksom.
 
Sv: Nu är jag lost...

Jag satt i samma sits som dig för några år sedan. Suget efter hästarna blev övermäktigt efter ett "litet" uppehåll på typ 25 år. Min väninna tipsade om att söka medryttarhäst här på Buke och på den vägen är det.
Såhär med facit i hand kan jag säga att jag hade nog inte klarat det stora ansvar som en egen häst innebär om jag inte hade fått "praktisera" några år först. Ridningen är ju egentligen bara en bråkdel i hela hästägeriet och resten är sällan något man lär sig på ridskolan. Efter 5 år som knatte på ridskola och därefter sporadisk ridning under så många år visste jag knappt hur man lindar ett ben och än mindre hur en foderstat skulle anpassas.. :o
Genom att bli medryttare eller fodervärd får man dessutom en god inblick i hur mycket tid, pengar och energi det faktiskt går åt att vara hästägare.
Men för att börja någonstans så går det ju att kombinera exempelvis ett par dagar medryttarhäst med någon dag på ridskola eller som halvfodervärd med privatlektioner. Hittar du ingen annons som passar här kan du ju alltid lägga in en egen och söka efter önskemål.
Extremt kul att din man vill börja rida!! Då lär han också ha en högre förståelse för det jag nämnde med tid & pengar. ;)

Stort lycka till hur det än blir!

//Cinnamon
 
Sv: Nu är jag lost...

Hej!

Ang VAR man börjar: ridskola kan vara svårt att hitta en "lagom" grupp som ger något.
Att köpa egen och ta privatlektioner är stenkul (gör jag; inom western och akademisk dressyr), och kräver att man har tillgång till rimliga instruktörer på rimligt avstånd. Jag skulle inte rekommendera att köpa unghäst utan en som är "ridbar" och börja där. Fördelen med privata lektioner är att man kan välja att prova på olika inriktningar och se vad man tycker är roligast. Nackdelen är förstås att det är dyrt hela tiden eftersom man försörjer hästen.
Vill du ha något lite bredare med motor som också orkar bära din sambo så kan kallblodstravarna förstås vara aktuella. De har ofta väldigt lätt för samling och är talanger för akademisk dressyr (skolorna, piaff, passage et c). Ett minus med typen är att de kan ha lite för mycket motor...

Man kan förstås också tänka sig att du som vuxen ryttare kan försöka bli "medryttare" eller delfodervärd för någon annans privathäst och rider lektioner på den. Kan vara en bra kompromiss och ett rätt trevligt sätt att prova sig fram på typ av häst.

Själv "började jag om" med ridning efter ca 6 års uppehåll som 25-åring, köpte då av en slump en varmblodstravare och har sedan dess samlat på mig diverse hästar som med hjälp av mina instruktörer blir bättre och bättre och roligare och roligare och jag har från att ha varit ren skogsryttare lyckats utbilda min fjording till gränsen LA-MSV. Och klarat mig med bra placeringar på westerntävlingar upp till regionalnivå.

Lycka till!
 
Sv: Nu är jag lost...

Jag skulle inte rekomendera att köpa en häst för att kunna ta lektioner, hästägandet är så mycket mera än det. Däremot så är det nog en bra ide att skaffa sej en medryttarhäst och ta lektioner på den hästen. Då kan man under den tiden också fundera på vad det är för typ av häst som passar än ridmässigt och vilken utbildningsnivå hästen ska vara på.
 
Sv: Nu är jag lost...

Jag skulle nog inte rekomendera att skaffa en unghäst som första häst, jag skulle nog kunna tänka mig ett lite äldre halvblod som funkar som läromästare :)

Ett tips är att bli medryttare ett par dagar i veckan för att komma igång igen och bli varm i kläderna :)

lycka till!
 
Sv: Nu är jag lost...

Jag har varit återvändare fler än en gång och första gången jag "gick tilbaka" red jag islandshäst. Om du inte gjort det förut så rekommenderar jag att testa rida islandshäst "på riktigt". Det var där jag verkligen fattade det där med tajming och exakta hjälper + effekten av tempoväxlingar. Ger MYCKET dressyr och väldigt många (upptäckte jag då) är inne på AR och klassisk dressyr.
Men det roligaste var i alla fall när jag "återvände" för xx gången - då blev det western under en period. Anledningen att jag inte håller på med det längre är avstånd och att dottern har häst Annars vär det SÅ kul både för att det för mig var en ny diciplin och för att det var en massa vuxna.

Varje gång man går in i en ny diciplin är man sig massor eftersom man verkligen ÄR nybörjare och inte bara ringrostig...... Hästeriet blir mycket roligare om man är nyfiken!
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag lost...

Köp dig en egen om du har tid och råd, men ingen unghäst. Stalla upp på ett ställe där det finns kunskap att hämta så ska det gå bra.
Jag har haft ett långt uppehåll, först på grund av sorg över död (foder)pålle sen var det karriären som ville ha sitt men plötsligt stod jag där när det var läge, jag slog till och det är det bästa jag gjort nånsin!
 
Sv: Nu är jag lost...

Köp dig en egen om du har tid och råd, men ingen unghäst. Stalla upp på ett ställe där det finns kunskap att hämta så ska det gå bra.
Jag har haft ett långt uppehåll, först på grund av sorg över död (foder)pålle sen var det karriären som ville ha sitt men plötsligt stod jag där när det var läge, jag slog till och det är det bästa jag gjort nånsin!

Håller med Gimlan, jag var i samma sits, 25 års uppehåll och plötsligt stod jag där med egen häst vid 44 års ålder :love:

Hade dock en del hästkunskaper (inte bara ridkunskaper) i bagaget, tycker man behöver det. Gör som Gimlan säger, ställ upp dig där det finns erfaret folk, samt köp en erfaren, snäll häst som kommer att ha tålamod med din ringrostighet.

Lycka till! :bump:
 
Sv: Nu är jag lost...

Jag är precis som du, en vuxen ombörjare. Jag tog tag i ridandet igen precis innan sommaren och jag bestämde mig för att rida för en privatlärare. Det är inget jag har ångrat. Som privatryttare så lär du dig så otroligt mycket mer än om du skulle rida på en ridskola. Min lärare fokuserar ju enbart på mig och jag har gått framåt otroligt fort, en ridskola skulle kanske inte kunna anpassa sig till min lite snabbare inlärning/omlärning. Dessutom får jag alltid hjälpa till att ta hand om hästen både innan och efter träning så jag lär mig dessutom god hästhållning (vilket jag inte alls skulle få lära mig på ridskola). Nu, snart ett halvår efter jag börjat så tycker jag att jag fortfarande lär mig mycket men inser att nästa steg är att bli medryttare. Visst skulle jag vilja ha en egen häst nu men man måste inse sina begränsningar och jag tror inte att det är nyttigt att tvinga fram något. Låt det ta tid, om ett år kanske du känner dig mer redo att bli hästägare. Så ser min plan ut i alla fall.
 
Sv: Nu är jag lost...

.....tilllägg till mitt tidigare inlägg. Din man skulle nog också tycka det vore kul med western!
 
Sv: Nu är jag lost...

Tack för alla inlägg!:bow:

Western låter onekligen kul!
Min man har hela tiden pratat om det, men jag har trott att han är för stor. Hästarna ser små ut! ;) Vilka raser lämpar sig för det? Kan man ha tex ett halvblod?
(Han sitter och dreglar över YouTube-klipp!)

Då ska vi börja med vanlig ridskola för att komma igång och sen leta upp en western-skola? Finns det i Skåne (får man inte tipsa, så skicka gärna PM).
 
Sv: Nu är jag lost...

Jag känner inte till western-ställen i Skåne - men ställ frågor på western-forumet.

Ja - ofta används hästar av stl "förvuxna ponnysar" men på de ställen jag varit finns även hästar för "fullvuxna karlar".

Om ni tänker western så skulle jag nog börja med det från början så ni slipper lära om.
Ni kommer få jättekul! Ofta har westernryttare en massa annat kul för sig också - på många ställen finns saloon och det ordnas aktiviteter som line-dance......

Som sagt - besök western-forumet, där hjälper de dig och ger dig bättre svar på dina frågor än iaf jag kan ge.

Behöver det sägas att jag inte observerade makens size när jag gav islandshäst som alternativ......... :-)
 
Sv: Nu är jag lost...

Kanske medryttare/delfodervärd, och rida mkt ridlektioner med den hästen? :laugh:Då kan du säkert vara med på roliga clinics och sånt också!
 
Sv: Nu är jag lost...

Jag har två damer som rider hos mej som är i samma situation som du!

Nu har dom ridit en eller två gånger i veckan hos mej i ett år och en av dom kommer att köpa häst inom en snar framtid!

Det kanske finns samma möjlighet där du bor?

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 173
Senast: Zpunk
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 021
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 092
Senast: warg
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 743
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp