Nu är jag trött på det här!

Kibani

Trådstartare
Jag är trött på att hundskrället inte äter som hon ska. Men vad sjutton ger man en hund som bara ibland anser färskfoder som tillräckligt gott?
Helst skulle jag ge henne torrfoder, av den enkla anledning att jag är usel på att komma ihåg att ta upp färskfodret på tining i tid (+ att jag efter sommarn troligtvis har för liten frys). Men det finns ju en enorm mängd att välja på och helst vill man ju veta redan innan man handlar att hunden verkligen äter.

Vi har prövat med ungefär samma halvtaskiga resultat:
Fodax, Nordic och Bravo färskfoder

Doggy proffesional Junior och "Vuxen"(den svarta säcken)
Magnusson Junior och Active
Eukanuba sport (eller vad det hette i grön guldigpåse)
Standart Hjort

Fodax + doggy prof junior åt hon när hon kom från uppfödaren men efter en omgång fodax som STANK hästkadaver(jo jag vet hur det luktar:crazy:) ville jag pröva annat. Jag har prövat att leka i henne torrfodret, ibland går det ibland inte. Jag har prövat varmt o uppblött, fruset och bara tinat, samma resultat på allt. Har prövat att med flit svälta henne en dag för att bygga upp aptit till nästa mål - funkar inte heller(+ att jag får mina föräldrar efter mig trots att det är min hund, mitt ansvar:mad:). Motionera extra - resulterar bara i att hon letar ännu mer snusk ute + att jag går sönder och måste gå kortare promenader ett tag - ond cirkel typ... Att blanda i nåt godare i hennes riktiga mat vägrar jag då det "förstörde" våra förra hundar (de började sortera och spotta ut torrfodret + att mina föräldrar var så mesiga att de skämde bort dem med annat).

Det jobbigaste är nog att fram tills hon var ca månader så åt hon med ENORM aptit för att när sommarvärmen kom i princip matvägra. Trodde då att det skulle gå över till hösten men sedan dess har hon varit lika kinkig - människomat, godis och snusk man hittar utomhus går ner med en rasande fart dock...

På någe vis är hon nog ändå inte alldeles för smal, lite konstigt är det dock tycker jag... Jag känner nämligen ryggrad och höfter extremt väl men har svårare att lätt känna revbenen:confused:

Barf är jag osäker på pga min okunskap samt samma grejjer som med färskfodret. Nästa problem är att jag bor i en håla och inte ens staden 5mil bort har speciellt mycket mer, alltså behöver jag nåt som finns lätt tillgängligt typ överallt.

Hjälp? Vad kan jag pröva härnäst i matväg? Eller kan det vara så "enkelt" att det är något fysiskt fel? Jag vill ha tillbaka min vandrande damsugare till valp/numera unghund!!

(blev visst långt och lika mkt "skriva av sig" som fråge tråd, men tack ni som orkat läsa hit)
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Hur många gånger om dagen ger du henne mat? Låter du maten stå framme en längre tid?

Min hund, idag fyra år, var extremt dålig på att äta som liten. Det som hjälpte han var att inte låta maten stå framme för länge (15 min högst), gå raska promenader precis INNAN man serverade maten samt att göra lite tankeövningar innan maten också.

Han kastrerades av olika anledningar för ett år sedan vilket också har gjort att han nu äter normalt.

Men kom ihåg att en hund äter när den är hungrig - och klarar sig utan mat längre än vad man tror!
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Och jag svarar som jag brukar i den här typen av trådar:

Har du kollat så att hunden är frisk?

Tonsillit (halsinfektion) ger ofta matvägran, för mig tog det ett tag innan jag förstod att min hund faktiskt var sjuk och trodde ganska länge att hon bara var kräsen.
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Men i min mening är detta bara en minoritet av alla hundar som inte äter vad husse/matte tycker den skall äta.
Ts beskriver en hund som håller hullet o verkar frisk o vars ägare till farje pris försöker få den att äta mer genom att hela tiden byta till ett "godare" foder.
PL
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Vad händer om du bara står ut med hennes "matvägran" i några månader då?
Min starka övertygelse är att en frisk hund INTE svälter ihjäl!!

Välj ett bra foder och håll fast vid det helt enkelt!
Erbjud hunden mat morgon och kväll - låt stå framme max 5 minuter och plocka sedan bort - vill hon inte äta så vill hon inte. Ge inte en massa "godis" mellan måltiderna och undvik även tuggben under några veckor.

Så länge hunden håller vikten, har fin päls och är pigg och glad så behöver du knappast oroa dej!

/Swat
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

2ggr om dagen, morgon och kväll (typ, vi går upp rätt sent men för oss blir det ju morgon ävenom klockan visar lunch) För fler gånger vill hon inte äta och större portioner går inte heller ner. Jag har prövat både att plocka bort det direkt och låtit det vara framme, och inte märkt nån direkt skillnad. Men eftersom jag inte är ensam i hushållet kan jag inte heller garantera att nån annan inte stuckit till henne något, då hon tydligt visar att hon är hungrig men vill inte äta det som serverats åt henne...


Diskurs:
Inte än men det lutar åt att det får bli ett vet.besök snart för det är lite sånna där småsaker jag skulle vilja ha svart på vitt om det är nåt att oroa sig för eller bara ignorera. Får öva lite på att vara tydlig o bestämd så de gör sig besväret att kolla precis vad jag vill -med den energin och flamsigheten är det inte många som tror att hon kan vara sjuk nånstans:o Jobbigt bara att alla stora utgifter givetvis hamnar på samma månad, men det löser sig väl :)
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Det svåra är att få med resten av familjen på det... Eftersom de fortfarande (efter snart ett par år) langar godis till hunden utan att tänka samt prompt vill blanda i godsaker. Jag är alltså "barnet" i huset även om jag uppnått myndig ålder och anses ha fulla ansvaret över min hund:cool:

Jag tycker nog ändå inte att jag bytt foder så ofta utan när jag köpt en sort får den lov att ätas upp först, men kanske det räknas som ofta ändå med några månader mellan. Bravo har jag hållt fast vid längst och varierat med det torra undertiden kan man säga. Innan jag kom på att jag kan "lura" i henne ganska mkt torrfoder under promenaderna så gick det ganska fort för henne att bli riktigt smal(kanske 2-3 dagar) Nu kan det vara så oxå att hon slutat växa på samma sätt och att hon därför håller sig bättre. Man kan säga att vi har ett stadie av "det funkar men inte optimalt" just nu.

Men om jag får igenom en "stå ut period" hur gör jag då när jag vill träna något/belöna ett bra beteende? Locka henne att leka varje gång? Godisbelöning är ju så snabbt och enkelt:p. Och hur gör man om hon tar nån tugga/äter varannan måltid men tappar hull? Ska jag vara "elak" och servera torrfodret för att det är enklast att ta fram o bort utan att det blir dåligt eller färskfodret som hon ändå tycker är något godare?
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Min hund visade inget tecken på sjukdom, förutom att hon tog en munfull hundmat som hon sedan spottade ut, åt gräs ute (har hon alltid gjort, men nu gjorde hon det väldigt mycket) och luktade lite illa ur munnen. Annars var hon pigg och som vanligt.

Att en hund visar att den är hungrig och ändå inte äter gör att jag gissar på tonsillit. Jag hade sagt till på skarpen till de jag bor med (även ifall det är föräldrar) att man inte får ge min hund något annat ifall hon nu matvägrar. Min syster har gjort så med sin matkräsna hund osm vägrar äta efter att hon varit hos våra föräldrar ett tag och fått godsaker. Nu ger de henne inget annat än torrfoder och det min syster säger är OK.

Hoppas du hittar lösningen på ditt problem.
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Som i alla sammanhang där man är flera som skall medverka till en förändring så förespråkar jag även i detta fall ett familjeråd!
Samla HELA familjen, förklara problematiken, effekterna av den samma och föreslå hur ni kan agera för att hjälpa hunden komma in i ett "sunt ätbeteende".

Som du beskriver det nu så har du ju bara en bortskämd hund som varit smart nog att inse att om h*n skiter i maten så kommer något godare!

Hela familjen måste ju enas om ett förhållningssätt och följa det för att ni skall få effekt!

Jag hade personligen valt ett bra torrfoder och haft det till allt under en tid!
Dvs om du absolut vill ge något att äta mellan måltiderna så blir det "bara"samma torrfoder.
Det är klart smidigt att både kunna leka, kampa, klappa som belöning och ge något gott ibland, men inte behöva hänga upp sej på enbart näringsbelöning.

Om hunden äter, men inte full portion och börjar tappa i vikt, då hade jag kontaktat veterinären!
Min erfarenhet är dock att hundar på ganska kort tid lär sej att det är bäst att äta när maten serveras annars blir man utan.

För många år sedan fick jag hem en unghund som vuxit upp hos en krögarfamilj och endast ätit GODA matrester under hela uppväxten! Det tog mej 8 dygn av TOTAL matvägran - och en viss viktnedgång - innan vi var överens om att torrfoder fungerar fint för hundar.

Ju mer man slarvar och ger "annat" mellan måltiderna desto längre kommer hunden hålla ut i förhoppning om att "snart kommer något gott igen"! Kör man på "stenhårt" från en viss dag, så brukar det gå mycket lättare för alla parter.

Lycka till!
/Swat
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Men i min mening är detta bara en minoritet av alla hundar som inte äter vad husse/matte tycker den skall äta.
Ts beskriver en hund som håller hullet o verkar frisk o vars ägare till farje pris försöker få den att äta mer genom att hela tiden byta till ett "godare" foder.
PL

Det kan säkert stämma! Jag har bara erfarenhet av min egen hund och vet bara att det var ett tråkigt misstag att göra.
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Åh gud vad jag känner igen mig i detta, skulle kunnat skrivit det själv (vilket jag även har i massa andra trådar)! Hade/har samma problem med min ettåring, när han var ca 6 månader var fodret plötsligt inte gott längre. Testade olika torrfoder men inget dög längre än nån vecka. Sen fick jag upp ögonen för Bravo och nu äter han (för det mesta) som han ska! Vilket av Bravos färskfoder ger du? Jag ger Plus och brukar variera mellan Vom och Ox, mest för att han inte ska tröttna. Har även upptäckt att Acanas torrfoder går att lura i honom om man blandar i lite med färskfodret.
Det roliga är att när vi åkte hem till sommaren (bor på studieort) började han vägra igen, och alltid när vi är hemma äter han dåligt. Tror mycket av det kan ha att göra med mormor & morfar samt mamma som envisas med att ge honom annat för att det "är så synd om honom när han inte äter"... :grin: Hade ett allvarligt snack med dem och förklarade att slutar inte ni kommer han hålla på så här hela livet och jag får ett h*elvete!! Då trilla poletten ner och nu får han bara sin egen mat. Dock äter ändå väldigt dåligt hemma. Ska se hur det funkar nu i sommar...
Har du kollat Bravo´s hemsida efter återförsäljare? Jag hittade en kennel inte långt från mig som säljer och hon tar dessutom med foder när jag behöver "in till stan" eftersom hon ändå ska hit - super!
Jag skulle nog hålla fast vid Bravo om jag var du, det är det som funkat bäst säger du. Om du ger det en längre period kanske hon även inser att det är detta som gäller - det erbjuds inget nytt!

Kämpa på och lycka till! Vet hur j*vla frustrerad man blir...
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Min hund visade inget tecken på sjukdom, förutom att hon tog en munfull hundmat som hon sedan spottade ut, åt gräs ute (har hon alltid gjort, men nu gjorde hon det väldigt mycket) och luktade lite illa ur munnen. Annars var hon pigg och som vanligt.

.

Inga tecken på sjukdom? Du radar ju upp de vanligaste symptomen på tonsillit i tur och ordning...

kl
Jag har aldrig förstått det där med att hunden inte skulle äta ordentligt. Klart den gör? Min egen hund var ganska kräsen i unga år, men det gjorde vi aldrig någon affär av. Hade maten framme och så fick vi byta ibland när han inte ville äta. Om hunden är trött, om den magrar, om den spottar ut mat, om den kräks, om den stinker ur munnen - ja, då ska den till veterinär. Annars - låt den vara. Som sagt, en frisk hund svälter inte ihjäl.
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Inga tecken på sjukdom? Du radar ju upp de vanligaste symptomen på tonsillit i tur och ordning...

Visst! Men vet man inte det så är det inte lätt att tolka det som tecken på sjukdom. Särskilt inte om hunden samtidigt är "pigg och glad".
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Hör o häpna!:eek: Föräldrarna går faktiskt med på att vara "riktigt hårda" en period, på villkoret att vi börjar med veterinär besök så det verkligen inte är nåt fel. Ett helt okej villkor för en gångs skull;) Så får vi se vad det verkligen är i detta fallet.


TantEster: Det iallafall jag menar med inte äter ordentligt är att hunden rätt plötsligt äter mindre än den brukar/slutar helt. Ziva har några perioder ätit bra -alltså under flera veckors tid ätit den giva man kommit fram till genom påsens rekommendation tillsammans med hundens hull o sådär.


lite allmänt:
Vägde henne igår- ungefär 20kg till uppskattade 47cm i manke(skulle gissat några kg mindre men hon har väl byggt muskler av snöskuttandet) Enligt mig känns hon rätt lagom nu om det bara är muskler som saknas över ryggrad och bäcken. Vad tror ni? Bilder kan fixas även om det är svårt att se pga den tjocka pälsen. Låter 7dl magnussons alt 3bitar bravo + ev nån dl torrt som belöningsgodis åt en mellanaktiv hund som lagom dagsgiva? Jo visst är det svårt att säga över nätet men åsikter och gissningar uppskattas iallafall;)
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Vad är det för hund du har? Tycker 20kg lät mycket, men det beror ju helt på vad du har för hund. Min Norrbottenspets är 45 cm och väger som max 14,5kg. Sen är jag iof inte så insatt i andra raser, kan säkert vara normalt för din ras men bara jag som är insnöad på småspetsarna :p

Om jag jämnför med min igen så äter min hund 4,5 dl torrfoder/dag och klarar sig utmärkt på det. Han är ute och promenerar ca 2 tim/dag, åker skidor 1,1 mil/3 ggr veckan, och tränar agility och lydnad lite varje dag :P
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag trött på det här!

Jag tycker den givan låter lite mycket,min dobbis 66cm och 32kg,får 8dl/dagen (äter Best in show)
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Finsk lapphundstik på snart 16månader är det jag har;) Har jag förstått det rätt så är rasen ganska kraftigt byggd, men enligt en tråd på rasforumet så är det inte många som väger 20kg+ utan oftare runt 14-18kg. Ziva är dock en stor tik kanske till och med för stor(enl standard) samtidigt som tikar över lag tenderar att bli små/för små vad jag sett. (redan som typ 5månaders valp var hon lika stor/större än flera tikar från en annan kennel) Hon är ju inte officiellt mätt så 47cm är vad jag gissat på då det är största tillåtna för tik, vore hon större borde man väl åka ut med huvudet före från utställningsringen eller?:o

Rekommendationerna på påsen är: hundens vikt 10-20kg, 5-8dl/dag. Samma med färskfodret väger hunden 10-20kg så 2-3,5burgare/dag. Visst brukar de skriva lite i överkant för att sälja mer men det känns på någe vis lite med "bara" 5dl samtidigt som 8dl känns mkt. Magnussons har dock större bitar än tex Standart så en dl M tror jag blir mer luft än en dl Standart (enligt deras är det ca 7dl hon skulle ha iallafall) Vet inte om de behöver lite extra när de fortfarande är unghundar? Det mesta av kroppen är väl klart iallafall tror jag. Bara att fortsätta att experimentera antar jag? Det är ju just när man läser att folk ger typ hälften till en ungefär lika stor hund/lika mkt till en större hund som får mig fundersam:p
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Min Chihuahua har alltid varit dålig på att äta. Från början höll jag på att bli tokig, köpte ny mat och tjorvade. Men insåg att en frisk hund svälter inte ihjäl sig själv.

Det som har funkat är att jag blandar lite köttfärs (för att få i honom magmedicinen, trubbel med magen alltså) med torrfodret, ställer ner det, låter stå i 20 minuter. Äter han inte så tas matskålen bort och ställs ned igen till nästa mål. Det här har gjort att han äter varje mål när det serveras, lämnar han någon torrkula så brukar jag låta skålen stå kvar så äter han dem efter ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag trött på det här!

Hon är ju inte officiellt mätt så 47cm är vad jag gissat på då det är största tillåtna för tik, vore hon större borde man väl åka ut med huvudet före från utställningsringen eller?:o

Om absoluta maxhöjd för tik är 47 cm så ska hon åka ut. Sen är många domare snäll med höjden på vissa raser, tyvärr.
 
Sv: Nu är jag trött på det här!

Min ena hund har varit extremt dålig på att äta under tiden jag haft honom, lite drygt ett år nu. Han äter fortfarande dåligt, men jag tänker inte så mycket på det längre, "han är sån".

Jag provade några foder som sas vara bra för de som åt dåligt, men INGET dög åt honom, inte färskfoder heller. Så jag gav upp. Valde det foder han åt någorlunda bra av (någon tugga, ibland) och så höll jag mig till det. Som några andra skrivit, en frisk hund svälter sig inte. Han fick fodret serverat två gånger om dagen, med en liten skvätt rapsolja på för att det verkar vara godare då.. Efter 5-10 min så tog jag bort skålen om han inte åt, och så fick han vara utan till nästa gång det serverades. Därimellan fick han ingenting alls, inte godis och inga tuggben.

Han äter fortfarande inte regelbundet, ibland kan han äta 2 gånger om dagen - som jag vill att han ska göra, ibland så äter han inte alls på 3 dagar. Han är tunn, utan att vara mager för den delen, och jag får nöja mig med det. Han är pigg och glad iallafall, och det är nog värre för mig att han äter dåligt än vad det är för honom.. :angel:

Jag har, som några skrivit, samlat familjen (främst min pappa) och talat om att de inte får ge hundarna massa godis och människomat hela tiden. Det har tagit ett tag för dem att förstå, men nu får ingen av dom nått de inte ska ha, utan bara ytterst sällan. Inte för att min kräsne hund äter bättre bara för att de har slutat mata honom med "skit", men han slipper bli dålig i magen iallafall.. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp