Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Alexandra_W

Trådstartare
5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite hårt på katten när de ska gosa. Men aldrig visat minsta aggressiv tendens eller elakhet, struntar i när katten drar som en rem förbi nosen.

Ute jagas alla katter, kan låsa ganska hårt på främmande katter på håll. Har generellt hög jaktinstinkt trots att rasen inte "ska" ha det.

Finns en äldre katt sen innan, som funnits sen hunden kom - har förutom den katten levt med två andra katter här, och bodde med katt när jag köpte honom. Har en period varit hos hundvakt med katt och var väl "låst" på den mellan varven om den t ex satt uppe på en hylla och så, men inga problem annars. Helt ointressant när man fått nosa och buffa lite på den.

Sover och kelar mer än gärna med husets katt/er.

Så köpte jag en 12 v kattunge. Räknade givetvis med att det skulle ta ett tag att introducera osv, kattungar beter sig ju väldigt "triggande" när de leker och far runt t ex. Letade länge och noga för att hitta en hundvan katt, som var van med lite mer burdusa hundar (hade eg tänkt skaffa en till vuxen men hittade ingen hundvan nog).

Det går skitdåligt med kattungen =/ Den har bara bott här i 5 dagar, men jag ser mellan inga och minimala framsteg. Första dagen var han närmast fixerad vid katten (som fick vara i en stor bur), men det släppte ganska snart.

Första gången han försiktigt fick hälsa på kattungen högg han efter den. Upplevdes inte arg, utan som att dte var ett byte/en pipleksak. Satte munkorg på honom, varvid han försökte hoppa på den med framtassarna och slå med framtassarna på den. Då hunden är 75 cm hög och väger 35 kg och hans tass nästan är lika stor som kattungen så är det lätt att räkna ut att en träff räcker för att bryta ryggen på den.

Så vi har tränat. Hund utanför grind och kattunge innanför. I början stod han och flåsade och stirrade, nu lägger han sig inom max 5 min.

Haft i koppel med munkorg, och om jag håller honom KORT så jag kan korrigera ev försök till utfall går det rätt bra, kattungen kan få fara runt och han lägger ner huvudet i mitt knä och struntar i den, i början vibrerade hela hunden, nu kan han slappna av. Dock är han "lättväckt".
Men om jag har honom liggande på golvet på sidan, sitter bredvid honom och har en mental "nagel i ögat" på honom så kan kattungen rejsa förbi framför utan problem. Samma sak om jag har honom fotgåendes i kort koppel och kräver uppmärksamhet.
Är kattungen i buren eller i ett annat rum kan den härja som sjutton och han bryr sig inte.

Låter bra, och låter bättre än sanningen är. För om jag inte är en nagel i ögat på honom, så då gör han utfall. Lek eller äta upp kan jag inte bedömma, jag gissar på en kombo. Han fick hälsa på kattungen igen i koppel när den låg i huvudhöjd på en soffa, jag höll i halsbandet och han hade munkorg. Nosade först fint, buffade sedan hårt och upprepade gånger på den, och pang upp med en tass för att slå till.
Han ser den alltså fortfarande som någonting i stil med ett mellanmål/hans nya leksak. Han vet att matte vill att man låter bli den, men det håller bara sålänge matte verkligen har brutalkoll.

Just nu känns det oändligt långt till det överhuvudtaget ska kunna funka, just för att en tassmäll räcker.

Han är INTE supermotiverad av godis, den absolut största förstärkare som finns i hans liv är tennisbollen. Samtidigt är det det absolut sista jag vill använda just nu av begripliga skäl.

Han är inklickad och i perioder klickertränad på vissa saker, och jag har senaste dagen klickat honom för ligga på sidan med huvudet ner och inte bry sig, samtidigt så förstärkningen i jakt är tusen gånger större än godiset om det blir ett skarpt läge.

Så, råd eller förslag hur fasiken man ska komma vidare, så han ser den som en KATT och inte en leksak/byte? ;(
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Jag håller på med samma sak. Fiffi är helt upptagen med att hålla ordning på dessa små troll. Vi har på en och en halv vecka kommit så långt att hon nosar på dom mycket fredligt och dom kan rejsa eller gå förbi henne och hon bara följer efter utan att vara triggad. Men när dom busar så blir hon stressad och ska skälla på dom.
Hon har respekt för dom men har inte bestämt sig för om hon verkligen ska låta dom uppföra sig hur som helst. Hon följer efter dom konstant.
Trött hund efter en stunds kattumgänge kan jag säga.
Så det är bara övervakat umgänge som gäller och massor med ställen uppriggade så katterna kan slinka undan.
Humla däremot är lurigare. Hon gör olika vid olika tidpunkter. Ignonerar, skäller till, springer efter osv - där är jag mer orolig i längden. Fiffi kommer nog att vänja sig och inse att det är husets djur. Humla däremot....får hon fnatt så kan det innebära platt katt. Så jag hoppas på att katterna ger henne en snyting snart så hon får en tydlig minnesbild.
Dom har ju vuxit upp med vår gamle katt och han fostrade dom bra men en och en halv månad utan kisse var lite för mycket tydligen.
Med schäfrarna så var det aldrig problem -efter en dag så var det ok med ny katt.
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Här fungerar ju inte att ha ens i koppellängd, då är risken för stor det blir tji kattunge. Så fungerar ju inte ens det här med mycket gömställen för kattungen :S

Här blev det ju ingen tid utan katt ens.

Jag var beredd på att han skulle vara taggad initialt, men det HÄR var jag inte beredd på alls. Inte ens när jag hade fd kapplöningsgreyhounds som inte var vana med katt var det såhär svårt. Just nu känns det som det aldrig kommer funka, inte förrän kattungen är vuxen =/ Just för det där att en sekund räcker för det ska vara tji kattunge mer, oavsett vad hundens avsikt egentligen var så som sagt en smäll/hopp räcker ju..

Tillägg, hunden har INTE ändrat syn på befintlig katt i alla fall, alltid något. Den får fortfarande fräsa runt utan att han triggar jakt.
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Jag kan bara saga att sa ar min rottis ocksa. Hon ser absolut ingen skillnad pa kattunge och mus ... som hon blivit uppmuntrad att ta i stallet.:crazy: Jag valde att ge bort kattungen jag hade tagit in, men de vuxna katter hon redan funkar bra med funkar fortfarande bra.

Jag kan ocksa tillagga att hon visat att hon kan vanja sig vid nya vuxna katter. Kattungar haller vi oss undan.
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Jag är en envis jäkel när det kommer till träningssaker, men katten fick faktiskt flytta när Frodo på två månader fortfarande inte slappnat av i hennes närvaro. Det känns som en alldeles för stor risk för kattens skull, att hålla på och nöta med träning hos en potentiell kattdödare.

Vi tränar fortfarande på att låta bli katter och det går bra utomhus, men inomhus är han precis lika fixerad och "nära döden" som för 9 månader sedan.
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Jag ser inte Viktor som en potentiell kattdödare, annat än i den mån alla hundar är det. Däremot gör han helt tydligt skillnad på kattunge och katt, och potentiell kattungedödare är han ju..

Att omplacera kattungen är inget jag vill överväga just nu, dels då för svårigheterna att hitta en lämplig ny katt, och för att hemmavarande katten är *så* lycklig över kompisen (det är för hans skull det blev en katt till).

Intressant där ang möss, vi har ju möss inne på vintern, och vuxna katten jagar och tar möss inne. Hunden bryr sig inte, varken när katten jagar möss, möss som springer eller döda möss.

Men, omplacering känns inte aktuellt än, så gärna träningstips.
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Kan man tänka sig tillfällig "omplacering" hos annan hundfamilj, medan kisse växer på sig lite? Om du tror att storleken gör skillnad för honom.
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Alltså, jag vet inte om det där går på en vuxen hund... Min lilla är en kattdödare, från födseln verkar det som eftersom hennes mor är en notorisk kattdödare. Nu senare veckorna har hon varit riktigt spak i stallet efter att först sprungit in i elstängslet, sen 3 dagar i rad blivit stucken av otroligt ilskna getingar. Men trots superskräck för omvärlden en liten stund så kvicknar hon minsann till när hon ser den stackars katten och hade nog gladeligen sprungit genom getingboet igen.

Munkorg är en bra grej, men jag förstår din frustration.
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Precis samma attityd ser jag hos min Frodo. Trots att han får rejält med stryk (av katten själv) så går han bara på hårdare. Likaså är han fortfarande, efter snart ett års konsekvent träning och förbud, löjligt intresserad av tamråttan.

Jakt sitter djupt...
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

*svarar flera*

Det som är så förbannat frustrerande är att hundskrället är kattvan, i alla år. Uppvuxen med katt, levt med katt i alla år. HUR jävla svårt ska det vara att lämna en kattunge ifred.

Jag blev så trött och besviken idag, nötte på med träning, han ligger avslappnad på golvet (jag sitter bredvid och har ett grepp om kopplet näära halsbandet, inte så det är sträckt men försöker han minsta lilla så). Katten rejsar runt, han lyfter huvudet någon gång men lägger ner det när jag säger nej. Katten klättrar upp i mitt knä, han lyfter inte huvudet, katten stryker sig emot honom och han ligger kvar, sniffar lite men ingen buff.

Katten går iväg en liten bit och sätter sig och tvättar sig, han ignorerar den. Jag tycker det är bra läge att avsluta och ska ta med honom ut, så fort han rest sig så sproing öronen upp och ett utfall mot katten (som satt kvar, heja katten, så fick ingen förstärkning av det, bara en förbannad matte som lyfte hunden därifrån i nackskinnet, arg..)

Nu ikväll beslöt jag mig för att försöka med en parallell grej. Jag kommer att förstöra den absolut bästa förstärkare jag har, men fungerar det är det värt det bigtime. Jag har plockat fram tennisbollen, och bestämt att det är MIN boll och det är off limits. Man får inte ens TÄNKA på tennisbollen. Man får inte TITTA på tennisbollen, och om man visar intresse för den tänker matte korrigera. Inte ens om matte studsar bollen, kastar bollen eller gömmer bollen får man bry sig.

10 minuters träning, och det ligger en halvdöd hund i korgen, som nog haft kortisolnivåer som gått genom taket av stress och frustration att inte få ta bollen. Bollen ligger nu, efter att ha studsat runt halva rummet, inklusive förbi nosen på hunden, 2 dm från honom. Just nu finns det ingen boll i sovrummet i hans värld, han idiotignorerar den. Ska snart lägga undan den. (dock, så vid ett av tillfällena då jag platsat honom och kastat runt bollen, och sen låtit den ligga och krävt att han inte skulle bry sig om den när han fick "frikommando", så en gång blev frestelsen för stor och smack högg han bollen. Släppte direkt, men hade det varit en kattunge så..)

Det är ett desperat försök jag vet, men jag är milt sagt desperat... Man skulle ha en radiostyrd boll, som man kunde "sätta fart på" när man oskyldigt satt vid datorn eller något ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Inte alls desperat, snarare den enda vag att ga. Kan du gora det 3-4 ganger om dagen (och anvander ett speciellt komando ord) kommer du snart att kunna anvanda samma ord for kattunge ... med mer traning i samma anda.

Precis samma attityd ser jag hos min Frodo. Trots att han får rejält med stryk (av katten själv) så går han bara på hårdare. Likaså är han fortfarande, efter snart ett års konsekvent träning och förbud, löjligt intresserad av tamråttan.
Jakt sitter djupt...

Sadan ar min rottis ocksa. Om en katt skulle ge sig pa henne skulle hon ta den direkt. Hon ar inte intresserad av att slass eller att ge sig pa vuxna katter, men hon backar inte annat an om jag kraver det ... och da mycket ogarna och for katt skulle jag fa agna mig at mycket traning. Och jag tvivlar pa att jag skulle kunna lita pa henne.
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

funderar på att köpa ett nytt sprayhalsband, och se om det hjälper. Men jag tvekar, dels över pengarna, och dels över beständigheten. Att han svarar på det vet jag, men hur länge "sitter det i"... Andra saker jag använt halsbandet till (äta hästbajs och springa ut till grannarna när de hämtar posten 10 m från tomtgränsen) satt det kvar sådär 6 månader innan jag fick göra om det. Men de är ju inte sådär överdrivet självförstärkande.

Men nåt måste jag hitta på, helst något som inte inkluderar att omplacera en hund eller två katter..

Vi tittade på EM i FT idag, hunden, katterna och jag. Efter några tillsägelser accepterade han till och med att hon gick på honom utan att lyfta huvudet (just då var han inte direkt avslappnad dock, men det är okej i just det läget), och låg långa stunder och sov. Men det är ju när jag har en nagel i ögat på honom mentalt, släpper jag det så har vi inte kommit någonstans. Inte en enda millimeter. Så jag måste ha något som inte är "eftersom matte kommer bli vansinnig på mig om jag försöker, och jag ändå vet att jag inte kan för matte är precis bredvid" utan som är mer kopplat till "eftersom katten är aj aj, förresten är det en tråkig jävla katt".
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

*eget KL*

Köpte ett nytt sprayhalsband med fjärr. Då vi inte kommit en jäkla mm på en månad. Han är toktaggad och vill på henne såfort hon rör sig.
Filmen är efter en spray när han kastade sig efter henne, upp från liggande och mot henne när hon närmade sig.

https://www.facebook.com/photo.php?v=496821723747139&l=619923405615298691

När jag skriver så han ligger, lös. Kattungen rejsar järnet. Han tittar, och han är inte avslappnad alls. Men han ligger still, och mellan varven kollar han på mig. Han är alltså inte "LÅST". Att innan ha honom lös har inte funkat alls, inte ens långt koppel.
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Sprayhalsband är faktiskt skitbra. Det skadar inte, men påverkar mer än man tror.
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Ja, han har enorm respekt för det, och det bästa är att han INTE fattar att det är jag som styr obehaget. Tvärtom kommer han till mig för att söka skydd från det "läskiga".

Vilket är perfekt. Om matte säger nej och man lyssnar händer inget, om man ignorerar mattes nej händer något otäckt. Matte vet alltså när det ska hända något otäckt och säger till innan.

Nyss lekte de väl häftigt och lilltjejen skrek, hunden tände, jag sa nej och han backade omdelbart och kom till mig. Där händer inget läskigt.

Men OJ så det tar på honom att behärska sig. Tog ut honom efter 10 minuter, och han fick fnatt ute, totalt överslag. Så det är ju lååångt kvar, han är ju spänd och VILL fortfarande, men behärskar sig. Men jag tror nu på att det här GÅR att fixa över tid, innan var jag ärligt talat väldigt uppgiven och redo att ge upp då jag slet och slet men det gjorde noll. 10 min idag har gjort mer än jag åstadkommit på en månads slit.

Tänkte jag skulle vänta ut honom så att han slappnar av en liten stund, sen ska jag avbryta. Katterna är synnerligen hjälpsamma och springer runt, jagar varandra, hoppar upp på saker, över honom osv. Så jag tror inte hans mentala ork räcker så jättelänge till innan han måste tippa på sidan en stund..
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Härligt att höra!! :)

Angående mitt förra inlägg så tänkte jag främst på tillfällig omplacering av lillkissen, tills den är lite större. Men nu verkar ni ju vara på god väg, bra jobbat!
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Jo förstod du menade så, men det är inte möjligt att separera gammelkatten och lillkissen nu, så då måste jag omplacera båda katterna tillsvidare. Dels tror jag gammelkissen skulle ha synpunkter på det, dels så är jag då rädd hunden skulle bli rabiat mot BÅDA katterna då.

Men, jag har nu hopp om att det ska gå att lösa, åtminstone halvfunktionellt och såpass att jag inte måste ha dem separerade "hela tiden". (Att ha dem ihop när jag inte är hemma, DET ligger väldigt långt bort, men det är ju ingen fara alls. Värre när jag måste välja vilka djur som ska få förmånen att vara med matte den här stunden osv)
 
Sv: Nu behöver jag lite hjälp, träna hund låta bli kattunge

Men sådär ja!

The cat with no brain (aka Soda) snor runt benen på den av matte hårt tuktade hunden (aka Viktor) som nu med all tydlighet i världen insett att den ulliga pipleksaken (katten alltså) är offlimits. Han vill fortfarande, men han behärskar sig.
Hundstackaren står som paralyserad när katten snor runt. Då sätter the brainless cat klorna i hundens bakben...

Hunden reagerade rätt (snodde runt för att bli av med katten, men utan aggression), katten blev skrämd. BRA! Det är två som behöver träna här.. Ännu bättre är att hunden inte sätter efter katten när den flyr iväg som ett streck.

Tre minuter senare sladdade Soda runt i rummet, och kom på bredsladd rakt mot den liggande hunden - och saktar ner och går förbi hunden. Det tar sig, för båda två!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 142
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 176
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 004
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 545
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp