Bukefalos 28 år!

Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Har två katter med känsliga magar som spyr i perioder vetrinären har konstaterat att bägge har magkatarr som dom fått efter att ha ätit en dålig sats Hills foder.

Det gäller att se till att dom äter små portioner och långsamt annars kommer spyendet i gång på direkten och obehandlat sitter i fler veckor.

Det vetrinären rekomenderade och som fungerar utmärkt är en halv Losec (svagaste styrkan) om dan i 5 till 10 dagar, fast dom brukar sluta spy redan efter ett dygn:)
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Det vetrinären rekomenderade och som fungerar utmärkt är en halv Losec (svagaste styrkan) om dan i 5 till 10 dagar, fast dom brukar sluta spy redan efter ett dygn:)


Hon har som jag skrev fått omeprazol utan skillnad =/ (omeprazol är verksamma substansen i losec med)

Men tack för tipset.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Min kräkskatt har provat alla lågallergena foder på marknaden (till sist enbart för att få tyst på vet). Efter ett par månader på burkmat är han kräkfri. Nu kan han äta torrfoder i mindre mängder, men helt plötsligt börjar kräkningarna igen. Därför serveras enbart mjau till honom. Kött i form av ben kan han äta, men inte bitar eller färs (förmodligen hetsäter han det också). Under våren kräks han oftare eftersom magen blir irriterad av den lilla fällpäls han har, även om det aldrig är tillräckligt för att bilda en hårboll.
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Kruxet med den här damen nu är ju att hon tokkräktes när jag provade burkmat igen. Förr gick ju burkmat bra, bara några enstaka kräkningar. Sen drog jag in burkmaten och kräkningarna blev värre, för att sen upphöra nästan helt och vara på burkmatsnivå trots torrfoder. Jag var salig.

Och så plötsligt börjar de igen nu i vår, trots samma torrfoder etc. Nåja tänkte ju jag, jag får väl ge henne mjukmat igen. Jo men tjena, hon spydde ner hela huset. Hon åt - spydde - åt - spydde. Så jag tog bort den igen. Ingen aning varför hon inte fixar det nu, om det var något tillfälligt, blev för snabbt byte eller om hon inte tål det längre av ngn knasig anledning?
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Du kanske faktiskt skulle kolla närmare på fodret jag nämnde... :angel:
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Heulwen - Med tanke på att Teklas mage helt pajade av Eukanubas vuxenfoder så är det inte det första jag tänker prova. Men om inget annat av tipsen här hjälper ska jag göra det.
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Heulwen - Med tanke på att Teklas mage helt pajade av Eukanubas vuxenfoder så är det inte det första jag tänker prova. Men om inget annat av tipsen här hjälper ska jag göra det.
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Det här låter förmodligen tokidiotiskt men har du provat att ge B-vitamintillskott? Syrrans katt kräktes kaskader om hon hade för lite B-vitamin. Jag läste att du har utrett henne framlänges och baklänges men jag vet inte hur denna brist kan visa sig så det kan ju vara värt att prova.

Min tantkatt kräks rätt ofta men det är magen som håller på att ge upp på henne. Hon har dåliga njurar men hon vägrar att äta specialfoder så hon kräks lite då och då. Men så länge det håller sig till ett par gånger i veckan så är det ju hanterbart. Jag skulle nog ha gett upp för längesen om jag ha det det som du. Jag beundrar dig för att du har hållit ut så länge.
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Nej, aldrig provat B-vitamin och aldrig blivit tipsad om det. I vilken form ger man, bara krossa människotabletter och strö på käket, eller finns det för katt?

Dosering och intervall?
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Det finns för katter, kolla hos djuraffären. Syrran gav det som tabletter, katten gillade det så hon åt det som godis. Vita-B tror jag det hette och hon fick två till sex om dagen beroende på hur illa hon var. Jag har använt en flytande variant till min kattant som jag köpte hos vetrinären, där stod doseringen på flaskan. Det är nämligen bra även för njurpatienter.
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Har haft siameser själv och förutom dåliga tänder, så turades de om att kräkas ner hela huset. Jag hatar hulkande ljud från katter numera:cool: :angel: Vetten hittade inga fel, men så fick den sista sian antibiotika i samband med en tandrensning och kräktes inte på flera veckor(semester). Hon fick därefter kortison i tablettform och det funkade i flera år. Hon hade en magsjukdom som gjorde att kroppen stötte bort maten ?? (kommer inte ihåg detaljerna). Men katten mådde bra under alla år och levde ett normalt kattliv.
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Min siameshane har nog aldrig spytt i hela sitt liv faktiskt ;)

Men dåliga tänder har faktiskt honan (hanen har jättefina), dock aldrig behövt antibiotika efter sanering. Däremot har hon fått antibiotika för magen, utan resultat, men kan ju vara olika sorter helt enkelt.
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Har du provat Eukanuba Intestinal Formula? Vi fick hem en katt med mycket känslig mage (han hade varit undernärd väldigt länge) men han kräks inte alls av den maten.


Rätta mig om jag har fel, men är inte Eukanuba hundmat?? :angel:
Iams är väl motsvarigheten för katt, det har min katt ätit i hela sitt 11-åriga liv!
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Rätta mig om jag har fel, men är inte Eukanuba hundmat?? :angel:
Iams är väl motsvarigheten för katt, det har min katt ätit i hela sitt 11-åriga liv!

Det stämmer inte ;) Eukanuba finns både som hund och kattmat. Iams är, om jag inte missminner mig ett "dotterbolag" till eukanuba?
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Apropå Iams, det är den enda våtmat som alla katterna vägrat. Jag lyckades inte ens lura i hundarna den. Inte ens hunden som glatt äter sopor om hon får.. Måste vara synnerligen dåligt recept (var Iams kattungemat)
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

IAMS kitten måste smaka riktigt vidrigt; inte heller någon av mina katter (3 st) ville äta det. Däremot har de ätit andra IAMS-patéer utan protester.
 
Sv: Nu börjar jag lessna, katten kräks..

Alexandra_W: Vet inte om du fortfarande är inne något och läser här. Ditt problem med en kräkandes katt är så läskigt likt det problem som vi har haft med en av våra katter. Det du skriver passar in i minsta detalj.

Problemet med vår katt började sedan kattmaten Advance (med chicken och rice) försvann ur sortimentet och vi fick testa andra. Importören gick i konkurs och det fanns inte att få tag på i Sverige under 1,5 år ungefär. Nu har det precis kommit tillbaka i de flesta djuraffärer, och vi åkte snabbt som tusan dit och handlade. Efter ungefär tre veckor har det blivit avsevärt bättre och istället för två gånger per dag som kräks han kanske 1-2 gånger i veckan (max).

Vet inte om det fungerar för dig och din katt, men det är ju värt ett försök i alla fall.

Klistra in länken så ser du en bild på hur påsen ser ut som. Den på bilden är för kitten, men utseendet är ändå detsamma.

http://www.juenpetmarket.com/UPLOAD...amalar/Buyuk_Resim/AdvanceKittenChicken_L.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 293
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 094
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 482
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 397
Senast: LevelSkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp