Bukefalos 28 år!

nu har jag fått domen..

V

vickan

min häst har spatt, är dessutom tydligt halt, vilket inte gör framtiden så ljus... det jag nu undrar är om det verkligen inte finns någonting annat att göra än att vänta???
veterinären tyckte inte att det var någon ide att behandla.. ingen som har tips på någon "#mirakelmedicin" örter, eller vadsomhelst! antar att det inte finns det, för då skulle väl alla som har spatthästar använda sig av det... men jag tyckte att det var värt att fråga iaf, behöver inte veta att det fungerat, men om någon bara har en liten ide så vore jag överlycklig!
 
Varför vill inte veterinären behandla?? Vilka glidleder är det som är drabbade??

Min älskade häst (18 år) fick spatt i somras, fick inte så positiva besked från veterinären.. :( :cry: Han var inte ens säker på att hon skulle duga som promenadhäst, på sin höjd gå och skrota i hagen... Behandlade henne dock en gång till att börja med, återbesök en månad senare. Gick på smärtstillande de första 10 dagarna.
Jag hade dock gett mig f*n på att hon skulle bli bättre, så det var bara att börja "processen".
De första dagarna hon fick smärtstillande gick vi på promenader, ca 30 min om dagen - samt hagvistelse (mindre hage, fick inte springa). Fick daglig massage och stretchade framförallt bakbenen, vilket jag hade fått tips om här från andra som haft samma problem (tack tack! :bow:).
JAG tyckte att hon blev märkbart sämre när hon inte fick smärtstillande längre, men...tja, jag hade fel :). På återbesöket frågade vet. vad jag gjort med min häst :D. Hon hade blivit Mycket bättre, böjproven visade att hon nu t o m gick rent på ena bakbenet efter hög böjning, vilket inte ens gick att böja första gången (dvs enbart lågt). Hon har lite kvar i vänstra benet, nu ca ½ grad på böjt spår. Återbesök i januari, vet. tror att det också ska ha läkt ut då *håller tummarna*.

Att läka ut spatt kan ta Lång tid!! Till återbesöket i januari har jag skrittat i drygt 5 månader...och det är inte ens säkert att jag kan börja sätta igång henne ordentligt då, om hon inte är bättre då än vad hon är nu.
Jag har inte använt mig av några örter alls utan har låtit processen ta Sin tid - det är helt klart det bästa. Finns säkert någon som har tips om det, men tyvärr inte jag.

Men det viktigaste av allt, låt det ta Tid!!

Lycka till med din häst! *håller tummarna*
 
tack för svaret!
hon ville inte behandla för att det ändå inte skulle hjälpa speciellt mycket om det ens hjälpte över huvudtaget.. detta efter rådgörande med annan veterinär. min veterinär tvivlar oxå starkt på att hon ens kommer kunna bli riden i skritt.. kul.. min häst är inte så gammal heller, 10 år. vad kul för dig att hon blivit så bra! min fick ingen smärtstillande alls, mer än när hon var på kliniken för att utreda hältan. vart masserade du, använde du liniment (jag masserar hela hennes bakdel, hon är jättespänd där för att hon har belastat sig fel under en längre tid pga detta, jag använder arnika till det.)
hur stretchar man bakbenen? vore jättetacksam om du svarade på dessa frågor igen, har ingen erfarenhet av sånt här!
 
Jag vet en arabhingst (nu val.) som efter att han "i princip" var utdömd p.g.a dubbelsidig spatt.. kom till Mälarkliniken (där finns experter inom detta område) och nu har han tävlat hårt (ej dressyr!) både -02 & -03, utan problem!!!

Därmed inte sagt att 'alla går att rädda', men väl värt ett besök där ju.. tycker jag!

Upp med hakan.. & Lycka till :)!!!!
 
Jag har haft en connemara som fick spatt. Han blev opererad och blev nästan helt "frisk". Man kunde märka precis när man började skritta att han gick annorlunda men ingen som inte visste om det la märke till det. Efter operationen var det lång vila men efter det har vi kommit upp på samma nivå som vi var på innan och tävlat (dressyr) med flera vinster och placeringar utan att någon domare någonsin sagt något negativt om hans rörelser. Hoppas det fixar sig med din pålle också... Berätta gärna hur det går sen.
 
Har också en häst med spatt och blivit behandlad på Mälarkliniken. Hon hade skonsam spatt. Men endel vetrinärer dömmer ut hårdare än dom på kliniken. Fast jag litar mer på kliniken hon visste vad hon pratade om. Jag ger henne B- vitamin har läst att det är bra på spatthästar vet ej om det stämmer. Ger också Cotaflex det verkar hjälpa på henne. Hon går aldeles utmärkt i skog och mark. Därimot ska men inte rida flera dagar på volten och nöta på böjda spår. Som tur är gillar jag mest att rida i skogen.
 
Vart sitter spatten? Ju längre ner, desto bättre. Vår islänning fick spatt för ett antal år sedan, "längst ner" i hasen, och det är helt utläkt nu. Brosket i hasen har vuxit ihop, vilket gör att han inte KAN ha ont längre.
Nu är han 18 år, vi tränar AR och han går underbart!
Så upp med hakan... ;)

Jag kan lägga till att örter alltid är bra, det hjälper hästen att själv sätta igång läkningsprocesserna. Det gör aldrig skada!
 
Jag var på Mälarkliniken i fredags med min spatt-häst. Dom verkar inte jätteoptimistiska direkt... Är nu snart 8 månader sedan det upptäcktes och sen dess har hon vilat av och till. För drygt en månad sedan gick hon riktigt bra och började komma upp i kontition och bar sig bra både på rakt och böjt spår och i lättare sidvärtes. När vi åkte för ett återbesök på kliniken var hon 3 gradigt halt med böjprov och 2 grader rakt ut. Jag hade fått rådet att hålla igång henne så mycket hon orkade men efetrsom min häst har ett hjärta av finaste guld skulle det aldrig falla henne in att visa hälta när jag rider utan hon kämpar på. Nu ska vi skritta i två månader och är hon inte bättre sen vet jag inte vad jag ska göra. Det funkar ju inte att hålla igång henne eftersom hon inte visar när hon har ont så jag tänkte att jag kanske kunde släppa henne på en lösdrift där hon får motionera sig själv så mycket som hon orkar. Är det någon som har erfarenhet av det eller har något annat råd att ge till mig som inte vågar rida min häst mera?
 
Min pålle har spatt i båda bak mellersta och nedre glidlederna. Var oxå på MK och fick diagnos ( i april 2002) Den prognosen var inte god och de undrade om jag överhuvud taget skulle släpa med mig kraken hem igen... Han var halt bb plus gaffelbandsskada fram pga överbelastning. Gav honom 6 månaders vila i hagen ( stor) och med lösdriftsstall och satte sedan igång honom försiktigt med en lätt ryttare. (initialt ohalt)

I somras vann han flera distanstävlingar och är nu utlånad till en ryttare som är lätt men rider honom MYCKET!

Se till att du värmer upp i AKTIV skritt ( inte sakta lunk) det nöter bara. Skulle kunna rek tömkörning för då ser du hästens rörelser. Jag var instruktör åt tjejen som red igång honom och såg ju därmed hästens rörelser hela tiden.

Sedan finns det speciella sätt man skor spatthästar på. Vi har kört på buteless eftersom det är lite anti-inflammatioriskt.

Tja hopp finns det ju alltid! Lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 371
Senast: skiesabove
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 481
Senast: Dentaku
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 850
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 338
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp