Bukefalos 28 år!

Nu har vet ställt diagnos.

M

miamiamia

För ca 3,5 veckor sedan så började min häst att hosta. Man kunde höra någon enstaka hostning vid utsläpp i hagen på morgonen. (En hostning sen inget mera) Hade vet. ute i annat ärende och han lyssnade på honom men sa att det var lungt och jag skulle återkomma om det blev mera eller om jag fortsatte att höra någon hostning ibland. Till saken hör att hästen är importerad till sverige i okt så en lättare förkylning skulle inte vara helt oväntad. Men i förra veckan så blev han sämre och jag hörde honom hosta flera gånger i stallet och ute. Vet kom och konstaterade att han troligen har bronkit. Behandling med Opticorten (cortison). Galopp arbete varje dag i fem dgr. Byte av hö till ensilage. Han står redan i så kallad utebox och är ute 7-17 varje dag. Igår så var vet och gick ner med kamera i lungorna för att se om det fanns slem där och det fans det. Så nu skall vi påbörja en ny kur med något slemlösande som jag ännu inte har hämtat ut så jag vet inte vad det heter. Jag skall fortsätta att arbeta honom så att han får ur sig slemmet. Är det någon av er som har bronkit hästar och kan komma med tips och råd. (Har läst tidigare trådar men inte funnit så mycket)
Vet ni om era är känsliga i vissa perioder?
Finns det något preparat som inte är doping som man kan ge för att hjälpa dem?
Detta är en häst som tävlar på elitnivå. Har under hela tiden inte märkt något av nedsatt allmän tillstånd. Han har mycket bra kondition och är pigg och glad.
/M
 
Vitlök är slemlösande och jag ger det i kurer till hästen som hostar. En kur då och då (ex. vid höstens uppstallning) har hjälpt bra.
Jag har hört att många ger alger eller örter till sina hosthästar, själv har jag dock ingen erfarenhet på det området.
Även Biofarmab har någon sirap som ska var bra vid luftrörsproblem.
 
Tråkigt med din häst... :cry: Hoppas att det blir bättre!

Har en bekant, vars häst är sk "hosthäst". Hon har gett ett örtpreparat som kallas "Breathe Free" med välgörande örter från www.dodsonandhorrel.com
Det fungerade för henne i alla fall!
Alger och vitlök har du ju redan fått råd om, har hört att det också ska vara bra.

Bra rutiner verkar det som att du redan har (utebox, utevistelse, ensilage etc), du kan ju alltid prova att blöta maten också?

Mvh Huntress
 
Jag ger min bronkithäst vitlök och äppelcidervinäger i maten.
1 tsk vitlök/dag och 1/2-1 dl äppelcidervinäger. Gör uppehåll ibland så att det inte förlorar sin verkan.
Vad det gäller extra känsliga perioder så brukar hon alltid bli lite småhostig vid installning i slutet av sommaren efter betet, men det är tydligen ganska normalt. Brukar gå över på en vecka. (och ja jag är supernoga med stallmiljön och allt annat)
Är det fuktigt väder ute så brukar man märka en liten skillnad i andningen på henne, men inget extremt.
 
Jag tror inte att det finns några genvägar. Vitlök brukar man ge till hosthästar och vissa upplever en förbättring, andra inte. Det man måste göra är att förbättra hästens miljö. Mycket utevistelse, gärna lösdrift eller utebox, ensilage eller väl vattnat hö (dränkt i ex badkar), pappersströ eller torv, inte rykta inomhus, aldrigaldrig sopa eller kasta ner hö eller halm när hästen är i stallet.

De mediciner som brukar ges vid kroniska hostproblem är, förutom kortison som du redan nämnt, preparaten Fabrol (acetylcystein, slemlösande), Bisolvon (också slemlösande) och Ventipulmin (bronkvidgande, "astmamedicin"). Den senare lär vara klassad som dopingpreparat, de andra två vet jag inte? Att ge jod till hosthästar verkar också vara populärt, men man bör då noga se över doseringsanvisningarna - flera tillverkare rekommenderar toxiska doser och detta kan mkt väl yttra sig som nedsatt prestation hos en högpresterande häst.

Är hästen ordentligt avmaskad efter införseln till Sverige?

Du gör helt rätt i att reagera som du gör och att vidta alla åtgärder för att förhindra att hostan blir kronisk. De flesta hästar blir dock helt återställda, förutsatt att miljön rättas till. Den vanligaste orsaken till den här typen av hosta är en allergisk reaktion mot vissa mögelsporer som inte alltför sällsynt förekommer i hö.
 
Tack för era tips, Har inte under mina 26 år med hästar haft en hosthäst så nu gäller det att tänka till lite extra. Flera tips mottages tacksamt
/M
 
Ja han avmaskades med Ivomec under första veckan hemma. kan mask ha att göra med hostan.
/M
 
Blöt underlaget i boxen så det dammar mindre och låt luckan till uteboxen stå öppen även på natten, då kan hästen stå med huvudet ute och då andas hästen inte in lika mycket amoniak ångor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej igen, Nu kommer ett nytt inlägg på ämnet hosta. Idag diagnosterades min häst med akut bronkit. Enligt veterinären är den lindrig...
Svar
11
· Visningar
2 036
Senast: Missemus
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: terrific
·
Hästvård Jag har en sjuk häst som ska in till klinik om 5 dagar för undersökning i luftvägarna. Han blev väldigt plötsligt snorig och hostig...
Svar
2
· Visningar
880
Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp