Nu måste alla med importhäst skaffa nytt pass ..

Vitsen med denna tilläggsregistrering är att myndigheterna ska kunna ha koll på var ALLA hästar befinner sig, av flera olika skäl. Så, det gäller att samtliga hästar som vistas i Sverige (i mer än 90 dagar) skall vara registrerade i något svenskt register.

(om detta får man tycka vad man vill, tyvärr har vi inget val - det blir lite liknande registret för kor och får, där alla djur ska vara öronmärkta och registrerade så att jordbruksverket vet var de finns. Vi får nog vara glada så länge vi slipper gula lappar i öronen på hästarna och även slipper skicka in transportdokument varje gång vi förflyttar våra hästar....)
 
Jag tycker att det verkar vara rätt tydligt (även om det uppenbarligen är öppet för tolkningar):

För det första: från och med 1/1 -16 får passen en ny utformning.
Man förtydligar dock att de gamla EU-passen är giltiga och inte behöver bytas ut. Utmärkt.

För det andra: from 1/1 -16 ska de hästar som kommer in och som ska stanna längre än 90 dagar, tilläggsregistreras.
dvs: de hästar som kommer efter 1/1 ska kompletteringsregistreras, dvs de ska reggas i svenskt rasförbund. Det står ju inte att passet ska bytas ut: det står att de ska reggas, vilket inte är riktigt samma sak.
Du tolkar det fel . Står tydligt på asvhs sida att även de import hästar med eu pass skall ta ut en id kontrollant och sen ska vi sända in passen .
 
Vitsen med denna tilläggsregistrering är att myndigheterna ska kunna ha koll på var ALLA hästar befinner sig, av flera olika skäl. Så, det gäller att samtliga hästar som vistas i Sverige (i mer än 90 dagar) skall vara registrerade i något svenskt register.

(om detta får man tycka vad man vill, tyvärr har vi inget val - det blir lite liknande registret för kor och får, där alla djur ska vara öronmärkta och registrerade så att jordbruksverket vet var de finns. Vi får nog vara glada så länge vi slipper gula lappar i öronen på hästarna och även slipper skicka in transportdokument varje gång vi förflyttar våra hästar....)
Tilläggs registrering ok , men varför ska det kosta ca 2000 per häst ? Id kontrollant har asvh hittat på själv , och 800 för att sätta en stämpel är ocker pris .
 
Fast för att göra det har du behövt tilläggsregga mamman även innan den här ändringen kom. Det är ju avelsföreningens regler helt enkelt.
Verkligen inte . Är stoets ras godkänt av dem visar man passet och att man äger hästen bara .
 
Jag är helt säker , har reggat föl från importer , senast förra året .
Jag är dock osäker på vilka förbund som godtar swb hingstar .. Får kolla upp det ..[

Fast Det hjälper inte att regga utomlands ,
Alla hästar som ska vara här mer än tre månader skall tilläggsreggas ..

Isf får man väl fortsätta regga utomlands helt enkelt.[/QUOTE
 
Senast ändrad:
Nu blir jag förvirrad, mitt sto är kwpn med holländskt pass. Men hon är sedan x antal år tillbaka tilläggsregistrerad i asvh pga att hon har fått ett par avkommor i Sverige. Behöver jag göra något då ändå?
 
Nu blir jag förvirrad, mitt sto är kwpn med holländskt pass. Men hon är sedan x antal år tillbaka tilläggsregistrerad i asvh pga att hon har fått ett par avkommor i Sverige. Behöver jag göra något då ändå?

Är hon tilläggsregistrerad så är hon ju.
 
Med risk för att verka korkad, men då behövs väl inte hennes pass bytas ut?
Nej eu pass byts inte ut , de skall tilläggs registras . Info finns på asvh:s sida . Om du har tilläggs reggat henne så behöver du inte göra något .
 
Jag ringde jbv och frågade , de sa att föreningarna får ta vilka avgifter de vill och sätta sina egna regler för att tilläggsregistrera ...

Men det står dig ändå fritt att välja ett annat avelsförbund. Jag tycker du är onödigt hård mot ASVH. Vi lever på en fri marknad och du behöver ju inte ha med dem att göra? Alternativet är att själv engagera sig och försöka påverka :).
 
Men det står dig ändå fritt att välja ett annat avelsförbund. Jag tycker du är onödigt hård mot ASVH. Vi lever på en fri marknad och du behöver ju inte ha med dem att göra? Alternativet är att själv engagera sig och försöka påverka :).
Om jag avlar i Sverige så har jag inte så stort val . Att förbundet höjer avgifter med över 50 procent från ett år till ett annat , och tar ut höga avgifter på pass som lagen inte kräver och låter hästägarna betala för det är också anmärkningsvärt .

Jag är redan engagerad och försöker påverka , vad får dig att tro att jag inte gör det? Tror du bönderna hade godtagit såna här avgifter och höga höjningar på sina djur från ett år till ett annat ? Jbv berättade även att stora uppfödare med många ston ringt dem och ifrågasatt det här, med all rätt enligt mig .
 

Liknande trådar

Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 689
Senast: Masse
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 291
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp