Bukefalos 28 år!

Nu måste jag ha hjälp...

J

janta

med diverse olika skador på en häst.
Har varit och kollat på ett vbl, 6 årigt sto som är till salu. Var otroligt bra att rida trots att hon i princip bara varit travkörd hela sitt liv.Inte det minsta het eller hård i munnen. Hon hade en skada på gaffelbandet bak som hon fick för ca 2 år sen. De har tävlat henne utan problem efter det. Är det ngt som det kan bli krångel med i framtiden? Hon var väldigt rakställd i haserna + att hon hade låg vinkel på bakhovarna. De sa att hon inte skulle hålla mer än en säsong till pga haserna. Hon hade även gallor där. Påverkar hasställningen mkt för hållbarheten om jag rider henne? Om man ändrar vinkeln på hovarna till en mera "normal" förbättras problemen med haserna då?
Hon hade väldigt tunn överlinje och var omusklad, hade ont i ryggmusklerna på länden och korset. Finns det nåt hopp för denna häst som jag fallit för eller är det bara att glömma? Skulle ha henne till motionsridning, hoppning och lite western allt på låg nivå. Men man vill ju veta att hon håller. Tacksam för svar :bow:
 
Du ska nog inte bry dig om den hästen. Den har ju redan visat att den inte håller för påfrestningar.
Om du letar lite till kan du säkert hitta en problemfri häst till samma pris som du kan tycka precis lika mycket om, eller mer.
 
Kan ge dig lite info om gaffelbadsskador. Vi fick hem en häst till vårat stall för ett tag sen med gaffelbandsskada. Han är 5 år nu och travare. HAn hade körts till han var tre när skadan upptäcktes. Han blev utdömd, men ägaren bestämde att han skulle ge honom en chans så han hamnade hos oss. Han vilade i ett år men inte i box eller så utan gick i sin vanliga hage = mycket bus.
Vi red in honom när han var fyra och sen ridtränades han i ett halvår. Mycket dressyr arbete och klättring.
Han blev aldrig halt och i höstas åkte han tebax till travet och nu körs han och startas som vanligt. Han håller fortfarande sig hel och ohalt och tränas för fullt.
Så jag är positiv till sånna skador, men man vet ju aldrig. Jag kan inte råda dig, vet inte vad jag skulle gjort själv heller. Men den här hästen höll i alla fall för travet och det är ju ganska tufft.
Kanske borde fråga nån "expert"? Eller en tränare?
 
kan tillägga att jag pratat med massören som kollat hennes rygg och han trodde det fanns stora chanser för att ryggen blir bra.
 
Tycker du ska rådfråga veterinär innan du bestämmer dig. Det är en väldig skillnad på travträning och motionsridning så visst kan hästen hålla för det du ska ha den till.
 
Hej!
En två år gammal gaffelbandskada borde inte ställa till några problem i framtiden, om hästen har fungerat bra i arbete trots den.

Rakhasighet är ju aldrig bra, men behöver under normal belastning inte ge upphov till problem. Annars ökar just rakhasighet risken för vissa typer av spatt och patellaupphakning. Pga ökad belastning på/kronisk sträckning av ledkapseln (has) kan benställningen ge upphov till gallor.

Utan en ordentlig undersökning och röntgen kan man dock inte med säkerhet säga att orsaken till ledfyllnaden är hästens anatomi. Det är ju dock så att en galla (ökad produktion av ledvätska) är ett tecken på att leden inte mår bra. Det kan även röra sig om t ex osteochondros (has vanligt predilektionsställe hos travare).
Betydelsen av ryggömheten är också svår att ta ställning till, om hästen t ex har en dubbelsidig hälta med ursprung i haslederna kan detta yttra sig som rygg/ryggmuskelbesvär. Visst kan man komma till rätta med detta mha t ex massage, vila och uppbyggande arbete, men frågan är om grundorsaken finns kvar?

Hm, inte lätt. Det är alltid dumt att köpa sig problem. Å andra sidan kan den här hästen bli kanon om den bara får vila (ströva fritt i stor hage), god omvårdnad och uppbyggande muskelarbete. Jag tycker att du ska ta kontakt med närmsta hästklinik och be dem göra en undersökning och bedömning av hästens fortsatta behov och hållbarhet.

Lycka till!
 
ge henne en chans!
kom bara ihåg att dom kan få ont i ryggen när man rider dom i börjad men det är bara för att dom är ovan! :D
 
Precis så har ja m tänkt "dumt att köpa sig problem men kan bli kanon..." Var å tittade idag igen på henne och hade en massör med. Hon är väldigt öm i både ryggmusklerna och ryggraden. Hon är rädd om sina bakknän, månne problemen sitter där? Hon börjar darra m huden bara man stryker henne över knäna. Det är så tråkigt när hon har så ljuvligt psyke. Lugn och rakt igenom snäll. :(
 
Vill inte vara hård mot dig, för du skriver att du gillar hästens psyke. Det är otroligt viktigt! Men om du ska rida western och då kanske slidestop och rollback så påverkar det troligen baken väldigt mycket. Min häst som har spatt får inte göra sånt längre. Däremot går han distans på hög nivå.

Tror du att psyket kan förändra sig när du börjar ställa krav på henne? Särskilt eftersom hennes ömhet säger stopp?

Finns mycket häst till salu, så leta noga, det ska kännas helt rätt. Att hela tiden vara orolig över att hästen kanske går sönder är inte en bra utgångspunkt för dig eller hästen.

Vet en ryttare som ständigt satt och kollade efter om hästen var halt och tillslut blev den ju det.

Lycka till i alla fall!
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 579
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 864
Senast: NotlikeI
·
Träning Har hittat en urbra tränare som hjälper mig med lilla damen jag har som medryttarhäst. Hon har de senaste åren mest fått skrota i hagen...
Svar
8
· Visningar
1 406
Senast: Nepeta
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp