Foderproblem

emptyrings

Trådstartare
Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet (litet stall, tre hästar inkl. min) har inte hållit häst i mer än fyra år - innan var de alltid inackorderade med sina. Jag har upptäckt flera saker med stallet/hästhållningen som jag inte är nöjd med och istället för att fly till ett "bättre" ställe så försöker jag på bästa övertalningsvis förbättra där jag är nu.

Men kanske kan någon här hjälpa mig att ge bra förslag/ bra argument? (är ju inte säkert att jag har rätt i allt jag funderar över heller?)

1. Fri tillgång? Hästarna går fortfarande ute. De går "egentligen" inte på lösdrift, men det finns ett "utestall" och vädret har varit milt här i Skåne. Planen är dock att de skall komma in om det kommer nederbörd+kallt väder.Hagarna är några hektar stora och kuperade. Jag har räknat ut min pålles foderstat men kan inte bestämma hans fodergiva så länge de går ute, eftersom han går med stallägarens två hästar. Han skall enl foderstat ha 11 kg hösilage, men får 9. Jag fodrar för tillfället upp med bla strålucern (=dyrt).

MEN, sedan jag fick hem honom i maj, ganska tunn och ur form, så har han inte lagt på sig knappt alls (förutom en del muskler). Han är ok runt magen (revbenen), men omusklad över korset och ganska tunn över manke, rygg och svansrot (är det det som kallas överlinje?). Han är kollad av två veterinärer under hösten och u.a - han är pigg och frisk i övrigt. Jag förstår att problemen med musklingen kan bero på hur jag rider också, men det hör inte till denna tråd.

Jag försöker få till att de skall ha fri tillgång på hösilage, värdena är ganska låga (om än inte alarmerande), men stallägaren säger att det blir för dyrt "det kommer att kosta det dubbla, minst". han kan tänka sig att lägga ut gräsfröhalm, men vad hjälper det min häst (förutom att han får tugga mer)? stallägarens ena häst tappade dessutom kraftigt i hull härom året och skulle nog inte dö av lite mer hösilage. hur kan man övertala honom? eller skall jag bita ihop och vänta tills de går in och sedan ge min pålle 5-6 kilo över natten för att öka givan?

någon som har exempel på hur mycket dyrare det blir med fri tillgång?
är slowfeednät ett bra förslag? jag försökte med det, jag har nämligen precis fått honom att ställa ut tre st foderhäckar så de slipper äta i leran..
någon som kan ge bra argument för fri tillgång på grovfoder som jag kan använda?

2. De får mat för sällan? De får foder ca kl. 8, 15 och 20. Trekilostussarna är slut på ca 1- 1,5 h, på natten står de alltså kanske 11 h utan mat. Kan tillägga att det inte varit ett större problem fram tills förra veckan, eftersom det tills dess fanns växande gräs i hagen. (när de går in står de på halm)

Kan inte hästar få magsår av mat för sällan? Halmen han pratar om är ju bara prat än så länge.

3. Ok, det här är delvis ett egoistiskt problem med mattiderna, men jag kan aldrig rida i veckorna när de får mat vid åtta och vid tre, för det är de tiderna jag är ledig.. jag föreslog (förutom mat oftare som inte gick hem) att de skulle få mat kl. 5 (när stallägaren åker till jobbet) och sedan vid 13 och sedan 20, för att åtminstone sprida ut maten maximalt över dygnet. problemet var att han inte kunde garantera att fodraren är hemma kl. 13 för lunchen, men då sade jag att då kan det väl variera mellan 13-15? det är ju inte fler timmar mellan 05 och 15 än det är mellan 20 och 08, men det verkade inte gå in? andra förslag? om man måste hålla sig till tre gånger per dygn.

som antytt har jag oregelbundna tider själv och kan inte fodra annat än att min pålle för lite hösilage + kraftfoder och lucern efter ridning.


ursäkta romanen..
 
Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet (litet stall, tre hästar inkl. min) har inte hållit häst i mer än fyra år - innan var de alltid inackorderade med sina. Jag har upptäckt flera saker med stallet/hästhållningen som jag inte är nöjd med och istället för att fly till ett "bättre" ställe så försöker jag på bästa övertalningsvis förbättra där jag är nu.

Men kanske kan någon här hjälpa mig att ge bra förslag/ bra argument? (är ju inte säkert att jag har rätt i allt jag funderar över heller?)

1. Fri tillgång? Hästarna går fortfarande ute. De går "egentligen" inte på lösdrift, men det finns ett "utestall" och vädret har varit milt här i Skåne. Planen är dock att de skall komma in om det kommer nederbörd+kallt väder.Hagarna är några hektar stora och kuperade. Jag har räknat ut min pålles foderstat men kan inte bestämma hans fodergiva så länge de går ute, eftersom han går med stallägarens två hästar. Han skall enl foderstat ha 11 kg hösilage, men får 9. Jag fodrar för tillfället upp med bla strålucern (=dyrt).

MEN, sedan jag fick hem honom i maj, ganska tunn och ur form, så har han inte lagt på sig knappt alls (förutom en del muskler). Han är ok runt magen (revbenen), men omusklad över korset och ganska tunn över manke, rygg och svansrot (är det det som kallas överlinje?). Han är kollad av två veterinärer under hösten och u.a - han är pigg och frisk i övrigt. Jag förstår att problemen med musklingen kan bero på hur jag rider också, men det hör inte till denna tråd.

Jag försöker få till att de skall ha fri tillgång på hösilage, värdena är ganska låga (om än inte alarmerande), men stallägaren säger att det blir för dyrt "det kommer att kosta det dubbla, minst". han kan tänka sig att lägga ut gräsfröhalm, men vad hjälper det min häst (förutom att han får tugga mer)? stallägarens ena häst tappade dessutom kraftigt i hull härom året och skulle nog inte dö av lite mer hösilage. hur kan man övertala honom? eller skall jag bita ihop och vänta tills de går in och sedan ge min pålle 5-6 kilo över natten för att öka givan?

någon som har exempel på hur mycket dyrare det blir med fri tillgång?
är slowfeednät ett bra förslag? jag försökte med det, jag har nämligen precis fått honom att ställa ut tre st foderhäckar så de slipper äta i leran..
någon som kan ge bra argument för fri tillgång på grovfoder som jag kan använda?

2. De får mat för sällan? De får foder ca kl. 8, 15 och 20. Trekilostussarna är slut på ca 1- 1,5 h, på natten står de alltså kanske 11 h utan mat. Kan tillägga att det inte varit ett större problem fram tills förra veckan, eftersom det tills dess fanns växande gräs i hagen. (när de går in står de på halm)

Kan inte hästar få magsår av mat för sällan? Halmen han pratar om är ju bara prat än så länge.

3. Ok, det här är delvis ett egoistiskt problem med mattiderna, men jag kan aldrig rida i veckorna när de får mat vid åtta och vid tre, för det är de tiderna jag är ledig.. jag föreslog (förutom mat oftare som inte gick hem) att de skulle få mat kl. 5 (när stallägaren åker till jobbet) och sedan vid 13 och sedan 20, för att åtminstone sprida ut maten maximalt över dygnet. problemet var att han inte kunde garantera att fodraren är hemma kl. 13 för lunchen, men då sade jag att då kan det väl variera mellan 13-15? det är ju inte fler timmar mellan 05 och 15 än det är mellan 20 och 08, men det verkade inte gå in? andra förslag? om man måste hålla sig till tre gånger per dygn.

som antytt har jag oregelbundna tider själv och kan inte fodra annat än att min pålle för lite hösilage + kraftfoder och lucern efter ridning.


ursäkta romanen..

Kanske ska hålla det enkelt och säga att både hans och dina hästar lätt blir för tunna över vintern så de behöver mer foder. 5-6 kg istället för 3 på kvällen borde ju lösa problemet hyffsat. brukar räcka ca 4 timmar i min hage iaf, och så kanske komplettera med halmen.

Installning eller ej är en smakfråga så länge de har något i klass med ligghall i hagen.
 
ja, han har en lite mer lättfödd d-ponny också, men jo, fyra kilo var han inne på att han kunde öka till... men fem så får han panik att det blir för dyrt verkar det som.. men skall testa, tack för tipset!

nä, så länge vädret är ok är jag glad att de får gå ute, så jag vill inte yrka på att de går in bara för sakens skull. eftersom de tar in dem rätt tidigt och ut dem rätt sent blir de ju inne minst 12-13 h, vilket jag tycker är alldeles för länge.. hans ena häst hatar dessutom box, så hon bara sparkar sönder väggen.. en riktig lösdrift och fri tillgång på grovfoder hade löst alla mina och hans ena hästs problem.
 
Personligen tycker jag att min häst skulle bli stressad av att ha såna mattider med så lite fodergiva, dessutom om man tittar på hur hästen är uppbyggd; så jo, så långa perioder utan mat stör magen en hel del. Dessutom är det extra illa om han faller ur i och med att han inte får tillräckligt mat??
Även om stallägaren skulle vara emot att ge fri tillgång (fast hur mycket mat mer blir det egentligen? Hästen äter oftast bara så mycket den behöver och är det dåliga värden så borde det inte alls vara ett problem?) så föreslå att de ska få en mycket större fodergiva på morgonen åtminstone för så många timmar utan mat är inte bra. Samma med kvällen.

Juste, även om han är orolig att det blir dyrt för att hästarna äter så mycket; De brukar lugna ner sig med mathetsen om de har fri tillgång. Min äter knappt 9-12 kg vid fri tillgång. Och han är ett matvrak på 152 cm. :)
 
Personligen tycker jag att min häst skulle bli stressad av att ha såna mattider med så lite fodergiva, dessutom om man tittar på hur hästen är uppbyggd; så jo, så långa perioder utan mat stör magen en hel del. Dessutom är det extra illa om han faller ur i och med att han inte får tillräckligt mat??
Även om stallägaren skulle vara emot att ge fri tillgång (fast hur mycket mat mer blir det egentligen? Hästen äter oftast bara så mycket den behöver och är det dåliga värden så borde det inte alls vara ett problem?) så föreslå att de ska få en mycket större fodergiva på morgonen åtminstone för så många timmar utan mat är inte bra. Samma med kvällen.

Juste, även om han är orolig att det blir dyrt för att hästarna äter så mycket; De brukar lugna ner sig med mathetsen om de har fri tillgång. Min äter knappt 9-12 kg vid fri tillgång. Och han är ett matvrak på 152 cm. :)

ja, jag håller med! gillar inte alls att de är utan mat så länge. en grej till med honom är att han inte har begärt ut någon analys, jag gjorde den själv och han är inte intresserad. hans "9 kg hösilage" är baserat på att det ger han alltid, varje år. ibland får de fyra på kvällen om det är mycket kallt (men ej förra året). det är samma "9 kilo" till en d-ponny som är rätt lättfödd och travaren som uppenbarligen inte är så lättfödd (och som väger minst 600 kg). förmodligen "jämkar" de maten automatiskt i hagen, eftersom travaren äter snabbare och sedan tar ponnyns mat. men sedan är det ju olika värden varje år, vilket han inte tar hänsyn till. suck.
 
ett problem med att ge mer på morgonen är ju att jag de tre-fyra dagar i veckan som jag rider förmiddagar inte kommer att kunna rida utan att han "missar" halva ättiden. med fri tillgång hade han ju lätt kunnat äta ikapp när han kommer ut igen. nu är ju risken att det är slut. jag fodrar honom visserligen lite inne också, men det är inte mer än 1 - 1,5 kg eftersom jag oftast inte har mer tid..
 
Hej!

Exempel ur verkligheten på vad kostnaden för fri tillgång kan vara:

Med uträknad foderstat skulle min häst äta 9 kg silage, silaget kostade 3.50 tror jag det var. Det är 31.50 /dag.
På fri tillgång åt hon 20 kg/dag av samma silage dvs en dagskostnad på 70 kr. Det är mer än det dubbla. Till det ska räknas att mer silage blev nedtrampat i backen (trots nät över och riktig hårdgjord yta där de åt), så svinnet blir större.
Sen blev ju häst såklart jättefet och fick ont i hovarna igen- så veterinärkostnaderna ökade också, men de kostnaderna är ju inget stallägaren drabbas av.

Jag håller med om att de skulle behöva fodras fler gånger om dagen, och de ska ju såklart ha tillräckligt med mat för att täcka hästarnas behov, men jag kan också förstå stallägaren som inte vill ändra sina rutiner. Det enklaste när man inte är nöjd är ju att antingen acceptera att det inte är ens eget stall eller flytta. Vill inte stallägaren ändra så vill han inte.

/Lavinia
 
Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet (litet stall, tre hästar inkl. min) har inte hållit häst i mer än fyra år - innan var de alltid inackorderade med sina. Jag har upptäckt flera saker med stallet/hästhållningen som jag inte är nöjd med och istället för att fly till ett "bättre" ställe så försöker jag på bästa övertalningsvis förbättra där jag är nu.

Men kanske kan någon här hjälpa mig att ge bra förslag/ bra argument? (är ju inte säkert att jag har rätt i allt jag funderar över heller?)

1. Fri tillgång? Hästarna går fortfarande ute. De går "egentligen" inte på lösdrift, men det finns ett "utestall" och vädret har varit milt här i Skåne. Planen är dock att de skall komma in om det kommer nederbörd+kallt väder.Hagarna är några hektar stora och kuperade. Jag har räknat ut min pålles foderstat men kan inte bestämma hans fodergiva så länge de går ute, eftersom han går med stallägarens två hästar. Han skall enl foderstat ha 11 kg hösilage, men får 9. Jag fodrar för tillfället upp med bla strålucern (=dyrt).

MEN, sedan jag fick hem honom i maj, ganska tunn och ur form, så har han inte lagt på sig knappt alls (förutom en del muskler). Han är ok runt magen (revbenen), men omusklad över korset och ganska tunn över manke, rygg och svansrot (är det det som kallas överlinje?). Han är kollad av två veterinärer under hösten och u.a - han är pigg och frisk i övrigt. Jag förstår att problemen med musklingen kan bero på hur jag rider också, men det hör inte till denna tråd.

Jag försöker få till att de skall ha fri tillgång på hösilage, värdena är ganska låga (om än inte alarmerande), men stallägaren säger att det blir för dyrt "det kommer att kosta det dubbla, minst". han kan tänka sig att lägga ut gräsfröhalm, men vad hjälper det min häst (förutom att han får tugga mer)? stallägarens ena häst tappade dessutom kraftigt i hull härom året och skulle nog inte dö av lite mer hösilage. hur kan man övertala honom? eller skall jag bita ihop och vänta tills de går in och sedan ge min pålle 5-6 kilo över natten för att öka givan?

någon som har exempel på hur mycket dyrare det blir med fri tillgång?
är slowfeednät ett bra förslag? jag försökte med det, jag har nämligen precis fått honom att ställa ut tre st foderhäckar så de slipper äta i leran..
någon som kan ge bra argument för fri tillgång på grovfoder som jag kan använda?

2. De får mat för sällan? De får foder ca kl. 8, 15 och 20. Trekilostussarna är slut på ca 1- 1,5 h, på natten står de alltså kanske 11 h utan mat. Kan tillägga att det inte varit ett större problem fram tills förra veckan, eftersom det tills dess fanns växande gräs i hagen. (när de går in står de på halm)

Kan inte hästar få magsår av mat för sällan? Halmen han pratar om är ju bara prat än så länge.

3. Ok, det här är delvis ett egoistiskt problem med mattiderna, men jag kan aldrig rida i veckorna när de får mat vid åtta och vid tre, för det är de tiderna jag är ledig.. jag föreslog (förutom mat oftare som inte gick hem) att de skulle få mat kl. 5 (när stallägaren åker till jobbet) och sedan vid 13 och sedan 20, för att åtminstone sprida ut maten maximalt över dygnet. problemet var att han inte kunde garantera att fodraren är hemma kl. 13 för lunchen, men då sade jag att då kan det väl variera mellan 13-15? det är ju inte fler timmar mellan 05 och 15 än det är mellan 20 och 08, men det verkade inte gå in? andra förslag? om man måste hålla sig till tre gånger per dygn.

som antytt har jag oregelbundna tider själv och kan inte fodra annat än att min pålle för lite hösilage + kraftfoder och lucern efter ridning.


ursäkta romanen..

Försök få dem installade nu, det går åt mindre energi om de är inne o håller värmen. Och då kan du väl själv bestämma hur mycket din häst ska äta under natten? Och betala den extra kostnaden själv?

Så ambitiöst av dig att själv göra en analys :up:
 
ja, han har en lite mer lättfödd d-ponny också, men jo, fyra kilo var han inne på att han kunde öka till... men fem så får han panik att det blir för dyrt verkar det som.. men skall testa, tack för tipset!

nä, så länge vädret är ok är jag glad att de får gå ute, så jag vill inte yrka på att de går in bara för sakens skull. eftersom de tar in dem rätt tidigt och ut dem rätt sent blir de ju inne minst 12-13 h, vilket jag tycker är alldeles för länge.. hans ena häst hatar dessutom box, så hon bara sparkar sönder väggen.. en riktig lösdrift och fri tillgång på grovfoder hade löst alla mina och hans ena hästs problem.

Men om han ställer ut en halmbal och ökar till 4 kg kvällstid borde det ju lösa sig med lite kraftfoder eller uppblötta lucernpellets när du är där? :)

Det är ju trots allt hans gård och då kan man inte kräva att det blir exakt perfekt som man vill utan kanske får kompromissa lite eller leta efter annat alternativ. Sen skulle inte jag dra mig för att säga till om hans hästar är för tunna sen när det är aktuellt.
 
Jag tycker det är på tok för lite mat på tok för sällan. Ingen kul hästhållning. Om hästarna dessutom skulle må bra av lite viktpålägg, så är det ju bara ren snålhet att inte prova fri tillgång. Du fodrar ju med lusern och det är inte gratis heller.

Med tanke på omständigheterna hade jag stallat in och gett rejält med grovfoder på natten. Och även ökat under dagen.
 
tack för bra svar!

Hej!

Exempel ur verkligheten på vad kostnaden för fri tillgång kan vara:

Med uträknad foderstat skulle min häst äta 9 kg silage, silaget kostade 3.50 tror jag det var. Det är 31.50 /dag.
På fri tillgång åt hon 20 kg/dag av samma silage dvs en dagskostnad på 70 kr. Det är mer än det dubbla. Till det ska räknas att mer silage blev nedtrampat i backen (trots nät över och riktig hårdgjord yta där de åt), så svinnet blir större.
Sen blev ju häst såklart jättefet och fick ont i hovarna igen- så veterinärkostnaderna ökade också, men de kostnaderna är ju inget stallägaren drabbas av.


/Lavinia

Det är bra med fler sidor av saken, alla hästar kan ju knappast gå på fri tillgång, men min häst skulle nog inte ha så lätt att bli fet misstänker jag, tror han gått på fri tillgång tidigare utan problem, travaren har jag aldrig sett ett uns av överskottsfett på heller, ponnyn kan bli rund om magen om somrarna, men hon är 23 och tuggar lite långsammare nu för tiden. MEN, självklart är ju risken att de ändå går upp i nästan dubbla kostnader, precis som han säger. problemet med "den ekonomiska biten" när det gäller stallägaren är att det egentligen inte är hans, utan hans frus hästar.. och han ser dem väl mer som utgift än nöje eftersom han själv aldrig håller på med dem. (därmed inte sagt att han inte bryr sig)

alltså, problemet med fodringen på dagtid är dels att det inte finns någon som kan fodra oftare än dessa tre gånger per dag och dels att varje ökning av högivor i hagen påverkar stallägarens kostnader mer än mina, eftersom han har två hästar och jag bara en. han är övertygad om att hans "3,3,3 kg" är optimalt för båda hans hästar. Hans hästar rids dessutom mycket lite, 1-2 dagar i veckan i lugnt tempo. Min häst tränar distans och min tanke är att jag skall tävla i april. Och ärligt talat har jag hellre en lite småtjock häst i februari när "hård"träningen börjar, än en som är tunn, för då är ju risken att han ser ut som ett benrangel vid ökad motion och sen pälsbyte på det..

Men, det som verkar vettigast nu är ju om de får går in på nätterna. Anledningen till att jag inte förordat det mer är att jag gillar att de kan gå ute så mycket som möjligt. Han som släpper ut hästarna på morgonen är inte morgonpigg så de får aldrig gå ut innan åtta och oftast får de gå in innan åtta på kvällen = rätt många timmar inne. MEN: kanske löser sig foderfrågan något, då får de 3 kg i hagen kl. 08, tre kilo kl 15 - förhoppningsvis har jag kunnat rida på för- eller eftermiddag och då gett lite extra hö, sedan får han lite betfor och grejer när han går in och sedan 5-6 kilo hö under natten. Och så fri tillgång på halm i hagen över dagen.

Det borde dock vara en tidsfråga innan de går in. De var inne under stormen men sedan blev de utkastade igen.
 
Och JA, jag vet att jag inte kan tvinga stallägaren till något, men det är en Win Win situation i övrigt, stallavtalet, så jag istället för att bara flänga till ett nytt stall där man inte vet hur saker blir så tänker jag att lite mild övertalningsteknik kanske kan göra att vi möts halvvägs?
 
Min erfarenhet är att man inte ksn uppfostra stallägare. Jag hade sett mig om efter andra möjligheter.

hehe, jag tror att jag förstår hur du menar. hade aldrig vågat mig på det om det inte vore för att 1. vi har en bra relation (vänner) 2. jag vill stanna kvar av andra anledningar och jag vet att han vill ha mig kvar 3. han är ingen "hästkarl" och kan faktiskt erkänna att han inte alltid vet bäst. Men ingen annan "stallägare" hade jag vågat mig på att försöka förändra.

MEN, det är klart, blir det ohållbart så flyttar jag förstås, men då blir det nog inte aktuellt ändå förrän till sommaren/nästa höst. om det inte är akut förstås.
 
hehe, jag tror att jag förstår hur du menar. hade aldrig vågat mig på det om det inte vore för att 1. vi har en bra relation (vänner) 2. jag vill stanna kvar av andra anledningar och jag vet att han vill ha mig kvar 3. han är ingen "hästkarl" och kan faktiskt erkänna att han inte alltid vet bäst. Men ingen annan "stallägare" hade jag vågat mig på att försöka förändra.

MEN, det är klart, blir det ohållbart så flyttar jag förstås, men då blir det nog inte aktuellt ändå förrän till sommaren/nästa höst. om det inte är akut förstås.
Vi har alla olika syn på hästhållning men 11 timmar utan grovfoder tycker jag är ohållbart och något som känns mycket akut att åtgärda. Halm är inte ett bra alternativ till tunna hästar.

Att börja ha dom installade för att dom inte ska förbruka energi är fel väg att gå, då kan du lika gärna sluta rida för det förbrukar också energi. Själv har jag fodergrindar som fodrar var fjärde timme och det fungerar för oss. Men det kräver planering av hagar och pengar.
Det känns helt fel att ha småmaskiga hönät till en tunn häst men det kanske kan öka ättiden, packa dom själv så blir det inte mer jobb för stallägaren. Naturligtvis så måste alla hästarna i hagen äta ur såna. Vet inte hur många kg hö du betalar för men om du trivs med stallplatsen i övrigt så får du väl själv köpa mer hö till hästarna.

Ett annat förslag är att lämna din häst inne efter du ridit den så den får äta där, och när nästa fodrar så kan den släppa ut den.

Tycker annars som många andra att det är svårt att ändra på andras sätt att sköta sina hästar. Det är nästan fräckt att "uppfostra" el förändra stallägare, du visste hur dom utfodrade sina hästar och gick med på det då du flyttade dit hästen. Men att det kostar pengar att ge hästar mat är inte en ursäkt att inte göra det. I slutänden är det ditt ansvar som hästägare att se till att din häst har bra foder och bra foderrutiner. Du kanske inte ska blanda ihop din vänskap med din hästhållning i det här fallet.
 
Vi har alla olika syn på hästhållning men 11 timmar utan grovfoder tycker jag är ohållbart och något som känns mycket akut att åtgärda. Halm är inte ett bra alternativ till tunna hästar.

Att börja ha dom installade för att dom inte ska förbruka energi är fel väg att gå, då kan du lika gärna sluta rida för det förbrukar också energi. Själv har jag fodergrindar som fodrar var fjärde timme och det fungerar för oss. Men det kräver planering av hagar och pengar.
Det känns helt fel att ha småmaskiga hönät till en tunn häst men det kanske kan öka ättiden, packa dom själv så blir det inte mer jobb för stallägaren. Naturligtvis så måste alla hästarna i hagen äta ur såna. Vet inte hur många kg hö du betalar för men om du trivs med stallplatsen i övrigt så får du väl själv köpa mer hö till hästarna.

Ett annat förslag är att lämna din häst inne efter du ridit den så den får äta där, och när nästa fodrar så kan den släppa ut den.

Tycker annars som många andra att det är svårt att ändra på andras sätt att sköta sina hästar. Det är nästan fräckt att "uppfostra" el förändra stallägare, du visste hur dom utfodrade sina hästar och gick med på det då du flyttade dit hästen. Men att det kostar pengar att ge hästar mat är inte en ursäkt att inte göra det. I slutänden är det ditt ansvar som hästägare att se till att din häst har bra foder och bra foderrutiner. Du kanske inte ska blanda ihop din vänskap med din hästhållning i det här fallet.

Nej, de tio timmar de står utan grovfoder på natten nu är inte acceptabla. Det finns fortfarande gräs i hagen men det är väl inget vidare att de går och tuggar för mycket på det pga frost?

Nope, halm är inte ett bra alternativ till en tunn häst, men OM jag ökar nattgivan så den räcker över natten blir han förhoppningsvis inte tunn längre (sedan de gått in) och då kanske lite halm dagtid kan fylla ut mellan 10-15 som de nu står utan mat. (om jag inte kommer då, vilket jag normalt gör, då får min häst mer iaf inne) sedan "gerillafodrar" jag ofta lite med "det sista ur balen" vid tolvtiden om jag är där då. men det funkar ju inte i längden.

ja, köpa mer hö till alla hästarna är en grej jag funderat på. men jag har nog inte råd att betala för allas fria tillgång om de verkligen går upp dubbelt i antal kilo.. ehrm. dock ett par kilo i ökad giva.

det där med att lämna hästen inne är ingen dum idé, men det beror lite på när jag är där. åker jag vid tio kan det dröja tills tre innan någon kommer hem (och själv börjar jag kanske 11 eller 12) och det är på tok för länge.

usch, just nu känner jag bara för att hitta en fin lösdrift med fri tillgång på analyserat foder och säga tack och adjö till jordens bästa ridterräng..
 
angående ridproblemet, kan inte du erbjuda dig att fodra efter att du har ridit klart? :)

det gör jag om jag kommer vid tvåtiden, men resultatet blir inte särskilt bra.. eftersom tiderna mellan fodringarna bara ökar. min häst får i alla fall äta hö i boxen innan (men inte tre kilo, det hinner jag inte), men sedan släpper jag kanske ut fem-halv sex igen.. då har de andra inte fått mat sedan åtta. ännu värre om jag kommer vid halv åtta på morgonen, en halvtimme innan fodring.. gah, vad gör man? som det är nu fodrar jag och sedan står jag och tittar på min häst medan han äter i 1,5 h, tar sedan in honom och ger honom lucern och kraftfoder och så släpper ut honom igen. utan att kunna rida eftersom jag måste åka kl. 10. så kan jag inte ha det..
 
alltså, kanske OT, men räknade igen nu ordentligt hur mycket jag måste "fodra upp" från 9 till de 11 kg han egentligen skulle ha och jag får det till 8 dl betfor, 0,5 kg lusern och 1 dl olja..! det är ju ganska mycket jämfört med att ge två kilo hö till.. kan det stämma? nu är fodertyperna kanske inte optimala, men jag räknar på det jag har hemma.
 
Tänkte inflika det här nu när du pratar om att hästarna kan bli i överhull, äta dubbelt så mycket osv av fri tillgång; Min häst har aldrig haft fri tillgång förut, han älskar mat och är verkligen lättfödd. När han kom till mig var han en tunna, bokstavligen. Verkligen överhull. Nu har han gått på fri tillgång i ca 1,5 månad och han har gått ner fint i vikt, han stressar inte vid maten, äter bara när han har behov och hittar på annat när han är klar. Han är inte längre ett monster som kastar sig över maten utan nu går han ner i vikt och har fri tillgång; Den du. ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 699
Senast: Habina
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp