Bukefalos 28 år!

Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.

happyrider

Trådstartare
Nu blev det visst min tur att starta ny tråd...
Häng på alla nya och gamla vänner:banana:.

Kl
Vet att man inte ska klaga på värmen men min häst blir som förbytt, han är loj och ganska lat och fruktansvärt irriterad över alla insekter.
Tror jag låter honom vila idag, de har lovat svalare väder imorgon.
 
Del VII hur går det för era 06:or?

Då startar jag en ny tråd då den gamla stängdes

Min glädje blev kortvarig för nu har Zorro blivit sparkad på sitt vänstra framknä så att det är lika stort som en mindre melon....släpptes ihop med sina flickvänner igår kväll eftersom att de nu är konstaterat dräktiga båda två, han har väl i sin tur senare under natten/morgontimmarna försökt sig på att klättra och sen fått sig en jävel...

Men men spolat och tvättat idag och sedan omlagt för flugornas skull och svullnaden. Halt det är han men inte så värst, ska dit imorgon fm igen och se hur det ser ut då.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

blev visst två trådar men tror att du var några sekunder före mig ;9

Min glädje blev kortvarig för nu har Zorro blivit sparkad på sitt vänstra framknä så att det är lika stort som en mindre melon....släpptes ihop med sina flickvänner igår kväll eftersom att de nu är konstaterat dräktiga båda två, han har väl i sin tur senare under natten/morgontimmarna försökt sig på att klättra och sen fått sig en jävel...

Men men spolat och tvättat idag och sedan omlagt för flugornas skull och svullnaden. Halt det är han men inte så värst, ska dit imorgon fm igen och se hur det ser ut då.
 
Sv: Del VII hur går det för era 06:or?

Hoppsan, nu startade vi ny tråd exakt samtidigt...
Känns som det räcker med en, eller hur??

Moderatorn får ta bort den ena!!!
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ha, ha nu svarade vi varandra exakt samtidigt igen:rofl:

Tråkigt att din häst blivit sparkad, hoppas han läker snabbt!
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Jag har precis varit ute o slängt ut ponnyn ur hagen efter att hon sparkat både Majken o Grå! Var så arg att jag fräste....Hon blir helt knäpp när hon brunstar o jag såg när det träffade Majkens bakben...men hon är ok nu iaf.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Snyft å depp och :devil:..Fick mail om startft 10/8 i Tranemo..hade jag ju velat vara med på..får väl hinta till er andra som inte har så långt dit:)..
Dessutom kör hon lite träningar framöver..ja, ja..till våren kanske..

Ska ju promenera med min men HUR lätt är det med en småyster häst bland alla bremsar å knott, prisar mitt vindsjul för därinne är dom inte så ettriga flygfäna så hon har sin lilla sjukhage där..

Usch för sparkande hästar, inte kul.. Hade en liten vit ponny som var som en bålgeting tills han fått ihop och accepterat sin stoflock..tur den var söt att se på iallafall för fy vad arg jag var på honom ibland..
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

ja samma här, mkt insekter. skrittade ut om sagt igår o inne i skogen blev vi nog jagade av dessa insekter som bet oss överallt. Idag fick han vila (o dom andra hästarna med) vill inte klaga på värmen, det är skönt att det är sommar, men alla insekter kunde man väl varit utan. Min andra häst är helt tokig bland insekter dessutom så den är mer eller mindre avställd just nu. Snart har man semester dock. Man får väl rida supertidigt på morgonen eller jättesent på kvällen.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Så här såg det ut innan idag, när jag kom till stallet ikväll vid 20:30 så var det inte lika jämntjockt längre, utan mitt framme på knät så hade det lagt sig och man kunde nu urskilja "knölen" på insidan bättre, skönt. Lades om igen med isgelbandage och jodopaxgel över såret. Otroligt varm över knät men ingen feber. Haltade mindre med bandageringen än utan.

zorroskn.jpg
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Vilken bulle på benet, hoppas han läker fint!


Ang insekter så har vi en hel del här också (Uppsala), men inte de värsta, största bromsarna. Det är mest småflugor och även om de surrar runt en hel del och smånyps, så stör de inte så mycket varken vid ridning eller i hage. Men Disa går med flughuva i hagen (blir lätt irriterad i ögonen av minsta lilla kryp, men övriga kroppen klarar sig bra) och jag har provat att rida med luva och då sluppit en del huvudskakningar.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Oj!:eek: Tror du inte att du ska röntga det där så det inte är en spricka?

Annars kan jag rekommendera Arnica. Får svullnader att gå ned på halva tiden.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Avvaktade igår just eftersom att såret sitter en bit ovanför och inte mitt på. Ska ta nya bilder idag.

knskada.jpg


Men veterinär är absolut inte uteslutet, vill bara se om svullnaden går ner för om de vill UL:a så hindrar den värsta svullnaden det
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Aj aj, det där ser inte alls bra ut! :/ Hoppas inte att det är något allvarligt.

KL

Måste bara skriva av mig. Bulan håller på att göra mig TOOOOKIG!!!!! Hon rymmer dagligen ur hagen, kryper hon inte under stängslet så hoppar hon över. Jag vet, nu kan man tro att jag har dåligt stängslat men så är inte fallet. Ström på och allt men den skithästen kommer ut ändå.
Igår flyttade grannen hem sin häst till min pappa och fick därför låna min vallack som sällskap. Vem tror Ni ringer mig kl 02,30, jo pappa. Tidningsbudet stod där helt förskräckt för att hon nästan kört över Bulan.
Pappa är rädd för hästar så jag fick vackert gå upp och försöka fånga denna brunst primadonna som springer över gräsmattor och tycker att livet leker. :( Morrr!!!!
När hon galopperat hem mot mig igen så är det precis som "Åhh NEJ, har du sett mig..." Haha, tur hon vet hur hon ska vara när man är så förbannad att dalsjöfors inte är långt bort ;) Gosig och pussig. :)

I övrigt så är det lugnt hemma. Ingen ridning just nu. Men har semester from v28 då ska det hårda livet börja igen :)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

varit iväg till stallet nu, Zorro har stått någon timma utan bandage då stallägaren fick ta av och tvätta eftersom att de kasat ner under natten. Svullnaden tillbaka men nu är den hårdare, dock "endast" varm på insidan nu.
Tar långsammare steg med det benet idag. Ska iväg med stallägaren till vet med sto i em/kväll för att kolla dräktighet, ska ta med bilder och rådfråga med henne, blir i så fall klinik imorgon om jag får det att gå ihop med släp osv.

La om igen med isgel.

IMG_3327.jpg


IMG_3323.jpg


IMG_3324.jpg
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Hoppas det inte är allvarligt. Bra att fråga veterinären.
Håller tummarna att allt går fint.;)

Vilka har 06 som ska vara med i Falsterbo? Kunde vara kul att veta.:)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Och jag vill fråga vilka som åker ner till Falsterbo? Vi är där under lördagen men bor i krokarna fre-sön :)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Det där kan du ringa och beställa röntgentid till direkt inget du behöver rådfråga om för där behövs verkligen en bild för att säkerställa att det inte rör sig varken om en spricka eller om en avsprängningsfraktur som inte är ovanligt att de får av sparkar på knäet.
För övrigt så skall du ALDRIG släppa en valack som visat tendens till att klättra med dräktiga ston den kan få stona att kasta. Vissa hingstar tvångsbetäcker dräktiga ston om det inte är hans egna som han betäckt för att få dem att kasta sitt nuvarande foster för att han själv skall kunna betäcka dem sedan, är en gammal instinkt som tyvärr lever kvar i många hingstar/valacker därför är det totaltabu att släppa valack som visat minsta tendens med dräktiga ston.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

uh, såg otäckt ut, fast ibland kan det ju se värre ut än vad det är.
skulle åka åka in bums o kolla upp det så det inte är ngn spricka/fraktur som gylle skrev, för då kan det bi värre om den är i rörelse. Om det tex är en spricka/fraktur så är det inte heller bra o sätta smärtlindring på det då dom kan börja röra sig mer än vad som ska o då kan det bli värre. Men nu är det ju inte säkert att det är det...som sagt så kan det ju se värre ut än vad det är också.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ja han var visst ordentligt svullen din häst. Hoppas inte det är något allvarligt.

Hejsan, hoppsan NU har jag börjat min 5!! veckor långa semester. Ska bli underbart!

Polly: Nog blir jag sugen på start ft i Tranemo men har lite svårt att få ihop det. Skulle behöva träna någon mer gång på banan där + att min häst vilar några veckor innan det datumet (är på semster). Du vet inte om de ska ha någon mer gång liite senare??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 690
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 187
Senast: Och_Aye
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 539
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 342
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp