Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p Tjusiga bilder :)
@Tessalonica Hon blir nog fin din lilla. Hur stor är hon nu? Blir det nån mer hoppträning nere hos oss?

På söndag kommer äntligen dottern hem. Börjar bli lite trött på alla hästar. Just nu kommer vi inte överens jag och Rivica. När hon skulle in från hagen igår så sprang hon runt som en yr höna och ville inte bli fångad. Sen när jag skulle tömköra så var hinderboden i paddocken superfarlig så den kunde man bara passera i full fart. Jag tappade tålamodet och blev irriterad på henne. Givetvis blev inte hinderboden mindre farlig av det:banghead:
Har bestämt att vi har tävlat klart för i år. Nu ska vi träna på att rida avspänt och så kommer vi tillbaka till våren. Hon får tävla i hoppning istället.
 
@Maui Det får vi tro. Jag har inte mätt henne sedan början på sommaren. Men hon är nog 157 kanske. Högre bak men vet tusan om hon blir jämn där...?

Ja jag kommer men har varit mkt nu. Elias kom hem från Italien igår, varit där i 10dgr så ridningen har skett när d funnits möjlighet.
Hoppas kunna träna nästa vecka :)
 
Åh vad tråkigt det är när det är kolmörkt redan långt före 19 :(
Då tappar jag motivationen ordentligt. Tills snön kommer då går det bra igen.
Blöh.
Imorgon är det veterinär dags.
 
Åh vad tråkigt det är när det är kolmörkt redan långt före 19 :(
Då tappar jag motivationen ordentligt. Tills snön kommer då går det bra igen.
Blöh.
Imorgon är det veterinär dags.

Lycka till hos veterinären!

KL

Idag var första dagen sen fredagens tabbe som hästen inte reagerade negativt, från start redan. Han var inte superbra. Men iaf inte i konflikt/Gick inte emot hjälpen/utåtagerande.
Ridfröken kom och hade lektion. Jag fick vetilera och bolla tankar kring vad som hände och vad jag ska göra framöver. Hon såg att han var lite spänd stundtals först och inte var lika bra som han varit på sistone. Och hon fattade grejen.
Hon höll med om min analys av läget och hur jag jobbat med det sen dess. Det var skönt!
Vi fick rida basics för att bara vänja honom vid saker och ting igen.
Trist att behöva backa så. Speciellt för att man själv klantat sig..
Men det är väl mänskligt antar jag. Och idag började det kännas mer som vi brukar.

Tyvärr slet jag sönder min stövel idag. Dragkedjan har börjat öppna sig i ena vristen lite för ett tag sen. Idag var jag stressad innan lektionen och slet i dem och den gick sönder helt. Heeelvetes! Hade inga andra skor eller stövlar och var redan sen...
Aaaah! Fick låna ett par jodpush av en elev. De var fruktansvärda att rida i!
Så såna kommer jag aldrig köpa.
Men oavsett har jag ju tappat så mycket muskler nu att jag är fladdrigare i sitsen och gärna har stövlar att fuska med. Usch vad jag skumpade runt tycker jag idag!
Nu måste jag hitta en bra skomakare som kan byta kedja. Den som sabbar mina stövlar... Grrrr... ;)
 
Lycka till hos veterinären!

KL

Idag var första dagen sen fredagens tabbe som hästen inte reagerade negativt, från start redan. Han var inte superbra. Men iaf inte i konflikt/Gick inte emot hjälpen/utåtagerande.
Ridfröken kom och hade lektion. Jag fick vetilera och bolla tankar kring vad som hände och vad jag ska göra framöver. Hon såg att han var lite spänd stundtals först och inte var lika bra som han varit på sistone. Och hon fattade grejen.
Hon höll med om min analys av läget och hur jag jobbat med det sen dess. Det var skönt!
Vi fick rida basics för att bara vänja honom vid saker och ting igen.
Trist att behöva backa så. Speciellt för att man själv klantat sig..
Men det är väl mänskligt antar jag. Och idag började det kännas mer som vi brukar.

Tyvärr slet jag sönder min stövel idag. Dragkedjan har börjat öppna sig i ena vristen lite för ett tag sen. Idag var jag stressad innan lektionen och slet i dem och den gick sönder helt. Heeelvetes! Hade inga andra skor eller stövlar och var redan sen...
Aaaah! Fick låna ett par jodpush av en elev. De var fruktansvärda att rida i!
Så såna kommer jag aldrig köpa.
Men oavsett har jag ju tappat så mycket muskler nu att jag är fladdrigare i sitsen och gärna har stövlar att fuska med. Usch vad jag skumpade runt tycker jag idag!
Nu måste jag hitta en bra skomakare som kan byta kedja. Den som sabbar mina stövlar... Grrrr... ;)
Vad skönt att det mesta ändå föll på plats idag...
Stövlar ska bara hålla och hålla och hålla och...

Lycka till idag @SkorpSmulan

Låter som en klok plan @Maui
 
@SkorpSmulan, fy vad tråkigt att behöva vänta ytterligare:(..

Idag har jag och äldsta dottern hoppat lite här hemma..Fast vi fick byta häst när vi höjde upp lite då jag blev feg:crazy:.
Alltså, jag skrittade runt på ponnyn och hon fick hoppa några språng på röda faran, det såg riktigt trevligt ut och hästen var taggad. Påwnien är ju inte direkt någon gratiskille i bjudning även om han är himla otittig och bussig så hon tyckte det var skitkul och att Loppan var så himla lätt..hmm. Jag tycker ju det går alldeles för fort;)
 
@SkorpSmulan Trist att behöva vänta. Så länge också.:(
Nu är det ju mörkt när hästarna skall ut på morgonen.:crazy: Tänk att det skulle bli höst med regn och rusk det här året också. Tror att det är mörkret jag ogillar mest.
 
Här kommer lite bilder från i måndags som inte är mobilfoton..Fast jag tycker dom blev gryniga när jag beskar dom lite, ja, ja..Det är underbara färger iallafall, matchar ju hästen:)..
Sen idag ska jag ev. till tränaren om det inte regnar och blåser, rider ju ut så då kan det kvitta.
10665373_827197360635118_7764236570853862329_n.jpg
10628262_827197823968405_4156936098358827303_n.jpg
10632619_10152423511318034_191217031819190995_n.jpg
 
@Maui Ja samma här! Hatar att gå ut i stallet i mörkret på morron o sen komma hem till becksvart mörker igen...måste skaffa nåt jobb där jag jobbar 3 timmar varje em kl 17-19 o tjänar samma som 100% på dagtid! :D

@polly p Superfina höstbilder polly!!

Idag åker vi till Skåne för FT start imorgon! Håll gärna tummar o tår för oss...:nailbiting:
 
Lycka till @Novali01 Kul att det blev några starter för dig i år i alla fall :)
På söndag sluta mitt slit då kommer dottern äntligen hem så jag får lite hjälp igen. Blir så skönt. Det var tom så jag pratade om att sälja av hästen och bara ägna mig åt annat. Frågan var bara vad...:confused:
 
Lycka till @Novali01! Håller tummar såklart:)!
@Maui, ha, ha, ja men vad skulle du hitta på då? Förstår dock att det är jättesköbt att dottern kommer hem!

Hmm, jag blev förbannad i morse..Dom hade glömt ge hästarna kraftfodret igår kväll, mina döttrar:devil::banghead:!!!
Det är inte förstå gången heller..Låg luzernhack i krubborna så antagligen trodde dom att det var inlagt allt övrigt förvisso. Jag får väl skriva någon typ av checklista! Har som tanke att allt mock och säck och foder och stallfix ska ligga på dom på helgerna, men vi får se..har svårt att inte gå och rätta till efteråt:crazy:..
 
Varför ska du gå o rätta till efter? De är tillräckligt gamla för att se till att saker o ting blir rätt från början. Sluta curla!
 
Fina bilder @polly p
Det är inte lätt att hålla sig ifrån att rätta men ibland tänker jag att hästen överlever nog även om det inte är finkrattat i boxen...:)

Lycka till på tävlingen @Novali01
Hoppas på repris från föregående tävling med lite färre blondiner i dressyren förstås ;).
 
@Novali01, varför tror du jag curlar;), skämt åsido. Ska nog ställa lite högre krav och ändå som @happyrider säger se lite mellan fingrarna om det inte är riktigt lika välkrattat och sopat som när jag gör det själv. Skulle nog vara en pina i ett kollektivstall. Mina barn skulle dock behövt den skolan:D..Men ibland är det tråkigt att det alltid hafsas och är grejer kvar både ute och inne, utrustning hängs upp slarvigt, bett sköljs ej mm:devil:

Ledsen:(..Loppan var inte riktigt fräsch på träningen idag. Något kortare steg vä bak..Är ju alltid orolig för si-leden men magkänslan säger låg "hälta". .Underlaget där är ju som sagt inte det bästa så när hon tappade/snubblade till lite i bak reagerade vi inte så mycket på det först. Får väl tro på någon typ av lindrig sträckning. Eller om hon inte pallade att bära mer då det var just det vi jobbade med, alltså att få mer bärighet i galoppen, ta i mer och "sitta ihop"...Suck.
Får väl bli vila några dagar och ut och skritta. Är ju så svårt att se bakbenshälta när bara är väldigt diffusa tkr jag..
 
@polly p Jag curlar än. Det hafsas o jag fixar allt till rätta. Hon vet att hon kan glömma hälften o jag fixar. Så blir jag förbannad o ryter o då skärper hon sig nån vecka o så är vi åter :arghh::rage:
Skulle precis rida så kom ösregn. Skippar allt o tar fredag kväll istället. De dör inte av lite extra vila.
 
@SkorpSmulan Trist att behöva vänta. Så länge också.:(
Nu är det ju mörkt när hästarna skall ut på morgonen.:crazy: Tänk att det skulle bli höst med regn och rusk det här året också. Tror att det är mörkret jag ogillar mest.
Ja det var verkligen surt. Men det är samma sak varenda gång. Extremt långa väntetider. Det är inte direkt överflöd på kompetenta hästveterinärer här.
För mig är det definitivt mörkret. Jag hatar mörkret.
Därför blev jag så glad när det låg ett ordentligt lager snö på backen i morse. Snö älskar jag. Det var dock i stan där jag jobbar, här henne är det bara snöblandat kallregn och blåst. Det älskar jag inte.

@polly p Nej vad trist. Hoppas det inte är nått allvarligt.

@Novali01 Lycka till!
 
@Novali01, varför tror du jag curlar;), skämt åsido. Ska nog ställa lite högre krav och ändå som @happyrider säger se lite mellan fingrarna om det inte är riktigt lika välkrattat och sopat som när jag gör det själv. Skulle nog vara en pina i ett kollektivstall. Mina barn skulle dock behövt den skolan:D..Men ibland är det tråkigt att det alltid hafsas och är grejer kvar både ute och inne, utrustning hängs upp slarvigt, bett sköljs ej mm:devil:

Ledsen:(..Loppan var inte riktigt fräsch på träningen idag. Något kortare steg vä bak..Är ju alltid orolig för si-leden men magkänslan säger låg "hälta". .Underlaget där är ju som sagt inte det bästa så när hon tappade/snubblade till lite i bak reagerade vi inte så mycket på det först. Får väl tro på någon typ av lindrig sträckning. Eller om hon inte pallade att bära mer då det var just det vi jobbade med, alltså att få mer bärighet i galoppen, ta i mer och "sitta ihop"...Suck.
Får väl bli vila några dagar och ut och skritta. Är ju så svårt att se bakbenshälta när bara är väldigt diffusa tkr jag..
Ja att stå i kollektivstall är verkligen fostrande. Dottern har fått lära sig!
Gud nåde om något lämnas i gången eller att någon inte sopar tillräckligt noga.
Största skillnaden på mig och dottern är faktiskt tiden vi lägger på olika moment. Om jag får tid över i stallet så passar jag på att putsa eller vika täcken eller städa lådan eller.... Dottern åker hem :o
 
Ja att stå i kollektivstall är verkligen fostrande. Dottern har fått lära sig!
Gud nåde om något lämnas i gången eller att någon inte sopar tillräckligt noga.
Största skillnaden på mig och dottern är faktiskt tiden vi lägger på olika moment. Om jag får tid över i stallet så passar jag på att putsa eller vika täcken eller städa lådan eller.... Dottern åker hem :o

Annars är det rätt bra att jobba i tävlingsstall för att lära sig se till att det görs ordentligt och prydligt.
Det kan nog gå att hitta såna sommarjobb till de yngre. Jag fick mitt första sånt extrajobb då jag var 12-13 år. Man lärde sig kvickt. ;)

@polly p : Vad tråkigt med Loppan! Hoppas det är något "tillfälligt" som lägger sig av lite vila. Ska hålla tummarna!

@Novali01 : Håller tummarna för dig med, på tävlingen!

Kl

Idag har jag ridit min lille prins igen. Han har fått vila nu två dagar iom att det varit lite mycket privat. Men han var rätt ok idag. Har ju fortsatt enligt plan att bara göra basics nu. Och ja, han var lite oriden och så. Men han kändes inte beredd att svara upp etc.
Så det kändes helt ok.
Jag har varit hos kiropraktorn också och blivit justerad. Så nu slipper jag slåss mot mig själv så mycket.
Det var väl inte något wow-pass. Men det beror väl mer på att jag satte ribban lågt och att jag själv kanske rider sämre än normalt nu när jag mest bara rider min egen och inte håller igång kroppen och knoppen så mycket som jag bör för att rida optimalt.
Så jag får vara nöjd under förutsättningarna. Det var iaf roligt! ;)

Jag fick höra idag att jag ser uuutmärglad ut. Jag har tappat lite vikt och är ju ingen tungviktare annars heller. Men utmärglad är nog att ta i!
Dock tog jag det som en anledning att gå loss på skitmat ikväll. Så nu ska jag fira att pålle och jag verkar kunna komma tillbaks till varann hyfsat fort och trycka i mig både chips och glass. Har ni inte provat Ben & Jerrys Satisfy my bowl: gör't!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 211
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 647
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 546
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 134
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp