Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ha ha....
Ja, typ..
Mittemellan u-hamn och Jönköping för att vara exakt ;).
Ja det var mycket trevligt att ses...
Önskar faktiskt vi haft närmare till varandra så du kunde hjälpt mig med lite tips och råd då och då...:)

Här kommer liten film från första galoppen i ridhuset...(filmad av Nova):banana:

Tänk på att det är en treåring, bara riden lite drygt två månader:o.




Ser jättebra ut och fina är ni:)! Sällar mig till avisgruppen ang. den fina anläggningen;). Måste vara underbart! Har ju sett interiörbilder från stallet också och det ser verkligen fint och lyxigt ut! Det är dig sannerligen väl unt!

@Maui: Förhoppningsvis är hon dräktig ännu, ska på 90-dygns koll den 17:nailbiting:..

Menade mer när det väl blir dags att leta tränare sen långt fram i tiden. Om inte dom knyter henne till vår hemmaklubb i Tranemo. Är ju bara ft och hoppetossor där;)! Annars är ju bekymret att jag bor så pissigt till låångt ut i tassemarkerna så det är satans långt till allting.

@Novali01, ska ta till mig det med galoppen. Han är en jättemysig, rolig häst, pigg, känslig och mjuk. Vi har ju inga ambitioner och är speciellt kunniga men förhoppningsvis få till lite dressyr lättklass.
Han är sex men lite scary att inte veta något öht om honom..

Var hos min tränare igår där dom tillfälligt hyser sina hästar innan flytt i Dec. Lite "b" att rida ute på en tillfälligt meckad ridbana som var minst sagt ojämn.
Fick till en bra feeling ändå, hon har en så´n himla arbetsglädje lilla hästen.
Efter det red jag ut foderhästen och jag förstår att dottern är kär, man blir liksom glad av att rida honom.
 
Ja det var mycket trevligt att ses...
Önskar faktiskt vi haft närmare till varandra så du kunde hjälpt mig med lite tips och råd då och då...:)

Här kommer liten film från första galoppen i ridhuset...(filmad av Nova):banana:

Tänk på att det är en treåring, bara riden lite drygt två månader:o.

Håller med om att den ser himla trevlig ut. Inga konstigheter! :)

KL

Har idag ridit lektion för ridmagistern. Jag har inte ridit för honom sen jag flyttade hem i somras. Han och frun kör ju liksom samma linje. Men iom att de är människor är de lite olika och fokuserar på lite olika saker/löser saker olika.
Vi fick fint beröm först för utvecklingen sen han såg oss sist.
Men vi skulle höja kraven på hästen i form av nya övningar och mer energi och i visst jobb i galoppen sneade hästen till och det blev lite cirkus stundtals.
Ujuj vad jag fick rida!
Jag hörde typ vart 3:e ord och fick improvisera lite. Som übertrött och med problem från nacken(blir lite yr och lite för långsam och oprecis i hjälperna) blev väl min prestation så där måste jag säga.
Men jag fick bra tips av herr tränare och vet nu vad hemläxan bör vara.
Vi fick igenom problemen under passet med. Så då får man väl vara nöjd iaf kanske. Även om man kände sig off och slow.
Han tyckte iaf att hästen "fått typ världens finaste galopp". Även om han kan ha tillagt att "du inte riktigt kan rida den helt än". ;)
Så nu har jag hemläxa och "när du får till den skiten kommer det bli hur bra som helst". Så det finns hopp!

Det var kul och nyttigt pass iaf!
Jättebra att kombinera mina två tränare tycker jag. Även om det kan bli lite svårt att hålla isär hur de vill att man ska lösa saker. Men det får man ta.. :)
Det är ju hyfsat likt iaf.

En kompis red första gången för ridmagistern. Hon rider för frugan annars. Men hon är hopptjej i grunden och ville ha hjälp med hoppningen. Och det sysslar inte frun med. Så hon hoppade för magistern. Jättekul att kolla på!
Jag ska absolut köra sån lektion sen jag med. Blev jättesugen!
Men just nu vill jag lägga den energi jag har på dressyren.
 
Håller med om att den ser himla trevlig ut. Inga konstigheter! :)

KL

Har idag ridit lektion för ridmagistern. Jag har inte ridit för honom sen jag flyttade hem i somras. Han och frun kör ju liksom samma linje. Men iom att de är människor är de lite olika och fokuserar på lite olika saker/löser saker olika.
Vi fick fint beröm först för utvecklingen sen han såg oss sist.
Men vi skulle höja kraven på hästen i form av nya övningar och mer energi och i visst jobb i galoppen sneade hästen till och det blev lite cirkus stundtals.
Ujuj vad jag fick rida!
Jag hörde typ vart 3:e ord och fick improvisera lite. Som übertrött och med problem från nacken(blir lite yr och lite för långsam och oprecis i hjälperna) blev väl min prestation så där måste jag säga.
Men jag fick bra tips av herr tränare och vet nu vad hemläxan bör vara.
Vi fick igenom problemen under passet med. Så då får man väl vara nöjd iaf kanske. Även om man kände sig off och slow.
Han tyckte iaf att hästen "fått typ världens finaste galopp". Även om han kan ha tillagt att "du inte riktigt kan rida den helt än". ;)
Så nu har jag hemläxa och "när du får till den skiten kommer det bli hur bra som helst". Så det finns hopp!

Det var kul och nyttigt pass iaf!
Jättebra att kombinera mina två tränare tycker jag. Även om det kan bli lite svårt att hålla isär hur de vill att man ska lösa saker. Men det får man ta.. :)
Det är ju hyfsat likt iaf.

En kompis red första gången för ridmagistern. Hon rider för frugan annars. Men hon är hopptjej i grunden och ville ha hjälp med hoppningen. Och det sysslar inte frun med. Så hon hoppade för magistern. Jättekul att kolla på!
Jag ska absolut köra sån lektion sen jag med. Blev jättesugen!
Men just nu vill jag lägga den energi jag har på dressyren.
Tack så hemskt mycket!

Kul och inspirerande med sådana ridpass för duktiga tränare!
Men det låter besvärligt med nackbesvären..

Kl
Idag blev det skogstur med 06an, C-ponny. Han är rasande laddad just nu men ack så positiv och rolig att rida!
 
Tack så hemskt mycket!

Kul och inspirerande med sådana ridpass för duktiga tränare!
Men det låter besvärligt med nackbesvären..

Kl
Idag blev det skogstur med 06an, C-ponny. Han är rasande laddad just nu men ack så positiv och rolig att rida!

Ja, jag är så glad att jag har mina tränare! De ställer alltid upp!
Har ju ridit för dem i nära 15 år och bott och jobbat där. Så vi känner ju varann väl. Men det är ändå inte alla, speciellt i dressyrvärldens högre skikt, som är så himla bussiga människor.
Och jag är glad att tex mannen jag red för idag ändå har lektion för mig trots att jag inte är vare sig lika duktig som andra som vill få hans hjälp och trots att jag heller inte har eller har haft de lättaste hästmaterialen.
Himla kul att han väljer det framför att ha GP-ryttare eller andra som kan generera mer cash eller mer publicitet.

Ja, nacken är pissjobbigt just nu faktiskt. Jag har fått gå upp i sjukskrivning och är lite oroad för framtiden. Men jag hoppas det löser sig. Har fått remisser till smärtklinik och arbetsterapeut etc. Så jag ska få hjälp. Kanske har det hänt ngt sen jag sist var i vårdkarusellen och jag kanske kan få mer hjälp.
Jag är glad att min kusling iaf inte kräver/eller tål någon styrkeridning.
Jag undviker att rida andras nu just iom det.

Det låter urhärligt med ponny dock! Åh, det saknar jag!
Det är något speciellt med dem. Jag växte nog aldrig ur ponny-stadiet. ;)
Vad är det för sorts ponny?
 
[QUOTE="tuaphua, post:

Det låter urhärligt med ponny dock! Åh, det saknar jag!
Det är något speciellt med dem. Jag växte nog aldrig ur ponny-stadiet. ;)
Vad är det för sorts ponny?[/QUOTE]
Det är en svenskfödd Connemara. Gick som hingst till 5 1/2 år och reds in som sexåring. Vi köpte honom för drygt ett år sen..
En fantastisk ponny med massor av energi.:love:
Tyvärr haft lite otur med hagskador så dottern har inte riktigt kommit igång så som vi önskat.

Vi köpte honom som D-ponny till dottern men vid slutmätningen visade det sig att han var C= 140 cm O_o
 
@happyrider Ni är jättefina!! Och jag måste säga att det är befriande skönt med någon som rider sin 3-åring som den ska, dvs mest ute i skog o mark o bara framåt.

@fiofegis Tant kan du vara själv! Jag rider iaf hela terrängbanan...:p

@tuaphua Jo jag hade x-antal skador förra året o året innan miste jag ju Grå så jag har inte tävlat FT sen 2012 på våren. Har varit löjligt svårt att ta sig tillbaka, först för att mitt brutna ben krånglat o gör till viss del än o dels på att jag tappade modet ett tag. Men nu känns det någorlunda ok o enveten som jag är så ska jag iaf rida en till FT o sen får vi se nästa säsong. Har lite andra kul planer då också som jag ska avslöja lite längre fram!:D
 
@happyrider Ni är jättefina!! Och jag måste säga att det är befriande skönt med någon som rider sin 3-åring som den ska, dvs mest ute i skog o mark o bara framåt.

@fiofegis Tant kan du vara själv! Jag rider iaf hela terrängbanan...:p

@tuaphua Jo jag hade x-antal skador förra året o året innan miste jag ju Grå så jag har inte tävlat FT sen 2012 på våren. Har varit löjligt svårt att ta sig tillbaka, först för att mitt brutna ben krånglat o gör till viss del än o dels på att jag tappade modet ett tag. Men nu känns det någorlunda ok o enveten som jag är så ska jag iaf rida en till FT o sen får vi se nästa säsong. Har lite andra kul planer då också som jag ska avslöja lite längre fram!:D

Vad duktig du är som kämpat dig tillbaks då! Modigt och tufft att jobba med kroppen så!
Spännande med planerna också. Jag blev nyfiken iaf. ;)

KL

Jag red idag och gårdagens tjafs satt kvar i skallen på min. Han började direkt sura till och hota. Så jag fick flänga runt i full galopp några repor. Insåg vad jag gjort fel och fick till det idag.
Jag får så svårt att ta in så mycket nya instruktioner att jag blir lite spänd då jag rider för ridmagistern tror jag. Han har ju lite höga krav på mig och är inte riktigt lika pedagogisk som frugan. Så om jag blir stressad och inte fattar blir han lite ställd iom att jag brukar haja. Så han blir ettrigare istället för att backa av lite och förklara på annat sätt.
I vanliga fall brukar jag ju kunna ta det och inte bry mig. Men några ggr har jag blivit uppstressad av det och det låser sig lite mentalt.
Då tror jag att jag omedvetet tjuvhåller lite i yttertygeln och tappar feelingen. Det är väl frågan om så lite att de flesta hästar nog inte brytt sig i vilket. Men min är ju extremkänslig och i lägen med nya övningar kan han bli lite otrygg. Då kommer hans gamla försvarsbeteende fram om jag är för okänslig. Och så var jag ju så snurrig igår att jag inte bara direkt löste det när det kom fram iom att jag ville göra det "på rätt sätt enligt hur magistern tyckte" och det varierade lite under passet. Så jag blev för slow.
Alltså är jag idag arg på mig själv över att jag inte gjorde bättre igår.
Men iaf så löste det sig bra idag och vi kunde rida de nya övningarna från igår utan tjafs sen.
Han ger så himla härlig ridkänsla när han är med en! Åh, vad jag är glad att jag får ha en så fin, liten häst!
 
Igår var ingen rolig dag för min kompis två-åring som går här hos oss ihop med foderhästen fick kolik. Jag var hemma på timmar och skulle titta en liten stund innan jobbet på tjejerna som red för min bekant. Då märker vi att den lilla hästen beter sig himla underligt. Lägger sig ner och reser sig och verkar allmänt konstig. Jag var ju tvungen att åka men folket hemma tar tag i att leda henne och ägare och veterinär rings hem då hon verkar väldigt smärtpåverkad.

Jag hör av mig och dottern säger att dom diskuterar avlivning pga tarmvred:cry:. Veterinären tycker inte att koliken släpper så fort som den bör, jag förstår dock ändå inte hur han kan säga tarmvred när inte känner något och därtill diskutera avlivning, dock var den lilla hästen mycket dålig. Hade rätt svårt att fokusera på jobbet..usch.

Ringer hem igen och då har maken satt på kaffe till veterinären och dom avvaktar lite.
Som tur var vänder det och tarmljuden hörs. Blir en orolig kväll men allt ser lugnt ut för hästapållan.
Stod en pigg plirande liten busfröken i boxen på morgonen idag:), lycka!!!

Men jädrigt kusligt att det var på håret med avlivning, jag kände mig så frågande. Var ju inte hemma och såg och hörde diskussionerna.
Vackra lilla Lilly har en kopp kaffe att tacka livet för:crazy:..

Idag trött efter jobb och oron igår men tog en härlig tur på loppanproppan sen eftermiddag när jag jobbat färdigt.
Hon och lillhästen får vara inne ihop på natten så jag har lite koll på att magen sköter sig.
Valackerna blev hastigt och lustigt ihop släppta igår men det funkar kalas. Funderar bara på hur trion blir sen..Dock är Prins, foderhästen, väldigt sensibel och rang låg..
 
@polly p Obehagligt det där, skönt att det gick bra!

Har ridit skogsrundor både lördag och söndag på duktig liten bäbishäst. Nu blir det vila måndag och tisdag :)

Dottern min var glad ikväll. Ridklubben gör en talangsatsning med hjälp av idrottslyftet och dottern har kommit med.
Var på infomöte ikväll och det var riktigt bra ordnat. Träningar kommer varvas med teori och gymbesök. De kommer träna hopp, dressyr, sitstränas och få testa på tömkörning med sina ponnys.
Nu minns jag inte allt men under 20 veckor blir det träning på olika sätt.
Skitskoj!
 
skrev i Islandsforat också men..

Idag red vi en helt fantastisk tur med två andra i stallet, i vackert höstlandskap med strålande sol och 17 grader varmt! Lilla hästen tuffade på, glad och lagom pigg och lugn, trygg och lydig. Helt avslappnad! Så himla härligt det börjar bli nu när vi börjar känna varandra lite och vi litar på varandra mer (hon skrämde mig lite förra veckan genom att vara tittig och skutta lite rundor, brunst plus nytt ställe/ny människa osv).

Min fina lilla häst :love: Det här bli bra!
 
Åh fy vad läskigt @polly p hoppas allt reder upp sig. Så ung häst också ska ju inte behöva dö :crazy:


Har ridit Strålan ett pass på banan idag, jättefin tjej men gud vad matten har tappat ridstyrka och kondis nu när gammelhäst inte är ridbar.
På onsdag bli det vet koll av både, det blev uppskjutet.
 
Snabbt inlägg innan John blund anfaller. Satt på min lilla prinsessa idag.
Tror ryttaren behöver träna mer än hästen :-P ☆
 
@polly p Usch vad obehagligt! Men tänk på att det är mycket bättre för henne att vara ute än stå på box om hon haft kolik. Ju mer jämnt över dygnet som hon rör sig desto bättre för tarmarna och att hon har mat hela tiden.

@Tessalonica Ser ju jättebra ut!!! Är hon 2,5 eller 3,5 nu?
 
Ja,det var en riktig pärs! Hon får nog va ute i natt då men jag ville ha uppsikt på hur hon skötte magen:)! @Tessalonica så duktiga ni är! Fin hon ser ut och verkar cool? @happyrider, vad himla kul för sottern och vilken bra klubb som satsar på sina ungdomar:)! Ledig idag:D:D:D, undra vad jag ska hitta på..?
 
@Novali01 Tack! :) Hon är ju dessvärre 3, men född på sommaren så hon är 3år och 3mån. Så vi ligger ju lite efter men hon "reds in" i vintras men pga jobbet så fick jag ställa av henne. Hann inte med men har fixat en ryttare som älskar att rida ut i skogen så målet är att få start och stopp att fungera så kan vi rida ut massor :)

Tack @polly p Ja hon har ett fantastiskt lynne. :D
 
Hösthälsning från oss idag :)
10716055_825353090819545_71912131_n.jpg


10723664_825340900820764_1403973641_n.jpg
 
@happyrider Då visar hon precis hurdan hon är ;) Idag har hon glatt stått i ridhuset (i en egenbyggd hage) och väntat under tiden jag red Ronaldo. Longerade henne först :) Ska nog bli häst av henne med. Bara hon kan växa så hon ser normal ut.

@polly p Superfina kort :) Vem är fotografen :)?
 
@Tessalonica, det är min syster som tog med min mobil, en vanlig äppelskrutt 4s men sen filtrering via istagram. Hon var ute och skulle fotografera här
lite då hon har en fin systemkamera. Dock är hon inte så häst van och ser inte riktigt när det kan vara bättre läge att ta, dvs att hästen är avslappnad och jobbar i form, var en hel del osmickrande bilder där bla min högerhand lever sitt egna liv:banghead:. Det var blåsigt som bara den;) dessutom. Så är hon väl hoptryckt på ridbilden, skulle fram med näsan och upp med manken mer. ( Rider aldrig på kandar men iom fotosession och halv storm så dammade jag av det )
Idag blir det skogrejs, ska nog ta klättra lite. Men fy vad råkallt och höstigt här är!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 750
Senast: Ketrawzc
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 554
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 143
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp