Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller tummen, både den ena och den andra @Tessalonica

Jo jag tar också hellre snö än lera. Alla gånger. Man det är lite läskigt för Strålan tar det ju inte lungt bara för att det är halt. Vore så onödigt om hon gjorde illa sig. På lördag får hon på sig brodd runt om iaf.


--------------
Idag var vi på en promenad jag och Strålan, hon har inte varit ut sen i lördags och hon var minst sagt pigg och hade lite svårt att hålla sig i skinnet. Pep lite då och då.. Det gick ganska bra att gå runt på ängarna iaf och genom skogen, där har det inte lagt sig nån snö direkt så hon fick iaf röra sig lite. Kanske hon slutar springa så förbaskat i hagen.
Matten är mest deprimerad och upptagen med annat då gammelhäst har fått fång. Fång av allt djävulskap.
:cry:
Stråla gillar inte när det är oreda i flocken, hon blir väldigt orolig när inte alla är där dom ska vara. Det var likadant när gammelhäst hade en pinne i hoven i våras och fick gå i en annan hage. Dessutom så har ju andra gammelhäst flyttat här i somras. Inte bra enligt Stråla. Inte bra alls.
 
Usch vad tråkigt @SkorpSmulan..Fång är inget roligt, vet..:(.
Snö allaredan med, uj, uj..fast det är vackert, här är är mest grisigt överallt.

@Tessalonica, vad modig du är:), alla tummar och hovar härifrån också!
@tuaphua, gott att trasslet löst sig, du verkar så himla ihärdig och ödmjukt inställd till din häst och ridning:bow:!

Å jag är glad..vart iväg på hemmaklubben och red inomhus för tränaren där! Loppis visade inget knasigt utan kändes verkligen jättefin! Så skönt att träna i ridhus! Hade glömt snokremmen men hon var fin i munnen, trivs bra på mitt tredelade sprenger men när hon mot slutet blir trött så blir hon käggligare och gapar, vet inte hur jag ska tackla det riktigt?
Sen är ju ridning färskvara, speciellt när man är rid-dyslektisk som jag men till slut sa tränaren att "nu sitter du som en riktig dressyrtant:p" Vilket ju är positivt när knäna kommer ner och höfterna är lite mer loss mm, mm:D

En annan fundering..ska man jobba hästen först i den svaga eller starka sidan och jag är så himla dålig på att sätta fingret på vilken som är vad sas:(..
Upplever som att i höger är hon svårare att böja och jag får jobba för att få in höger bog, däremot är takten behagligare och hon bär upp sig bättre.

I vänster varv har hon lite jobbigt att få in vänster bak och hon har inte samma bärighet men lite lättare att böja i bålen.
 
Kul @Tessalonica att ni var hos Sven och hoppade. Visste inte att han hade börjat igen.
Vi skall också till Gfrk. Tänkt att lånehästen skall gå 95 men hon var inte käck förra veckan när jag red dressyr. Slog med huvudet och var närmast istadig. Kollade tänderna på henne i veckan och allt var helt ok. Kan vara träningsvärk efter hoppträning några dagar före :confused:. Hon är ju ett fuxsto så det kan ju varit "normala" protester. Ska testa att hoppa henne idag och se hur hon beter sig.
Rivica skall också vara med :D så vi ses nog.
 
@polly p Jag vet inte heller vilken sida som är vilken :( I traven är höger varv lättare och i galoppen vänster. Är det varvet som är lättast som är det svaga eller är det det svåra varvet. Funderar också :confused:

@SkorpSmulan Trist med fång. Det är inte roligt. Min gamla häst hade det väldigt lindrig en gång och det var jobbigt. Hoppas det löser sig för er.
 
@polly p Ja fast här uppe är det inte tidigt med snö nu. Den första snön kom för nån vecka sen men smälte bort samma dag.
2006 då kom det tidig snö. I augusti kom det 2 decimeter. Stråla var inte ens 3 månader och hästarna var kvar på betet. Jag fick packa in Stråla i shettisens täcken och bädda med ett berg av hö. :D

Min tränare brukar säja att man börjar i det lätta varvet sen det svåra och att när man gör en övning så gör man kanske 5 i det lätta och 8 i det svåra (bara exempel).

För mig så låter det som att din är starkare i högersidan (högerhänt liksom).

Tack @Maui

--------------------
Är så sjukt besviken, idag var det äntligen dags för veterinär och så får hon sjukt barn IGEN. Vad är oddsen. Jag blir galen om jag måste vänta i 2 veckor till :arghh:
 
@Maui Haha ja det är ju en fux! :D Får hon starta 95 avd A? Trodde hon var unghäst? Jadå vi ses alldeles säkert :)

@SkorpSmulan MEN vad är det för veterinär du har?!?? Har hon ingen man? Jag har dåligt minne men vad är det du ska kolla hos vet?

KL

Imorgon är det tävling, ska bli kul! Det är 8v sedan vi startade sist så det återstår att se hur det går ;)
 
@Maui, så skönt att höra:p..
@SkorpSmulan, Jo, det är nog så..Hmm, fast ibland börjar jag arbetet ( efter framjoggning sas ) i det varv som är "svårast", vänster i detta fall och får då liksom med mig hästen bättre, mer liksidig åt båda.
Det viktiga är väl att inte fastna.

Hmm, idag försöker jag hitta energi och motivation att öht komma ut å rida:mad: på min lediga dag, är som ett grått täcke ute jue..
Tvättkorgen är gigantisk, måste ta tag i alla måsten..Har en mastodontvecka innan lite ledigt, suck.
 
@Maui Haha ja det är ju en fux! :D Får hon starta 95 avd A? Trodde hon var unghäst? Jadå vi ses alldeles säkert :)

@SkorpSmulan MEN vad är det för veterinär du har?!?? Har hon ingen man? Jag har dåligt minne men vad är det du ska kolla hos vet?

KL

Imorgon är det tävling, ska bli kul! Det är 8v sedan vi startade sist så det återstår att se hur det går ;)
@Tessalonica Sara anmälde fel hon skulle gå avd B men vi strök henne. Hon var fortfarande orolig med huvudet när Sara red igår. Fattar inte vad det kan vara. Kan det vara träningsvärk då hon hoppade lektion och hästen inte hoppat på 6 veckor och sedan hade träningsvärk när jag två dagar senare skulle rida dressyrlektion för det var först då hon började slå med huvudet. Vi kollade tänderna då det var det första vi tänkte på men de såg bra ut. Idag hade vi massör och biolight hemma som gick över henne. Kollade med värmekamera. hittade inget alls.:confused: Vi känner ju inte hästen så bra så vi vet ju inte om hon har varit så här innan när det varit "jobbigt". Låter henne vila ett tag innan vi testar att rida igen. Skippar tävlingen för hennes del.
Lycka till.
 
Usch vad tråkigt @SkorpSmulan..Fång är inget roligt, vet..:(.
Snö allaredan med, uj, uj..fast det är vackert, här är är mest grisigt överallt.

@Tessalonica, vad modig du är:), alla tummar och hovar härifrån också!
@tuaphua, gott att trasslet löst sig, du verkar så himla ihärdig och ödmjukt inställd till din häst och ridning:bow:!

Å jag är glad..vart iväg på hemmaklubben och red inomhus för tränaren där! Loppis visade inget knasigt utan kändes verkligen jättefin! Så skönt att träna i ridhus! Hade glömt snokremmen men hon var fin i munnen, trivs bra på mitt tredelade sprenger men när hon mot slutet blir trött så blir hon käggligare och gapar, vet inte hur jag ska tackla det riktigt?
Sen är ju ridning färskvara, speciellt när man är rid-dyslektisk som jag men till slut sa tränaren att "nu sitter du som en riktig dressyrtant:p" Vilket ju är positivt när knäna kommer ner och höfterna är lite mer loss mm, mm:D

En annan fundering..ska man jobba hästen först i den svaga eller starka sidan och jag är så himla dålig på att sätta fingret på vilken som är vad sas:(..
Upplever som att i höger är hon svårare att böja och jag får jobba för att få in höger bog, däremot är takten behagligare och hon bär upp sig bättre.

I vänster varv har hon lite jobbigt att få in vänster bak och hon har inte samma bärighet men lite lättare att böja i bålen.

Men! Tack för så fina ord! Jag blev riktigt rörd när jag läste det. :)

När hästar gapar/är trutiga/klappriga/gnisslar etc ser jag det som att det inte sitter bara i munnen. Det är bara där symptomen visar sig. När de är lösgjorda och i balans brukar munnen bli lugn med.
Alltså spänner jag aldrig ihop sånt med nosgrimmor. Det tycker jag bara döljer det och inte löser det egentliga problemet, vilket brukar sitta i resten av kroppen.

Kan din tränare hjälpa dig till något system för att kunna känna vad det är som "är tokigt" när du upplever henne oliksidig?
Dvs hjälpa dig kunna hitta var oliksidigheten sitter.
När jag jobbar med hästar brukar jag känna av olika saker för att felsöka och se vad jag måste åtgärda.
Först och främst sas "ställer jag in reglagen". Jag ser till att hästen svarar på hjälperna i den grad jag vill och ligger i den grad av kontakt jag vill ha.
Sen börjar jag testa böjning, flytta rumpan, flytta bogen etc i båda varv. Man jämför de båda sidorna genom att både se hur hästen böjer sig åt båda håll och hur den kliver sidvärts.
Det är i stort sett alltid skillnad.
För att göra det lättare för sig kan man rida något varv på volten, kolla hur hästen böjer sig genom kroppen i det varvet och sen byta. Vad är annorlunda?
Detsamma gäller att flytta sidvärts.
Rider man skolorna kan man också jämföra dem.
Man kan också testa rygga hästen en lite längre sträcka, på tygeln och se om den gör det rakt eller varje gång vill vika av åt något håll.

Med de resultat man får av de här testen får man sen fundera ut vilka övningar som kan hjälpa mot oliksidigheterna.

Jag brukar tänka att hästen har 8 bakben. Och det baserat på att bakbenen kan ha 8 olika funktioner. Höger bak kan vara inner bärande bak, inner påskjutande bak, ytter bärande bak och ytter påskjutande bak. Detsamma gäller vänster.
Det finns övningar att jobba bakbenen enligt detta och då stärka dem i det de är oliksidiga för att få dem jämnare.

Tyvärr behöver man ju ofta tränare på plats för att lära sig hitta nya känslor.
Men ofta blir man som tränare ganska glad då man får frågor som tyder på att en elev funderat och analyserat något mycket själv.
Så fråga din tränare om den har "här och nu"-tips till hur du ska kunna känna och märka olikheterna. Och sen också gå igenom vilka övningar som ger vad.
 
--------------------
Är så sjukt besviken, idag var det äntligen dags för veterinär och så får hon sjukt barn IGEN. Vad är oddsen. Jag blir galen om jag måste vänta i 2 veckor till :arghh:

Åh, vilken otur ni har!

Beklagar både fång och uppskjuten vet-tid! Ibland kommer all skit på en gång känns det som..

@Maui
Hur länge har ni haft henne? Vad gjorde hon innan?
Hoppas det löser sig!

Kl

Jag har varit på massa läkarbesök nu i veckan. Har påbörjat smärtutredning. Har inte varit i smärt-vården på nästan 15 år. Så nu tänkte jag kolla om det kommit något nytt. Men man blir himla trött av alla möten och tester.

Igår skulle min hovis/tränare komma. Jag var rätt dålig. Så han tog pålle själv och skodde. Så hoppade vi över träning. Hade gärna velat jobba honom lite för hand. Men det var nog bra för tränaren också. Han har så mycket inbokat. Så då fick han lite mindre iaf. ;)
Nu har han iaf blivit skodd. Och imorgon får jag hämta mina stövlar. Så då ska vi köra igen tänkte jag.
Idag var jag bara ut en snabbis efter läkaren och mockade och pussade på det lilla livet.
Åh, vad jag är ridsugen! Och det ska bli galet skönt med stövlar. Tycker jag flaxar så med skänkeln nu i dojor.

Hästen har börjat få skav av sina HW-täcken nu. Så jag inser att jag måste avveckla dem. De ligger an för mycket vid bogen.
Så inatt när jag inte kunde sova googlade jag efter snygga täcken.
Jag vill inte alls sluta med HW som jag tycker är så bra i övrigt. Men jag måååå..
Så då kan de iaf vara fina också. :P
 
Det är så roligt att läsa vad ni andra har för er, även om det är trist för er med sjuka och krångliga hästar.
Men det löser sig nog (sa han som sket i bassängen...:p) Samtidigt är det märkligt det här med att "en olycka kommer sällan ensam". Tänker på dig där @SkorpSmulan

Jag har haft en tuff vecka. Mycket på jobbet och den enda dagen det funkade att hinna rida fick jag givetvis världens migrän och blev sängliggande efter jobbet istället.

Det är vid sådana här tillfällen jag tröstar mig med att min treåring faktiskt inte dör av att gå i hagen en vecka..

Idag blev det iaf ett litet pass. Det är en sån himla mysig häst jag har! Åh vad jag längtar till att kunna träna och tävla.
Det har tagit lite tid men nu känner jag att jag är himla glad över min lille röde!:love:
 
@happyrider, det är så roligt att det går bra med dig och din röda:)! Är väl lite fördelen med unghästarna att man känner att dom där off-perioderna bara är av godo!
Tycker det är tråkigt när folk har prestatinskrav på var deras unghäst ska ligga utbildningsmässigt, för jag tror att man vinner på att skynda långsamt.
Loppan fick ju en ofrivivillig avställning från oktober till december som treåring med mängder av utredningar pga hälta fram som sedan visade sig vara en hovböld:devil:.
Mest förbannad när dom inte lyssnar på en som hästägare, hade ju en klar bild av vad som hänt då hon trampat av sig en sko illa:mad:!
 
@tuapha: Varsågod:)!
Tror jag har någorlunda klar bild av vad som är vad, det är ju numera vardagsproblematik. Även om det inte är plättlätt för det:p.. Liksom åtta ben att hålla reda på, det blir jobbigt det ;), förstår hur du tänker där men aj, det är krångligt som det är..
Angående munproblemen är jag medveten om att det ofta inte är just i "truten" som grundproblemen finns och visst, precis som du skriver så ju mer lösgjord hon är desto lugnare i munnen. Jag drar inte heller åt snokremmar för kung och fosterland sen att hon tyvärr ser ut som pluto på uteritterna det stör, skulle rida ridhus jämt:(..
Betydligt lättare att hitta rätt mellan fyra väggar..
Sen har vi en skadehistorik..Bla hade hon en inflammerad si-led som gett en liten pålagring. Där kan jag känna lite besvikelse mot tränare som inte stöttade mig mer i att felsöka för när hon blev behandlad så försvann helt känslan av skenande symaskin som kom så fort vi bytte till vä varv..

Det är klart att jag oroar mig och funderar ibland hur mycket det påverkar henne..Är det tex därför hon har svårare att få under sig vä bak och ha bärigheten i galopp?

Men hon är ju en fantastisk positiv häst och det finns dom med betydligt större problem än våra UTAN diagnoser hit och dit. Så jag försöker jobba vidare och ha skoj på kuppen!
 
@tuaphua Hästen vi lånat hade gått på bete från dec- juni. Hade noll kondis o tjock. Inriden vid 3-4 o sen bara hage o en liten ridning hösten som 5 åring. Allt så inte i form alls.
Idag när jag tog in dem mitt på dan i ösregnet visade det sig att hon hade kolik. Fick ringa veterinär som kom o gav kramplösande o slangade vatten. Blev snabbt bättre.
Inte bra att få ett anfall igen bara 6 veckor sen förra. Då var det också regn o varmt. Det är nåt hon pillat i sig som jäser i magen o blir gaskolik.
Ogillar kolik, det är så oroligt. Vi har sagt att vi ska lämna tillbaka henne då vi inte vill att hon ska få mer kolik. Har tydligen aldrig haft det hemma.
Sen fick jag köra vår "tokiga irländare" till hovslagaren. Hon hade fått en hovböld. Stackare var tjock i benet o superhalt. Hittade bölden lätt i tån. Nu hoppas vi hon blir bra fort. Nog med sjuka hästar.
 
KL

Då var första tävlingen på 8v(!) avklarad. Gick jättebra och vi fick en 3:e placering i 95. I 105 kom vi nära och en bakbom föll. Idag flöt det på bra. Är mindre nöjd med vissa anridningar men i det stora hela är det guldstjärna :) Säg vad ni tycker, förbättras galoppen något? :)

Bäst upplösning blir det via mobilen :)


https://www.youtube.com/watch?v=2-Nda2rOw00&list=UUpOas1F4pYj7ul5GXAPpucg&index=3
 
KL

Då var första tävlingen på 8v(!) avklarad. Gick jättebra och vi fick en 3:e placering i 95. I 105 kom vi nära och en bakbom föll. Idag flöt det på bra. Är mindre nöjd med vissa anridningar men i det stora hela är det guldstjärna :) Säg vad ni tycker, förbättras galoppen något? :)

Bäst upplösning blir det via mobilen :)


https://www.youtube.com/watch?v=2-Nda2rOw00&list=UUpOas1F4pYj7ul5GXAPpucg&index=3
Jag kommer faktiskt inte ihåg hurdan hans galopp sett ut innan men här ser den bra ut! Tycker att både du och hästen utstrålar ett härligt framåttänk. Det ser lätt ut för er...
Bra jobbat :bow:.

Kl
Fick äntligen till en lite längre runda med sällskap av dottern idag. Grått och duggregn men ack så mysigt!
Lille W traskar på som om han inte gjort annat och tar helst täten...
Kände mig lycklig idag!:love:
 
@Tessalonica: Tycker det ser superfint ut!!! Håller med Happy att det liksom ser enkelt ut och ser ut som ni båda har jädrans kul. Dessutom är Ronaldo jättefin:love:!

@Maui, trist med sjuka hästar:(! Förstår din oro med lånehästen..Kolik är inte kul
 
Vi tävlade igår o Rivica var på sämsta humör :devil: Gjorde precis som när vi tävlar dressyr. En öppning i sargen in till stallet var livsfsrlig. Stod ett hinder jämte o hon bara stack åt sidan. Skulle inte gå förbi:mad: så där slutade tävlingen.
Ni kan ju tänka er hur sur piloten var.
Tvingade dottern att åka dit o hoppa idag igen. Har man anmält sig så åker man. Nu var hon beredd på tramset. Stod ett hinder där idag igen. Morrade på henne så hon hoppade. Rev ett hinder men var nöjd.
Hon vill inte ha tillbaka lånehästen :o Har lånat ut sin andra också så hon har inget häst hemma.
Vill att hon ska gå på gräs för det har hon alltid gjort hemma. Sa att ok vi gör så men får hon mer kolik så får hon åka. Nu är det på hennes ansvar :meh:.
 
Såg videon med Rivica. Trist beteende men säkert jättebra för dig i framtiden om dotter kan få igenom det i hoppningen, då får du det gratis i dressyren!;)

Ang kolikhästen så tror jag faktiskt ägaren har rätt. Om den får äta hela tiden så kommer säkert magen funka bättre. Är min erfarenhet att rätt många hästar reagerar på grushage och inte fri tillgång på mat. Sen ge henne loppfrö också, då klarar de både sand och gaskänning bättre.

Vi är också inne i en svacka just nu. Harriet har fått vila ett litet tag medan jag funderar ut vad problemet är...O_o
 
Såg videon med Rivica. Trist beteende men säkert jättebra för dig i framtiden om dotter kan få igenom det i hoppningen, då får du det gratis i dressyren!;)

Ang kolikhästen så tror jag faktiskt ägaren har rätt. Om den får äta hela tiden så kommer säkert magen funka bättre. Är min erfarenhet att rätt många hästar reagerar på grushage och inte fri tillgång på mat. Sen ge henne loppfrö också, då klarar de både sand och gaskänning bättre.

Vi är också inne i en svacka just nu. Harriet har fått vila ett litet tag medan jag funderar ut vad problemet är...O_o

Hoppas du har rätt @Novali01 Kolik är inte kul. Denna gång var lindrigare än förra då veterinären hela tiden pratade om att vi skulle vara beredda att åka till klinik innan de stängde:cry: Vi slapp ju det som tur var.
Funderar på om hennes konstiga beteende förra veckan kan bero på att hon haft "ont i magen". Vi har ju kollat hela hästen och tänderna. Vill ju inte börja utreda nån annans häst :confused: Hoppas hon börjar fungera igen. Hon har ju varit väldigt trevlig innan. Loppfrön har hon fått relativt regelbundet men veterinären sa att det inte hjälper mot gaskolik men gör inget om man ger dem. Tycker att hennes högar har luktat konstigt den sista tiden så nåt har det varit.
Vem vet Rivica kanske blir bättre på dressyrbanan om hon får gå lite hoppning men hon har aldrig tittat på en hoppbana innan. Tror att vi blev rätt förvånade båda två. :mad:
Hoppas det löser sig med Harriet. Det ska väl till svackor för att man ska märka topparna...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 211
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 646
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 546
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 133
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp