Bukefalos 28 år!

Ny bukehund =D

Sv: Ny bukehund =D

Jag ha min fulla rätt att lägga ut hela hans namn utan att folk ska reagaera. Varför ska man ens gå in och kolla?? Hade du inget bättre för dig?? Visst kan man gå in och kolla men man behöver heller inte ta upp en diskution om det i tråden. Jag tycker det är så himla onödigt!
Att det inte va meningen att såra mig? Det borde du kanske inse själv. Här är man stolt och glad och så kommer du/ni och säger att det är ingen seriös uppfödning och hur kan man avla på en tik som inte är omlyst som vuxen, helt förskräckligt! Hur tror du man tar det egentligen?? Tror du man bli ännu gladare och svävar på moln resten av dagen?? Nej absolut inte! Det finns något som heter att man kan hålla trut! Man behöver inte alltid skriva och fråga. Har du en fråga om något om min mammas avel så tycker jag att du ska ta och kontakta henne och inte börja fråga ut mig som inte ens är involverad i kenneln mer än att jag har hjälp till i 9 år. Så du verka ju så himla nyfiken på detta om ögonen så då tycker jag att du ska kontakta henne! Hemsidan till kenneln finns inne på min profil och där efter kan du leta upp hennes telefon nummer. För det bästa vore ju att du ta det via telefon, det är mer seriöst än att skriva.
Fast det är väl modigare att ge sig på uppfödarens dotter än att ge sig på uppfödaren själv...:cool:
 
Sv: Ny bukehund =D

eh... så intresserad är jag inte att jag ringer och frågar folk om sådana saker. Skulle jag sitta och ringa runt till alla där jag undrar över saker skulle jag ju få sitta i telefon dygnet runt.

Skriver du ut hela namnet så kan du ju räkna ut med rumpan att någon/några kollar hunden på hunddata - av ren nyfikenhet.
. Lägger du ut namnet är alla i sin fulla rätt att kolla hunddata.

Du är dessutom i din fulla rätt att inte svara d.v.s hålla truten själv.

Ingen har heller "gett sig på någon" utan man kommer med seriösa frågor, passar det inte så behöver du inte svara. Typiskt att komma och skrika om påhopp så fort det inte passar en själv.

Men som sagt, du behöver inte svara mer för du har redan klargjort vad du tycker och behöver inte försvara dig. Njut du av din hund istället, det blir nog alldeles säkert en toppenhund, så länge det är din drömhund så är det väl det enda som räknas.
 
Sv: Ny bukehund =D

Detta är hämtad ur collieklubbens hemsida Ögonspeglade både som valpar och efter 1 års ålder med resultat u.a alt. crd från deras valphänvisning. Ta reda på fakta innan du hoppar på!! Vet ni ens vad CRD är?? Där emot är colobom och näthinneavlossning ngt man inte vill avla på. Dessutom är hanen omlyst UA i detta fallet om du hade läst på ordentligt. Man märker sååå tydligt när någon gillar att vara högljudd och låta duktig!!
 
Sv: Ny bukehund =D

Det är heller inget KRAV att omlysa avelsdjuren i vuxen ålder. Det står ingenstans på collieklubbens sida. Det är enbart inför valphänvisning, vilket man inte heller måste vara med på om man nu inte vill. Att människor inte har bättre saker för sig än att gnälla, speciellt om sådant man så tydligt ser att de inte har kunskap om. Avel är inte svart eller vitt. Inte är det lätt heller. Personligen tycker jag att detta var en mycket bra kombination. Tiken har lindrig CRD, LPI, LPII, mH-skott 2 och HD:A, Atros UA och meriterad med Cert på utställning. Hanen har NUCH, Ua på ögonen(omlyst), MH, skott 1, Cert på utställning HD: B. Vad sjutton klagar ni över egentligen??? Inkompetensen om rasen lyser i genom....:rofl:
Låt en tjej vara stolt över sin hund, hur svårt ska det kunna vara. Tänk alla blandraser som så många är så stolta över, där finns ingen statistik eller sjukdomsregler. Men dem får vara stolta utan att det gnälls..
 
Sv: Ny bukehund =D

Ang att det inte skulle gnällas på blandraser, mja då skulle jag nog påstå att du ska lyssa/läsa lite mer noggrant ;)

TS:

Jättesöt liten ulltosse, lycka till :)
 
Sv: Ny bukehund =D

Lite bilder på den lille som jag har döpt till Atlas. I sin stamtavla heter han Ottey's Watch His Name
22294_1253559240.jpg

70002_1253559274.jpg


Visst är han snygg:love:

Underbart söt :love:
 
Sv: Ny bukehund =D

åh tack så mycket till er Calazirya, startpompe och *tove*
Har som mål på honom att han ska klara både MH och korning när han bli vuxen. Och vi träna redan som smått redan nu. Att leka med trasa, få höra olika ljud när vi är ute från tex bilar och annat som är högt och kan låta farligt. Och det går faktiskt jättebra! För att vara en liten valp så är han faktiskt en riktig tuffing. Igår gick vi längs vägen på trottoaren. Och bilarna körde förbi i 50-60 och han travade på bakom mig med svansen bärandes högt och brydde sig inte alls om dem. När han bli äldre ska vi in till stan så får han vänja sig vid alla ljud där inne. Och att leka med trasa är heller inga problem:laugh:
Och han har blivit en riktigt vilde. Vill leka med allt, haha:D
 
Sv: Ny bukehund =D

åh tack så mycket till er Calazirya, startpompe och *tove*
Har som mål på honom att han ska klara både MH och korning när han bli vuxen. Och vi träna redan som smått redan nu. Att leka med trasa, få höra olika ljud när vi är ute från tex bilar och annat som är högt och kan låta farligt. Och det går faktiskt jättebra! För att vara en liten valp så är han faktiskt en riktig tuffing. Igår gick vi längs vägen på trottoaren. Och bilarna körde förbi i 50-60 och han travade på bakom mig med svansen bärandes högt och brydde sig inte alls om dem. När han bli äldre ska vi in till stan så får han vänja sig vid alla ljud där inne. Och att leka med trasa är heller inga problem:laugh:
Och han har blivit en riktigt vilde. Vill leka med allt, haha:D

Jättesöt valp.

Men jag blir ändå mörkrädd? Träna för att han ska klara MH och korning? Mål? Hur svårt är det för en hund att komma igenom dessa tester?

Alla normala valpar går normalt på stan oavsett om lastbilar eller bilar susar förbi. Att du blir så glad över detta är sorgligt!
 
Sv: Ny bukehund =D

men räcker det inte nu? med tanke på rasens dåliga mentalitetssiffror så är det väl fullt normalt att man blir glad när valpen visar sig vara obrydd för höga ljud. sedan är det ju så att en del raser har lägre lust att kampa med en trasa än andra, eller mer specifikt, de är inte så glada för att använda munnen. då är det ju bra att man lär dem att det är kul! om inte annat så får man en trevlig belöningsform sedan. inom min framtida ras är det inte ovanligt med låga siffror på kampen, men mentaliteten på rasen är överlag rätt okej. nu har tiken jag spanat in bra kamp, precis som sina föräldrar, men jag kommer ändå att försöka förvalta kampintresset så bra det går. är det fel menar du?
 
Sv: Ny bukehund =D

Vet du vad som är sorgligt? Människor som inte kan glädjas med andra utan att peta en nagel i ögat på dem.

Herregud. Tjejen är glad över sin nya, söta valp och sättet den beter sig på. Jag anser att det är fullt normalt att man blir glad för att valpen visar sig orädd för buller och stök.
 
Sv: Ny bukehund =D

Jättesöt valp!

Lycka till med honom!
 
Sv: Ny bukehund =D

Jag tycker det är jättebra att TS är glad över sin valp. Men jag hade reagerat likadant om TS hade en blandras, rottis, beauceron, malle eller vad som.

Och lycka till med din hund TS, hoppas den kan ge något i avel längre fram!
 
Sv: Ny bukehund =D

Tack allihopa så kul att höra :D

Aliide: För det första så är det ingen direkt träning, använde fel ord. Jag vänjer honom vid alla olika sorters ljud. Han är uppfödd på landet, aldrig hört en bil osv.
Och från att komma så till ett ställe där det är liv och rörelse så gott som hela tiden och inte ens bryr sig det tycker jag är bra. Och det är inte fel att vänja en valp vid olika ljud, då blir det ju mer van och inte lika rädd. För om man låter en valp vara inne vi säger ett helt år, aldrig få vara ute. Tror du inte den blir rädd för att det nya då när den väl få komma ut??
Så att min Atlas inte bryr sig om sånt han aldrig hört i hela sitt liv (9veckors liv) tycker jag är jätte bra! Jag hade förstått dig om det varit en vuxenhund. Då hade jag med blivit fundersam.
Och jag har som mål att både MH och korning med honom, ska även ställas ut. Och lysas om vid vuxen ålder. MH borde han ju klara av, det ska nog inte vara några problem. Är det fel att ha mål?? Det är vad jag tänker göra med honom i framtiden, precis som jag har med min häst tex, mål att klara hoppa en bana på 90 cm. Så det är INTE fel att ha mål här i livet.
Tackar för din åsikt, det är alltid lika trevligt när folk bli mörkrädda och tycker saker och ting är sorligt. I Dont care anymore!!
 
Sv: Ny bukehund =D

Jag håller med om att det är helt fel tråd att diskutera colliens mentalitet, när du bara är glad och nöjd över din lilla valp. Grattis till sötnosen och hoppas att han infriar dina förväntningar.
 
Sv: Ny bukehund =D

TS,GRATTIS TILL VALPEN!!
Härligt uttryck,ställer sej redan fint! Jättekul!

KL Köpte första collien 1988 och har haft 3 st som vi vart helnöjda med (2 st CEA ua + 1 med lindrig colobom,sistnämnda ej vållat problem).
Förbannat trist att gnällspikarna hänger kvar och gnäller ang collien!
Ställ nån uppfödare med många år i nacken mot väggen i stället för valpköpare som råkar vara besläktade med uppfödare!
Om jag förstått rätt är TS dotter till uppfödaren.So what?
Det innebär inte att hon står för avelsplaneringen.
Skriv en insändare i collieklubbens medlemsblad vet jag,då blir det diskussion.
Det vill ni väl ha?
Tänker själv inte lägga mej i diskussionen,men fy vad jag tycker det är lågt att gå på någon som är lycklig över sin nya valp och vill visa den för sina bukevänner!
Go´natt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: Harrysen
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 230
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp