Bukefalos 28 år!

Ny dressyrsadel

Sv: Ny dressyrsadel

Han är helt klart hålig vid manken! Det är där han förhoppningsvis breddar sig lite så att en vid sadel inte blir total katastrof i en framtid. En pad får hjälpa under tiden.

Inga fler sadelförslag i huvudet? :bow:
 
Sv: Ny dressyrsadel

Ringde sadelprovaren från igår och det var visst en Pessoa Anky Salinero STS Wide (18") som vi provade igår och låg tämligen bra. Finns ju många varianter...

Passade på att fråga om Albionen och varför SLK och inte K2. Det berodde visst på att K2 var så otroligt vid att hon inte trodde det skulle funka.

Globus tippade visst bakåt (hade jag missat). Vet inte vilken modell det var.
 
Sv: Ny dressyrsadel

Du får väll helt enkelt måttbeställa en sadel. :idea: Det har jag funderat på i evigheter, men det kostar ju. Dessutom är det ju inte kul med unghäst heller, de förändrar sig ju som sagt var.:crazy:
 
Sv: Ny dressyrsadel

Det behöver faktiskt inte kosta så mycket. Hans mor var lika svår att passa sadel till, fast annorlunda i ryggen då.
Den Lovatt & Ricketts jag har nu måttbeställdes utan att det kostade en krona extra. Ser på den danska hemsidan som är närmaste återförsäljare att de tar ut 500 DKK extra för måttbeställning.
Den sadeln ligger på runt 1800 €, så det är ingen svindyr sadel. Billigare än Jaguar (Cobra) och Amerigo i alla fall, om man tänker måttpassade sadlar.

Jag vet faktiskt inte ens om det är möjligt att bygga en jättevid sadel i tunneln (och bra frigång) så är snävare över ortspetsarna utan att sadeln kommer i jättekonstig balans? Det är nog en udda kombination.

Förresten, de provar ut en ny sadel på "Blixten" nere i stallet. Lade på en lånad Globus som satt som en smäck direkt - suck! *avundsjuk*
 
Sv: Ny dressyrsadel

Visst är det så. Ska man köpa en riktig kvalitétssadel kan man ju ofta lika gärna måttbeställa. Men det kostar ju mer än en Globus till exempel. ;) Jag väntar nog ett år eller två till i alla fall, så det verkligen inte är möjligt att hon växer mer.

Han verkar ju onekligen mycket märkligt byggd din kille. Men jag hoppas att det löser sig och du hittar något som fungerar.

Ella var likadan som Blixten, vad jag än lade på så fungerade det. Med undantag för de bredaste sadlarna. Det var toppen, hade 4 sadlar att alternera med på henne.
 
Sv: Ny dressyrsadel

Något som vet hur stor skillnad det är i passform på Pessoa Anky XL 2006 och Pessoa Anky Salinero STS?
Den första är ju betyyydligt billigare, har dock inte samma tekniskt avancerade bom och uppbyggnad av bossorna. Nyfiken!
 
Sv: Ny dressyrsadel

Provat Kentaur?
Passar hästar med rak rygg och har rejält bred kanal!
Var så nöjd med min hoppsadel att jag bytte ut min MoN dressyr till en Kentaur Medea och den ligger helt perfekt!!!!!!!!!!
Tycker jag har fått mkt sadel för mina pengar (köpt för halva nypriset och knappt riden i)!!!!:bump:
 
Sv: Ny dressyrsadel

Nej, tror inte Kentaur provades (vet inte alla som lades på tyvärr), ska notera namnet. Tack!

Ser att även Zaldi har breda kanaler och raka ryggar, kanske kan funka?
 
Sv: Ny dressyrsadel

Hur bred kanal behöver han egentligen?
L&R kan du få i smalare bomvidder med högre framvalv, ifall du vill ha en ny sån...
Din nuvarande kan du också ändra i bomvidden.
 
Sv: Ny dressyrsadel

Oj, jag vet faktiskt inte... Bredare än normalt uppenbarligen. Jag får kanske mäta! :)
Någon av sadlarna funkade ju inte pga att han kom för nära "taket" i kanalen (mindre än två fingrar), trots god kanalbredd och i övrigt ok passform.

L & R är en verkligen skön/mjuk sadel, men den jag har är för stor för mig. Jag "badar" i deras 18" tyvärr. Sitsen blir bedrövlig, det är största anledningen till att jag byter sadel. Att fixa en ny nu när Allansdotter inte håller på längre känns besvärligt via DK (om man ska måttbeställa). Jag är inte så säker på att min sits blir mkt bättre även om jag väljer en 17,5", så jag ska nog ha en annan modell helt enkelt. Jag hamnar alltså i "stolsits" och tappar knäna i sadeln totalt (inget stöd).

Intressant att man kan ändra bomvidd i L & R, det visste jag inte! Christina har inte berättat det och det står heller inte på hemsidan. Är det besvärligt? Man får skicka till England? Inte för att det är aktuellt för mig, men det kan ju vara bra att veta om jag ska sälja sadeln.
 
Sv: Ny dressyrsadel

Det står väl visst på hemsidan? Hursomhelst man kan ändra bomvidden, och om man måste ändra mycket kan man byta bommen helt också. Kostar ca 3-4000.

Vilken typ av L&R har du? Man kan få sadeln hur man vill med knästöd osv...
 
Sv: Ny dressyrsadel

Jag har en Elipse, men den är för stor hur man än vänder och vrider - så den ska säljas.

Vad tror du om Zaldi förrresten?
 
Senast ändrad:
Sv: Ny dressyrsadel

Zaldi Atlanta kan passa...

Ellipsen kan du få med djupare säte, och betydligt större stöd än vad de gamla modellerna har.
 
Sv: Ny dressyrsadel

Du har inte provat County, jag har haft den (både en 2000 men normalbom och sedan 2004 med vid bom) på en tunn halvblods dam. Hon hade ganska mycket manke, rakt rygg av den kortare modellen men inte jätte kort och behövde en rejält bred kanal. Den har suttit super och hon breddade rejält i den. Hennes gamla rygg var ett minne blott. Riktigt trevlig att sitta i för ryttaren också då den har relativt smal midja, ganska långa kåpor och trevliga stöd dör benen. Har ett antal som provridit den och alla har älskat den.
 
Sv: Ny dressyrsadel

Countyn har jag tolkat som en svängd sadel, därför har jag inte ens funderat över den.
 
Sv: Ny dressyrsadel

Nja, rejäla filéer har han ju inte, han är ju rätt hålig vid manken t.ex. Och jag förstår precis att han inte blir nån biff ;) Däremot skulle jag inte kalla honom välmusklad, utan han ser ut som en helt vanlig unghäst.

Förresten, missade detta inlägg. Bilderna jag länkat till är ett år gamla, så liiite mer muskler har han allt. 5 år gammal idag.
 
Sv: Ny dressyrsadel

Oj, på bilden ser den väldigt svängd ut i alla fall. Luras man?

Vi pratar alltså 100% spikrak hästrygg här under arbete.

Men tack för tipset ändå!
 
Sv: Ny dressyrsadel

Den är knappt inriden så visst stoppningen har inte satt sig men nej jag lovar den är inte svängd....Mitt sto hade en helt rak rygg men hon hade en manke, och den följer henne hela vägen. Jag tycker att, om du har möjlighet, ska prova en, sen kanske den är för smal, för vid bom, är inte jättevid ( kan tyvärr inte graderna). Men det är en riktigt trevlig sadel både för häst och ryttare.
 

Liknande trådar

Hoppning Jag ska köpa mig en ny hoppsadel, bara jag får en av de gamla sålda så jag får råd. Hästen ifråga är rakryggad, lite takformad och...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp