Bukefalos 28 år!

ny häst, hjälp.

B

bellmondoo

( vet inte om tråden hör till NH riktigt men vrf inte.. )
hej!
jag har precis fått min första häst, och de första gångerna jag red han var han hur underbar som helst men nu, imorgon har jag haft han i en månad, så blir han allt mer krånglig.
eftersom det är vinter så är paddocken inte tillgänglig och jag har inte köpt mitt ridhuskort riktigt än, får det om någon vecka, så blir det mest att lunka ut och skritta/trava. När vi rider ut blir han sur och försöker vända hemåt, tex. om man svänger till höger rider man hem och framåt iväg - han stretar sig och börjar gå i sidleds och jobba ner i diktet för att komma åt höger - jag vill rakt fram. det blir hela tiden såhär, tex. det finns en väg som är typ två timmar lång ( rider dock inte hela , vänder ) nu när han lärt sig att den inte leder någonstans försöker han vända om eller går riktigt sakta, ibland stannar. jag vet att mycket beror på mig, så kom inte med enbart klagomål utan konstruktivt gärna...
blir nästan gråtfärdig varje dag efter stallet för att inget går som det ska :/

kan ett problem vara att han är rastlös ? eller att han vill tillbaka till hästkompisarna som han är riktigt fäst vid, jag rider ju oftast ut ensam eftersom det är bara två andra hästar i stallet och dem rids knappt nu under vintern.
 
Sv: ny häst, hjälp.

måste bara tillägga att annars är han världens underbaraste i stallet.
han är lite innan tränad inom NH och är lydig också , men just under ridturen så blir han typ en helt ny häst :/
han går bredvid mig utan grimskaft och utan att jag håller han till och från hagen utan att försöka smita ,
efter vi ridit står han utanför stallet medans jag tar av all utrustning och han bara står där ,
när han står lös i stallgången kan det hända att när jag vänder ryggen till ser jag att han sträcker sig efter en höpåse som oftast står precis vid uppbindningsgrejerna men då säger man bara nej så slutar han direkt och försöker inte med det igen.
 
Sv: ny häst, hjälp.

Det kan vara så enkelt att han testar dig. Jag har ägt min skrutta i fem månader och hon har haft flera testperioder. Försök att vara konskvent och inte ge upp när pålle vill gå åt andra hållet. Det är mitt råd, sen finns det säkert andra som har tips på ledarskapsövningar och sånt.
Sen kanske han kan vara lite osäker på in nya omgivning (och dig, han har ju inte varit din så länge) och därför krånglar/tvekar.
 
Sv: ny häst, hjälp.

tack så mycket för hjälpen,
har tänkt lägga ridandet på hyllan och bara gå ut med han i skogen nu ett tag och bygga upp förtroende så snart ska det nog gå bättre :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 106
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 300
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp