Ny häst i hage

L

linus11

I morgon ska jag hämta hem mitt nya sto. Är det någon som har tips om hur man släpper ihop henne med de andra hästarna. Tänkte jag skulle ha henne inne första dagen och natten och sen släppa ut till en väldigt ranghög valack och ett sto. Hennes förra hem ligger bara några hundra meter bort och jag är nervös för att hon ska dra igenom staketet och springa dit.....:confused:
 
Sv: Ny häst i hage

jag skulle nog ha haft hästen i en egen hage ett tag brevid dom andra hästarna så dom får titta på varandra ett tag, då kan ihopsläppet gå lite lättare.
 
Sv: Ny häst i hage

Jag hade låtit henne gå ensam i hagen en stund och bekanta sig med den. Kolla hur staketet går, känna av underlaget och sånt. Sedan skulle jag släppa in den ranghöga av de två hon ska gå med och låta dem bekanta sig. Därefter ta ut den ranghöga och släppa in den andra. Går allt bra kan alla sedan gå tillsammans.:)
 
Sv: Ny häst i hage

Tänk bara på att inte ha dom precis bredvid varandra så dom får in en framhov i staketet. Eller ta bort undertråden.
 
Sv: Ny häst i hage

Min åsikt är att lägga sig i så mkt som möjligt. Ju mer vi stör deras bekantande desto större är risken att någonting olyckligt händer. Hästar är flockdjur och därav gjorda att vistas tillsammans varpå de har ett aldeles ypperligt språk och beteende för bekantanden av olika slag - helt naturligt.

Släpp ihop dem på så stor yta som möjligt. Undvik skydd, grimmor och annat, och håll ett öga tills de verkar ha kommit över första steget i bekantandet. En relation i en flock tar flera veckor att bearbeta. Ibland tar et halvår - år. Så det är ingenting att sitta i hagen och vänta på. ;)

Det kan kanske vara bra att hon får sova inne en natt. Så att hon får komma tillrätta efter resan och lära känna alla nya dofter, ljud och omgivningen.
 
Sv: Ny häst i hage

tack för alla svar.. Det gick kanon att släppa ihop dom. :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 981
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 486
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 734
Senast: Ramona
·
Hästhantering Mitt sto har blivit jätte flockbunden. Hon blir jättestressad när hennes hagkompisar ska ut och hon lämnas själv kvar. Hon springer som...
Svar
6
· Visningar
1 009
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp