Bukefalos 28 år!

Ny häst, nytt sätt att rida

S

soffanpoffan1990

Jag har nu gått från min gamla hetsiga travare till en välskolad halvblodsvalack. Jag blev helt förvånad över vilken skillnad det blev att rida, jag känner mig som en total nybörjare. :crazy:..
Den nya hästen har ridits utav sin ägare de senaste 15 åren och kanske av någon enstaka instruktör någon gång. Han har tävlat på ganska hög nivå i dressyr (hur hög vet ja inte) och är väldigt lyhörd.:)..
Det känns som jag måste börja om från början helt och hållet. Red lektion igår då ägaren kom in och sa att han var alldelse för spänd (kanske 6 gången jag rider honom). Så det slutade med att jag fick rida på nästan lång tygel för att han skulle slappna av.
Har någon något tips på hur jag ska träna och vad jag kan göra för övningar för att han ska slappna av och trivas med mig?:confused:..
 
Sv: Ny häst, nytt sätt att rida

vet en väldigt spänd häst som ska gå höga klasser nu å därmed verkligen behöver slappna av.. När han skrittar fram ser ha till att "överböja" hästen med långa tyglar så den verkligen söker sig neråt, går på en del volter, lite sidvärts, övergångar, så att hästen lyssnar på honom å inte spänner sig för omgivningen. Successivt kortar han tyglarna, men är noga med att hästen ger efter för hans böjningar och eftergifter så han bibehålls i låg form. När detta funkar börjar han trava, om hästen spänner sig då lägger han ner honom i traven med, och ser till att han går framåt, nåt mellanting av arbetstreav å mellantrav. Fortfarande mycket övergångar, och nu även stora variationer i hastighet på gångarterna. Även galopp läggs in. Efter en stund när hästen börjar frusta å slappa av "hela" vägen. Lägger han in arbetspirutter, samlad galopp. Sen kan han börja rida ihop hästen lite mer, högre form. Och om hästen känns fortsatt avspänd får an gå i piaff å passage (nåt som hästen verkligen gillar då han är så stolt :) )

Din häst kanske inte är på Svår klass nivå, men principn är den samma tycker jag, jobba lågt, aktivt å avslappnat, när de går bra, kräv lite mer, men gör samtidigt saker som hästen tycker är roligt. (får dock inte hetsa upp sig, galoppombyten brukar vara ett aj aj på stressade hästar).

Lycka till!
 
Sv: Ny häst, nytt sätt att rida

tycker nog du ska ta lektioner av hästens ägare som känner hästen bäst och vet vart "knapparna sitter" så kommer det lösa sig.

Det borde ju ägaren också tycka är det bästa för sin hästs skull också om du ska fortsätta rida den =)
 
Sv: Ny häst, nytt sätt att rida

Skulle nog vilja säga att du först och främst ska slappna av. Du kanske ha fört med dig en spänd ridstil från din förra häst. Du har ju precis börjat rida den nya hästen, så ta hjälp av ägaren så kommer du fortare fram.
 
Sv: Ny häst, nytt sätt att rida

Är med om ungefär samma sak just nu. Har ridit i flera år på min fjording, han är ganska välutbildad men tyävärr väldigt seg och trög, inte så lyhörd och känslig direkt. Dock väldigt lugn och trygg.

Har nu köpt en ungponny connemara, som är superkänslig och det är typ full fart för jämnan. Han går i korrekt form utan att man ens behöver göra något och är hur lätt som helst att påverka.

Det är jätte stor skillnad på dom här två hästarna så jag har helt och hållet fått byta ridsätt nu. Men har tyvärr inget tips direkt.
 
Sv: Ny häst, nytt sätt att rida

Tack för tipsen.. Jag tycker inte att jag fört med mig en spänd ridstil från travaren då vi kom väldigt bra överens och umgicks/red i harmoni.. Hetsig kunde han vara i vissa lägen speciellt i början, men det tycker jag inte gör något.. Jag blir inte mer spänd för det..
Jag kommer rida lektioner för ägaren minst en gång i veckan, vilket har varit bestämt sedan länge. Jag hoppas det reder ut sig snart.:) men det gör det nog :d
 
Sv: Ny häst, nytt sätt att rida

Metoden som Mariaauto skrev är det jag brukat använda mig av (har egentligen alltid haft spända hästar, kanske beror på mig då trots allt? :crazy: fast med lite jobb fått dom mer avslappnade). Att man lirkar till sig att hästen länger ordentligt framåt/nedåt och därefter lirkar sig till att hästen böjer halsen (kan räcka med lite ställning också beroende på hur pass spänd hästen är). Jag brukar iofs försöka att inte överböja, men rida ganska små volter och försöka få hästen böja sig även i resten av kroppen och byta varv ofta. Då får man lös båda sidor utan att behöva ta i båda tyglar samtidigt så hästen riskerar att korta ihop sig istället.

Det där med sitsen är också en viktig faktor men svårt att avgöra vad som kan vara fel utan att ha sett det IRL.

Har själv stött på den här kulturkrocken rätt ofta.
Mitt generella råd är rid hästen som du själv vill ha den! Om du trivdes med din förra häst och förmodligen fick göra mycket grovjobb själv - lär denna samma sak.? :p
 
Sv: Ny häst, nytt sätt att rida

Ja. Du måste sas "börja om från början"........ Det gäller ju även hästen som varit enmanshäst så länge! Men det blir troligen snabba framsteg. Ni lär er varandra. Rek att inte vara överambitiös (och inte låta ägaren stressa dig!). Ta det lugnt och "vänta in honom" lite.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 188
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 563
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp