Bukefalos 28 år!

Ny katt - den gamla protesterar?

K

Karooo

Jag har en honkatt som är cirka 4 år och för cirka en månad sen köpte jag en ny katt (en kastrerad hane på 5 år) och till en början var hon så klart lite förvirrad när han var där och visste inte om hon skulle vara trevlig eller fräsa, men nu verkar det fungera bra och enda gången hon fräser är när han har varit lite för framåt mot henne.
Nu den senaste veckan har hon dock börjat beté sig väldigt konstigt, vid 3-4 tiden på natten börjar hon krafsa på fönster/dörrar för att få komma ut och hon kan hålla på hur länge som helst, oftast slutar hon när man går upp ur sängen. Hon har även börjat kissa bredvid lådan istället för i den (några få gånger även bajsat). Sen kan hon sitta hela långa dagar och bara jama och se allmänt förtvivlad ut, även om man pysslar om henne hela tiden, kelar och pussar på henne.


Tips på vad man kan göra? Är det i ren protest mot den nya katten?

Tacksam för svar!
 
Sv: Ny katt - den gamla protesterar?

Alla beteende förändringar mot tidigare får nog ses som protest ja, det är ju inte alls ovanligt att katter reagerar som din katt gör. Dottern och hennes pojkvän skaffade en katt från ett katthem, lite senare tog dom hand om en kattunge och hoppades att det skulle fungera bra och bli ett bra sällskap. Kan säga att de hoppades förgäves, hon protesterade något alldeles för över :devil: så vi tog till slut hand om henne så idag bor hon hos oss.

Detta är en katt som förmodligen är lite känslig i överkant, bäst trivs hon om jag är hemma med henne hela dagarna. Men så funkar det tyvärr inte, i början protesterade hon bara jag gick hemifrån och kissade då bredvid lådan.

Idag kan jag vara bort ett litet tag, men blir det många timmar så kommer protesten som ett brev på posten. Men ett par tre timmar funkar, och kissar hon idag så sker det på samma ställe hela tiden. Jag har därför klätt i stället med plastad frotte och ett täcke som är lätt att tvätta, så ur den här sebran kommer ränderna inte att gå ur tror jag.
 
Sv: Ny katt - den gamla protesterar?

Hur stort bor du?
Jag skulle skaffat Feliway i hopp om att det skulle lindra hennes stress och även ha minst två lådor till dem, gärna en på något avskilt ställe/eller testa med huv. Samt ha skilda matplatser om du inte redan har det. Allt för att försöka minska stressen hon upplever just nu, den kan minska med tiden men om det fortsätter så visar hon klart och tydligt att hon inte klarar av att bo med en annan katt - åtminstone inte en vuxen framfusig hane.
Är hon också kastrerad förresten?
 
Sv: Ny katt - den gamla protesterar?

Jag bor inte så stort, bara 55 kvadratmeter (en tvåa). Jag har två lådor till de, en utan huv och en med huv.

Jag har gått i tankarna om att köpa Feliway, tror du att det skulle lindra hennes stress en aning?

Jag vet inte om hon är kastrerad då jag bara haft henne i 1 år och jag har varit hos veterinären och de ansåg att det var "en onödig kostnad" att kolla upp det då jag inte har märkt att hon skulle ha löpt under året jag haft henne.

Idag verkade de inte alls vara vänner, det brukar gå bra och hon är inte så "arg" på honom men idag fräste hon och låg och morrade på honom hur länge som helst. Vet inte varför hon börjat nu, hon kanske har haft hoppet i början att han bara skulle vara där tillfälligt.
 
Sv: Ny katt - den gamla protesterar?

Tror absolut Feliway kan hjälpa en del, även Zylkene som är ett receptfritt preparat som ger en lätt lugnande effekt (innehåller lugnande ämnen från modersmjölken) - det är framställt för katter och hundar. Har också för mig att det ska finnas någon mat med mjölkprotein i som också fungerar lätt lugnande.
Men jag skulle nog vilja kolla upp om hon är kastrerad iaf, de kan ju bli väldigt pratiga när de löper och bli tokiga av alla lukter utomhus. Även kissa utanför är ett inte helt ovanligt symptom.
Iofs tror jag det här är mer beteenderelaterat men man vet ju aldrig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 767
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 889
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp