Ny katt i familjen..

S

Sudd

Nästa helg kommer nya katten vi ska ta hand om.
Vi har 2 katter sen förut och 1 hund..
Undrar just hur det går ?
Har ni några tips på hur jag bäst ska göra.
Hade tänkt att dom helt enkelt får fixa allt själv, ser till att ha alla inne när de nya kommer och sen får dom utforska varann i "lugn" o ro. Kan säkert bli lite jagande och fräsande är jag rädd för.
Katterna jag har nu är 2 o 3 år och har bott här hela tiden, hunden är 6 år och har bott här i 4 år.. :confused:
 
Vi hade 2 katter, mamma-katt 14 år och "barn-katt" 11 år när jag i höstas tog hem en liten kattunge från stallet som var 5 månader. Den lilla från stallet mådde inte så bra, hon var dålig i magen och klart undernärd, vägde bara 9 hg. Men, jag gjorde som du tänkt, släppte henne på golvet och så fick de bekanta sig. Nu är kattungen 11 månader och frisk och busig och den gamla mamma-katten är inte helt förtjust i att bli jagad och "barn-katten" ger stall-katten en upptuktelse då och då men i det stora hela så har det gått mycket bra! :)

Lycka till!

Heléne
 
Låt den nya katten vara inne själv först ett tag, tills den har bekntat sig lite med omgivningarna. När den har lugnat ner sig efter resan och miljöombytet så kan ni låte den träffa era gamla djur. Risken är att katten är rädd och orolig efter resan och då kommer den inte uppskatta påflugna katter som är arga.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 690
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 856
Senast: Sel
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
856
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp