Bukefalos 28 år!

ny kattunge + 2 gamla???

Buck

Trådstartare
jag har efter att ha förälskat mig i min kompis ena katt unge lyckats övertyga mina föräldrar att vi behöver en katt till ^_^.
dock så har vi 2 gamla på 11 och 12 år mor och dotter, dottern är snäll mot alla och går bra med nya ung katter (min systers katt har bott hos oss lite då och då och de ligger och myser tillsammans :love:)
men den gamla katten är inte lika vänlig mot nya, och tycker verkligen inte om när systerns katt vill leka (läs terrorisera henne).

min förra katt som var son till den gamla dog för 2 år sedan och jag saknar honom fortfarande, han var hos mig under halva min uppväxt och kommer aldrig kunna ersättas. kom när man ropade, jagade bort räven från hönsen och sov hos mig varje natt.

den nya kattungen är en hane, de andra låne katt ungar vi passat har varit honor, bortsett från en som min gamla tyckte var super rolig att brotta ner och leka med (tanten höll sig utomhus och dottern låg mest och sov(vilket hon typ gör fortfarande mesta tiden))

är orolig för att gamlingarna kommer att mobba och frysa ut katt ungen, är bara van vid egen uppfödda katt ungar, och det var 11 år sen vi sist hade en sån.

behöver jag oroa mig??
 
Sv: ny kattunge + 2 gamla???

Jag tror inte du behöver oroa dig. Den nya kattungen kommer säkert att få lära sig veta hut av de äldre, men om han uppnått den tillåtna åldern av 12 veckor innan han flyttar har han säkert redan fått lära sig av sin mamma att ta emot en del tillrättavisningar.

Kattungar brukar vara mer intresserade av att leka än att bekymra sig om vad de äldre katterna kan tycka om dem, och efter ett tag kommer de säkert att kunna umgås på ett normalt sätt.
 
Sv: ny kattunge + 2 gamla???

tack ^_^ hoppas att det ordnar sig :D, tror att katt ungen är 10 veckor nu (föddes utomhus så vet ej exakt) men han äter mjukmat och torrfoder och kan gå på låda :D.

men nu börjar jag undra över vad jag ska göra med mat, när jag kan släppa ut honom, hur han ska kunna klättra igenom katt luckan för att komma till lådan. :O ush det var alldeles för länge sedan jag hade katt unge XD kommer bli väldigt överbeskyddande :rofl:
 
Sv: ny kattunge + 2 gamla???

tack ^_^ hoppas att det ordnar sig :D, tror att katt ungen är 10 veckor nu (föddes utomhus så vet ej exakt) men han äter mjukmat och torrfoder och kan gå på låda :D.

men nu börjar jag undra över vad jag ska göra med mat, när jag kan släppa ut honom, hur han ska kunna klättra igenom katt luckan för att komma till lådan. :O ush det var alldeles för länge sedan jag hade katt unge XD kommer bli väldigt överbeskyddande :rofl:

Jag hoppas att ni ändå väntar med att ta hem kattungen tills den är minst tolv veckor. Är man osäker på åldern så är det bättre att låta den stanna en vecka extra än att ta den för tidigt. Det är ju inte bara att den ska kunna äta och gå på låda innan den flyttar utan också att den behöver sin mamma.

Mat ger du den kattungemat, se till att du separerar katterna så att ungen får äta sin mat ifred. Ger du katterna burkmat så kan ungen äta samma mat som de vuxna.

Menar du luckan som i luckan på en kattlåda? Isåfall brukar de fatta vinken snabbt, visa den några gånger bara. Men ställ en extra låda för säkerhets skull utan huv så att han inte börjar gå någon annanstans. Vanligtvis behöver man ändå ha en kattlåda till när man skaffar en katt till så det är ju inte i onödan.

Släpper ut den gör du när den är märkt, vaccinerad och kastrerad. Man kan kastrera när de är 16 veckor men vissa veterinärer vill vänta tills de är ett halvår bara för att det är så pilligt innan.

Om du tycker att behovet finns så låt katterna bekanta sig genom ett galler i en dörröppning. Då får de bekanta sig med varandra i lugn och ro men det brukar gå bra.
 
Sv: ny kattunge + 2 gamla???

de gamla katterna får special torrfoder för känsliga magar, + att de är väldigt glada i mat = äter allt som rör sig eller kommer från en foder påse (allt från möss till harungar).
och katt luckan är igenom dörren till där dom har katt lådan och matskålarna, hålet är ca 1dm över golvet, men vi brukar tejpa upp den när min systers katt är här då hon vägrar gå igenom den annars:/. lådan är öppen men jag tänker sätta dit en "ramp" då den är lite hög.
kan ju sätta en extra låda utanför också för säkerhets skull.

men hur är det med kastrering? min förra katt rymde dagen innan sin och var borta i 3 dagar (hörde väll oss prata om det :p) tror han var ett halvår då eller 9 månader.(systern hade kattungar i magen då i alla fall, blev abort) så de var ganska gamla då.
vill inte ha katten instängd i ett halvår, så då blir det nån gång efter 16 veckor.
tack ^_^
 
Sv: ny kattunge + 2 gamla???

Det är bara bra att kastrera i god tid, men en kattunge på 3-4 månader är defintivt inte redo att vara ute själv hur du än gör. Kattungar i den ålder är impulsiva och oförsiktiga, de har ingen som helst uppfattning om hur man klarar sig själv i en ny miljö. En katt som går ute måste vara beredd att kunna försvara sig mot både fråmmande utekatter och rovdjur som räv.
 
Sv: ny kattunge + 2 gamla???

Okej, men då är det nog bara att dela på dem när lillen ska äta.

Luckan är nog inget problem, kattungen behöver ju växa till sig ordentligt innan den ska gå ut och då har den nog hunnit lära sig hur luckan fungerar och blivit tillräckligt stor för att en dm inte ska vara något problem. Innan ett halvår är det inte tillrådigt att släppa ut en katt iallafall. Jag hade gärna sett att folk väntade ännu längre med att släppa ut för även om man bor i en kattvänlig miljö så finns det ju många faror som lurar på dem. Särskilt när kattungen förmodligen blir ensam i sitt utforskande. Det är ju skillnad om mammakatt finns där och lär dem.
Varför vill du inte ha katten inne i ett halvår? Risken är ju större att den förolyckas innan den har fått lite vett. Jämför med en bebis som lär sig gå redan som åtta-niomånaders, de har ju inget vett medans en ettåring har lättare för att börja förstå faror.

Det finns lägre kattlådor som är mindre just för kattungar, de brukar bara kosta några tior så det behöver inte vara något problem.

Hm... insåg nu att jag kanske missförstod dej? Luckan kanske inte går ut ut utan till ett rum där du har maten och lådorna? I vilket fall kan det nog vara lika bra att ungen inte kan gå in där för den ska ju inte ha specialmaten som de äldre katterna får ändå så då blir det ju lättare att dela på dem vid matdags.

Tänk på att kattungen kan behöva lite begränsining i början så att den verkligen hittar till lådan och så så att den inte börjar göra sina behov någon annanstans. Det kan vara vettigt att stänga för lite så att ungen bara har ett rum eller möjligtvis två att röra sig i i början.
 
Sv: ny kattunge + 2 gamla???

ja luckan går in till deras toalett och mat rum (dvs tvätt stugan), tänkte ha en kattlåda utanför och en på mitt rum där den får vara på natten (så slipper de andra katterna honom, och ungen slipper hunden som älskar katt ungar och är väldigt överbeskyddande):D
nu när ni säger att det finns faror ute för en liten kisse så förstår jag ^_^, lätt man glömmer bort alla kattungar som rovfåglar tagit + bilar som inte ser sig för :(
får ha honom inomhus då ^_^, eller skaffa koppel :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: MissFideli
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: Emine
·
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 254
Senast: Devinie
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 560
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp