Bukefalos 28 år!

Ny med Hackamore

nnillinn

Trådstartare
Ska börja hjälpa till på en häst och hon rids med Hackamore (ska vänjas vid bett också) vilket jag inte alls är van vid.
Skulle vilja veta vad som är att tänka på när jag rider med Hackamore.

Jag kommer huvudsakligen bara skritta henne.

/L.
 
Sv: Ny med Hackamore

Försök rid med vikten iom. att det är något svårsvängt med hack.
Dessutom är det svårt att rida med eftergift på ett hack iom. att man egentligen måste ge hela tygelns längd för att få hacket att sluta inverka.
Be ägaren rida och visa dig!
 
Sv: Ny med Hackamore

Fast svänger med vikt gör man väl alltid..? Man svänger ju inte med tygeln (möjligen som nybörjare då man inte lärt sig ordningen på hjälperna, d v s vikt- sedan skänkel och sist tygel och inte än lärt sig att behärska vikt- och skänkelhjälperna). Jag har aldrig upplevt det som mer "svårsvängt" på hack. Däremot att vissa hästar inte respekterar hacket lika bra som ett bett och därför kan bli rätt starka på det.
 
Sv: Ny med Hackamore

Jo fast om hästen inte är van vid bett tänker jag att den är ganska ung = ledande tygeltag. Vilket inte går med ett hack...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 334
Senast: Badger
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 088
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 960
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
399
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp