Bukefalos 28 år!

Ny registreringsbesiktning på släp

SaraMara

Trådstartare
Har äntligen köpt ny bil och vill därmed höja totalvikten på mitt släp för att få lasta mer i det och har nu stött på patrull.

Har en boggiekärra som maximalt får stå på 2000kr i totalvikt, och som när jag köpte det registrerades in på 1430 i totalvikt eftersom det var vad vår bil fick dra då.

När vi nu nyligen köpt en bil som på B-behörighet får dra 1510 ville jag göra ny registreringsbesiktning för att höja från 1430 till 1510kg.

Ringde därför till Bilprovningen för att fråga hur man gör och fick beskedet att jag behöver ett intyg från tillverkaren på att släpet får sättas så högt, och sedan var det bara att göra en registreringsbesiktning så man får vikten, skatten osv rätt.

So far so good - men... När jag sedan ringer till min återförsäljare för släpet hävdar han att man inte får lov att göra en sådan "uppvägning" av släp, det enda man får lov att göra är att plocka upp släpet till maxvikten (i det här fallet 2000kg) och att det inte går att göra en ny begränsad släpvagnsregistreringsvikt?

Känns som ett Moment 22 det här, att jag vill göra rätt för mig, vill köra lagligt, vill betala rätt skatt osv - men jag FÅR inte. Tyvärr har jag släpet på leasing så jag är kontraktsbunden till ytterligare ett år, annars hade jag bytt vagn genast, för jag är Mycket tveksam till att jag kör lagligt som lastvikten ligger idag (590kg) med mitt medelstora halvblod med utrustning.

Är det någon som känner till OM det verkligen är så som återförsäljaren säger och om det i så fall finns något rimligt skäl till Varför det är så?

Skall det verkligen inte gå att ändra vikt på sitt egna släp?

Att höja upp det till 2000kg är otänkbart då bilen bara får dra 1510 och varken sambon eller jag har BE-behörighet och inte kommer ha det inom en snar framtid heller.

MYCKET tacksam för svar
mvh Sara
 
Sv: Ny registreringsbesiktning på släp

Det är inte upp till försäljaren. Han ska inte försöka få igenom släpet. Han ska lämna ut den uppgift du behöver, vilket inte lär vara några problem eftersom släpet är typat för 2000 kg.

Ring upp igen och säg att du hur som helst vill försöka. Så får du ju ta det på din risk att det inte går.

Har i o f s hört något liknande det din säljare säger, men du kan inte vara 100 innan du provat. Frågan är vilken "försvagning" som gjordes när släpet vägdes ner (handsken eller däcken vanligtvis), det måste återställas.
 
Sv: Ny registreringsbesiktning på släp

Tack för hjälpen.

Nackdelen med importerade släp antar jag, någon som har mailadress eller telefonnummer till Christ i Tyskland så hojta. ;)

Kan man se någonstans vilken "försvagning" som gjordes? Släpet var aldrig registrerat tidigare tror jag när jag köpte det, vi är första ägare?
 
Sv: Ny registreringsbesiktning på släp

När gjordes nedtypningen, var det förra året eller tidigare, var det förra året (2005) så är det enligt "min" återförsäljare kört att typa upp dem igen, men är de nedtypade tidigare så skulle det gå att typa upp dem.
 
Sv: Ny registreringsbesiktning på släp

Om det är så att det från början vägts in lägre, har jag också för mig att det är kört.

Hur som helst har ingen försvagning gjorts i så fall.

Jag hade bett säljaren om de rätta handlingarna, kört in och försökt. Går det så går det.
 
Sv: Ny registreringsbesiktning på släp

Invägningen gjordes juni 2004.

Fasen också, VILL ju få det gjort.

Får väl köra "minimilagligt" *ehum* ett år till då tills det är dags för ny vagn i värsta fall. :crazy:

Känns som en jäkligt bakvänd regel när man Vill göra rätt för sig och därmed betala högre skatt osv. Byråkratins vägar äro outgrundliga. :(
 
Sv: Ny registreringsbesiktning på släp

Håller med om att säljaren ska hjälpa dig att fixa de handlingar du behöver. Rimligen bör Bilprovningen veta bättre i sådana här fall än ÅF, främlingar på internet;) m fl under förutsättning att du har lämnat nödvändig information till den du pratade med hos Bilprovningen.
 
Sv: Ny registreringsbesiktning på släp

Har du pratat med generalagenten? Vi ska kunna höja vikten på vårt Comet Alu utan några problem. Eller rättare sagt så ska jag göra det under sommaren. Vad jag fattade så ska generalagenten i Halmstad kunna skicka dom papprena som behövs.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 024
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 947
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 112
Senast: Bison
·
Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: angelo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp