Bukefalos 28 år!

Ny teckningstråd :)

Sv: Ny teckningstråd :)

+ RebeccaJolie: Tack så mycket! :love:

Mariaauto: Vad kul att du gillade just den, de är väldigt trevliga att göra :D här är två fulingar till:

another_one_by_annanicola-d4j2jyb.jpg


idk_by_annanicola-d4hrrb1.jpg
 
Sv: Ny teckningstråd :)

Jodå du ser rätt! Akvarell är ju svårt att ha 100% kontroll över om det är det man eftersträvar, där är ju olja (till exempel) mycket mer förlåtande, tycker dock det roligaste är att låta färgerna arbeta lite på sitt eget vis, kan bli väldigt fint och är spännande eftersom det kan gå käpprätt åt skogen också, haha.
 
Sv: Ny teckningstråd :)

Hittade dessa teckningar också på hästtemat, VT 2011.
Hade glömt bort att jag gjort dem:
backlight_by_annanicola-d4c7pxc.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ny teckningstråd :)

Måste säga att jag gillar jämförelserna med hästraserna/hundraserna. Snyggt gjort!

Nu är det kanske inte alls det du vill åt med de här bilderna (Tycker tex väldigt mycket om att den första bilden är så mjuk och drömsk), men en sak man kan göra för att få ännu mer liv i en teckning/målning är att överdriva kontrasterna, enormt. Även en vit häst kan ha skuggor som ser helt kolsvarta ut, och en svart häst kan ha glansdagrar som är kritvita.
 
Sv: Ny teckningstråd :)

Tack så mycket! :)
Håller just nu på med en bild föreställande fyra hästar som kommer springandes.. är inte alls nöjd med den *suck* framförallt bakgrunden var jag nog lite överambitiös och försökte höfta till utan direkt plan. Men hästarna känns inte heller riktigt rätt.. Ska se om det blir bättre om jag sover på saken ;)
 
Sv: Ny teckningstråd :)

Hehe, mjo. mina försök med akvarell blir mest blurriga.. smälter ihop där de inte ska och vägrar smälta ihop där de ska..! Och alla försök till stödlinjer lyser ju igenom oavsett hur tunna jag försöker göra dem eller hur tjock färg som används.. x)

Men det är vackra bilder när det är gjort av en som kan..
 
Sv: Ny teckningstråd :)

Fast sådant kan bli skitsnyggt! Jag ser gärna att stödlinjerna får säga sitt, tycker det många gånger kan bli riktigt fint när de tuschas i eller om man använder bläckpenna istället för att döljas :). Det kan man göra både före och efter (eller både och) beroende på vilken effekt man vill ha.

Här:
all_alone_by_annanicola-d4grz6l.jpg

(och Här, Här och här...) har jag gjort skisser direkt på och fyllt i dem både före och efter, inte jätte bra exempel dock... tycker det blir mycket snyggare om man verkligen går lös: låter partier vara vita, slänger på färg, låter färgerna jobba på egen hand (glida över linjer, smälta ihop, krocka, gå isär -hälla på salt eller sprit för extra okontrollerad effekt) jobbar in skissen ännu extremare osv. Tyvärr har jag väldigt svårt för att göra just detta själv, har någon jobbig spärr som gör att jag aldrig går hela vägen :(

Men det kanske kan vara något?


Annars: När jag använder stödlinjer och inte vill att de ska synas så gör jag skissen på ett papper, sedan kalkerar jag av det på akvarellpappret väldigt tunt, suddar lätt över hela skissen och spolar av pappret ganska hårt och ordentligt när det ska blötas. Då blir linjerna extremt tunna och man brukar kunna lösa upp dem helt när man sedan målar, eller låta strecken bli en del av nyanserna om man målar i många eller kraftiga lager.(Den här är gjord på det sättet, den var ett enda myller av stödlinjer från början.)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny teckningstråd :)

Nämen taaaack!! :love: Giraffkalvar är väldigt tacksamma motiv, de är ju så fruktansvärt söta! De tillhör en liten serie som ännu inte är fullföljd men vill du se de andra två tavlorna på vuxna färgsprakande giraffer finns de här och här. (Länkar eftersom tråden eg. handlar om hästar? :o)
 
Sv: Ny teckningstråd :)

Snygga bilder :)
Det går säkert att göra så när man har lite koll på färgen ;)
Vattenfärg är inget för mig.
 
Sv: Ny teckningstråd :)

Jag har lagt det lite på hyllan tyvärr :( Önskar jag ahde mer tid till det, men det är svårt att hitta tiden, orken och motivationen när man jobbar, har 4 hästar och är mitt i en renovering :D Men jag tänker hela tidn att "nu ska jag bannemig sätta mig och måla lite", men så komemr något ivägen, elelr så vet jag inte vad jag ska måla. Hoppas att denna tråden kan inspirera mig lite :)
 
Sv: Ny teckningstråd :)

Ah, hoppas du får tid och inspiration snart ^_^

----
KL

Bilden jag inte var nöjd med igår.. blev lite bättre men är inte helt nöjd ändå. Men det får vara så :) Det är väldigt, väldigt sällan jag gör bakgrunder över huvud taget, så bara det är väl ett framsteg. Dock gillar jag inte riktigt de bakersta hästarna.
DSC_00001.jpg
 
Sv: Ny teckningstråd :)

Den vänstra bilden med hästarna på ängen ser ut som ett foto. Så himla fin! Och de läskiga hästarna är riktigt häftiga. Du är jätteduktig!
 
Sv: Ny teckningstråd :)

Kommer inte ihåg vilka bilder jag visat i förra tecknartråden, men lägger in de senaste i alla fall. Har inte ritat alls sen i maj... :o

32296605.jpg


32074304.jpg


30358424.jpg
 
Sv: Ny teckningstråd :)

Åh, jag ÄLSKAR dina giraffer! :love:

Har du målat några noshörningar?

Jag är svag för noshörningar sedan jag som barn hade en plastnoshörning istället för gosefilt... Skulle så gärna vilja ha en stor tavla i vackra färger och kanske lite bladguld med en noshörning.

För några år sedan tömdes mormors hus inför försäljning och gissa vad min mamma hittade!?
DSC_0529-1.jpg
 
Sv: Ny teckningstråd :)

Hela grejen med det där är ju att man eg. inte ska ha koll på färgen, haha, men jag förstår!

Tycker dina springande hästar ser bra ut! Det två bakersta stör inte alls, eftersom fokus ligger på de främre så blir de lite av en del av bakgrunden. Tycker du har lyckats bra med bakgrunden också.

Ingela_S: Tack! :D Dina bilder går inte av för hackor de heller! Den sista bilden har ju helt perfekta proportioner och mkt fina skuggningar. Mulen är superläcker, du har verkligen lyckats få fram strukturen på den, man ser hur mjuk och gosig den är :love:

Got2be: Åh, tack!! :D

Houdini: Hihi, glad att du gillar dem! :D Har faktiskt aldrig gjort en noshörning... de är verkligen imponerande djur dock. Aaaw, vilken fin ^^
 
Sv: Ny teckningstråd :)

Houdini: Hihi, glad att du gillar dem! :D Har faktiskt aldrig gjort en noshörning... de är verkligen imponerande djur dock. Aaaw, vilken fin ^^
När jag höll den i min hand efter 30 år så kom alla de glömda känslorna tillbaka.
Tänk att en liten hård och kantig plastsak kan rymma så mycket trygghet, mjukhet, värme och kärlek.
 
Sv: Ny teckningstråd :)

Måste säga att jag gillar jämförelserna med hästraserna/hundraserna. Snyggt gjort!

Nu är det kanske inte alls det du vill åt med de här bilderna (Tycker tex väldigt mycket om att den första bilden är så mjuk och drömsk), men en sak man kan göra för att få ännu mer liv i en teckning/målning är att överdriva kontrasterna, enormt. Även en vit häst kan ha skuggor som ser helt kolsvarta ut, och en svart häst kan ha glansdagrar som är kritvita.

Tack för kritiken! Jag förstår hur du menar. "Dramatiska" kontraster är något jag annars jobbar mycket med i vanliga fall, så att det inte är så på just dessa är faktiskt lite ovanligt för att vara gjort av mig. Jobbar å andra sidan mest med blyerts så jag är nog lite feg för att ta i med färgpennorna. Det är så svårt att rädda om något går fel..:angel:

Dina akvareller är f.ö helt fanstastiska! Absolut något jag skulle vilja ha på väggen:d
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 264
Senast: Cilva
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 875
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 592
Senast: Reville
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 860
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp