nya katt raser

Knäppa jag!!!!...jag menade ju american curl,det var så han såg ut. :D

Jag tänkte på dig iaf! :cool:
 
Sv: nya katt raser

Hur stor är sokoke katten? Hittade en annan ras, savannah, den ser ung likadan ut, men är nyare, och den är runt 50cm i mankhöjd...
 
Sv: nya katt raser

Detär inte särskilt nya raer, förutom Savannahn. PixieBob och Skottar har funnits ett par år, men är inte godkända av SVERAK av defekt-skäl. Dvs rasen blir inte godkänd innan man vet att det inte ligger defekter bakom deras särdrag.
Mau tror jag inte det finns någon uppfödare av, men det finns katter, likaså Singapura (finns bara en än sålänge)
Burmilla är en relativt vanlig ras, Sibiriern också, även om de är långtifrån stora än. Sokoke tror jag det finns ett par uppfödare nu, jag har sett katter på utställningar över hela landet, men de är ovanliga .
 
Sv: nya katt raser

Nu har jag bestämt mig för att om det ska bli en ny katt så blir det en egyptian mau eller en sokoke.. Ngn som kan tipsa mig om en bra uppfödare i sverige eller inte alltför långt bort??
 
Sv: nya katt raser

Är singapuran godkäns som ras i Sverige nu? och finns det en uppfödare sverige? vem är det i så fall?
 
Sv: nya katt raser

Men den första som skrev i tråden skrev så här:

SINGAPURAN katten:godkänd av sverak.den her är mycke svår att få tag i och kostar 12 000:-dette är en katt som är stendig behov av närhet.

??
 
Sv: nya katt raser

Det finns en eller ett fåtal Singapua i Sverige, svårt att veta om man inte vet var de är registrerade. Ingen uppfödare än så länge, och rasen är inte godkänd i FIFé än. (För att få en ras godkänd måste man visa ganska många individer, från flera generationer, för FIFés bedömnaing, bla för att man ska kunna säga att den har tillräckligt mycket särdrag för att anses vara en ras. Så många Singapuror finns inte i europa än, och då väljer man antagligen att registrera dem i nordamerikanska förbund)

Billigaste sättet att få tag på en Singapura borde vara att importera från Storbritannien, men man borde få räkna med runt 20.000:-, om inte mer. (För 12.000 får du knappt hit en "vanlig" ras)
 
Sv: nya katt raser

Vad är det som kostar om man ska importera en katt från till exempel England? Varför blir det så dyrt?
 
Sv: nya katt raser

För att katter generallt är billiga i Sverige och Norge. Åker man utanför Skandinvien stiger priserna mycket. Singapura är en dyr ras överallt, och även i "billiga" Sveriga kostar flera ovanliga raser över 10.000:-. Dessutom bör man åka dit själv och hämta den, jag har räknat med sådana kostnader också. Det är ganska mycket problem med att impotera från annat än våra direkta grannländer; många uppfödare vill inte sälja om man inte är "känd", man kan få en katt av mycket dålig kvalitet om man inte är kunnig att bedöma kattungar osv.

På jordbruksverkets hemsida kan du läsa vad som gäller för import.
sjv
Du måste alltså betala för pass, rabiesvaccinationer, extra vetbesök för avmaskningar, ev extra kostnader som uppfödaren för för att katten stannar längre, typ mat och sand.

Av ren nyfikenhet: Varför Singapura? Vad har du tänkt ha den till, och vilka egenskaper var det som lockade? Det är inte en speciellt "unik" ras, även om den är svår att få tag på.
 
Sv: nya katt raser

Den som började tråden är inte speciellt kunnig inom detta område. Titta på www.sverak.se, svenska, Köpa Katt och välj där kattraser. Där har du alla raser som är godkända i SVERAK. OCh singapuran finns inte med där.
 
Sv: nya katt raser

Du får inte glömma resan för dig själv, katter skickas inte själva på flyg. Och du måste flyga om du ska hämta den i England, man tar inte katter på båtar.
Jag räknar med ca 10000:- för en import av min ras från Danmark. Då ingår resa. Det är en vanlig ras som inte har höga priser.
Titta på Bengal, en numera rätt vanlig ras i Sverige. Åtminstone inte direkt svår att få tag på. En katt till sällskap kostar 8000:- ett aveldsjur kostar 13000:-. Sphynxen, nakenkatten, är lite svårare att få tag på, där säljs ungarna för 16000:-/st.
England är rätt dyra och jag råder dig till att kolla upp uppfödarna ordentligt, har hört om många engelska importer som köparna blivit totallurade på.
 
Sv: nya katt raser

Är singapuran godkäns som ras i Sverige nu? och finns det en uppfödare sverige? vem är det i så fall?

Singapuran är godkänd i alla förbund utom i FIFe, men den kommer att bli godkänd där också inom tre år. Vi har en Singa-pojke på fem månader som vi tagit hem från Rumänien, en fullständigt underbar katt - tom mer kärleksfull än våra Ragdolls!

Det är INTE dyrt att importera, vi betalde bara 400 Euro plus resekostnader.
 
Sv: nya katt raser

Det är extremt mycket dyrare att skicka katten själv med cargo, än att åka t o r och hämta katten IRL! Till Tjeckien t ex dit jag exporterade en katt för något år sedan kostade det drygt 10 000 SEK att skicka den själv, medan det kostade 2640 SEK Tor för min man att åka dit med den - inklusive 2 dagar på hotell!
 
Sv: nya katt raser

Tråden är nästintill 7 år (!!) gammal. Den du svarar är inte längre medlem på Buke. Åtminstone inte med det namnet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp