Nya licensregler

Remix

Trådstartare
Ptja, vad tycker ni om dom? Jag tycker det verkar helt värdelöst.. Visst sparar man 100:- om man tävlar reg/nat men tävlar man lokal så blev det ju bra mycket dyrare :eek:
 
Sv: Nya licensregler

Jag är fly förbannad här hemma kan jag berätta...

Jag och min häst har i år tävlat fyra gånger på 0,95-1 m. Jag tar inte speciellt seriöst på tävlingen utan ser det som en kul grej. Jag kan inte för mitt liv förstå varför jag förtjänar en höjning på 550 kr till nästa år?
Ridsportförbundet säger att det är bra för att jag då inte längre är begränsad till lokala tävlingar på min lokala licens. Men kan de då förklara för mig hur jag och min häst helt plötsligt blir bättre och börjar hoppa regionala klasser för att jag löst en ny licens?!

Jag hade funnit mig i en höjning till 350 eller kanske 400 på en lokallicens. Det är ändå det dubbla mot vad man betalar nu. Men 550? Det är ju vansinne!
 
Sv: Nya licensregler

Läste nyss men fattade inte direkt hurvida "statusen" på licenserna va. Jag är över 19 och får då betala 750 per år för licens. hur högt får man då tävla på den ? För som jag fattade det är det inte "lokal" och "senior" licenser längre. Eller ? :confused::confused::confused:
 
Sv: Nya licensregler

Men :confused: de tkr ja är ganska konstigt eftersom den dyraste licensen kostade väl nått på 2000 ? :confused: Jaja jag vet inte ja :D
 
Sv: Nya licensregler

Fast du får inte tävla internationellt.
Men jag fattar inte mycket heller, förutom det som ordagrant stod i texten: att min lokallicens jag har haft i år som kostade 200 kr nästa år kommer kosta 750 kr för mig.

Att jag sen då skulle ha möjlighet att tävla på regionala tävlingar tycker inte jag är värt 550 kr.
 
Sv: Nya licensregler

Du får tävla upp till Nat. Förr var Int 2000 men nu ligger den avgiften på 4000 om jag förstått det rätt..
HotrodKitten: Endagarslicens kanske skulle funka? Dock, utöver detta så är det ju hästlicensen per år också :eek:
 
Sv: Nya licensregler

Tack. Har läst igenom lite snabbt och fattar inte riktigt hästlicensen...

"Livstidslicensen försvinner, men redan lösta livstidslicenser kommer att fortsätta gälla efter årlig uppdatering i systemet."

Vad betyder det? Det står att om hästen har en livstidslicens så gäller den även i fortsättningen men sedan står det att den måste uppdateras varje år. Så vad är skillnaden mellan att hästen har en livstids eller om man köper en årlig? :confused:
 
Sv: Nya licensregler

Jo, men jag tror att risken är ganska stor att jag kommer tävla mer än fem gånger på ett år ändå.
Anledningen till att det blev fyra gånger i år är att vi köpte hästen i påskas och inte är igång helt än, just nu har vi backat lite då inomhus blir för trångt för oss.
Så nästa år kommer det förhoppningsvis bli mer än fyra tävlingar.

Och att bara betala 50 kr mindre för att få tävla en dag, jämfört med ett helt år i år?

Vi har redan hästlicens på båda våra, så som jag fattade det behövs det då inte förnyas varje år?
 
Sv: Nya licensregler

Tack. Har läst igenom lite snabbt och fattar inte riktigt hästlicensen...

"Livstidslicensen försvinner, men redan lösta livstidslicenser kommer att fortsätta gälla efter årlig uppdatering i systemet."

Vad betyder det? Det står att om hästen har en livstidslicens så gäller den även i fortsättningen men sedan står det att den måste uppdateras varje år. Så vad är skillnaden mellan att hästen har en livstids eller om man köper en årlig? :confused:

Skillnaden är att de hästar som har livstidslicens inte betalar någon årsavgift, vilket de som inte har livstidslicens gör. Att de infört att man måste uppdatera den en gång om året är bara för att hålla ett lite mer aktuellt register över vilka som tävlar och som jag fattat det är det bara ett knapptryck inne i tävlingsdatabasen för att uppdatera att hästen är aktiv.
Som det är nu finns ju ingen koll alls på hur många hästar som egentligen tävlar, jag har hästlicenser här hemma från häst som dog 1991 i registret är hon ju fortfarande en aktiv tävlingshäst iom att hon har licens, dessa kommer ju nu att halka ur registerna som inaktiva.

Sitter själv just nu och velar om jag skall lösa ut livstidslicenser till de 5 unghästar som kommer att bli aktuellt att lösa licens för nästa år. Magkänslan säger lite att årsavgiften inte kommer att stanna kvar på så moderat nivå som den ligger på nu, vet ju hur ryttarlicensen stack från 300 till 450 till 900 inom bara några år, inte kul om hästlicenserna gör samma. Ligger den kvar på 200 så kan man ju lösa 5 år för samma pris men frågan är om den kommer att ligga kvar eller man skall hosta upp 5000 och lösa ut livstids till alla 5 innan årsskiftet.
 
Sv: Nya licensregler

Jag hade nog betalat de 5000 för livstidslicenser. Man vet ju aldrig hur det skenar iväg med priser. Det ser vi ju nu.
Så hade jag gjort i alla fall, om det var ekonomiskt möjligt.
 
Sv: Nya licensregler

Jag som aldrig kommer tävla regionalt eller högre än 1m tycker det känns fruktansvärt skit att behöva betala 750kr per år bara får att FÅ tävla som jag också ska betala för. Vad är det för jäkla påhitt?? Varför kan det inte få finnas en hobbyryttarlicens för oss som bara vill och kan tävla lokalt runt metern. :crazy: Jag blir uppriktigt sagt skitless på dethär!!

Som nån skrev - bara för att jag betalar 550kr mer så kan inte hästen per automatik hoppa 120.. :mad:
 
Sv: Nya licensregler

Jag som aldrig kommer tävla regionalt eller högre än 1m tycker det känns fruktansvärt skit att behöva betala 750kr per år bara får att FÅ tävla som jag också ska betala för. Vad är det för jäkla påhitt?? Varför kan det inte få finnas en hobbyryttarlicens för oss som bara vill och kan tävla lokalt runt metern. :crazy: Jag blir uppriktigt sagt skitless på dethär!!

Som nån skrev - bara för att jag betalar 550kr mer så kan inte hästen per automatik hoppa 120.. :mad:

Precis som jag känner.
 
Sv: Nya licensregler

Den internationella licensen höjs från 2000kr till 4000kr! Detta är tydligen för att det är fler och fler som tävlar internationellt och det gör att Förbundets sportavdelning får mycket att göra... Betyder det att de vill minska det internationella tävlandet genom att höja avgiften och därmed se till att de inte är så många som har råd, eller vill de höja avgiften för att kunna anställa fler?!

Med all denna ändring verkar det ju helt krasst vara så att allt färre kommer kunna tävla. Det kommer mer och mer handla om att det går från en breddsport till en rikemanssport där pengar mer än någonsin är allt som spelar roll... Väldigt tråkigt tycker jag.

Tyvärr lokalryttarna SvRF tycker dessa är Värdelösa...
 
Sv: Nya licensregler

Fy vad jag är besviken!
Jag som sitter med mammapeng nu och annars har ett säsongsarbete när man går arbetslös under vintern och så ska man ut med rena fantasisummor i början på varje år för att få tävla.
Detta kommer att ta knäcken på många hobbyryttare som precis har råd att hålla häst och ta sig ut på några lokala klasser per år.
Det känns som att man måste tävla mycket och helst regionalt för att det ska kännas värt pengarna.
Alternativet är ju att skita i alltihop men det är ju så kul :cry:
Jag är just nu glad åt att jag faktiskt tävlat några regionala klasser för länge sedan så hästen har livstidslicens.
 
Sv: Nya licensregler

Sitter själv just nu och velar om jag skall lösa ut livstidslicenser till de 5 unghästar som kommer att bli aktuellt att lösa licens för nästa år. Magkänslan säger lite att årsavgiften inte kommer att stanna kvar på så moderat nivå som den ligger på nu, vet ju hur ryttarlicensen stack från 300 till 450 till 900 inom bara några år, inte kul om hästlicenserna gör samma. Ligger den kvar på 200 så kan man ju lösa 5 år för samma pris men frågan är om den kommer att ligga kvar eller man skall hosta upp 5000 och lösa ut livstids till alla 5 innan årsskiftet.

Jag funderar på samma sak... Hade man bara vetat att det skulle ligga kvar på 200 kr/år, så hade jag inte löst livstidslicens. Men jag tror också (tyvärr) att det kommer höjas framöver.
Sedan vet man samtidigt inte vad som händer med en unghäst, så då är det kanske onödiga 950 kr/häst.
Undrar om det finns någon nedre åldersgräns? Lär väl annars vara första året som fölungar, ettåringar osv löser licens :angel:

Ryttarlicensen drabbar inte mig personligen, men jag tycker synd om alla de ryttare som rider ett par stycken lokala tävlingar/år för att det är kul. Denna typen av ryttare kommer ju att försvinna och det kan väl ändå inte vara tanken :confused:
 
Sv: Nya licensregler

Ryttarlicensen drabbar inte mig personligen, men jag tycker synd om alla de ryttare som rider ett par stycken lokala tävlingar/år för att det är kul. Denna typen av ryttare kommer ju att försvinna och det kan väl ändå inte vara tanken :confused:

Precis detta tror jag kommer att hända, och det är katastrof för sporten tycker jag!! Hur tänker dem?? :( Jag vette tusan om jag kommer tävla min 8 lokala per år när licensen kostar 750kr. Är faktiskt jätteledsen över detta!! Varför kan inte vi icke tävlingsryttare med mycket pengar också få vara med? Vill de verkligen skapa denna klyfta? :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
710
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 173
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 535
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 412
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp