Luft/luft värmepump och vattenburen vedvärme?

En snabbskiss i Powerpoint på husets layout (nedanvåning och ovanvåning)

Visa bifogad fil 137126
Jag skulle sätta luft-luft-värmepumpen i hallen eller i köket.
I köket är bra på sommaren när man vill hålla mat sval.
På vintern så får man fundera på var det är viktigast att kunna hålla varmt.

I huset med oljeeldning så sitter värmepumpen i vardagsrummet då värmen från vedspisen inte riktigt räcker dit när värmen från oljan är avstängd.
I huset där jag bor mest är det direktverkande el-element och där sitter den i köket.
 
Vi har sådan lösning. Vattenburen vedvärme med självtryck, gammalt hus. Vi satte in en luft/luft som stöd dagar då vi inte kan vara hemma och elda. Den hjälper också till att dra runt varmluften när vi eldar väldigt kalla dagar, och så ger den ju kyla på sommaren. Tycker det är ett bra komplement! Vårt hus är större och med klassisk äldre planlösning, luftvärmepumpen är verkligen bara ett stöd, inte ersättning.

Nu vet jag ju inte hur gammalt ditt hus är, men bra att komma ihåg att fortsätta elda, det mår gamla hus bäst av.
 
Har inga lösningar men ler lite åt att vi verkar ha samma hus i grunden.

Mitt är på 74 kvm. Också 1,5 våningar och med kökspanna.

Men till mitt hus byggde de ett gästhus, och pannrum i den källaren. Två 500-liters acc.tankar. Kökspannan är fortfarande i samma system så jag eldar i den för att få snabbvärme.

På exets gård byggdes pannrum i änden på ett uthus.
 
Jag har ett pelletsätande källarmonster, vi är inte vänner, så i lördags installerades en ny luft/luft, det kände bra och var inte alls dyrt, pumpen kostade 13 ooo och monteringen 5.300kr

Och återigen vet jag inte vilken knapp zom förorzakar den tjocka texten
 
Jag bestämde mig för att köra på luft/luftvärmepump. I fredags i förra veckan hade jag ett lokalt företag (som var rekommenderat av en bekant, och med många bra recensioner) som var här och kollade och gav en offert som jag tyckte var helt rimlig, och med förslag som lät vettiga. Idag har de nu varit här och installerat luftvärmepumpen. Så nu håller jag på att utvärdera hur det fungerar :D (och jag slipper nu elda och bära ved så mycket nu med nyopererad rygg, vilket nog var anledningen till att jag fick det så snabbt - standard var annars inom två veckor).
 
Jag bestämde mig för att köra på luft/luftvärmepump. I fredags i förra veckan hade jag ett lokalt företag (som var rekommenderat av en bekant, och med många bra recensioner) som var här och kollade och gav en offert som jag tyckte var helt rimlig, och med förslag som lät vettiga. Idag har de nu varit här och installerat luftvärmepumpen. Så nu håller jag på att utvärdera hur det fungerar :D (och jag slipper nu elda och bära ved så mycket nu med nyopererad rygg, vilket nog var anledningen till att jag fick det så snabbt - standard var annars inom två veckor).
Vad blev det för sort?
 

Liknande trådar

Hemmet En god vän till mig ska kolla på ett hus och uppvärmningen är vattenburet system med elpatron och tillkopplad vedspis. Hon är helt novis...
Svar
12
· Visningar
3 062
Senast: ameo
·
Hemmet Alltså. Jag lär mig ständigt nya saker i mitt torp. Jag har lärt mig elda i en panna. Går strålande sedan jag lyckats läsa mig till de...
2 3
Svar
47
· Visningar
34 745
Senast: tanten
·
Hemmet Vi har i dagsläget vattenburet system som värms med en kombipanna (ved/olja/el). Som det ser ut nu så har vi elen på i "bakgrunden" och...
2
Svar
23
· Visningar
2 353
Senast: QuickStar
·
Hemmet Jag plöjer vidare i min jakt på lägre energiförbrukning! Hittills har jag ett snitt på drygt 550kwh mindre/månad mot förra året vilket...
Svar
6
· Visningar
2 445
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp