Bukefalos 28 år!

@aetheh jag har egentligen inte så mycket att tillägga men heja dig fy sjutton vad du är bra som gör som du gör med din ocd och dina tvång. :banana:
Tack så mycket! Jag har varit sjuk och i stort sett bara eskalerat tvånget sedan 2013, hände en sak jag inte fixade att hantera förra helgen och det slog till som aldrig någonsin förr. Extremt läskigt och nu var det inte så mycket till val än det får bära eller brista.
Jag är enormt tacksam till alla som peppar här, jag sätter mig ner med ångest i hela kroppen och när jag går ifrån känner jag mig ändå hyfsat lugn. Jag tror inte ni anar hur mycket ni hjälper bara genom att ge feedback! :up:
 
Jag tvättar nästan allt i 40. Är också rädd för bakterier även om det inte är lika illa som för dig.

Har alltid blivit rent :up:
 
Jag tvättar nästan allt i 40. Är också rädd för bakterier även om det inte är lika illa som för dig.

Har alltid blivit rent :up:
Har du något sätt att hantera det på om du känner besvär i perioder? Jag börjar hitta lite min grej men tips skulle inte skada. :D
 
Har du något sätt att hantera det på om du känner besvär i perioder? Jag börjar hitta lite min grej men tips skulle inte skada. :D

Jag brukar bara gå egenom varför jag får ångest och varför det är löjligt. Jag är räddare för att bli sjuk än att det ''bara'' finns bakterier.

Köper nytt plagg som jag måste tvätta, räcker 40? Kanske ska ta en 60 bara för att? Eller 70 kanske? Med massor av tvättmedel så att allt verkligen går bort.
Sen brukar jag få ta ett djupt andetag och gå egenom varför vad jag håller på med är löjligt och inget att slösa energi på.
Tusentals människor köper nya kläder utan att tvätta innan de bär dom utan att bli dåliga. 70grader kommer bara förstöra kläderna, lika bra att köra 60, men då kan jag ju köra på 40 som vanligt.

Ta i saker i matbutiker är svårt typ skopor till naturgodis, och offentliga dörrhantag tex. Då får jag göra samma sak.
Försöker alltid prata till mig själv väldigt lugnt, som till ett barn :angel:
3 skopor till sen är jag klar, då kan jag ta ur handspriten ur väskan, men först måste jag göra detta klart. De flesta spritar inte ens händerna efter, gud vad jag överreagerar.

Svårt att förklara men du kanske förstår hur jag tänker iallfall. Nu är ju du tyvärr mycket värre än mig så vet inte om du kan tänka så, men det är hur jag löser mycket.
 
Jag kör alla mina egna kläder på snabbprogram 40 grader. Jobbkläder undantaget, för de är så hårt smutsade (skitiga helt enkelt), det blir 60 grader normaltvätt (ej förtvätt).
 
Måste bara tillägga att jag tycker du, ts, verkar ha hittat ett sätt att tämja tankarna. Sjukt starkt jobbat.

Verkar som du försöker orientera vad som är normalt och förhålla dig till det som första steg, liksom ta ut kartan. Verkar vettigt. Och sedan utifrån det förhandla med dig själv, om jag förstår rätt. Kanske fattar jag ingenting, men vad du än gör, verkar det ju gå i rätt riktning.
 
Jag tvättar underkläder, lakan och handdukar i 60 grader. Allt annat i 40 grader. Tvättar aldrig nya kläder innan jag använder dem för första gången. Däremot tvättar jag nya lakan för de brukar vara så stela och lukta starkt.
Jag är verkligen inte sjuk mycket - brukar ha max 2 sjukdagar/år...
 
Eller förresten, jag är nog faktiskt lite friskare än normalt tror jag om jag tänker på hur ofta folk vs jag är förkylda! Kanske är tack vare handtvätten? :D
Det är samma här - oc
Jag tvättar underkläder, lakan och handdukar i 60 grader. Allt annat i 40 grader. Tvättar aldrig nya kläder innan jag använder dem för första gången. Däremot tvättar jag nya lakan för de brukar vara så stela och lukta starkt.
Jag är verkligen inte sjuk mycket - brukar ha max 2 sjukdagar/år...
Jag tvättar inte heller nya kläder. Tvärtom så gillar jag när kläder är helt nya :)
 
@aetheh - min dotter är slarvig med handtvätt, får på sig kläder direkt efter shopping (både nya och second hand) och när hon var mindre stoppade hon allt i munnen. Hon kan fortfarande gärna suga på håret eller ett snöre eller så när hon är avslappnad. Hon fyller 6 på måndag och har aldrig varit magsjuk, haft feber två ggr och är just nu lite förkyld för tredje gången någonsin. Starkare immunförsvar får man leta efter! :)

Kläder tvättar vi i 40, ibland i 60 men det är sällan. Vi byter sängkläder och badlakan för sällan enligt många ;) men vi mår toppenbra ändå! :)
 
Jag brukar bara gå egenom varför jag får ångest och varför det är löjligt. Jag är räddare för att bli sjuk än att det ''bara'' finns bakterier.

Köper nytt plagg som jag måste tvätta, räcker 40? Kanske ska ta en 60 bara för att? Eller 70 kanske? Med massor av tvättmedel så att allt verkligen går bort.
Sen brukar jag få ta ett djupt andetag och gå egenom varför vad jag håller på med är löjligt och inget att slösa energi på.
Tusentals människor köper nya kläder utan att tvätta innan de bär dom utan att bli dåliga. 70grader kommer bara förstöra kläderna, lika bra att köra 60, men då kan jag ju köra på 40 som vanligt.

Ta i saker i matbutiker är svårt typ skopor till naturgodis, och offentliga dörrhantag tex. Då får jag göra samma sak.
Försöker alltid prata till mig själv väldigt lugnt, som till ett barn :angel:
3 skopor till sen är jag klar, då kan jag ta ur handspriten ur väskan, men först måste jag göra detta klart. De flesta spritar inte ens händerna efter, gud vad jag överreagerar.

Svårt att förklara men du kanske förstår hur jag tänker iallfall. Nu är ju du tyvärr mycket värre än mig så vet inte om du kan tänka så, men det är hur jag löser mycket.
Det låter som ett väldigt bra sätt att hantera det på. :)
Jag har som sagt ganska extremt tvångssyndrom, har tendensen att fastna i en loop av att försäkra mig att det är lugnt och sen poppar ju allt som jag sett/läst/hört som säger tvärtemot upp i huvudet och där sitter jag och har svårt att reda ut vad som är riktigt och vad som egentligen bara är ologiskt.

Har haft på mig kläderna sedan i torsdags nu och har grotesk ångest från och till, men de sitter på än så länge trots nojor om grader. Säger till mig själv att inte sjutton säljer de väl kläder märkta 40 grader om det inte blir rent nog, annars skulle ju alla som följer tvättråd vara bakteriehärdar.
Och om vi är det så är det nog ingen fara för än så länge har vi ju inte blivit sjuka. :D
 
Måste bara tillägga att jag tycker du, ts, verkar ha hittat ett sätt att tämja tankarna. Sjukt starkt jobbat.

Verkar som du försöker orientera vad som är normalt och förhålla dig till det som första steg, liksom ta ut kartan. Verkar vettigt. Och sedan utifrån det förhandla med dig själv, om jag förstår rätt. Kanske fattar jag ingenting, men vad du än gör, verkar det ju gå i rätt riktning.
Det är precis som jag försöker göra. Lite knepigt när det låter olika från olika håll men jag sitter kvar här så det är nog ett framsteg i sig. :)
 
Har haft på mig kläderna sedan i torsdags nu och har grotesk ångest från och till, men de sitter på än så länge trots nojor om grader. Säger till mig själv att inte sjutton säljer de väl kläder märkta 40 grader om det inte blir rent nog, annars skulle ju alla som följer tvättråd vara bakteriehärdar.
Och om vi är det så är det nog ingen fara för än så länge har vi ju inte blivit sjuka. :D

Vet inte om det gör skillnad för dig, men jag som då har kläder som INTE blir rena vid 40 grader ser det tydligt. Det är rejält skitiga arbetskläder, och de kräver 60 grader. Annars är de synligt smutsiga när de kommer ut ur maskinen. När jag tar ut mina icke-arbetskläder ur maskinen eter kort 40-graderstvätt är de rena och luktar gott.

Det är inte svårare än så i min värld. De kan kanske vara en av de goda tankarna att tänka? Att smuts syns?
 
Senast ändrad:
@aetheh - min dotter är slarvig med handtvätt, får på sig kläder direkt efter shopping (både nya och second hand) och när hon var mindre stoppade hon allt i munnen. Hon kan fortfarande gärna suga på håret eller ett snöre eller så när hon är avslappnad. Hon fyller 6 på måndag och har aldrig varit magsjuk, haft feber två ggr och är just nu lite förkyld för tredje gången någonsin. Starkare immunförsvar får man leta efter! :)

Kläder tvättar vi i 40, ibland i 60 men det är sällan. Vi byter sängkläder och badlakan för sällan enligt många ;) men vi mår toppenbra ändå! :)
Vad är det som avgör vilka grader det blir?
Jag byter nog också sängkläder för sällan enligt en del, har dessutom bara tvättat alla kläder, badlakan och sängkläder i 40 grader under närmre ett år, även de nyinköpta. För en vecka sedan kändes det inte som ett problem.
Kanske borde försöka hitta tid att tvätta badlakan och sängkläder i 60, samtidigt förstår jag inte varför de skulle kräva det om inte kläderna gör det..

Jag har inte varit sjuk mer än lite krasslig några dagar det senaste året heller, kanske är så att jag torkar mig med och ligger i bakterier och de bygger på mitt eget immunförsvar? :D
 
Äsch, jag sover ensam och byter sängkläder när jag tycker de luktar inbott (eh, konstigt ord). Eftersom det är betydligt mer hudfett och hudrester (från mig själv) på lakan och handdukar tycker jag det behövs 60 grader för att få det att lossna. Inte alla, vissa åker med i 40 grader för att fylla maskinen och det är ju ingen stor sak.

När jag tar lakanen brukar jag köra handdukarna i samma, så får jag en full maskin. Har bara vita handdukar just för att kunna köra ihop.
 
Äsch, jag sover ensam och byter sängkläder när jag tycker de luktar inbott (eh, konstigt ord). Eftersom det är betydligt mer hudfett och hudrester (från mig själv) på lakan och handdukar tycker jag det behövs 60 grader för att få det att lossna. Inte alla, vissa åker med i 40 grader för att fylla maskinen och det är ju ingen stor sak.

När jag tar lakanen brukar jag köra handdukarna i samma, så får jag en full maskin. Har bara vita handdukar just för att kunna köra ihop.
Hur mycket får rent generellt plats i en tvättmaskin utan att det blir för mycket? Har kört alla kläder och badlakan i en maskin för de är inte så många (men då blir det ju 40 grader så inte kläderna går sönder), och sängkläder separat sen för det känns som att det blir så mycket när det är stora grejer. Sen tar det ju sån jäkla tid också, räknar på förmodligen över 2 timmar per tvättomgång som ska gå i 60.
 
Vad är det som avgör vilka grader det blir?
Jag byter nog också sängkläder för sällan enligt en del, har dessutom bara tvättat alla kläder, badlakan och sängkläder i 40 grader under närmre ett år, även de nyinköpta. För en vecka sedan kändes det inte som ett problem.
Kanske borde försöka hitta tid att tvätta badlakan och sängkläder i 60, samtidigt förstår jag inte varför de skulle kräva det om inte kläderna gör det..

Jag har inte varit sjuk mer än lite krasslig några dagar det senaste året heller, kanske är så att jag torkar mig med och ligger i bakterier och de bygger på mitt eget immunförsvar? :D
Hur skitigt det är. Vitt som blivit svettigt eller underkläder/lakan som det hänt nån olycka i tvättas i 60.

Och ja, snälla bakterier i omgivningen boostar immunförsvaret. För renliga personer blir oftast känsligare för minsta lilla grej.

Min pappa är professor i beteendeterapi och har utvecklat en sessions behandlingen för specifika fobier så jag är typ uppvuxen inom den världen :D den främste experten på OCD är Paul Salkovskis. Googla lite på hans grejor :)
 
Hur skitigt det är. Vitt som blivit svettigt eller underkläder/lakan som det hänt nån olycka i tvättas i 60.

Och ja, snälla bakterier i omgivningen boostar immunförsvaret. För renliga personer blir oftast känsligare för minsta lilla grej.

Min pappa är professor i beteendeterapi och har utvecklat en sessions behandlingen för specifika fobier så jag är typ uppvuxen inom den världen :D den främste experten på OCD är Paul Salkovskis. Googla lite på hans grejor :)
Ok.
Ska göra. :)
 
Hur ser era rutiner ut kring tvätt, byte av sängkläder och dylikt?
Jag har ju grävt ner mig i ett hål i och med att jag känner behovet att duscha, tvätta händerna och absolut inte råka röra något som känns smutsigt för att jag ska kunna hantera de rena tygerna och klä på sängen.
Känner att jag måste lyckas ändra på det på något vis. Det ska ju gå även om jag varit ute och inte kört rengöringsprocess.
Byter ni om när ni kommer in efter att ha varit iväg eller kör ni på samma kläder hela dagen?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd. Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas...
Svar
11
· Visningar
969
Senast: Otherside
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 099
Hundträning Hej alla! Ny här på forumet Har haft schäfer som jag tränat o tävlat med i 40 år. Dessvärre otur som ingen annan med att få avliva mina...
Svar
12
· Visningar
1 670
Senast: Snurrfian
·
Fritid Jag har märkt att ibland luktar min tvätt illa - efter att jag har tvättat den. Speciellt när jag kör på kortprogram (som egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 655
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp