Bukefalos 28 år!

Nya regler för katter, äntligen!

Heulwen

Trådstartare
http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8

Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken ovan.

8 § Om katter vistas ensamma på en balkong som är belägen mer än fem meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller liknande för att förhindra katten från att falla ner.

9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.
Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.

16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare.

17 § Hundar och katter ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett.

Allmänna råd till 1 kap. 17 §
Social kontakt bör ske genom sällskap av artfrände eller människa.
Kontakt med människor bör ske några timmar varje dag genom aktivering, rastning eller annan sysselsättning.



Reglerna gäller f.r.o.m den 1 maj 2008.

Underbart!
Nu kan man alltså anmäla folk som säljer katter tidigare eller inte aktiverar dem rätt.
 
Sv: Nya regler för katter, äntligen!

Oj, kul att se att det händer lite! Fast jag undrar hur stor prioritet det får om de får in en anmälan om t.ex. en katt på en balkong utan nät...
 

Liknande trådar

P
Övr. Katt Jag arbetar ideellt med hemlösa katter, och omplacerade i höstas en kattunge till en "halvbekant" som jag ansåg var en god kattägare...
Svar
16
· Visningar
1 757
Senast: AnnaHo
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 113
Senast: kem
·
Övr. Hund Nu har reglerna kommit. SJV förnekar sig inte . Det kommer att kosta 4.500 kr för en dispens ! Saxat från SJVs sida. "Införsel av yngre...
Svar
8
· Visningar
2 786
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp