Bukefalos 28 år!

"Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

annan1

Trådstartare
Igår läste jag en krönika i DN (http://www.dn.se/kultur-noje/kronik...ar-ar-lika-folkligt-som-att-ata-fredagstacos/) och blev så nyfiken att jag googlade reda på den tidning som texten syftar på: http://inspiretidningen.com/. Jag är fortfarande helt paff över dess existens. Kan det verkligen finnas så många som vill läsa om sådant här? Tidningen säljs liksom på Ica, så det är inte bara en prenumerationsprodukt.

Utöver rent estetiska invändningar så fattar jag helt enkelt inte vad som lockar. Dessutom blir jag arg på vetenskapsföraktet som både tidningen och de säljsajter som den länkar till utstrålar. Bota hjärntumörer genom positivt tänkande? Köpa "jordningskit" till hemmet för 2300 spänn? Hallå!

Nej, jag har ingen neutral inställning, jag medger gärna detta. Men jag är också väldigt fascinerad och undrar om det finns någon här som vill förklara Inspires dragningskraft. Vad är grejen?
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

Fast att den säljs på Ica säger inte mycket. Jag pratade med en ur personalen på lokala Ica butiken och hon sa att de skickar tillbaka de flesta tidskrifterna. Det är kanske 1 eller 2 exemplar som säljs.
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

Det verkar ju onekligen väldigt stolligt det mesta, änglar från Atlantis som kanaliserar energier och så vidare. Jag tänker mig att det man vill ha är en kravlös paus från tillvaron, det verkar vara ungefär det man får när man går på healing, t ex. Och sen är det väl kanske också lite roligt att tänka sig att det finns magiska krafter och energier och allt möjligt spännande, på samma sätt som det är roligt att läsa fantasy, spela dataspel eller se Sagan om ringen, det är roligt och spännande med något utöver vardagen.

Stort fokus verkar ju vara på detta med öppet, tillåtande och icke-dömande, och det kan ju vara vilsamt att slippa dåligt samvete och ågren för det ena eller andra en stund.

Och sen finns det säkert många med sjukdomar som inte går att bota som griper efter halmstrån när man uttömt den vanliga sjukvårdens möjligheter.
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

Det är en sorts sak, att "på lek" låtsas att det finns magi, helande kristaller eller att medium verkligen har kontakt med "andra sidan".

Men det blir väldigt mycket mer problematiskt när man börjar förlora kunskapen om vad som är fantastiska fantasier, och vad som verkligen finns belagt och existerar.

Det finns en stor risk att man hamnar på ett sluttande plan i sina resonemang, där man börjar med att läsa artiklar i ett magasin som förströelse, till att man först börjar tro "lite grann", och sedan börjar tro riktigt mycket...
Och när man börjat tro tillräckligt mycket, så kanske man inte längre accepterar att t.ex. ta emot vetenskapligt baserad vård för sin sjukdom, eller värre, för ett barns sjukdom, utan vill bota genom att driva ut onda andar, homeopati eller genom något slags positivt tänkande.

Det är stor skillnad att läsa t.ex. Fantasy-litteratur, och låta sig svepas med i en magisk värld för stunden, och att läsa ett magasin, som säger sig spegla verkligheten, där t.ex. det påstås att " XXX förklarar hur sann förlåtelse på djup cellnivå kan läka oss själva och kommande generationer, eller att positivt tänkande fått YYY:s hjärntumör att läka".

Kl

Målgruppen är väl som ofta i sådana här sammanhang, den som söker hjälp och stöd, men som inte hittar något i den vanliga sjukvården t.ex.
Antagligen blir marknaden bättre och bättre för "magisk" alternativmedicin, medier och liknande, ju sämre den allmänna vården fungerar.

Många medelålders kvinnor med diverse diffusa besvär, råkar ut för att bli avfärdade t.ex. på vårdcentralen, de är en given målgrupp...
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

sluta göra reklam för den fallna ängeln passa dig så att ondskans krafter inte tag i dig
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

Det är ju massa seniorer här på buke som ofta förespråkar och stödjer sån skit.
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

Jag kan iofs gott tänka mig att en hel del av dem skulle kunna falla under den beskrivning som Mabuse gör. Kanske skulle de inte i vanliga fall direkt argumentera kring nyandliga företeelser, men när sådant kritiseras, tex här, så är det alltså deras avkoppling och tillflyktsort som kritiseras. Vem skulle inte bli lite mer agitatorisk av det än man är i vanliga fall?

Sen tror jag iofs att det hela måste vara kopplat till något slags tro på nyandliga fenomen, för att tex sådana tidskrifter ska kunna fungera som avkoppling.
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

Det är ju massa seniorer här på buke som ofta förespråkar och stödjer sån skit.

Hoppas några av dem kommer hit och berättar mer. Jag vet att jag låter hånfull och jag kan inte ta det på allvar, men jag är genuint fascinerad (inte av nyandligheten utan av anhängarna).
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

Sen tror jag iofs att det hela måste vara kopplat till något slags tro på nyandliga fenomen, för att tex sådana tidskrifter ska kunna fungera som avkoppling.

Så kan det förstås vara. Själv blir jag uppjagad, inte avslappnad. Jag blir upprörd och samtidigt alldeles fnittrig av produkterna som saluförs på dessa sidor. Jag vill prata med någon som köpt mega-jordningskitet och få veta hur hen upplever dess effekt.
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

Jordning verkar ju verkligen helt fantastiskt, går det verkligen att sälja sånt? Otroligt.
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

Begriper du vad det är?

Jag fattar det som att det är samma sak som vanlig jordning (som vid elstängslet till hagen), men så att säga tvärtom: att man drar upp någon form av energier ur jorden. Kan det stämma?
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

Det är så sorgligt hur många naiva och outbildade människor det finns.
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

Det är skillnad på tro och hundfärg/funktionshinder.
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

1380785_10151885398320155_1955653454_n.jpg


:D;)
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

Begriper du vad det är?

Jag fattar det som att det är samma sak som vanlig jordning (som vid elstängslet till hagen), men så att säga tvärtom: att man drar upp någon form av energier ur jorden. Kan det stämma?

Ännu bättre, det är exakt samma sak som vanlig jordning, de där energierna man drar upp är en omskrivning av vad som händer när man jordar. Det bygger alltså på att man är lyckligt ovetande om att man kan jorda sig alldeles gratis genom att nudda marken. Och att behovet att jorda sig är litet såvida man inte är en strömkabel.
 
Sv: "Nyandlighet" - vilken är målgruppen?

kl.
Jag lyssnade till en nederländsk primatforskare, Frans de Waal, som menar att människans moral är, till en del åtminstone, evolutionär och att det finns grundläggande likheter med tex. primaters "moral" och även andra djurs. Intressant och något jag funderat på redan innan jag hörde honom och jag tror att ju mer vi undersöker desto mer kommer vi finna "mänskliga" beteenden hos djur.

Men för att knyta an till diskussionen ovan så har han även fått erfara att hans synpunkter provocerar ateister i mycket högre grad än religiösa. Är intolerans kanske ett utmärkande drag för ateister? Man kan ju undra om det inte är så för vissa i varje fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp