Bukefalos 28 år!

Nybliven kattägare...jag behöver lite hjälp...

T

Tarzan

Familjen har fått tillökning i form av en han-kattunge (11veckor):love:. Några frågor som dykt upp sedan han kom till oss i söndags:

Vi bor på landet och har tänkt oss att detta ska vara en utekatt.
Men när kan vi så smått börja släppa ut honom i trädgården tillsammans med oss? (utan sele så att han kan få uppleva alla vajande grässtrån och löv som prasslar härligt och kanske vässa klorna mot något träd...)

Han har nosat runt och börjar känna sig mer och mer hemma. Imorse klappade jag honom lite när han låg på mattan och då började han spinna, krumbukta sig och lukta in mig - det tar jag som ett gott tecken. Ska jag bemöta det på nåt särskilt sätt så att han fattar att vi gärna vill vara hans familj?

Hoppas på lite kloka råd på vägen:bow:
 
Sv: Nybliven kattägare...jag behöver lite hjälp...

Jag brukar låta dem gå ut när de själv vill det. När har varit väldigt olika. T var inte gammal när hon tassade ut i trädgården på skakiga ben, medan Y var nästan ett halvår, och då snabbt som örat for in i säkerheten igen.

Låt det ta den tid de tar tycker jag, ser ingen anledning sas 'bära ut' dem för de ska 'lära sig'.

Jag kastrerar dock vid 6 mån ålder/första tecken på könsmognad vilket som nu kommer först, så du måste vara uppmärksam på det. T kastrerade jag vid 6 månaders ålder, hon hade inte visat minsta tecken på könsmognad då. Y kastrerades vid ca 8 mån ålder tror jag. Han blev över en dag i princip väldigt intresserad av ytterdörren och gick och gapade och skrek. Dagen efter rök kulorna :devil:

Jag märker mina med örontatuering med btw, ifall de skulle komma bort.

Sen måste jag fråga, med 'utekatt', menar du då att han ska kunna få gå ut och in som han vill? Eller att han ska bo BARA ute? Mitt svar ovan gäller 'gå in och ut som de vill katter', ska den permanent bo ute måste du göra annorlunda.

I övrigt så ja det är ett tecken på trivsel och acceptans att katten spinner och stryker sig emot dig. I övrigt så förutom att ge honom uppmärksamhet, leka med honom men även låta honom vara ifred och inte 'vara där' hela tiden så behöver du inte göra något speciellt. Katter är utmärkt duktiga på att snappa upp var maten och kelandet finns, och brukar snabbt adoptera sin 'nya människoflock'. (För det är katten som adopterar er, tro inget annat *s*)
 
Sv: Nybliven kattägare...jag behöver lite hjälp...

Tack! Precis den typen av tips jag behöver.:bow:

Jo, vi har tänkt oss att han själv ska få bestämma över ute-inne tiden.

Jag ska inte tvinga ut honom på gräsmattan, men idag smet han ut på trappan när barnen var på väg ut och jag blev ganska orolig över hur jag skulle få in honom igen. Men då kanske jag inte behöver vara så orolig över detta utan, jag kanske då kan låta dörren vara öppen (vilket skulle vara en fördel med tanke på värmen som råder just nu) och så kan han vara ute med oss om han vill det. Kanske kan börja imorgon?:idea:

Kastrera är såklart tänkt att göras vid 6 mån. Vilka tecken ska jag vara uppmärksam på om det skulle behövas göras innan? Uppenbart att gå vid dörren och skrika låter enkelt att upptäcka, men vad kan annars vara tecken?

Är märkning i örat bättre än chip? Eller är det samma sak?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybliven kattägare...jag behöver lite hjälp...

Märkning i örat eller chip är både fullgoda ID-märkningar. Fördelen med chip är att man inte behöver 'söva' katten, och kan göra det tidigt. Fördelen med örontatuering är att den är lätt att se. Man kan ha både chip och örontatuering. T ex chippa nu som liten, och örontatuera t ex i samband med kastrering.

JAG har valt att, trots att jag har siames och det alltså ser 'förjävligt' ut med tatuering, att just tatuera. Helt enkelt för att om min katt kommer bort, så Sven Svensson kanske inte vet att det finns chipmärkning, och då inte tänker på att få det kollat. Örontatuering däremot vet de flesta om, och om inte annat upptäcks den lättare av en slump. Dessutom kan vem som helst själv kolla om det finns en tatuering, medan ett chip måste kollas av någon med avläsare.

Men, det är helt valfritt, och det vanligaste nu är nog chip, men jag tatuerar pga anledningarna ovan.

Låt dörren vara öppen du, men håll ett öga på kissen. De kan bli skrämda och fara iväg och inte riktigt våga komma fram, och dessutom är kattungar nyfikna, och undersöka saker väl noga och trilla ner i grejer t ex. Så, scanna av gården efter potentiellt farliga grejer och ta undan dem (du behöver inte överdriva, de måste ju lära sig också, men sådant som är just livsfarligt), och håll ett öga på var missen är när den är ute. Alldeles speciellt om du stänger dörrar, startar en maskin/bil etc. (Missen kan bli instängd t ex, eller ligga under en bil/maskin)

De brukar klarar det finfint så oroa dig inte för mycket du, och det är roligare än TV att kolla på när de upptäcker världen =)

Några andra saker jag inte vet om du tänkt på. Men du ska vaccinera katten mot kattpest, om det inte redan är gjort. Det ska du göra så fort som möjligt. Sen iom att han ska gå ut och in, så att vänja honom vid halsband kan vara en bra ide. Jag är själv lite tudelad till halsband, då de är en ökad risk - samtidigt så signalerar det tydligt att katten hör hemma någonstans, och det är lätt se till att det finns ett telefonnummer som är enkelt att ringa. Var dock NOGA med att välja ett säkerhetshalsband. Köp hellre tio halsband och ersätt borttappade/avtappade än riskera att hitta kisse skadad. Och spänn det varken för hårt eller löst. Ju tidigare man vänjer dem med halsband dessto lättare accepterar de det.

Vill du inte den ska jaga råttor/möss/fåglar som stor kan du ju sätta en pingla på den, vill du den ska jaga klipp bort pinglan. (Erfarna katter lär sig jaga MED pingla iofs, men vill man ha en råttjägare så är det bara dumt pingla dem som små tycker jag.)

Har du inte försäkrat katten rekommenderar jag det med. Kostar inte så förfärligt mkt (kring 500 kr/år om jag inte minns galet), men är en stor hjälp den dagen det ev händer något. Och även om katter generellt brukar klara sig fint, så ÄR skaderisken större för en utekatt. (Jag tycker givetvis även innekatter ska försäkras, bäst att tillägga)

Glömde ang kastrering. Förutom då överdrivet intresse av att gå ut, skrikande osv så honom som löper (och håller sig kvar hemma..) blir väldigt 'åliga' och stryker sig emot osv, och minsta man klappar dem så 'skjuter de upp baken'. INTE att förväxlas med hur de gör normalt, men du ser skillnaden jag lovar. Hanar börjar skvätta, dvs revirkissa här och där. Idealet tycker JAG är om man kan ta dem precis innan, då det inte är garanterat man får bort beteendet.

Du kan redan nu (ja inte idag kanske men du fattar) kolla med din veterinär eller klinik som du tänkt kastrera med vad de har för policy. Ibland har de ett ålderskrav (t ex 6 månader), ibland har de bara ett 'viktkrav' och utvecklingskrav - och ytterligare gånger en kombination. Men katten bör sas ha blivit tillräckligt stor och vara tillräckligt utvecklad för narkosen och kastreringen. Men så fort de 'är redo' tycker jag man bör kastrera - alldeles speciellt om de ska gå ute. Så, JAG tycker som sagt det bästa är om man lyckas få till det innan de löper/börjar revirpinka.

ANg kastrering och märkning brukar det nästan alltid finnas paketpris på kastrering + märkning, där märkning kostar nån hundralapp i samband med kastrering. Om du funderar på att ha dubbel märkning. Då kan du t ex chippa i samband med vaccination, och så kan du tatuera i samband med kastreringen.
 
Senast ändrad:
Sv: Nybliven kattägare...jag behöver lite hjälp...

TACK:bow:
Massa nyttig information!

Det dyker säkert upp fler frågor men just nu har jag fått svar på mina funderingar.
 
Sv: Nybliven kattägare...jag behöver lite hjälp...

Vi fick våra chippade samtidigt som vi vaccinerade.
Jag tycker chip är bättre eftersom tatueringen löper stor risk att bli oläsbar, speciellt på små katter som växer.

Om folk lämnar in katten någonstans så vet nog de ansvariga alldeles säkert att katter chippas.

hamnar den hos en privatperson som tror den är omärkt är det nog itne å stor chans att du får tillbaka den i vilket fall som.
 
Sv: Nybliven kattägare...jag behöver lite hjälp...

hamnar den hos en privatperson som tror den är omärkt är det nog itne å stor chans att du får tillbaka den i vilket fall som.

Det är just därför jag föredrar tatuering, ev i kombination med chip då. Just för då så en sådan där upphittar som inte tänker på/ids kolla ev chip hos vet, och inte vill/tycker sig behöva lämna in katten (utan resonerar lite av 'dyker ingen ägare upp kan den ju få stanna'), den märker ju förr eller senare en tatuering. Även en oläslig tatuering signalerar ju att det finns en ägare som nog saknar katten någonstans. Och då kanske de, förhoppningsvis, kontaktar polisen etc. Så man har en chans få tillbaka missen. T ex genom att ha anmält den bortsprungen, att den har en oläslig tatuering med AB123 i örat men även ett chip med 123456789.

Om då upphittaren ser en halvdålig tatuering där man kan se A*1** så kanske de iaf ringer polisen. Och då kan polisen fråga hur katten ser ut, och när man konstaterat att 'signalementet' matchar den bortsprugna katten med AB123, som ska ha ett chip, så förhoppningvis scannas katten för chip.

Så tänker jag i alla fall. Kanske för att jag vet så väl att de flesta härute på landet inte ens vet det går att chippa djur, men däremot vet att de kan ha 'sån där tatuering'.

Vet en del som faktiskt kollar efter halsband/örontat på påkörd katt med (alltså om de hittar en påkörd), men finns inget av det läggs katten åt sidan bara, finns det försöks det få kontakt med äg så äg ska veta att katten tyvärr är död iaf. Jag erkänner att jag gör lika själv, men tycker lite för 'illa' om att handskas med döda djur för att kunna förmå mig ta den till vet för att kolla chip. (Däremot ev upphittade katter kollar jag alltid för chip, men jag vet ju det finns chip liksom)
 
Sv: Nybliven kattägare...jag behöver lite hjälp...

tur att folk tittar!
Har itne haft den erfarenheten alls nämligen. Flera barnfamiljer i området som behåller katter med tatueringar =s
De får dock inte ha kvar dem särskillt länge när jag får nys om ett ;)
 
Sv: Nybliven kattägare...jag behöver lite hjälp...

Du har fått mycket tips här.
Jag vill tillägga en sak; jag anser att man absolut inte ska släppa ut en katt innan den är kastrerad, ID-märkt och fullvaccinerad mot kattpest och kattsnuva. Det är väldigt lätt hänt att katten kommer bort eller blir könsmogen tidigt, och vips sätter man nya, hemlösa katter till världen. Fram tills dess att katten är kastrerad tycker jag du ska erbjuda kontrollerad utevistelse i sele eller under strikt uppsikt. :)

Väldigt tråkigt måste jag dock säga att katten är för ung för att flytta hemifrån, det är faktiskt ett brott mot djurskyddslagen. :( En lag som finns där av mer än en vettig anledning.
 
Sv: Nybliven kattägare...jag behöver lite hjälp...

Om jag hade varit dig, så hade jag låtit kattungen vara inomhus en tid. Tills han "vet var han bor". Enligt mig kan en period på ca 3 veckor vara lagom för det.
Innan dess, så hade jag inte släppt ut honom, även om det är frestande.
Jag ser att du har fått många bra tips i tråden och vill du vara riktigt ordentlig och göra allt enligt konstens alla regler, så bör du följa rådet att inte släppa ut honom innan han är :Märkt, vaccinerad och kastrerad.
Om jag var rädd om min katt så skulle jag både chippa och tatuera den. Av anledningar som andra skrivit om i denna tråd.
-Lycka till!:bump:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp