Bukefalos 28 år!

"Nybörjarbrukshund.."

Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Det går att få tag på bruksrottisar, men man får navigera noga då väldigt många verkar producera fläskweilers som passar bäst i soffan.
Många är på tok för stora för att klara av att aerbeta.
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Hur liten ska en rottis vara för att duga som brukshund? Är rasstandarden på 56-63 resp 61-68 cm fel för en brukshund?

Jag måste ju fråga, eftersom det är så vanligt att man får höra att alla rottisar är för stora och feta för att ens hasa sig runt ett appellspår och bara duger till utställning.

Jag vet att rottweiler inte är den optimala hunden om man siktar på elitklass och SM-seger, men som allroundhund i upp till högre klass i alla grenar, lydnad (även om man inte kan räkna med toppoäng, tempot är sällan det högsta), eller om man vill prova på nåt helt annat som bevakning, viltspår, eftersök osv så tycker jag inte att man kan avfärda rottisen med att den är för stor och bara vill ligga i soffan.
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Nu är det inte meningen att "förstöra", och jag är förtjust i beauceronen.
När jag skulle skaffa min första bruksis så sa jag att jag SKA ha en beauceron.
Det spelade ingen roll vad någon sa, jag skulle ha en! Sedan träffade jag fler och fler individer och läste MH på de som gjort det på den tiden..Det kändes som att det skulle bli för mycket lotto av det hela.

Är dock väldigt förtjust i EN uppfödare av rasen, och skulle jag köpa en beauce så är det från henne den ska komma. :)

Kan helt klart hålla med om att rasen inte är helt homogen, dock tycker jag det har blivit betydligt bättre under senare år. Jag har följt rasen i princip ända sedan den kom in i Sverige (sa direkt när jag läste om den och såg bild på den att "en sån ska jag ha!") men det tog några år innan jag skaffade en, vilket nog inte var fel. Idag har jag ju fyra stycken och även om de har sina fel och brister så är det ändå överlag trevliga hundar.

Men som i alla raser så ska man vara noggrann och kolla upp föräldrarna och se lite vad som finns bakom så att säga.
 
Sv: "Nybörjarbrukshund.."

Jag har fyra stycken, 9.5 år, 8 år och så två kullbröder som blir 3 år i sommar.

Ska nämnas direkt att min "passion" är lydnaden, tycker iofs bruks är hyfsat roligt men det är lydnaden jag brinner för, så därför har jag ju fokuserat mest på den.

Äldsta hanen är lydnadschampion (fjärde hunden inom rasen att ta den titeln), näst äldsta är i lydnadsklass 3, ena "unghunden" ska starta appellen och lydnadsklass 1 i år (vi har inte kommit så långt som jag hade hoppats, pga. att jag inte varit helt frisk) och hans bror, som är en omplacering, får vi se om jag kommer ut och tävlar med, vi tränar i alla fall lydnad samt spårar för aktiveringens skull, han är dock skotträdd och kommer inte att tävla bruks. Hans bror (som vi haft sedan han var valp) har inga sådana problem och jag hoppas kunna komma lite längre i brukset med honom, han har visat sig vara en riktigt fin spårhund. I det här fallet är det nog mest jag själv som begränsar hur långt vi kan komma; hunden har rejält med kapacitet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: Åsa A
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 388
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 776
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 848
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp