Bukefalos 28 år!

Nybörjare på kaniner

Sv: Nybörjare på kaniner

Ja om du är säker på att det inte har regnat in så använder han den kanske som dass och då kanske han vill ha en toalett som du skriver :laugh: man får pröva sej fram.
Är det ett begagnat hus undrar jag endå? En kastrerad kanin brukar ha lugnat ner sej men jag hade en hane som skvätte nått så in i nordens innan kastrering och fortsatte efteråt också, revirskvätt..men då borde det inte bli dyngsurt heller iofs :)

Vad gäller foder -alltså frågar man två personer får man två olika svar :p
Jag har också haft kaniner som gått på godisblandning men det var många år sedan, när jag själv var barn/ung.
Det är viktigt att undvika för mkt salt och socker såklart så jag tkr inte att kaninen behöver äta typ torkade frukter och sånt då det mest är skräp, hellre färska grönsaker, det kaninen nu tkr om :laugh: De flesta brukar ha en favoritgrönsak, inte nödvändigtvis morot :laugh:
Så jag tkr inte du behöver köpa naturgodis :p

Istället för olika knaperfröer i blandningar så brukar jag ha delat ett riktigt grovt och mörkt knäckebröd i skålen ibland, jag vet eg. inte om det gör varken till eller från men jag tänker mej att det är ett bra alternativ.

Äter han inte sitt hö så beror det säkert på att det är godare med gräs och maskrosblad, får han föresten mkt maskrosblad kan det vara därför han isf har kissat så mkt :laugh:
Pelletsmängden får du nästan pröva dej fram med, det är svårt att säja utan se till hullet på kaninen så den inte blir för tjock bara.

I övrigt tkr jag din diet är bra till kaninen, man får som sagt se till hullet på den och hur han verkar sätta päls sedan när det blir kallare.
Saltsten, skillnad häst/smådjur har jag faktiskt inte tänkt på så det kan jag inte svara på, har alltid kört med sånna här vita, platta och runda små som man köper -det finns ju sånna nymodigheter nuförtin, saltstenar som ser ut som glassar, godis och typ en morot men sånna har jag aldrig köpt ..tkr färgämnena ser läskiga ut..

Vad gäller att motionera tänderna så funkar småsly bra tkr jag som kaninen kan barka av och gnaga på, man tager det man haver som varken är för mjukt eller hårt, och jag är jättedålig på trädsorter så jag kan inte tipsa om något speciellt mer än att typ syrenhäcksträd (som jag råkar ha fulla trädgården av) är för hårt ;)
Om kaninens bett är som det ska så räcker det, tänderna växer sjukt fort på dem, det märkte jag när jag hade en kanin med felaktigt bett så tänderna växte om varandra, de möttes aldrig och kuna mala ner varandra :( Jag var in till veterinär som klippte ner dem en dag och redan någon vecka senare hade dom återigen vuxit om varandra och var på väg ner i tandkött och upp i gom igen så den kaninen tog jag bort då.

Men det har bara hänt en gång och jag vet inte om någon annan som råkat ut för det.
Man får göra små koller på kaninen, klippa någon klo, se att den inte blivit biten av något (ifall det typ är ett pissmyrebo under kaningården)..

:laugh:
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Och till sist, räcker det med salt/mineralsten samt kalksten eller måste det finnas en speciell gnag/slipsten för tänderna oxå ?
Är det en speciell blandning till just kaniner i salt/mineral eller kan man använda sig av en mindre bit av hästars salt/mineralsten ?
Förstår ju om det är olika blandningar, bara undrar....

Salt/mineralstenar har jag hört att de inte är bra eller behöver ges till kaniner.

Jag kan inte svara på varför dock, minns inte. Men någon kunnigare person kanske vet?
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Salt/mineralstenar har jag hört att de inte är bra eller behöver ges till kaniner.

Jag kan inte svara på varför dock, minns inte. Men någon kunnigare person kanske vet?

Jag förhörde mig om detta hos en kaninuppfödare och den personen sa att det inte behövdes.
Jag förstod det som att det är tillräckligt med salt/mineraler i maten de får, tex pellets och allt annat :)

Knäckebröd skulle vara bättre än tex fruktblandning/musliblandning.
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Ang buren/huset - ja, den är begagnad.
Jag vet inte, tycker inte han verkar revirskvätta men vet inte riktigt hur det ser ut när en kanin gör det men har inte sett något liknande sådant beteende.

NU har han fått det stora huset och där verkar han gärna gå in och vara både natt och dag så kanske han tyckte dt andra var för litet.
Han verkar gilla att använda en del som toalett och en del som sovplats så jag kan tänka mig det andra vara för litet helt enkelt.

Morot gillar han skarpt, har provat med äpple men det var inge höjdare.
Så morot får det bli. sallad kanske kan provas oxå, kan inte komma på så mycket annat hård grönsak som kan vara lämplig för kaninmagen ?

Tror mitt äppleträd är för gammalt, ska prova med plommonträdetes grenar, de är nog färskare ;)

Hur mycket maskrosblad är för mycket då ?
Han får nog mellan 5-10 stycken per dag....
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Det finns mkt info om kaninfoder på kanin-net.se :)
På sommaren räcker det egentligen oftast med grönt (maskrosor, gräs, groblad, kvistar med löv etc). Jag ser till att det alltid finns fri tillgång på hö, och lägger in grönt varje dag (vänjer kaninen med mer och mer grönt, han är "bebis").
Pellets ger man för att komplettera grovfodret så beror på vad höet innehåller. Jag ger lite pellets nu till min men i vinter när jag kommer använda proteinrikt hösilage från stallet så kommer han troligtsvis klara sig utan.
Jag har saltsten till min kanin, men inte mineralsten (finns de som överäter mineralsten).

Jag torkar en del örter, blad etc nu att ha som "gott och näringsvariation" i vinter.
Ser till att det alltid finns sly i buren (än sålänge verkar han inte äta så mkt på dem).
Frukt är godis för kaniner och ska bara ges lite (eller inget) av. Frön mm brukar inte heller behövas men jag kommer ge lite när jag kommer klickerträna kaninen.
 
Senast ändrad:
Sv: Nybörjare på kaniner

Kaniner ska inte ha saltsten, har för mig att det kan ställa till det med deras njurar. Ofta behöver de inte pellets heller, ifall de inte är digivande/ växer/ tävlar och behöver den extra näringen. Det kaniner är gjorda för är hö alternativt gräs, samt vatten såklart. Får de en massa andra "onaturliga" godsaker är risken att de äter för lite grovfoder vilket dels gör att tänderna inte slipas ner som de ska och växer sig för långa, samt att tarmsystemet slås ur funktion eftersom kostens fiberinnehåll blir för lågt. Många kaniner verkar vara normalviktiga men problemet är "inre" fett som inte alltid syns eller märks. Om man nu vill ge lite pellets (typ nån msk/dag räcker till en liten kanin) får man försöka hitta nån sort med högt fiberinnehåll, gärna över 20%, relativt lågt proteininnehåll, ca 12-15%, och ca 2-3% fett. Och ja, de pelletsen kan man leta länge efter... vad har dina hästpellets för näringsvärden? Är typ Groov 90 som funkar till kaniner också, men du kan ju kolla. :)

Grönsaker och rotfrukter kan man ge, mina får morot, palsternacka, fänkål, paprika, lite broccoli (inte alltför mkt, hög kalciumhalt kan leda till njursten), lite frukt som äpple, päron, vindruvor, hallon... det som finns hemma helt enkelt. Banan är poppis men innehåller en hel del socker så det är lite restriktioner på det. Nu på sommaren äter de mest vallväxter som gräs, maskrosblad, groblad, lusern och lite, lite klöver. Blad från hallonbuskarna uppskattas också, och blåbärsris. :)

När kaniner revirskvätter blir det ingen pöl på golvet utan mer som en svag båge med droppar lite högre upp på väggen. Inte roligt när de gör det inomhus på tapeterna... :crazy:

Jo, det var det ju också- antar att du håller koll på bajset dagligen så den inte verkar vara varken för lös eller för hård i magen, eller överproducerar blindtarmsbajs.

För övrigt tycker jag det är dåligt med bilder på den lille nykomlingen i den här tråden... :D;)
 
Sv: Nybörjare på kaniner

de hästpellets jag använder till hästarna har alltför högt proteininnehåll för kaninen har jag förstått.
Så de får bli lite skrammel i skålen av kaninpellets bara :)

Han har alltid hö att tugga på och får färskt gräs, maskrosblad, lite vitklöver dagligen och nångång emellanåt rödklöver.

Han verkar använda höt mest som sovplats ;)

Nu med det nya begagnade huset så är han gärna inne vid dåligt väder....regnat idag och han har inte gått ut ännu.....

Igår, i värmen trodde jag han hade kollapsat !
Han låg utsträckt och såg helt död ut.....men det blev liv i honom när jag kom gående ;)

Bana och äpple har vi provat, var inget att ha tyckte han.
ska testa med lite knäckebröd och se vad han tycker om det.

Hallonblad har vi mängder, ska testa det !
Blåbärsris finns ju gratis i skogen så det ska vi kolla oxå om han vill ha :)

Men gnaga på grenar/pinnar har han inte gjort ännu....

Överproducrar blindtarmsbajs, hur ser det ut isåfall ?
Jag tycker än så länge hans bajs ser normalt ut och inte ändrar sig nämnvärt....
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Igår, i värmen trodde jag han hade kollapsat !
Han låg utsträckt och såg helt död ut.....men det blev liv i honom när jag kom gående ;)

Överproducrar blindtarmsbajs, hur ser det ut isåfall ?
Jag tycker än så länge hans bajs ser normalt ut och inte ändrar sig nämnvärt....

Kaniner är ofta på alerten morgon och kväll, och sover/vilar på dagarna. Men man undrar ju lite när de ligger där på sidan helt fridfullt och snusar ifall allt är ok... :D

Om bajseriet knasar så märker du det - blindtarmsbajs är kletigt, druvklaseformat och luktar intensivt. De äter upp det, normalt sett, för att få i sig viktiga vitaminer, men om totala fodret har för högt proteininnehåll blir det mer blindtarmsbajs än de behöver så då kan det ligga lite här och var i buren. Men bra koll där. :)
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Kaniner är ofta på alerten morgon och kväll, och sover/vilar på dagarna. Men man undrar ju lite när de ligger där på sidan helt fridfullt och snusar ifall allt är ok... :D

Om bajseriet knasar så märker du det - blindtarmsbajs är kletigt, druvklaseformat och luktar intensivt. De äter upp det, normalt sett, för att få i sig viktiga vitaminer, men om totala fodret har för högt proteininnehåll blir det mer blindtarmsbajs än de behöver så då kan det ligga lite här och var i buren. Men bra koll där. :)

Ja, jag läste det innan att kaniner gärna är aktiva på kvällstid och att man då gärna kan ge pellets tex.
Han är alltid väldigt mycket mer intresserad när jag kommer på kvällen än på dagen......
synd bara att han blir instängd på nätterna ( eftersom jag inte har tak på den större inhängnaden vågar jag inte låta honom vara oskyddad nattetid ) men nu har han ju en mycket större bur så jag hoppas han trivs ändå, nattetid.
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 250
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 670
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: tanten
·
Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
1 807
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp