Bukefalos 28 år!

Nybörjare på kaniner

cowgirl73

Trådstartare
Min pojk på 5 år vill gärna ha en kanin.

Vi har både hund och katter.

Vad ska vi tänka på med tanke på bur utomhus och inomhus med tanke på de andra djuren ?
Kan kaninen bli skrämd så den dör av de andra djuren ?
Hur känslig för sånt är kaniner ?

Vi ska åka coh titta på en kanin som är 5 år gammal, kastrerad och bott i familj med barn innan, lugn och snäll och kan hållas och sitta i knät, gå promenader osv.

Är det en lämplig ålder på en kanin eller är den för gammal ?

Om man ska ha kaninen ute/i stallet vintertid ( ett kallstall ), vad krävs då ?
På vilket sätt bör buren vara isolerad, kan de bo en box och ha ett ordentligt isolerat hus ovan golvet som den kan gå in i ?

Har massor med frågor, börjar med dessa så länge :)
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Bestäm er först för om det ska vara en utekanin eller innekanin. Det går att "göra om" kaninen från ute till inne eller tvärtom men det är väl bra om man själv vet hur man ska ha det.
En box är utmärkt för en kanin, den kommer ha det jättebra där, särskilt om det finns grävmöjligheter.
Kaniner MÅSTE enligt lag ha en hylla i buren/inhägnaden, det kan t ex vara taket på huset. Det finns såklart även regler för burens mått, måna av de burar som säljs i zooaffärer är för små för kaniner så det är värt att kolla först tänk dock på att jordbruksverkets regler är minsta mått och de flesta rekommenderar större.

Vad ni ska ha för kanin måste ni såklart också komma på. Vill ni ha en raskanin eller en omplacering? vill ni kunna hoppa med den? ska den leva många år eller är vill ni hellre ta en äldre kanin som behöver ett nytt hem? Hane, hona eller kastrat?

Kaniner kan vad det säjs skrämmas till döds, så att låta hunden jaga den är väl ingen bra idé. Katter kan få för sig att ta kaninungar men knappast de som är åtta veckor eller mer, utan problemet är mer om man föder upp kaniner och har små ungar.

Och såklart så är det alltid en vuxen som ska vara ansvarig för djuret när barnet är så litet men det vet du väl redan. Nu blir jag väl lynchad men jag personligen skulle rekommendera att inte välja en hermelinkanin eller sån korsning eftersom mina egna erfarenheter säger att de är lite sprattligare än t ex dvärgväduren. Dessutom förespråkar jag att man inte har väldigt små djur till små barn eftersom de är ömtåligare.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...ur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Nu blir väl jag lynchad, men jag skulle inte köpa en kanin till ett såpass litet barn, utan i så fall får man vara beredd på att det är en familjekanin, som barnet får kalla "sin egen", då barn i väldigt många fall tappar intresset ganska snart. Om nån vuxen i familjen väldigt gärna vill ha kanin är det såklart en annan sak. :)

Man kan ju hyra kanin i olika antal veckor på sommaren, det är inget ni funderat på som ett första alternativ? Då ser man ju mer hur det är att ha kanin. Kolla dock gärna upp om det går att köpa kaninen om det funkar bra, man fäster sig fort vid de små liven, och att då lämna tillbaka den är ju inte så himla kul precis.
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Håller med om att en femåring med eget djur är lite för ..tidigt. Det kan ärligt talat gå en vecka eller tillochmed bara någon/några dagar och sedan blir den tråkig (!). Så tänk efter riktigt om du själv har lust att göra rent åt kaninen, mata den, sitta ute och gosa med den för risken är rätt stor att det kan bli ditt jobb ;)

Jag har haft rätt många kaniner, både inne och ute. Det man ska tänka på när man har innekanin (tkr jag) är att den ska kunna skutta runt inne lös och inte bara sitta i sin bur.
Vår lösning med vår första kanin var en kaninbur utan sidostycke, kaninen hade matskål och toalett i buren och skuttade runt fritt lös som han ville på ovanvåningen.
Därmed ska den vara fredad från både katt och hund -de kan vara hur snälla som helst men det vet ju inte kaninen. Det är ett mkt lättstressat djur.
Dessutom ska man ha sanerat lite i det rum/utrymme där kaninen ska vara dvs inga lösa sladdar, ingenting som den kan göra illa sej på eller fastna i..under eller över ;)
Man får också räkna med kisspölar och små kaninbajsar lite överallt.
Kaninen behöver som innekanin inte äta någon godisblandning, bra hö, grönsaker och saker att gnaga på räcker.

Har man utekanin gäller lite andra saker, har man en box så är det superbra, då finns det ju utrymme att skutta runt fritt. Kom ihåg att halma ordentligt så kaninen inte fryser. Det brukar räcka, jag ser på det med samma princip som med hästar..man håller värmen när man tuggar och äter.

Jag har inte haft box utan hade utebur någon meter ovanför marken isolerad och väl halmad.
Utfodringen får man anpassa lite när det är kallt, vattnet fryser lätt (jag använde en platt låg skål i plast istället för flaska då..det höll sej ofruset längre) grönsaker blir lätt som ispinnar (hacka små bitar av exempelvis moroten annars äter inte kaninen..) och dessutom stödutfodrade jag med pellets (ingen blandning, bara pellets) när det var riktigt svinkallt.
Kom ihåg att kaninen måste hinna sätta päls :laugh:

Vad gäller hanteringen av kaninen så är det ju viktigt att en såpass liten kille som fem år inte försöker lyfta och bära runt, det är lätt hänt att kaninen sprattlar ur hans grepp.
Sitt ned och klappa fint, prata med kaninen med lungt tonläge, inget spring runt kaninen (alltså inte stojja och skrika så den blir rädd).

Kaninen ni ska titta på tkr jag kan vara ett bra alternativ :), om kaninen är trygg och lite äldre, van vid en del så kan det vara en fördel jämtemot en liten livrädd kaninunge.

...Vilket viktigpettrigt inlägg jag skrev ser jag nu ;) Jag önskar dej lycka till iallafall, det kommer säkert gå fint för er/dej :laugh:
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Svar till alla :

Tack för era svar.

Naturligtvis ligger det inget ansvar på pojken att det är hans kanin och att HAN helt själv ska ta hand om den.
Jag har huvudansvaret och tar hand om den men han för vara delaktig.

Att hunden skulle få "jaga" kaninen är väl oxå rätt självklart att det INTE kommer ske.
Just denna kanin är van vid hundar, dock av mindre ras än våran, och våran hund är inte van vid kaniner.
Hund och kanin kommer inte få vara lösa ute tillsammans ( alltså kaninen i sin inhägnad ) eller inne för den delen.

Hantering av kaninen kommer endast ske i sällskap tillsammans med mig, lugnt och stilla och sittandes :)

Huruvida det blir en inne eller utekanin återstår att se - pojken vill ha den inne till vintern men det är inte bestlutat ännu ;)
Jag har ju ett ord med i saken oxå och jag ser nog helst det blir en utekanin då det är lite lättare att ha med tanke på hunden, blir inte lätt att freda den för hunden i huset.

Jag kan ju tala om att vi köpte den 5 åriga kastrerade kaninen. Han är väldigt lugn och snäll, gräver inte, bits inte och är lugn i famnen.
Vi fick med en mindre utebur, mer som en förvaring bara, jag personligen tycker det är en väldigt liten bur......
En större inhägnad är på gång :) med tak så varken katter, hund eller andra djur kan ta den eller skrämma den.
Har tänkt ha lite olika hyddor med platt tak så han kan sitta på högre nivå då jag förstått de gillar det.

De som vi köpte honom från hade honom i en inhägnad gjord av kompostgaller, de sa han inte gräver sig ut.
Är det olika från kanin till kanin, om de gräver eller inte ?
Trodde det var en naturlig instinkt hos kaniner, att gräva.....

Än så länge går det bra :) med kanin och intresset men jag vet ju det kan avta fort.

EDIT:
JO, angående ev ha honom i stallet, en box, till vintern.
Mitt stall är ett kallstall där det inte står hästar varje natt eftersom jag har dem på lösdrift. det blir alltså minst lika kallt i stallet som utomhus men det är ju skyddat för väder och vind som snö och blåst tex.
Men jag tänkte mig ha en botten av kutterspån med en del av boxen halmad tjockt uppepå och ett isolerat hus en bit ovan mark med en ramp upp så han kan gå upp där om han vill.
Räcker det med frigolitisolering och hur tjockt bör det vara då ? 2-3-4-5 cm ? Bör det vara isolerat även underifrån ?
Ska man göra en sluss så att det aldrig blåser/drar in luft i själva bodelen ? Ventilation i överkant ?
 
Senast ändrad:
Sv: Nybörjare på kaniner

Förlåt jag glömde ;) att låta hunden jaga kaninen var såklart ett skämt ;)

Olika kaniner har olika grävlust. Vissa måste ha kompostgaller som golv i rasthagen medan andra kan lämnas hur länge som helst utan att gräva en centimeter. De allra flesta är inte racergrävare som tur är. Om du har möjlighet att ha en större inhägnad där man kan gå in och sitta med kaninen är det nog det bästa för alla parter. Det är jättemysigt, kaninen är trygg och det är lättare att freda från hund och katt. Om inhägnaden är utomhus (inte typ en box alltså) måste man dock tänka på att rävsäkra, tunna hönsnät är ingenting för en kaninsugen räv...
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Just det där med grävandet kan jag inte svara på faktiskt -alltså jag har läst (!) att kaniner gräver gångar och sådär men jag har då aldrig haft en kanin som gjort sej en flykt-tunnel. Därmed inte sagt att det inte kan hända :) men jag vet inte om en tam kanin har så stor lust att gräva sej ut till den stora otrygga världen om man har en trevlig bur att vara i där man kan gömma sej :laugh:

De förra ägarnas kompostgaller fungerar säkert bra att hålla kaninen ínnestängd, men man måste ju komma ihåg att det viktigaste brukar vara att kunna hålla andra djur ute och då är ett kompostgaller likamed en fis i vinden (om man tänker sej att en annans hund kommer in på tomten och får för sej att kolla in till kaninen).

Är en kanin van vid hundar och hunden inte bryr sej så brukar det gå bra, jag har alltid haft många olika djur hemma och det är bara med en kanin det inte fungerade synd nog.
Min hund är snäll och har typ likamed noll lust att jaga, söka rätt på eller ta..och såg inte ens kaninen, eller det kanske hon gjorde men hon gjorde då verkligen ingen sak av honom, hans bur eller någonting. Hon gick förbi honom som hon gör med alla djur utan att ta någon notis men kaninen vande sej aldrig och vart alltid stressad bara han såg henne så den kaninen sålde jag vidare.

Lycka till med eran kanin :laugh: jag tror det kommer gå finfint -det är roligt när folk bryr sej om sina kaniner :laugh: (och gnagare övht) för ibland blir det ett slitochsläng-djur som köps åt ungarna och sen får den sitta i sin bur ..ungarna lessnar och det blir liksom ingenting gjort åt nånting.
Det är som ja alltid tyckt att det spelar liksom ingen roll om man inte vet så mkt i början (vem gör det) men vill man lära sej och frågar så blir det allt som oftast lyckat :laugh:
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Ja, det är just det att man kan umgås på ett annat sätt med kaninen om den har en större inhägnad och man kan sitta med dem, lära känna den.

Jag har inte tänkt ha den där på natten, även om jag läst att det är då de är som mest aktiva, kaniner alltså.
Men jag kan inte riskera att något händer under natten när jag int ekan komma till undsättning.

Här finns inte så mycket räv, har inte sett någon alls i år faktiskt :)

Jag har fått tag på kompostgaller och ett plastbelagt typ hönsnät som jag tänkt ha uppe på men som sagt, nattetid blir han tyvärr instängd i sin lilla bur.
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Vi bor enskilt på landet så här finns inte direkt någon annan hund som kommer in på tomten :)
Däremot kan det ju komma räv och dylikt, även om jag just i år inte sett någon.

Men än så länge kommer kaninen vara instängd i den mindre buren nattetid, det känns säkrare.

Jag hade själv kanin, marsvin, hamster, dansmöss, fåglar osv när jag var liten så jag vill gärna mitt barn oxå ska få möjligheten att få den upplevelsen.
Men naturligtvis måste man ta hand om och bry sig om djuren, funkar det inte eller om man inte har tiden längre får man ju hitta ett nytt hem eller i värsta fall gå till veterinären....
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Gör pojken beredd på att kaninen kanske inte blir så gammal. Beroende på vad det är för ras och framför allt hur den har haft det innan så kan den lika gärna leva i bara ett år eller två till, kaniner är inga djur som blir gamla och speciellt då inte om de fått sitta i en liten bur hela sitt liv. Å andra sidan kan de bli gamla, min första kanin blev fjorton men det är väldigt ovanligt.
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Ja, oja, det har vi pratat om !
Att de , djur i allmänhet, inte blir lika gamla som människor och att de kan bli gamla/sjuka och inte kan leva längre.
Ibland dör de av sig själv och ibland får man gå till veterinären och så får de somna in.

eftersom vi bor här på landet så ser han ju ibland döda möss/fåglar som katterna har fångat och bara lagt på gräset.....

Jag tror han har en bild av hur det är i verkligheten :)
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Nu har jag en fråga....

Kaninen sitter ute trots att det duggar/regnar.
den har möjlighet att gå in under tak där det är torrt med massa hö.

När det ösregnade häromkvällen gick den in och satt under tak länge.

Men nu gör den inte det.....ska jag sätta buren inne i stallet så den slipper regnet eller ska den få välja att gå in när den vill ?
Hur känsliga är de för väta, blir de lätt förkylda ?

den har pellets, vatten och massa grönt gräs som jag plockat så den har mat att hålla sig varm med.
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Bodde kaninen inne eller ute i sin förra familj. Var den nu bodde så tycker jag att ni ska göra likadant. Och tänk igenom köpet först. Kaniner lever länge. Kommer ni verkligen varje morgon gå ut till den(om den nu bor ute) i åska och regn. Jag själv har både hundar och katter. Även kaniner. Men jag ska aldrig mer ha kaniner. Kaniner är bara för dem som är riktigt intresserade av att rensa buren varje dag även i regn. Men jag hoppas att ni inte tröttnar på den och har ett långt liv tillsammans med er kanin
Kaninen blir mycket tamare och den får vara inne i huset
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybörjare på kaniner

En av mina kaniner sitter också ute i regn. Hon använder sitt bo som toa. Kolla varje dag i boet om det behöver mockas. Har ni någon hylla i buren som kaninen kan krypa under?
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Bodde kaninen inne eller ute i sin förra familj. Var den nu bodde så tycker jag att ni ska göra likadant. Och tänk igenom köpet först. Kaniner lever länge. Kommer ni verkligen varje morgon gå ut till den(om den nu bor ute) i åska och regn. Jag själv har både hundar och katter. Även kaniner. Men jag ska aldrig mer ha kaniner. Kaniner är bara för dem som är riktigt intresserade av att rensa buren varje dag även i regn. Men jag hoppas att ni inte tröttnar på den och har ett långt liv tillsammans med er kanin
Kaninen blir mycket tamare och den får vara inne i huset

Den bodde ute hos förra familjen.

Kaninen är redan hemma :) Köpet är genomtänkt.

Klart man rensar buren, och går ut till den, varje dag, även vid regn....du går väl ut med hunden varje dag, oavsett väder eller ??
 
Sv: Nybörjare på kaniner

En av mina kaniner sitter också ute i regn. Hon använder sitt bo som toa. Kolla varje dag i boet om det behöver mockas. Har ni någon hylla i buren som kaninen kan krypa under?

Just den dagen det regnade kollade jag extra noga, och rensade ut allt som behövdes, la in nytt hö för att den skulle kunna gå in och gräva ner sig.....men han gick inte in alls....

Förra gången det regnade, ösregnade, gick han in i bodelen i den mindre buren.

Idag regnar det, han är nu i den större inhägnaden och har gått in i den buren som finns där, en kattbur som är övertäckt så det inte regnar in i den :)

Än så länge har jag inte fått ordnat någon riktig hylla till honom, han har en sittsten ( ett lecablock ) som har gärna sitter uppe på och spanar och sitter och tvättar sig.
men han kan ju inte gå under den.....

Det ska ordnas, vi har en mycket större bur på gång, ungefär en sån här:

http://www.blocket.se/goteborg/Utebur_till_kanin_33899437.htm?ca=15&w=1&last=1

Där tänkte jag fixa så han har en hylla i ett av hörnen, eller två av hörnen.
Samt sätta den större inhägnaden så han kan gå ut och in som han vill men stänga om honom på natten/när vi åker bort flera timmar i sträck.
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Jag tror ju såklart att du har gjort rent och kollat inne i boet så att han vill gå in och det inte är några problem :laugh:
En familj på min gata där jag växte upp hade ett "trevligt" getingbo inne i kaninens hus.. så det var ju inte så konstigt att hon inte ville gå in :crazy:

Jag har aldrig haft en kanin som suttit ute i spöregn, väl i snöfall..men inte regn, men han är väl lite knäpp i bollen då kanske och tyckte det var skönt ;) Jag har aldrig haft någon förkyld kanin, de har aldrig blivit dåliga av att det vart kallt, jag tkr de skyr drag mer, snålblåst och kalla vindar.
En kanin var ute i sin gård en blåsig dag och fick rinn i ögonen och vi åkte till veterinären men det var snabbt avhjälpt :laugh:
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Getingbo ska kollas upp ;)

Kanske skulle lägga in tidningspapper i botten, det är trägolv, så att man kan få ut allt som är blött så det är torrt under ?
Han kanske inte gillar lukten ??

Nu är det kutterspån och hö som bottenbädd.
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Tidningspapper blir rätt blött och luktar päcka det också ;) -sen har jag hört så jag ska låta sanningshalten i det vara osagt..att trycksvärta inte är bra för kaniner/giftigt men det ska jag inte svära i sten på.. tror faktiskt jag läste det här inne på buke :p
Jag har aldrig använt det själv så jag ska inte säja alltför mkt om det :laugh:
Jag har planer på ett nytt kaninhus ute och jag tänkte försöka få tag på underlag av endaså hård plast (av innebur-stuket) alt. tjock gummimatta av typen som ligger i finkor. Men jag vet inte hur jag ska göra än för det finns en risk att någon kanin äter på gummit.. det skulle inte förvåna mej..
Men jag tänkte mej något som är lätt att typ bara spola av när man gör hel-rent åt kaninerna.

Svårt att säja om kaninen reagerar på lukten..är det någon speciellt frän lukt som du känner? Om det kanske är något i träet som reagerar med kaninpinket?
 
Sv: Nybörjare på kaniner

Något getingbo fanns där inte men han verkar mest använda den som kisstoalett.....eller så har det regnat in :( för det var väldigt blött, redan efter en dag.
Jag kan inte känna att det är någon specifikt frän lukt, normal lukt liksom.

En större bur, en lyxvilla ,), har införskaffats och kommer installeras imorgon.

Funderar där på att sätta in en hörntoalett, i den delen som är under tak men ute ( inte i själva bodelen alltså ), förhoppningsvis använder han den istället så han har nånstans att gå in vid dåligt väder.

Nu till en annan fråga, en till ;)

Ang foder:

Jag lägger in färskt gräs blandat med lite maskrosblad, ibland groblad och vit eller rödklöver varje dag, oftast 2 gånger om dagen.
Han äter ibland upp allt, ibland nästan inget....
Han får som oftast ½-1 morot per dag samt max 1 dl pellets ( är det för lite ? ).
Han har oxå torrt hö men det äter han i princip inte alls.

Sitter och kikar runt lite på olika "kanin"sidor, affärer, och där finns ju hur mycket somhelst i matväg......

Funderar på sånt som tex torkad frukt och nötter, kan man lika gärna köpa den frukten som finns i mataffären, alltså sån där naturgodis, tex nötter, torkad banan och annan torkad frukt istället för i en kaninaffär ??
Här finns otroligt nog ingen djuraffär i våran stad......

Är pellets eller musli bäst som helfoder ?
Finns ju så mycket olika saker i en musli...johannesbröd tex. Låter mer varierat än pellets men kanske inte spelar någon roll för kaninens skull ?
Vad ska man se på med tanke på innehållet, protein/fett/energi mässigt till en kanin ?
jag har pellets till hästarna med hög andel grönmjöl, kanske det går använda till kaninen oxå ?

Och till sist, räcker det med salt/mineralsten samt kalksten eller måste det finnas en speciell gnag/slipsten för tänderna oxå ?
Är det en speciell blandning till just kaniner i salt/mineral eller kan man använda sig av en mindre bit av hästars salt/mineralsten ?
Förstår ju om det är olika blandningar, bara undrar....

så himla mycket, blir inte klok på vad som är nödvändigt och vad som bara är extra lyxigt men inte egentligen nödvändigt ;)
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 249
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 670
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: tanten
·
Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
1 807
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp