Nyfiken fråga

MissFideli

Trådstartare
Det är ju väldigt populärt att använda skäckhingstar i halvblodsaveln idag, t.ex Zeb.
Men ingen har ju gjort några imponerande resultat på tävlingar, och ingen :devil: använder ju hingsten för dess färg, vad är det då som gör att ni använder just skäckhingstarna?
 
Jag skulle aldrig drömma om att använda en hingst som inte är godkänd, OAVSETT vad den har för färg...

Men de som gör det tycker väl förmodligen att det är kul att ha en fläckig häst i hagen, eller nåt?
Själv tänker jag skaffa en flock kossor för att tilfredsställa mitt eget "behov" av fläckiga djur... :p :angel: :D
(eller kanske möjligtvis betäcka något av shettisstona med en GODKÄND skäckhingst, som passar bra till stoet ifråga :))
 
Ooooooooooo denna eviga fråga! :crazy:

Sök på skäck här så får du många mystiska svar! :smirk:

Jag antar att det för många är viktigare hur hästen ser ut än hur den kommer kunna prestera... Det finns många som vill ha halvbra hästar. Fler än jag trodde!

/C som inte heller skulle betäcka med icke godkänd hingst!
 
Beror nog mest på färgen och den låga språngavgiften på dessa hingstar! :idea:

Förr fanns ju inga alternativ för den som ville ha en fräck skäck helt enkelt.För det är ju färgen de vill ha! :idea:

Men idag finns seminimport :idea:...vem som helst skulle kuna ta in semin efter en tysk godkänd skäckhingst. :idea:

Personligen så tror jag mest det handlar om snålhet och att det faktiskt fortfarande går att sälja skäckar med tex gråa papper till hyfsat pris. ;)

Jag hoppas det ska börja gå åt andra hållet...att folk börjar efterfråga lite mer riktiga papper på hästarna och vara beredda att betala för det också....som det är idag är det ju nästan bara USA export som gäller för dessa hästar....för svenskarna är inte beredda på att betala för en skäck med "riktiga" papper! ;) :D

Zeb var väl ett sämre alternativ att nämna när det gäller sämre nedärvning...han har ju i allafall lämnat Texas som tävlades i fälttävlan ganska högt av Anna Hassö....då finns det väl sämre exempel att nämna. ;)

Sedan betäcker dessa hingstar inga mängder med ston som det står...det är ett ganska begränsat antal ston om man ska jämföra med de svenska godkända halvblodshingstarna.Kan ju knappast räknas som konurrens till de godkända hingstarna!Jag antar att det är därför avkommorna inte syns i tävlings-statestikerna så mycket? ;)
 
Många av skäckhingstarna som bara är avelsvärderade i svergie är godkända i andra länder tex sambesi är godkänd i tyskland och holland, har för mig att ferari är godkänd i tyskland och danmark (kan ha fel) :bump:
 
Ferrari är kastrerad. Så det är ju en akademisk fråga nu.
 
Känns nästan som en av de där tyck-om-min-travare-trådarna, fast tvärtom...

Naturligtvis är det just för färgens skull man betäcker med en skäckhingst, som det ser ut idag. Och inte finns det många att välja bland heller, inte än i varje fall. Ferrari är ju kastrerad tex. Han fick inte ens nån chans! Ska bli kul att se hur det går för Hippopotamus nästa år, då han ska betäcka för första gången. Sambesi är det väl inte nåt större fel på heller? Han är ju godkänd i Tyskland/Europa och har prestation bakom sig.

Att Zeb är billig kan man ju knappast hänga stoägarna för, det är ju hans ägare som tyckt att det priset var lämpligt. Han har ju en hel del kvaliteter förutom färgen, men ingen godkänd stam! Då vill man ju inte betala samma pris som för en godkänt stammad hingst, tex. Därmed inte sagt att han automatiskt är sämre, som vissa tycker.

Undrar om det inte är lite avundsjuka bakom. Många som kanske skulle vilja betäcka med tex Zeb som inte vågar pga vad klubben för inbördes beundran skulle säga? Grupptryck o mobbing verkar ju vara rätt vanligt i hästuppfödarbranschen.
 
Ferrari fick ju samma chans som alla andra hingstar. Hur många "vanliga bruna" tror du inte missar bruksprovet pga skador eller sjukdomar?
 
Återkommande

fråga detta...tråkigt.
Jag älskar skäckar, för att de är vackra! jag gillar kossor oxå, men tyvärr har inte dom samma steg som hästarna...annars skulle deras temprament duga.

Jag tror inte nån som håller på med "halvblodsavel" annars använder en skäck när det finns så många fina halvblod, varför skulle dom(om dom inte är intresserade förståss)?

Kanske finns dom som tycker att det finns pengar att hämta hos såna som mig, faller för färgen o betalar för det.
Fast jag skulle ju inte köpa om inte personligheten o exteriören skulle tilltala mig. Är det inte så för er också?

Ang avel så vill jag ju ha skäckföl efter mina skäckston så då betäcker jag med skäckhingst så enkelt är det.

Tycker också det låter lite "travartråd-aktigt" detta.
Tänk efter lite, varför skulle ni välja vissa hingstar o andra inte? Så är det för andra också!
 
Re: Återkommande

Den stora skillnaden är väl snarare att de flesta inte har färg som ett kriterie när de väljer hingst, utan går på stam, exteriör, meriter och tidigare avkommor. Sen om det är en brun, fux eller skimmel spelar minder roll, huvudsaken att hingsten är premierad och godkänd för avel! De flesta, inte alla, skäckavalare verkar däremot i första hand gå på färg och allt annat är sekundärt. :angel:
 
Har en efter Sambesi i stallet (som är gul) och när hon är färdig för tävlingsbanorna så kommer det nog bli resultat. Hon har VÄLDIGT(!!!) bra gångarter, enda nackdelen är att hon är lite liten.
 
Avelsmål

Jag tror det kan ha att göra med att halvblodsaveln trots allt har ett snävt avelsmål. Visst är det trevligt med hästar som kan gå OS, men hur stor är EGENTLIGEN marknaden MSV och uppåt? Hästen behöver inte vara sämre skogsmulle/kompishäst för att den skulle kunna tävla, men är den verkligen optimal i storlek, hållbarhet, temperament (eller kanske tom lite brist på...), lättföddhet osv.

Om jag vill ha en lättfödd, snäll, frisk, vacker häst på max 1.60, som inte behöver täcke och kanske rentav kan gå utan skor vet jag faktiskt inte vilken hingst man ska börja leta avkommor efter. Jag kanske rentav tror man får ner storleken och får in lite robusthet med en hingst med lite cob och arab i? Eller så kanske jag börjar leta bland andra korsningar som inte heller anses som riktigt rumsrena.

Vilka hingstar skulle tex passa följande av "amatörens alternativa avelsmål":
Hörn-skitare
Rygg anpassad till billig standardsadel
Klara sig bra med max 2 utfodringar/dag
Klara av en foderstat med mycket lite stråfoder och massor med kraftfoder och fortfarande hålla sig i skinnet
Ben och psyke starka nog att klara ridning 6 dagar i veckan i liten manege med halvtaskigt underlag
Gå kvar ensam i hage med 1 halvspänd tråd utan el
Snällt hoppa runt 1m-bana, nästan oberoende av viken klåpare som sitter på ryggen
Kärnfriska luftvägar som klarar både mögelhö och stall utan ventilation
Avlad för bärkraft (inte för att amatören förstår vad det innebär, men det LÅTER fint!)
Lämpad för NH-träning (dvs tillräckligt robust för att palla intensiv träning av ägaren i hästkommunikation- hästen kan förstås redan från början!)
Om den sedan har en exteriör som gör att den rör sig med krök på halsen och indragen nos är det bra, men det finns så många hjälpmedel att fixa detta att det inte är av avgörande betydelse
 
Re: Avelsmål

Vilka hingstar skulle tex passa följande av "amatörens alternativa avelsmål":
Hörn-skitare
Rygg anpassad till billig standardsadel
Klara sig bra med max 2 utfodringar/dag
Klara av en foderstat med mycket lite stråfoder och massor med kraftfoder och fortfarande hålla sig i skinnet
Ben och psyke starka nog att klara ridning 6 dagar i veckan i liten manege med halvtaskigt underlag
Gå kvar ensam i hage med 1 halvspänd tråd utan el
Snällt hoppa runt 1m-bana, nästan oberoende av viken klåpare som sitter på ryggen
Kärnfriska luftvägar som klarar både mögelhö och stall utan ventilation
Avlad för bärkraft (inte för att amatören förstår vad det innebär, men det LÅTER fint!)
Lämpad för NH-träning (dvs tillräckligt robust för att palla intensiv träning av ägaren i hästkommunikation- hästen kan förstås redan från början!)
Om den sedan har en exteriör som gör att den rör sig med krök på halsen och indragen nos är det bra, men det finns så många hjälpmedel att fixa detta att det inte är av avgörande betydelse

Det där var det bästa jag läst på mycket länge! :bow:
 
...helt enkelt för att det ser snyggt ut!
Men ärligt talat... låt bli det där! Det kan inte bli annat än katastrof att blanda blod på det där viset!
 
Är det någon som vet en godkänd skäckhingst med bra tävlingsresulat i hoppning OCH skäckfärg? (blir ju någon utländsk)

Vad jag vet finns det ingen super duper skäckhingst i sverige, och inga godkända utan bara avelsvärderade.
Såg Hippoppotamus tröga sig runt en 1.00 banan i somras, hade han fått en duktigt hoppryttare på ryggen så kanske!!!

Tycker ju nog inte man ska välja häst efter färgen, men kan man få prestation OCH färg är det ju dubbeltrevligt!!!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 385
Senast: kurakosz
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
566
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Myrten
·
Avel Tänkte dela med mig lite av tips och råd i det här med att döpa sporthästar (säkert andra med men i det här är sporthästar min referens)...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
16 667
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp