Bukefalos 28 år!

Nyfödda kattungar under huset! Vad göra?

Sv: Nyfödda kattungar under huset! Vad göra?

Oj, är det tolv veckor?

Inga problem för mig, om jag nu ska ta bort någon från mamma katt, men om eller när man någon gång säljer en kattunge så vill folk ha katter som är så unga som möjligt, helst yngre än 8 veckor, vilket gör mig pissförbannad.:mad:

Just därför är det så väldigt bra att det är lagstadgat nu. Då kanske man kan minska dumheterna med att skänka bort kattungar vid 6-8 veckors ålder.
 
Sv: Nyfödda kattungar under huset! Vad göra?

Vad härligt att de kan hjälpas åt sådär! Och att den andra kissen inte blev utan bebisar :)


Ja, men Nissen har bara en uppsugen spene.:(

Och jag hade rätt i mina aningar. Lurven har nog , inte sinat helt, men nästan.
Hon vill inte ge sina små di. Hon lägger sig på magen och gömmer tuttarna.

Båda är ju inne, men Lurven fick sina i min säng och har legat kvar där. Därför har jag märkt att hon, framförallt på nätterna gåttifrån de små i perioder. Jag trodde hon gick på toa, var nere och åt och kanske tyckte det blev lite för varmt i sängen men antagligen var det början till detta.
De diade iaf på henne i förnatt och mitt på natten.
Sedan släppte jag de två ungarna, ihop men Lurv , till Nissen och där fick de låna ensamma spenen och har puppat.
Nissen har skött toalett och tvätt.
Nu har Lurv sina två och jag har suttit och klappat Lurv och de små har puppat lite samtidigt, men de tappade fort intresset. Kanske för det inte kommer mjölk?

När Lurv var hos Nisse låg hon på mage hela tiden, därför tog jag bort henne en stund på kvällen nu och satt med henne samtidigt som de små skulle puppa.

Jag får vara vaken lite till och kanske erbjuda de små ensamma spenen en gång till, där kommer det iaf mjölk.
 
Sv: Nyfödda kattungar under huset! Vad göra?

Mjölkproduktionen kommer inte igång ordentligt förrän kattungarna kommer igång och suger ordentligt och det kan vara svårt för 1-2 kattungar att vara tillräckliga. Håll koll på deras vikter och vätska upp dem om de inte får i sig tillräckligt med mjölk (annars dör de av uttorkning).Om de har svårt att greppa spenarna för att de är insjunkna kan man suga ut dem lite med sugrör. Man kan även massera tuttarna för att försöka stimulera att mjölken rinner till.
 
Sv: Nyfödda kattungar under huset! Vad göra?

Spenarna är fina och hon har haft mjölk. Jag kollar ibland, men gjorde det antagligen inte igår.:( Dumt av mig.
Nu verkar det vara som så att de har puppat, som förra natten, men risken är ju den att de faktiskt inte fått i sig något.

Nissen, som fick dagen efter har mycket mat i sin sugna spene.

De vill inte puppa på Lurv, jag försökte nu igen, kattungarna kryper från ! henne.
Så nu fick Nisse alla och en av dem tog en ledig spene. Hennes egen har ensamma spenen,,,, går ner och kollar.... de två puppar fortfarande och trampar tass. Den tredje låg intill och sov, jag hoppas den fick lite förut.
Jag ska kolla den innan jag lägger mig, tack för tipsen.
 
Sv: Nyfödda kattungar under huset! Vad göra?

Exakt hur gamla är de? 2-3 veckor? Väg dem dagligen så ser du åt vilket håll det bär. Börjar de tappa vikt kan du ha du problem på gång. Skönt att du har två honor iaf, det underlättar ibland.
 
Sv: Nyfödda kattungar under huset! Vad göra?

Inlägg 82, så de är en vecka nu.
Men igår, sen kväll, stängde jag in Lurv med sina ungar ihop med Nisse och hennes, och så har de fått bo ihop inatt.
Och nu när jag var nere så låg en av Lurvs och snuttade och den andre hade snuttat, den spenen var blöt.
Och Lurv låg då såklart inte på mage och det såg bra ut.Jag klämde lite försiktigt och man kunde skönja att det fanns mjölk i spenen, igår var det där precis torrt.

Det jag uppfattade igår morse som att mamma Lurv var hängig, var nog det att hon var ointresserad av de små. Ingen tvätt och inget pyssel.
Jag hoppas hon blir lite uppiggad av att bo med Nissen, och så ska jag massera juvret på henne, väga ungarna och ha lite bättre koll.
 
Sv: Nyfödda kattungar under huset! Vad göra?

Det är jättebra vikter för kattungar på 1 vecka så de får nog i sig tillräckligt. Hoppas Lurv piggnar till.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Tänkte be om lite råd och tankar. Mitt "problem" är följande: En kattmamma, dvs ej vår katt har fått en kattunge i vår lada...
2
Svar
21
· Visningar
1 881
Senast: Pinkilly
·
C
Övr. Katt Jag och min familj har nu råkat ut för ett beskymmer som vi verkligen inte kommer på någon lösning till. Igår (onsdag) hämtade vi en...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: cooli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp