Nyförsäkra oförsäkrad äldre häst?

Freeride

Trådstartare
Finns det någon som har erfarenhet av att nyförsäkra en 12 år gammal häst som aldrig varit försäkrad? Svenskfödd, enligt ägaren aldrig skadad..
Det jag är fundersam över är ju att man ofta vill ha en obruten försäkring, även om man byter bolag, och hur blir dtetnär en skada uppkommer? Kommer försäkringsbolaget skriva någon sorts allmän reservation för saker som KAN ha uppkommit före försäkringen började gälla? Finns väl ingen möjlighet att få dolda fel försäkring eller?
 
Det blir väl som motsvarande om du skulle byta bolag på en 12-åring.
Allt som har uppkommit före försäkringen tecknades täcker den inte förstås. Alla lösa benbitar, pålagringar, hovbroskförbeningar osv som hittas framöver kommer FB antagligen vilja skriva till tiden före. För att slippa det skulle man väl typ behöva friröntga hela hästen vid köp.

Tror inte du komemr få någon specificerad reservation, utan det kommer bedömas från fall till fall huruvida man kan anta att förändringen är gammal eller ej.

Kan bli dyyyrt...

Bäst är väl kanske att ringa runt till bolagen och fråga ut dem om detaljer och hur de skulle hantera ett sånt här läge..
 
Ja precis min tanke, planen var ju iofs att röntga (men inte hela hästen) och att behålla befintlig försäkring, blev lite annat läge nu..
 
Ingen försäkring tar något som fanns innan den tecknades oavsett vad det är man försäkrar. Den enda chansen att få en häst fullt försäkrad och även dolda fel är när hästen försäkras som föl och sedan har en obruten försäkring, helst i samma bolag livet ut.
 
Gör ett tillägg om dolda fel. Det är inte tillför den som köpt hästen utan för den sålt den. För om felet verkligen är dolt så är det säljaren som är juridiskt ansvarig för det och inte ägaren. Men det är få saker som verkligen kan kallas för dolda fel.
 
Håller med i allt Masse skriver. Ingen försäkring tar saker som förelegat innan försäkringen tecknades. Det är väl att betrakta som en allmän reservation. Fast egentligen mer förutsättningar för försäkringen.

För mig handlar det främst om priset på hästen. Jag måste kunna stå ut med att mista hela inköpssumman utan att ligga vaken på nätterna eller gå i konkurs. Det är ju den yttersta konsekvensen
 
Håller med i allt Masse skriver. Ingen försäkring tar saker som förelegat innan försäkringen tecknades. Det är väl att betrakta som en allmän reservation. Fast egentligen mer förutsättningar för försäkringen.

För mig handlar det främst om priset på hästen. Jag måste kunna stå ut med att mista hela inköpssumman utan att ligga vaken på nätterna eller gå i konkurs. Det är ju den yttersta konsekvensen
Tack för alla svar.
Min plan var att överta en befintlig försäkring, ville inte ens nyförsäkra en såpass gammal häst, så det blir inget köp. Min issue är inte bara kostnaden för hästen utan allt meck det kan bli om något dyker upp som eventuellt kan komma från en gammal skada. Man vet ju liksom ingenting egentligen när det inte finns en försäkringshistorik. Vet också av erfarenhet att mycket inte syns vare sig på röntgen eller UL om man skulle välja att göra det, och att en pålagring kan sitta i en annan vinkel än röngat etc det är ju liksom ingen garanti att hästen är fräsch utan man köper alltid "grisen i säcken", utan en befintlig och obruten försäkring känns det ännu mer osäkert.
 
Det hade varit en prisfråga för mig. Tycker jag om hästen och en bra besiktning ger grönt ljus, låter jag inte försäkringsförhållanden hindra hästköpet.

Många har en övertro på försäkringen, och blir väldigt besviknan när de upptäcker att en försäkring aldrig är ett heltäckande skydd.
 
Det hade varit en prisfråga för mig. Tycker jag om hästen och en bra besiktning ger grönt ljus, låter jag inte försäkringsförhållanden hindra hästköpet.

Många har en övertro på försäkringen, och blir väldigt besviknan när de upptäcker att en försäkring aldrig är ett heltäckande skydd.
Tack för svar, ja jag vet att man inte ska förlita sig på att en försäkring tar allt, oavsett objekt, men ibland har man satt upp gränser beroende på egna erfarenheter innan och jag känner mig nöjd med att avstå. hade det varit Hästen och den enda jag kände att jag ville ha hade det varit annorlunda.
Det fanns fler anledningar som gör att jag avstår, var för sig var sakerna ok men tillsammans blev det för många anledningar för att inte genomföra köp.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Sirap
·
Hästvård Hur hade ni resonerat? Om ni köper en häst som tidigare är oförsäkrad (12 år) är det bortkastat att livförsäkra den? Jag tänker att det...
Svar
9
· Visningar
1 364
Hästvård Hur ser ni andra på det med en 23årig häst som fått en akut senskada och vid UL visades sig ha en gammal skada på samma benet som dock...
2
Svar
26
· Visningar
2 720
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 988
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp