Nyhetskritisk

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är sedan länge ganska kritisk mot hur nyhetsrapporteringen i vårt samhälle ser ut. Även om jag kanske inte faller under kategorin total nyhetsundvikare, så ägnar jag inte mycket tid av mitt liv åt att följa nyhetsrapporteringen. Enligt mig pumpas det ut en helt skev världsbild. Så fort jag råkar komma i kontakt med några nyheter så handlar det bara om våld, brott, mord, våldtäkter, krig, hat och elände. Om det någon enstaka gång rapporteras om något framsteg eller någon lösning på ett problem, så drunknar det i det massiva eländesflödet. Och finns det inte problem så försöker man gärna skapa dom. Ibland är problematiseringen av saker så långsökt att jag baxnar bara av den orsaken.

Visst finns det problem, och självklart är det bra om vi är medvetna om dom. Men sanningen är ju att det görs väldigt mycket bra i världen också. Kanske mer bra än dåligt, faktiskt. Det sker hela tiden massvis med framsteg och pågår ett starkt aktivt arbete både för fred, mänskliga rättigheter, utbildning, hållbar miljö, medmänsklighet och allt möjligt. Men alla dom goda handlingarna och alla problemlösningar som faktiskt sker, når sällan fram till den lilla människan i sin begränsade värld. Utan den lilla människan pumpas bara full med övermäktiga problem, om den väljer att matas med traditionella massmediala nyheter.

Jag blev därför ganska provocerad när jag råkade läsa en artikel (http://www.svt.se/nyheter/inrikes/alltfler-befinner-sig-i-mediebubbla) där SVT anser att dom som väljer bort nyheterna är ett hot mot demokratin, och även förminskar dom som kritiserar nyheterna som allt för negativa, genom att påstå att dom personerna kräver att allt ska vara underhållande.
Då förstår man verkligen inte ens vad det handlar om.
Dom nämner också ordet ”hjärntvätt” i samband med personer som söker andra nyhetskällor. Det är ju helt galet, för det är ju precis tvärtom. Det monokroma nyhetsflöde som erbjuds av de etablerade nyhetskanalerna har väl i så fall större liknelser med hjärntvätt... Och bara tanken på att kritisera dom som tänker annorlunda och har andra åsikter andas... inga trevliga vibbar alls!...

När jag vaknar på morgonen och slår upp mina blå till klockradions nyhetsprogram så ska det varje dag pumpas ut problem, problem och problem i mitt fridfulla sovrum. I mitt vackra rum där solens strålar letar sig in genom gardinerna, där fåglarna kvittrar glatt till vårens ankomst, där jag har den fantastiska förmånen att ha mina nära och kära omkring mig, där jag har det varmt, gott och bekvämt – där fylls ljudrummet var 30:e minut med människor som våldtagits, mördats, torterats och kränkts.
Det blir oöverstigligt och omöjligt att ta in. Tillslut måste man stänga av – mentalt, känslomässigt, eller helt enkelt radion.

Det handlar inte om att blunda för att det förekommer. Det handlar om hur snaskigt det måste vara och hur hårt det måste gnidas upp i våra ansikten. Det handlar också om en verklighetstrogen balans i innehållet. Jag tänker ibland att om det kommer en utomjording till jorden som det första den gör får ta del av massmedias nyhetsflöde, så kommer den stackarn att tro att det inte finns nånting bra i den här världen överhuvudtaget.
Och hur påverkas då inte vi själva av det, när vi matas av detta dagligen?...
Det är ju trots allt det vi fokuserar på och fyller våra liv med, som BLIR våra liv!....

Men det finns faktiskt dom som har tagit upp kampen på riktigt, och som har bestämt sig för att visa att det går att kommunicera nyheter på ett annat sätt. Bland annat en fantastisk kille i Västerås. Han skriver det så mycket bättre än jag – själva kärnan i nyhetskritiken. Läs gärna:
http://goodnewsmagazine.se/inspiration/varna-om-vart-viktigaste-redskap/
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
615
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag vaknar på morgnarna så är det till en wakeup light-väckarklocka med radio. Det där med radiostation är svårt! Riktigt svårt...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp