Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
... imorgon har jag varit nykter i en vecka.
Det må låta fjuttigt, men är stort för mig. Har fått ta omväg hem efter jobbet då jag känt sug. Har även börjat träna igen, vilket hjälper mot tankarna osv.

Ikväll hade jag verkligen velat ha vin.
E var förbi, och vi avslutade allt, hur mycket tårar kan kroppen producera egentligen :(

Vet ju att vinet inte gör det bättre, men det dämpar för stunden iallafall.
Det känns rent utsagt SKIT.
 

Tack!
Jag tar inte illa upp alls.
Vet att jag har ett beroende, problemet är att jag inte vill sluta dricka helt.

Mycket av min bekantskapskrets bygger på fest (har varit nykter på fest, det gör jag inte om....)

Ska försöka gå på mötet på onsdag, vet bara inte vad jag ska vänta mig.

Jag förstår situationen där alkohol är en del av umgänget. Samtidigt dricker du när du mår dåligt och är ensam.

Så länge du mår dåligt kommer du inte att kunna dricka kontrollerat. För att bli av med beroendet behöver du sluta helt.

Kanske kan du i framtiden ha ett annat förhållande till alkohol, men risken att trilla dit igen när man får motgångar i livet är stor. Och motgångarna kommer alltid och alkolhol är aldrig svaret, varken nu eller senare.
 
@pepp: Försök bortse från vad vissa idioter i tråden sagt. Du är stark som insett att du har problem och tagit tag i det. Det är inte lätt och att få återfall är inget konstigt. Det är bara att på det igen. Du förtjänar att må bra och är värdefull, glöm inte det :heart

Edit: Jag tycker du verkar vara en jättehärlig person och hade gärna träffat dig. Synd att du är så långt från mina Norrlands-trakter bara :D
 
@pepp så bra gjort att ta tag i det här nu.

Den bistra sanningen är att du måste ha nolltolerans från och med nu. Du dricker inte längre helt enkelt!
Men du kan fortfarande umgås med dina kompisar, om du är helt ärlig mot dem och säger som det är att du från och med nu kommer att vara nykter vid fester och utgång, du måste det och de måste stötta dig i det.

Du kan ha roligt ändå, kanske är det så att är ni går ut tillsammans så träffar du på andra nyktra personer som du normalt inte hade börjat prata med. Det här är början på något nytt! Tycker du inte att det funkar att gå ut nykter och träffa andra nyktra personer (de finns) så behöver du skaffa nytt umgänge.

Rädda ditt liv, medan du kan. Alkohol har förstört så otroligt mycket för så många personer.
 
Tycker det är otroligt starkt av dig att dels kunna inse problemet, och än mer tala öppet om det! :heart

Nu har jag visserligen en helt annan infallsvinkel då jag är nykterist och aldrig ens smakat alkohol, men vill ändå bara inflika att man dels kan umgås på många sätt utan alkohol, men också festa nyktert - om man är i rätt sällskap. Jag festar nyktert för jämnan och har precis lika roligt som alla andra! Så mitt tips är att ha en öppen dialog med din umgängeskrets om att du ska vara nykter framöver (du behöver ju inte ens säga varför!), men att ni gärna kan hänga ändå, dels på andra sätt, men att du också kan festa som nykter. Skulle dessa mot all förmodan inte acceptera detta, så är de tyvärr inget bra umgänge.
 
Hade egentligen tänkt skriva detta som PM, men tänkte sedan att du trots allt varit modig och öppen så då kan jag också vara det.

Jag har också haft alkoholproblem. Kommer inte skriva någon lång berättelse, men kan säga att jag bland annat sjukanmält mig från jobb för att dricka och även tagit med alkohol till jobbet för att kunna dricka minuten efter att jag slutat arbetspasset. Gick på krogen onsdagar, fredagar och lördagar. Resten av tiden kände jag mig ensammast i världen. Mina vänner sa att jag var ett monster när jag drack, så jag var inte ens glad då egentligen antar jag?

Idag har jag inte druckit på flera år. Jag kan dricka utan att det leder till att jag trillar dit igen, men väljer att inte göra det alls numera.

Du kan PM:a mig om du vill och behöver.
 
Men du kan fortfarande umgås med dina kompisar, om du är helt ärlig mot dem och säger som det är att du från och med nu kommer att vara nykter vid fester och utgång
Så mitt tips är att ha en öppen dialog med din umgängeskrets om att du ska vara nykter framöver (du behöver ju inte ens säga varför!), men att ni gärna kan hänga ändå, dels på andra sätt, men att du också kan festa som nykter
Jag tror det är en oerhört svår sak att göra och jag verkligen avråder @pepp från att göra det innan hon har fått hjälp och kommit ur beroendet. Nu tror jag du pepp behöver byta miljö och hålla dig ifrån alla fylleslag som dina vänner anordnar.
 
Jag tror det är en oerhört svår sak att göra och jag verkligen avråder @pepp från att göra det innan hon har fått hjälp och kommit ur beroendet. Nu tror jag du pepp behöver byta miljö och hålla dig ifrån alla fylleslag som dina vänner anordnar.
Håller med!

Däremot (tänker jag som utomstående utan erfarenhet av problemet) kanske det kan vara bra att prata lite med vännerna om ens problem, så att de kanske inte heller bjuder in till festande utan till andra aktiviteter.
Jag hade ju gärna vetat om min vän hade problem så jag kunde föreslå att vi skulle ta en kopp kaffe istället för ett glas vin liksom.
Men det är ju helt upp till @pepp om du vill och du känner dina vänner bäst :)
 
Håller med!

Däremot (tänker jag som utomstående utan erfarenhet av problemet) kanske det kan vara bra att prata lite med vännerna om ens problem, så att de kanske inte heller bjuder in till festande utan till andra aktiviteter.
Jag hade ju gärna vetat om min vän hade problem så jag kunde föreslå att vi skulle ta en kopp kaffe istället för ett glas vin liksom.
Men det är ju helt upp till @pepp om du vill och du känner dina vänner bäst :)
Precis. Sen undrar jag om inte också vännerna har alkoholproblem. Eller är det vanligt att man i 30-årsåldern går på krog ofta och har ett umgänge som går ut på alkohol om man inte har alkoholproblem?
 
Däremot (tänker jag som utomstående utan erfarenhet av problemet) kanske det kan vara bra att prata lite med vännerna om ens problem, så att de kanske inte heller bjuder in till festande utan till andra aktiviteter.
Absolut! Jag tror dock som @em-pirre att vännerna kan vara en del av problematiken, men där får ju @pepp avgöra själv. Festerna tror jag dock är jätteviktiga att hålla sig ifrån.

Framförallt är det ju viktigt att söka hjälp och få råd av folk som verkligen kan sånt här.
 
Håller med @niphredil. @pepp jag tror att du måste bryta helt med festgänget ett tag. Du behöver väl egentligen bara prata öppet med din bästis, alla andra behöver bara få veta att du tröttnat på att festa ett tag.

Och gå på möten. Du behöver träffa fler i samma situation i stället för dina fyllekompisar.
 
Håller med!

Däremot (tänker jag som utomstående utan erfarenhet av problemet) kanske det kan vara bra att prata lite med vännerna om ens problem, så att de kanske inte heller bjuder in till festande utan till andra aktiviteter.
Jag hade ju gärna vetat om min vän hade problem så jag kunde föreslå att vi skulle ta en kopp kaffe istället för ett glas vin liksom.
Men det är ju helt upp till @pepp om du vill och du känner dina vänner bäst :)
Man kan också vara helt öppen med sina vänner, där kan man förhoppningsvis få stöd. I min ungdom var jag helt vit i över ett år o mina vänner var mycket stödjande, jag var ute lika ofta som innan. I mitt fall berodde det iofs på hepatit.
 
Man kan också vara helt öppen med sina vänner, där kan man förhoppningsvis få stöd. I min ungdom var jag helt vit i över ett år o mina vänner var mycket stödjande, jag var ute lika ofta som innan. I mitt fall berodde det iofs på hepatit.
Men det är ju något helt annat att fortsätta festa utan att dricka om du avstår pga hepatit och en helt annan om du är beroende, alkoholist, och behöver sluta dricka på grund av det? Särskilt om du dessutom umgås med människor som själva verkar ha alkoholproblem?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har...
2
Svar
28
· Visningar
4 998
Senast: CarEr
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det känns som att jag är inne på själva upploppet av mitt råkat-engagera-mig-i-förmånga-aktiviteter-på-samma-gång – rejs. Jag har...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp