Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
... imorgon har jag varit nykter i en vecka.
Det må låta fjuttigt, men är stort för mig. Har fått ta omväg hem efter jobbet då jag känt sug. Har även börjat träna igen, vilket hjälper mot tankarna osv.

Ikväll hade jag verkligen velat ha vin.
E var förbi, och vi avslutade allt, hur mycket tårar kan kroppen producera egentligen :(

Vet ju att vinet inte gör det bättre, men det dämpar för stunden iallafall.
Det känns rent utsagt SKIT.
 

Att du köpt det betyder inte att du måste dricka det. Vad bra att du berättade för bästis!

Jag förstår att det känns extremt svårt att avstå. Kram i eländet!

@Wingates
Har druckit :(

Har haft öl/cider och sprit i kylen sen nyår, gav allt till E igår. Sånt dricker jag inte.
Det är just vinet...
 
@pepp du behöver söka hjälp för att få rätsida på det här. Har du någonstans du kan vända dig? Jag menar professionell hjälp, inte bara en vän eller så.

Och häll ut allt du köpt som du inte druckit än. Du måste göra det och du kan göra det.
 
@pepp du behöver söka hjälp för att få rätsida på det här. Har du någonstans du kan vända dig? Jag menar professionell hjälp, inte bara en vän eller så.

Och häll ut allt du köpt som du inte druckit än. Du måste göra det och du kan göra det.

Jag vet.. jag föredrog träning i onsdags före möte... 😕
 
Jag vet.. jag föredrog träning i onsdags före möte... 😕
Okej pepp, nu ska jag vara ärlig och tuff mot dig. Du kommer få massa peppande fina svar här och det är jättebra och viktigt. Men lika viktigt är det att vi inte valsar med i ditt beroende och hejar på saker vi inte ska heja på. Så nu säger jag såhär: Du har ett beroende. Ditt beroende går ut över ditt mående och ditt liv. Du är en fin, kapabel person med alla möjligheter i världen att ha ett suveränt fint liv. Men du måste ta dig ur ditt beroende. Och för att göra det behöver du erkänna för dig själv att du är beroende, att du har ett problem och bestämma dig för att på allvar ta itu med det här och söka hjälp så att du kan få hjälp att dig ur ditt beroende.

Du kan ta dig ur det här och du kommer att ta dig ur det här men du måste vilja, du måste kämpa och du måste välja.

Sök hjälp! Vi är många som bryr oss om dig :heart.
 
Okej pepp, nu ska jag vara ärlig och tuff mot dig. Du kommer få massa peppande fina svar här och det är jättebra och viktigt. Men lika viktigt är det att vi inte valsar med i ditt beroende och hejar på saker vi inte ska heja på. Så nu säger jag såhär: Du har ett beroende. Ditt beroende går ut över ditt mående och ditt liv. Du är en fin, kapabel person med alla möjligheter i världen att ha ett suveränt fint liv. Men du måste ta dig ur ditt beroende. Och för att göra det behöver du erkänna för dig själv att du är beroende, att du har ett problem och bestämma dig för att på allvar ta itu med det här och söka hjälp så att du kan få hjälp att dig ur ditt beroende.

Du kan ta dig ur det här och du kommer att ta dig ur det här men du måste vilja, du måste kämpa och du måste välja.

Sök hjälp! Vi är många som bryr oss om dig :heart.

Tack!
Jag tar inte illa upp alls.
Vet att jag har ett beroende, problemet är att jag inte vill sluta dricka helt.

Mycket av min bekantskapskrets bygger på fest (har varit nykter på fest, det gör jag inte om....)

Ska försöka gå på mötet på onsdag, vet bara inte vad jag ska vänta mig.
 
@pepp I och med att du är beroende så behöver du sluta dricka helt. Du måste välja vad som är viktigast för dig - att festa med vännerna och dricka med dem eller ditt mående.

Gå på mötet och ge det en chans. Du kommer inte bli dömd där utan få träffa folk som kan det här. Ta det steget!
 
Tack!
Jag tar inte illa upp alls.
Vet att jag har ett beroende, problemet är att jag inte vill sluta dricka helt.

Mycket av min bekantskapskrets bygger på fest (har varit nykter på fest, det gör jag inte om....)

Ska försöka gå på mötet på onsdag, vet bara inte vad jag ska vänta mig.
Med den inställningen kommer du aldrig att lyckas, det är få förunnat att kunna dricka lagom efter att man varit beroende. Du måste sluta helt o hållet under en längre tid, ev flera år o inte ens då är det säkert att du kan dricka normalt igen, så ställ in dig på att sluta helt.
Leta rätt på en bok som heter "Rus, missbruk, behandling" finns säkert på bibblan
 
@pepp I och med att du är beroende så behöver du sluta dricka helt. Du måste välja vad som är viktigast för dig - att festa med vännerna och dricka med dem eller ditt mående.

Gå på mötet och ge det en chans. Du kommer inte bli dömd där utan få träffa folk som kan det här. Ta det steget!

Jag vet bara inte vad man annars gör?

Vill inte ligga hemma med vänner varje helg och kolla film :( det är antingen fest eller det få jag har min hund de gånger jag inte festar..

Tack igen!
 
Jag vet bara inte vad man annars gör?

Vill inte ligga hemma med vänner varje helg och kolla film :( det är antingen fest eller det få jag har min hund de gånger jag inte festar..

Tack igen!
Jag förstår att det känns svårt. Men gå på mötet, hör vad de har att säga och fundera över hur ditt liv skulle kunna se ut om du inte vore beroende. Finns det andra sätt att umgås på? Andra människor att umgås med? Vill du verkligen underhålla ett beroende för att kunna bli full på fester med vänner? Ditt liv är väl värt mer än så, ditt mående och din hälsa?

Men ta det ett steg i taget nu. Steg ett är att hälla ut vad du köpt. Steg två är att gå på mötet.
 
Jag vet bara inte vad man annars gör?

Vill inte ligga hemma med vänner varje helg och kolla film :( det är antingen fest eller det få jag har min hund de gånger jag inte festar..

Tack igen!
Så småningom kommer du kunna gå på fest ändå. Jag drog ner rejält på mitt festdrickande/krogdrickande av andra skäl i höstas (ville ha bättre effekt av träning). Jag gillar rus lite för mycket och skulle nog lätt kunna bli beroende om jag släppte lite på kontrollen (jag har alltid haft regler,tex inget ensamdrickande). Jag har insett att det går att ha trevligt ute ändå, vilket jag absolut inte trodde. Är man en sån som vi så är man oftast lite mer berusad än andra, och när man väljer alkoholfritt så inser man att ruset kanske snarare stjälper än hjälper det roliga och sociala och att de flesta andra inte dricker sig berusade.
Det var en skön insikt att jag inte behöver alkoholen, även om jag kan dricka ett glas vin till maten för smakens skull så behöver jag inte. Jag tror att det kan vara klokt att ta hjälp, men oxå att göra som du skrev först, bestäm dig varje dag för att detta gäller idag, så slipper du tänka på och ta ställning till något så stort som att sluta dricka för alltid just nu.
 
Jag vet bara inte vad man annars gör?

Vill inte ligga hemma med vänner varje helg och kolla film :( det är antingen fest eller det få jag har min hund de gånger jag inte festar..

Tack igen!

Kan ni inte gå ut och käka, ha middagar hemma hos varann etc?

Det där med att inte vilja sluta dricka helt känns för mig som fd anorektiiker lite likt de saker man klamrade sig fast vid när man skulle försöka tillfriskna ur det beroendet. Svårt att reda ut vad som är "bara vill ha så för att det funkar och jag mår bra" mot beroende.

Hoppas du kan få professionell hjälp genom det här! Du är ju värd att må bra!
 
Rekommenderar denna podd.
36BE25B3-1B12-4AD9-ACFF-099C6D246942.png
 
Jag vet bara inte vad man annars gör?

Vill inte ligga hemma med vänner varje helg och kolla film :( det är antingen fest eller det få jag har min hund de gånger jag inte festar..

Tack igen!
Man gör liksom som vanligt -fast inte dricker. Blir snart nog ingen skillnad alls. Propsar någon så kan du fråga dem om de skulle insistera på att en nötelärgiker ska ta en bara liten bit nötkaka. Om inte annat som ett sätt att tänka. Sen är det rätt trevligt att kunna schappa när de runtikring blir för fyllesurriga och luktar fyllerap med klart inslag spya.
 
Jag vet bara inte vad man annars gör?

Vill inte ligga hemma med vänner varje helg och kolla film :( det är antingen fest eller det få jag har min hund de gånger jag inte festar..

Tack igen!

Man umgås ändå.
Det funkar faktiskt väldigt bra att gå på restaurang och liknande nykter. Jag uppskattar också vin, men med ett beroende i botten funkar det inte.
Du är jätteduktig som försöker men sök hjälp också. Du måste hitta andra sätt att hantera ditt mående på och andra sätt att umgås på än att dricka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har...
2
Svar
28
· Visningar
4 998
Senast: CarEr
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det känns som att jag är inne på själva upploppet av mitt råkat-engagera-mig-i-förmånga-aktiviteter-på-samma-gång – rejs. Jag har...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp