Nytt register – ”Ingen vet var hästarna finns”

Varför ska man ha två register? Två register kostar mer pengar trots att man får ett sämre slutresultat. Det där tramset med hästpass borde ju skötas centralt inte av sjuttielva olika registraturer. Hade man gjort ett sådant register så hade man bara behövt bredda det en aning så fanns helt plötsligt alla intressanta uppgifter på ett ställe. Med ett centralt passregister skulle man dessutom kunna få in intressant infromation om behandlingar och slaktkarenser direkt i registret istället för att köra 1800 -tals stilen i IT åldern.
 
Håller med @Shaggy och känner bara :banghead: :banghead: :banghead:
Tycker också att det känns väldigt hattigt med alla små registraturer. Absolut om man har typ ASVH, SH (som då tar både RP och alla småraser), SvG och STC. Det kan jag väl köpa. Men inte som nu med alla olika småregistraturer.
Sen borde det givetvis vara ett register också, och inte två. Utan ett enda stort register där allting finns med.
 
Min hjärna är visserligen inte där den ska vara pga stress, men vad är det för två register? Vilket är det andra? @Shaggy @Dressyrtjejen_97
Jag tänker på 'passregistret' iofs är det kanske ett register ihop med registreringen men eftersom det handlar om 'myndighetskontroll' så bör det enligt mig skötas av staten och inte splittras upp på det innefektiva sätt som sker idag. Passen är i dagens utförande mer eller mindre värdelösa.
 
Jag tänker på 'passregistret' iofs är det kanske ett register ihop med registreringen men eftersom det handlar om 'myndighetskontroll' så bör det enligt mig skötas av staten och inte splittras upp på det innefektiva sätt som sker idag. Passen är i dagens utförande mer eller mindre värdelösa.

Finns det ett sånt? Ett stort passregister alltså, som samlar alla avelsorganisationers uppgifter på nåt vis?
 
Finns det ett sånt? Ett stort passregister alltså, som samlar alla avelsorganisationers uppgifter på nåt vis?
Nej precis det är det som saknas och som borde vara utmärkt som grund för ett sådant här register. Som det är nu så kommer de iallafall behöva skapa det registret för att få in alla hästar så att man kan flytta runt dem mellan stallen.
 
Nej precis det är det som saknas och som borde vara utmärkt som grund för ett sådant här register. Som det är nu så kommer de iallafall behöva skapa det registret för att få in alla hästar så att man kan flytta runt dem mellan stallen.

Förlåt, jag känner mig tvärtrög :o Ett register kommer skapas för att se var alla hästar befinner sig. Men vilket är då det andra registret? Det hypotetiska som du föreslår istället för avelsorganisationernas?

Du får ursäkta min långsamma hjärna, stressen har verkligen inte varit snäll mot den.
 
Förlåt, jag känner mig tvärtrög :o Ett register kommer skapas för att se var alla hästar befinner sig. Men vilket är då det andra registret? Det hypotetiska som du föreslår istället för avelsorganisationernas?

Du får ursäkta min långsamma hjärna, stressen har verkligen inte varit snäll mot den.
Passregistret som borde vara ett centralt register drivet av jordbruksverket istället för som nu sjuttioelvastycken. Avelsorganisationerna borde bara driva 'härstammningsregistrering' m.m. av hästarna och inget annat altså det arbete de utförde innan passtvånget kom.
 
Jag tror man avser det nya systemet där hästar, precis som andra djur i lantbruket, ska rapporteras när de flyttas. Dock är det en light-variant, där det endast behöver journalföras.
Våra får måste rapporteras in så snart de betar annan mark än vår, även om det bara är grannens...
Förstår tanken med att kunna spåra smittvägar, så det är ju på ett sätt ett bra system, i dagsläget är det inte alltid helt enkelt att ta reda på var t ex kvarka-smittade hästar befunnit sig eller vilka hästar som f ö varit i kontakt med de sjuka hästarna.
Så passregistret är tyvärr inte särskilt användbart i det här fallet
 
Jag tror man avser det nya systemet där hästar, precis som andra djur i lantbruket, ska rapporteras när de flyttas. Dock är det en light-variant, där det endast behöver journalföras.
Våra får måste rapporteras in så snart de betar annan mark än vår, även om det bara är grannens...
Förstår tanken med att kunna spåra smittvägar, så det är ju på ett sätt ett bra system, i dagsläget är det inte alltid helt enkelt att ta reda på var t ex kvarka-smittade hästar befunnit sig eller vilka hästar som f ö varit i kontakt med de sjuka hästarna.
Så passregistret är tyvärr inte särskilt användbart i det här fallet
Men självklart är inte passregistret användbart i dagens läge men om man använde passregistret som det borde användas så skulle en sammanslagning med den nya funktionen verkligen ge ett kraftfullt verktyg. Enligt mig borde det första man gör när en häst när den kliver in på en klinik/undersöks av en veterinär i stallet vara att man scannade chipet. Sen överförs all medicinering och ev anmälningspliktiga diagnoser 'automatiskt' till det centrala registret. Då har man alla karenstider för livsmedelskontrollen direkt och man har alla sjukdomar på samma ställe som då kopplas samman med alla andra hästar i det stallet.
 
Varför ska man ha två register? Två register kostar mer pengar trots att man får ett sämre slutresultat. Det där tramset med hästpass borde ju skötas centralt inte av sjuttielva olika registraturer. Hade man gjort ett sådant register så hade man bara behövt bredda det en aning så fanns helt plötsligt alla intressanta uppgifter på ett ställe. Med ett centralt passregister skulle man dessutom kunna få in intressant infromation om behandlingar och slaktkarenser direkt i registret istället för att köra 1800 -tals stilen i IT åldern.
Amen :bow:
 
Jag tror man avser det nya systemet där hästar, precis som andra djur i lantbruket, ska rapporteras när de flyttas.

Det stämmer inte. Vi anmäler aldrig våra kor som flyttade när de byter bete ( eller då byter bete/fastighet), det behövs inte, vi har ett grundprod.plats nr där de bor sas över vintern och sedan anmäler man en "anmälan djurhållning" till Länsstyrelsen om en mark man ämnar beta, finns inget PPN på marken så fixar man ett o samtidigt blir det geografiska läget satt.
Sedan kan man flytta efter smak utan att anmäla till CDB varje gång, bara man vet själv vem som är var.
Jag tror vi har 12 olika PPN.
 
Det stämmer inte. Vi anmäler aldrig våra kor som flyttade när de byter bete ( eller då byter bete/fastighet), det behövs inte, vi har ett grundprod.plats nr där de bor sas över vintern och sedan anmäler man en "anmälan djurhållning" till Länsstyrelsen om en mark man ämnar beta, finns inget PPN på marken så fixar man ett o samtidigt blir det geografiska läget satt.
Sedan kan man flytta efter smak utan att anmäla till CDB varje gång, bara man vet själv vem som är var.
Jag tror vi har 12 olika PPN.
Aha, det hade jag ingen aning om, ska genast kolla upp, för nu är det ytterst krångligt om vi ska beta av grannarnas marker:p Tusen tack för den infon :up:
 
Jag tycker det låter jättebra , klart att det ska rapporteras var hästar bor och hur många en stallägare har i sitt stall.

Jag kan nog tycka att det kan vara bra MEN, då borde vi verkligen anses ha jordbrukskreatur istället för husdjur och med det då betala mindre hos DV, precis som en artikel här för någon vecka sedan.
Vi kan inte både ha hästar som jordbruksdjur och husdjur och myndigheterna vända kappan efter vad de vill och kan ta ut i pengar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 752
Senast: Pudlan
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 345
Senast: Fetaost
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 877
Senast: Madick
·
D
Hästmänniskan moderatorn får ta bort denna trån om det visar sej att den ligger fel, men jag gjorde vad jag kunde för att få den rätt... står inför...
Svar
8
· Visningar
1 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp